Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@05:21:35 GMT

تراکم زندان یک معضل به شمار می رود

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۱۳۴۷۰

تراکم زندان یک معضل به شمار می رود

به گزارش خبرنگار مهر، محمد محمدی، بعدازظهر پنج‌شنبه، در جمع خبرنگاران شهرستان سوادکوه، بابیان اینکه مردم شهرستان حق‌دارند تا از وضعیت دادگستری شهرستان اطلاع یابند، افزود: بررسی وضعیت به ما کمک می‌کند تا بدانیم در سال‌های گذشته چگونه بوده‌ایم و اکنون باید برای کاهش تراکم پرونده‌ها چه اهدافی را دنبال کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دادگستری شهرستان سوادکوه، با اشاره به افزایش حدوداً دو هزار فقره‌ای تعداد پرونده‌ها از سال ۹۵-۹۶ تا سال ۹۶-۹۷، گفت: از اول بهار ۹۵ تا خرداد ۹۶ تعداد پرونده‌های ورودی به دادگستری شهرستان ۱۱ هزارو ۳۷۲ فقره پرونده، تعداد خروجی ۱۱ هزارو ۶۳۸ فقره پرونده و عملکرد دادگستری مثبت ۲۶۶ بوده است، درحالی‌که از بهار ۹۶ تا خرداد ۹۷، تعداد پرونده‌های ورودی به دادگستری شهرستان به ۱۳ هزار ۳۳ فقره پرونده و تعداد خروجی به ۱۲ هزار ۹۵۱ فقره پرونده رسیده که ۸۲ عملکرد منفی داشته است.

وی بابیان اینکه ۸۰ درصد متهمان در سال ۹۵، مرد بوده‌اند، تعداد متهم مرد را ۱۲ هزارو ۶۰ نفر و تعداد متهمان زن را یک هزار و ۴۱۷ نفر برشمرد و افزود: در سال ۹۶ نیز این نسبت همچنان حدوداً ۸۰ به ۲۰ بوده و تعداد متهمان مرد حدود ۱۳هزار نفر و تعداد متهمان زن یک هزار ۶۳۶ نفر است.

محمدی بیشترین تعداد فراوانی پرونده‌های کیفری در سال‌های ۹۵ و ۹۶ را به ترتیب مواد مخدر، تصادفات و استعمال مواد مخدر برشمرد و افزود: این در حالی است که در طی سال‌های ۹۱ تا ۹۴، تصادفات رتبه اول را داشته است.

وی بابیان اینکه ما در حوزه قضایی خود در رابطه با مواد مخدر با یک بحران مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ درصد پرونده‌های شهرستان اعم از مواد مخدر و تصادفات مربوط به افراد گذری و خوش‌نشین‌ها است و ارتباطی با مردم شهرستان ندارد.

رئیس دادگستری شهرستان سوادکوه بابیان اینکه بخش قابل‌توجهی از این افراد از استان گلستان و خراسان شمالی هستند، ادامه داد: با توجه به غیربومی بودن بیشتر این افراد امکان مجازات جایگزین برای حبس برای این افراد کمتر اعمال می‌شود، چراکه آزادی مشروط نیازمند نظارت است و این افراد ساکن شهرستان نیستند.

وی با ابراز خرسندی از اینکه بسیاری از جرائم شهرستان مربوط به افراد بومی شهرستان نیست، ازجمله دلایل این امر را حفظ حالت سنتی شهرستان دانست و افزود: با توجه به وسعت سرزمین سوادکوه، دادگستری شهرستان یکی از پاک‌ترین دادگستری‌های استان بوده و کم‌ترین معضل را در استان دارد.

محمدی چینش نیروی ارگان‌ها از سمت مسئولان استانی را با توجه به جمعیت ظلم بزرگی دانست و بر توجه به عامل وسعت سرزمینی تأکید کرد و افزود: شهرستان سوادکوه دارای جمعیت شناور بسیار زیادی است و ازنظر وسعت یکی از وسیع‌ترین شهرستان‌های استان است و توجه به عامل سرزمینی در کنار جمعیت، موجب پیشرفت شهرستان و پیشگیری از وقوع جرم خواهد شد.

رئیس دادگستری شهرستان سوادکوه بیشترین فراوانی پرونده‌های حقوقی سوادکوه را در سال‌های ۹۵ و ۹۶، آرا هیئت حل اختلاف کارگر و کارفرما و سپس اثبات مالکیت (اختلافات ملکی) برشمرد و یکی از مهم‌ترین دلایل رتبه اول پرونده‌های اختلاف کارگر و کارفرما در شهرستان را معضل تعطیلی کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی دانست و افزود: وضعیت اقتصادی جامعه تأثیر بسیاری در کاهش و یا افزایش تعداد پرونده‌ها دارد.

وی در ادامه با اشاره به ارتباط مستقیم التهاب اقتصادی و اجتماعی بر تعداد پرونده‌های تشکیل‌شده در دادگستری، پیشگیری از وقوع جرم و کاهش پرونده‌های قضایی را نیازمند یک عزم ملی در همه زمینه‌ها اعم از اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دانست و افزود: در بخش قانون‌گذاری نیز به‌جای جرایم‌زایی نیازمند جرایم‌زدایی هستیم.

محمدی بابیان اینکه تعداد پرونده‌های خانواده در شهرستان در سال ۹۵، در رده دهم به بعد بوده است، از افزایش این پرونده‌ها در سال ۹۶ خبر داد و افزود: پرونده‌های خانواده در سال ۹۶ جزو ۱۰ عنوان اول بیشترین تعداد پرونده‌ها بوده که اولین و مهم‌ترین آن مطالبه مهریه و سپس طلاق توافقی بوده است.

وی پرونده مطالبه مهریه را یک زنگ هشدار برای طلاق و استارت طلاق دانست و گفت: مطالبه مهریه یک خانم به معنای وجود یک اختلاف جدی و این مطالبه نوعی پیام است مبنی بر این‌که اکنون باید فکری به حال آن زندگی شود.

محمدی در رابطه با اقدامات برای حل اختلاف زوجین به معرفی خانواده به شورای حل اختلاف، اورژانس اجتماعی و معرفی داور از سوی هر یک از زوجین و صحبت با آن‌ها در طی جلسات با زوجین اشاره کرد و افزود: تلاش بیشتر داور و فهم عمق اختلافات درصد موفقیت در امر سازش و بازگشت زوجین به دامان خانواده را بیشتر خواهد کرد.

این مسئول بابیان اینکه برخی از پرونده‌های کیفری ناشی از پرونده‌های خانوادگی و حقوقی است، افزود: ختم پرونده خانواده به سازش منجر به کاهش پرونده‌های کیفری خواهد شد.

کد خبر 4333250

منبع: مهر

کلیدواژه: دادگستری مازندران زندان سوادکوه بوشهر گرگان خبرگزاری مهر کرمانشاه شهرکرد شیراز خرم آباد مشهد مواد مخدر بیرجند یاسوج هفته قوه قضاییه سانحه تصادف تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۱۳۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۲۲ مرکز مهر خانواده 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، معاون پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری استان مازندران گفت: مرکز مهر خانواده دراستان‌ها راه اندازی شد تا ملاقات والدین با فرزندان در محیط امن و آرام انجام شود و کودکان با احساس راحتی و امنیت بتوانند با آزادی بیشتری با والدین خود ارتباط برقرار کنند.

حجت الاسلام موسوی افزود:هم اکنون ۲۲ مرکز مهرخانواده دراستان درحال فعالیت هستند و ۴۲۲ فقره پرونده به این مرکز درسال گذشته وارد شد وتعداد ملاقات‌های انجام شده والدین با فرزندان در سال گذشته ۲ هزارو ۳۴۳ مورد بوده است.

او همچنین به فعالیت مراکز مشاوره خانواده قوه قضاییه دراستان اشاره کرد و گفت: ارجاع پرونده‌ها به این مراکز راه مفیدی در کاهش ورودی پرونده‌های طلاق به دادگستری استان مازندران است وبی شک مراکز مشاوره خانواده می‌توانند در کنار نهاد‌های مردمی در کاهش آمار طلاق مفید و موثر باشند.

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه ۱۴ هزارو ۴۱۴ فقره پرونده پارسال از محاکم دادگستری استان به مراکز مشاوره خانواده ارجاع شده است، گفت: ۱۲۳ هزارو ۴۵۹ فقره مورد بررسی قرارگرفت واز این تعداد ۲ هزارو ۸۹۵ فقره پرونده منجر به سازش شده که ۲۳ درصد آنها ازپرونده‌های طلاق بوده است.

دیگر خبرها

  • حل معضل ۷۱۴۲ سند جزیره قشم بعد از ۵۳ سال
  • رهایی دو زندانی از پای چوبه دار در مشگین شهر
  • مختومه شدن ۲۹۰ هزار پرونده در دادگستری چهارمحال و بختیاری
  • بررسی ۴۲۲ فقره پرونده در ۲۲ مرکز مهر خانواده مازندران
  • فعالیت ۲۲ مرکز مهر خانواده در مازندران
  • عفو بیش از ۲ هزار نفر از زندانیان جرایم غیر سرقت در البرز
  • بیش از ۸۴۰ میلیون ریال تراکنش مازاد نانوایی ها بازگردانده شد
  • فعالیت ۲۲ مرکز مهر خانواده 
  • ۲۲ مرکز مهر در مازندران فعالیت می کند
  • وزارت دادگستری آمریکا به دنبال تحریم گوگل است