Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهر تاریخی توس بخشی عظیم از میراث فرهنگی شرق کشور محسوب می‌شود که نیازمند توجه بیشتری است. ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷ استانها خراسان رضوی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، شهر تاریخی توس در 23 کیلومتری غربی مشهد قرار دارد؛ این شهر در آبان 1375 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و گنجینه‌ای تاریخی را در اختیار شهروندان قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد می‌توان با رسیدگی و حفظ میراث فرهنگی این منطقه تلاش روزافزونی برای ترغیب گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از این مناطق داشت و از سوی دیگر به این وسیله چرخ‌های اقتصاد گردشگری را رونق داد.

علاوه بر این شهر تاریخی توس مجموعه‌ای از میراث‌های تاریخی را در دل خود جای داده است که می‌تواند چشم هر گردشگری را به خود مجذوب کند.

آثار تاریخی هارونیه

یکی از برجسته ترین آثار تاریخی شهر توس، بنای هارونیه است که البته ارتباطی با هارون‌الرشید عباسی ندارد. این اثر تاریخی به اوایل قرن هشتم هجری برمی‌گردد و جزو یکی از قدیمی‌ترین و باستانی‌ترین میراثی است که در منطقه تاریخی توس برجای مانده است.

مسجد رهاشده در هارونیه

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس در شورای اسلامی شهر مشهد می‌گوید: مسجدی در سال 1379 از زیر خاک بیرون آمده است که بقایای آن مربوط به دوره سلجوقیان است که پایه‌های این مسجد مرمت شده است اما توجه چندانی به آنها نشده بلکه در گوشه‌ای از این بنای تاریخی رها شده است.

مسعود ریاضی ادامه می‌دهد: همچنین در ضلع شمال غربی این آثار تاریخی، سنگ قبرهای شاعران بزرگ رها شده است که اگر این سنگ قبرها در کشورهای دیگر وجود داشت در شیشه‌های ضدگلوله نگهداری می‌شد اما در اینجا زیر باد و باران و آفتاب  در حال نابودی است.

وی با اشاره به قدمت بالای این سنگ قبرها ادامه داد: قدمت این سنگ‌قبرها از 100 الی800 سال می‌باشد و از گوشه و کنار مشهد در این مکان جمع‌آوری شده که امیدواریم هرچه زودتر موزه تاریخی برای این آثار ارزشمند احداث شود.

آمار بازدید از توس

براساس آمارها، سالانه به طور میانگین 10 هزار بازدیدکننده از این مکان تاریخی بازدید می‌کنند اما در این مکان لیدر و راهنمای مخصوصی که بتواند برای بازدیدکنندگان توضیحاتی ارائه دهد معمولا حضور ندارد.

بنظر می‌رسد سنگ قبرهای موجود در حیاط این بنای تاریخی رو به نابودی است و وعده‌ها نیز در این زمینه محقق نشده است.

در ضلع غربی آرامگاه فردوسی، مقبره 13 شاعر برجسته ایران قرار داد که یکی از مهم‌ترین شاعران خفته در آنجا عماد خراسانی است، این در حالی است که این مقبره در معرض آفتاب، باد و باران قرار داد که اگر مسئولان نسبت به این آثار تاریخی واکنشی نشان ندهند سبب تخریب مقبره‌های این شاعران می‌شود.

انتهای پیام/ش

R41347/P1377/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۰۷۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس

به گزارش خبرآنلاین، آژیر قرمز برای شهری که تمام هویتش را از میراث ملموس و ناملموس خود می‌گیرد، روشن شد.

دنیای اقتصاد نوشت: فرونشست اصفهان تا آنجا پیش رفت که حالا به میراث عظیم چند صد ساله و بلکه ۲۰۰۰ ساله اصفهان رسید و ترک‌ها با سرعت بر روی دیواره‌ها و سقف بناها پیش می‌روند. اصفهان که یکی از توریستی‌ترین مقاصد گردشگری کشور محسوب می‌شود، باید دید با قرار گرفتن در این چالش بزرگ، به مرگ توریسم و اقتصاد این بخش نزدیک می‌شود؟

بحران آب به‌واسطه برداشت های بی‌رویه چه در حوزه کشاورزی و صنعت و چه در حوزه گردشگری و ساخت و سازهای بی‌رویه، این میراث جهانی را به سکانس آخر رسانده است.

زاینده‌رودی که زمانی به زنده‌رود شهرت داشت، حالا به کمترین میزان خود رسیده و آب‌های زیرزمینی و سفره‌ها خالی از آب شده‌اند.

آبیاری‌های غیراصولی در بخش کشاورزی و توسعه بیش از حد صنایع، بلای جان اصفهان و میراث کهنش شده است.

خشکسالی، آلودگی هوا و محیط زیست، فرونشست، مهاجرت و حتی نزاع‌های قومی همه ناشی از عدم مدیریت برای مصرف آب است، که زنگ خطر را برای اصفهان روشن کرده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899508

دیگر خبرها

  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  •  آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز