Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ شهرستان اردستان در فاصله 118کيلومتري شمال شرق مركز استان قرار دارد با آب و هوایی خشک که دو سوم مساحتش را دشتِ کویر پوشانده .شهرستانی با سه شهر و هفت دهستان و 306 روستا.
پراکندگي روستاهايش زیاد است، بعضی روستاهایش چند خانوار بیشتر ندارد اما بعضی تا 350 خانوار هم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نُهوج،سَرهنگچه،کسوج ،گلشکنان،لشکرکوه،خرم آباد، ده گردیان،سینا و 77روستای دیگر شهرستان ،این روزها رمقی ندارند و تشنگی و کم آبی، سخت، به اهالی این روستاها سخت می گیرد.
نیسیان یکی از این روستاهاست پرجمعیت ترین روستای منطقه برزاوند اردستان با 1200نفر جمعیت.
روستایی که هم بافت قدیمی و کاه گلی دارد با کوچه پس کوچه های قدیمی و هم ساختمان های نوساز و خیابان های امروزی.
مهمان خانواده باصفای آقای علی جعفری می شویم .بخشی از خانه اش نوساز است و بخشی قدیمی،می رویم داخل اتاقی با سقف های تیر چوبی. "آب" تعارفمان می کند در همان سيني های استيل قدیمی و ليوان هاي بلند گلدار.
"فاطمه خانم"مادر خانواده با ما درد و دل می کند :بهار و تابستان ها بيشتر با کم آبی مشکل داريم. آبرساني سيار هم جواب نمي دهد. باغ هایمان خشکیده و کم آورده ایم.
او از دردسرهای بی آبی می گوید از ظرف ها و لباس های نَشُسته و تلمبار شده ، از اینکه هفته ای دو بار تانکر ،آب می آورد ؛راننده آب را می ریزد داخل تانک ها و بعد اهالی دبه به دست در صف می ایستند تا سهمشان را از زندگی بگیرند.
از آب لوله کشی روستا می پرسم می گوید:صبح ها یکی دو ساعتی لوله ها کمی تَر می شوند ولی شور است و برای آشامیدن مناسب نیست.
آقای جعفری هم که چوپان است می گوید : دامداری دیگر فایده ندارد، آبی نیست که به گوسفندان بدهیم و زمین ها هم خشکیده اند که کشاورزی کنیم.
پشت خانه،آغل گوسفندانشان است ، آبشخور های خالي اثبات صحبت های آقای جعفری است،تعداد دام هایش هم کم است 15 رأس. می گوید:روزگاری تا 300 رأس گوسفند داشته و حالا باید دامداری را هم ببوسد و بگذارد کنار.
به روستای "آردِمچه" می رویم با 12 خانوار از روستاهایی که زیر پوشش آب و فاضلاب روستایی نیست و 35 کیلومتری هم با مرکز شهرستان فاصله دارد ،اینجا هم دردو دل های اهالی زیاد است.
کنار جاده ورودی روستا نشسته اند ،پیرمردی 70 ساله قمقه به دست نگاهش به جاده است می گوید:دیر کرده اند.خدا کند امروز بیایند آبی در خانه نداریم .
دخترش که زنی میان سال است جلو می آید و می گوید:زندگی اینجا خیلی سخت شده از حمام رفتنمان گرفته تا پختن غذا و شستن ظرف.
صورت نوه اش "زهرا"را که پر از لکه شده نشانمان می دهد و می گوید: مريضي هم زياد شده چون مجبوریم وقتی که آب نمي رسد از آب چاه آلوده استفاده کنیم البته چاره اي هم نيست.
از خوش شانسی شان همان لحظه آب می رسد و روستاییان خوشحال به طرف تانکر ِ رنگ و رو رفته آبرسان می روند و چندین بار تکرار می کنند:آب رسید آب رسید آب رسید...
آب می رسد و اهالی روستای "آردِمچه" جانی دوباره می گیرند اما می دانند این شادی پایدار نیست و دبه های آب کفاف خوردن و شست و شوی روزمره شان را نمی دهد.
وسعت شهرستان اردستان زیاد است و تعداد روستاها هم کم نیست رییس اداره آب و فاضلاب روستایی اردستان می گوید: آب آشامیدنی ۸۵روستا
با بیش از 5700نفر جمعیت در شهرستان با هشت تانکر تامین می‌شود.
رضا دهقان اضافه می کند: ۳۰تانکر فلزی شش هزار و ۳۰هزار لیتری با یک میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه برای استقرار در این روستاها نصب شده است.
البته داستان تلخ کم آبی در استان اصفهان فقط به روستاهای اردستان ختم نمی شود ؛مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان هم می گوید:به بیش از 400روستای استان اصفهان روزانه هزار متر مکعب آب رسانی سیار می شود.
محمد حسین قرائتی اشاره ای به افزایش 50درصدی آبرسانی سیار روستاها در مقایسه با سال گذشته کرده و ادامه می دهد: سمیرم و بویین میاندشت و شهرستان های شرقی استان شامل اردستان و نایین با بیشترین معضل کم آبی و تامین آب آشامیدنی در استان مواجه اند.
او پیش بینی می کند تا پایان تابستان،تعداد مناطق روستایی استان که به آب رسانی سیار نیازدارند به 600روستا هم افزایش می یابد.
فصل گرم تابستان، قطرات آب است که همچون خون به زندگی همه چه روستایی و چه شهری حیات می بخشد اما ، در این روزهای تشنه و گرم انگار در فرودست ، کفتری آب نمی‌خورد و در بیشه دور، سیره‌ ای پر نمی‌شوید و در آبادی، کوزه‌ ای پر نمی گردد،سهراب کجایی!آبی نمانده که بگوییم:آب را گل نکنیم.....
نگارنده :مرضیه قاسمی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: اصفهان گزارش مکتوب آبرسانی روستا استان سیار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۱۱۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل در 2 محور روستایی تربت جام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، با توجه به فعال شدن سامانه بارشی از دیروز در مناطق مختلف خراسان رضوی  و ایجاد سیلاب و رواناب در بعضی مناطق استان، روستای المجوق منطقه موسی آباد و  روستای تیمنک علیای شهرستان تربت جام را هم سیل فرا گرفت.

بارشهای رگباری همچنین محور فیروزه به قوچان محدوده روستای وزیریه را نیز مسدود کرد.

هم اکنون حوزه شهرستان‌ها و مناطق سبزوار، کوهسرخ، زاوه، مشهد، نیشابور، قوچان، سرولایت، باخرز، خواف و تربت جام شاهد بارش باران است.

بنابر اعلام اداره کل هواشناسی خراسان رضوی، این بارش‌ها در مناطق مختلف خراسان رضوی  تا عصر امروز ادامه دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • بارش تگرگ به باغات و مزارع شهرستان پاوه خسارت وارد کرد
  • آلبوم «عشق ناباور» به زودی منتشر می‌شود
  • آلبوم «عشق ناباور» آماده شد
  • ۶۰ میلیارد ریال برای ذخیره‌سازی آب شرب خواف تخصیص یافت
  • ارائه ۹میلیاردی خدمات بسیج سازندگی در اردستان
  • برگزاری۱۶ یادواره شهدا در اردستان
  • دستبند پلیس بر دستان قاتلان جوان ۲۳ ساله‌ حاجی آبادی
  • ۶۳ معتاد متجاهر و خرده فروش مواد مخدر در اردستان دستگیر شدند
  • اختتامیه مسابقات هفت سنگ بانوان شهرستان بافق
  • سیل در 2 محور روستایی تربت جام