Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@14:04:30 GMT

نشاط معنوی از 16 تیرماه آغاز می شود

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۰۷۷۲۱

نشاط معنوی از 16 تیرماه آغاز می شود

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف از آغاز «طرح تابستانی نشاط معنوی» از 16 تیرماه در اماکن متبرکه کشور خبر داد و گفت: مخاطبان این طرح که در یک هزار و 553 امامزاده برگزار می‌شود، دختران و پسران 7 تا 18 سال هستند.

ایران آنلاین /حجت‌الاسلام احمد شرفخانی؛ معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با تبیین ضرورت‌های برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت نسل جوان و نوجوان به اجرای طرح نشاط معنوی در امامزادگان اشاره کرد و گفت: طرح نشاط معنوی، تابستان 97 در یک هزار و 553 بقعه متبرکه و امامزاده از 16 تیرماه  آغاز و تا 31 مردادماه ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه اجرای طرح «نشاط معنوی» در بقاع متبرکه یکی از راه‌های مقابله با جنگ نرم دشمن است، تأکید کرد: اگر اوقاف فراغت نوجوانان و جوانان به‌ درستی مدیریت نشود، آسیب‌های اجتماعی در جامعه روز به روز گسترده‌تر خواهد شد.

معاون سازمان اوقاف تصریح کرد: این طرح از هفت سال پیش جهت غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و ایجاد فضای معنوی و آموزشی در جوار آستان مقدس امامزادگان اجرا شده تا بتوانیم به آن چشم‌اندازی که برای قطب فرهنگی شدن بقاع متبرکه طراحی کرده‌ایم، دست یابیم.

حجت‌الاسلام شرفخانی با اشاره به اینکه سال گذشته 120 هزار نفر در این طرح شرکت کردند، گفت: مخاطبان طرح نشاط معنوی دختران و پسران 7 تا 18 سال هستند و تمامی برنامه‌ها به شکل مطلوب و با بهره‌گیری از استادان مجرب اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح نشاط معنوی به دو شیوه اجرا می‌شود، افزود: در روش نخست ادارات اوقاف شهرستان در بقاع متبرکه دارای ظرفیت است اقدام به برنامه‌ریزی، تبلیغات، ثبت‌نام و اجرای برنامه‌های این طرح خواهند کرد و در روش دوم گروه‌های دانش‌آموزی در قالب اردوهای یک روزه زیارتی تفریحی به بقاع متبرکه دارای ظرفیت آمده و از خدمات معنوی و فضای پیرامونی این اماکن مقدس استفاده می‌کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه 1500 مُبلغ اعزامی و بومی در این طرح فعالیت دارند، یادآور شد: از ظرفیت 600 نفر از  مُبلغان اعزامی هم استفاده خواهد شد.

شرفخانی حفظ آیات قرآن  به‌صورت ترتیبی و موضوعی را یکی از محتواهای آموزشی طرح نشاط معنوی عنوان کرد و گفت: محتوای آموزشی مُبلغان در سه جلد ویژه طرح نشاط معنوی تهیه و در اختیارشان قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: ادارات اوقاف و امور خیریه شهرستان‌ها می‌توانند در طرح نشاط معنوی از دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآنی به‌ عنوان مربی استفاده کنند.

وی در پایان افزود : ثبت‌نام متقاضیان در این طرح از انتهای خرداد‌ماه آغاز و تا 15 تیر‌ماه ادامه خواهد یافت و ضمن آنکه در این طرح هیچ‌گونه هزینه‌ای از شرکت‌کنندگان دریافت نمی‌شود.

/فارس

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۰۷۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای راه‌اندازی دانشگاه‌های وقفی در کشور

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی -رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه- بعدازظهر دوشنبه (۱۷ اردیبهشت‌ماه) در همایش اعطای جوایز شصت و دومین دوره جایزه البرز که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) گفت: «أَلْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ اللّه فِی قَلْبِ مَنْ یشآء»؛ (هرکه را خدا بخواهد عالم می‌کند) منشا معلومات عالم خداوند است. اگر وحی الهی به بشریت نباشد انسانها در فهم خیلی چیزها عاجر هستند. خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید: «الٓمٓ ، غُلِبَتِ ٱلرُّومُ ، فِیٓ أَدۡنَی ٱلۡأَرۡضِ وَهُم مِّنۢ بَعۡدِ غَلَبِهِمۡ سَیَغۡلِبُونَ، فِی بِضۡعِ سِنِینَ لِلَّهِ ٱلۡأَمۡرُ مِن قَبۡلُ وَمِنۢ بَعۡدُ وَیَوۡمَئِذٖ یَفۡرَحُ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ» همچنین می‌فرماید: «وَ اللَّهُ أَخْرَجَکُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ لا تَعْلَمُونَ شَیْئاً» (خدا شما را خارج کرد از شکم مادرانتان در حالی که هیچ چیزی نمی‌دانستید و برای شما چشم و گوش و دل قرار داد که بفهمید این حواس پنجگانه برای ادراک آیات الهی است.) رسولان الهی اینها را به ما تذکر می‌دهند که بدانیم نظام خلقت، نظامی است که شما می‌توانید هرچه بیشتر بخواهید، بفهمید.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) درباره علم الهی، می‌فرماید "خداوند عدد قطرات باران، حتی عدد نعره وحوش را در بیابانها می‌داند و بشر بدون اتصال به خدا چیزی نمی‌داند" اینکه چکار کنیم علممان بیشتر شود «فذکرونی اذکرهم» بیاد خدا باشید. اگر بشر شکرگزار آنچه می‌داند و آنچه که بدست آورده است باشد در علم آموزی بیشتر پیشی خواهد گرفت اما اگر کسی بگوید کافی است و من فهمیدم برای جهلش کافیست چون علم در حال پیشرفت دائمی است.

حجت الاسلام خاموشی بیان کرد: دوستانی که در علم پزشکی با آنها همکاری می‌کنیم اتفاقاتی را رقم می‌زنند که نشان می‌دهد در برخی از این شاخه‌ها در علم پزشکی بسیار جهش صورت گرفته است. نسل جوان تمام داشته گذشته را مطالعه کرده و امروز در حال فتح قله‌هایی است که آیندگان نیز قوی‌تر از این پیشرفت خواهند کرد.

رئیس سازمان اوقاف تاکید کرد: راه رسیدن به علم بیشتر «فَاذْکُرُونِی أذْکُرْکُمْ وَ اشْکُرُوا لِی وَ لا تَکْفُرُونِ» برای اینکه به کمال و معلوم که منشا علم حقیقی که خداست برسیم «وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ» نیازمند دو بال کمال، (نماز و روزه) هستیم. هر عالمی هرچقدر کرنش در مقابل خدا داشته باشد و خود را در مقابل حق کوچک کند در مقابل مردم عظیم‌تر می‌شود.

وی افزود: حاج قاسم عزیز به رحمت خدا رفت و بدترین دشمنان او را شهید کردند. (من کان لله کان الله له) کسی که برای خدا باشد خدا برای اوست. عالم عامل این گونه است. دانشمندان جوان ما وعده صادق را عملی کردند. مدیریت علمی که در این عرصه بود منزلت اجتماعی در جهان معاصر برای ما آورد.

حجت‌الاسلام خاموشی تصریح کرد: این عملیات ثمره دانش و علم شما دانشمندان محترم و نسل جوان و ایثارگر است که قدرت حقیقی را با اتخاذ روش ایثار و شهادت و اطاعت از رهبر معظم انقلاب و ولی امر مسلمین توانسته به منصه ظهور برساند. انشاالله در آینده پیشرفتهای شگرفی را شاهد باشیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بیش از دو دهه است که تذکر می‌دهند «العِلمُ سُلطانٌ» علم آموزی را بومی سازی کنید و در کشور رشد دهید. میزان دفاعی که رهبر معظم انقلاب اسلامی از مسیر رشد علمی دارند ما به توان کمتر هستیم. ایشان دارند اداره می‌کنند و مختصات مسیر و خط زمانش را طی می‌کنند. ما به عظمت امام و رهبر انقلاب این مسیر را تا اینجا طی کرده‌ایم و آینده روشن تر خواهد بود.

وی اظهار کرد: در جایزه البرز، نهاد وقف نهفته است یعنی شخصی کل اموالش را وقف کرده است. من از همه خیرین و صاحبان سرمایه و افرادی که دلشان برای علم، کشور، دین و فرهنگ می‌سوزد درخواست دارم این وقفنامه را مطالعه کنند. هر سال جوایز البرز با درآمد این موقوفه افزایش می‌یابد. توان این موقوفه عظیم این امکان را می‌دهد که از دانشمندان و نخبگان و صاحبان پژوهش‌ها تجلیل کنیم.

حجت‌الاسلام خاموشی عنوان کرد: مرحوم البرز راهی را به ما نشان داده که برای جاودانه ماندن باید ایثار کرد و اما وقف در نیتهای مختلف است، ما در سازمان اوقاف نیات را به درختواره ۱۳ نیت اصلی تبدیل کردیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: ساختار این گونه می‌گوید که سازمان اوقاف توانمندتر از هرسال، سال پیش رو را پشت سر خواهد گذاشت، در سال گذشته بیش از ۴ همت اجرای نیت کردیم، انشالله امسال بیش از این رقم در اجرای نیت واقفان خیراندیش در عرصه‌های مختلف عمل کنیم.

وی با تاکید براینکه وقف علم را ترویج می‌کنیم، بیان کرد: وقفهای زیادی در سالهای اخیر پیرامون این موضوع انجام شده، یکی از سوالاتی که مطرح کردیم و جواب مثبت گرفتیم وقف پول است. شما می‌توانید حساب بانکی خود را به نیت علم یا ایتام وقف کنید اصل پول را حفظ می‌کنیم و منافعش هزینه می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ما برای مولدسازی موقوفات سراغ دانش بنیانهایی رفتیم که رتبه علمی آنها به تجاری سازی مراحل ۵ و ۶ به بالا رسیده است. اخیرا نمایشگاهی را با حضور دانش‌بنیانها در هتل ارم برگزار کردیم که طبقه دوم این نمایشگاه ۱۵ شرکت دانش بنیان حضور داشتند که طرف قرارداد مولدسازی اوقاف در عرصه‌های مختلف هستند.

وی تصریح کرد: ما در زمینه دانشگاه‌های وقفی، پژوهش گاههای وقفی و دانش‌بنیانهای وقفی هم طرحی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهیم داد که ما هم مثل سایر نقاط جهان دانشگاه وقفی داشته باشیم، ما در خدمت توسعه علم در عرصه‌های مختلف هستیم.

دیگر خبرها

  • ترکیه حمله رژیم صهیونیستی به رفح را محکوم کرد
  • رئیس سازمان اوقاف: فناوری منزلت می‌آورد
  • تلاش برای راه‌اندازی دانشگاه‌های وقفی در کشور
  • اخذ سند مالکیت امامزاده بی‌بی خدیجه خاتون(ع) شهرستان میبد
  • ثبت وقف جدید ۲۰۰ میلیاردی در کاشان
  • عصر امروز، آغاز نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • مترو قم به ایستگاه پایانی بهره‌برداری نزدیک می‌شود
  • جبلی: مسعود اسکویی مصداق بارز نشاط و سرزندگی بود
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم
  • آغاز دوره آموزشی طرح ارتقای قاریان استان یزد