Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمندان استرالیایی به سمت ساخت یک واکسن جدید برای مالاریا روی آورده‌اند و برای نخستین بار از یک طرح در مقیاس اتمی پرده برداشتند که نشان می‌دهد این انگل چگونه به سلول‌های انسان حمله می‌کند.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، دانشمندان ملبورن استرالیا، قدم مهمی به سمت ساخت یک واکسن جدید برای مالاریا برداشته‌اند و برای نخستین بار از یک طرح در مقیاس اتمی صحبت کردند که نشان می‌دهد این انگل چگونه به سلول‌های انسان حمله می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژوهشگران با استفاده از یک تکنولوژی برنده جایزه نوبل به نام «cryo-EM» یا میکروسکوپ الکترونی کرایو، از نخستین ارتباط بین انگل‌های مالاریا پلاسمودیم «vivax» و سلول‌های قرمز جوان خون، که انگل‌ها برای آغاز انتشار در بدن به آنها حمله می‌کنند و تاکنون ناشناخته بوده‌اند، نقشه برداری کرده‌اند.

با استفاده از تکنولوژی میکروسکوپ الکترونی کرایو، پژوهشگران برای نخستین بار ارتباط بین انگل‌های مالاریا پلاسمودیم vivax و سلول‌های قرمز جوان خون، که در آغاز انتشار انگل‌ها در بدن نقش دارند و تاکنون ناشناخته بوده‌اند را بررسی کردند.

استادیار وای هونگ تام و دکتر جاکوب گروسزیک از موسسه «Walter and Eliza Hall» ملبورن، با همکاری دکتر ریک هوآنگ و دکتر ژیلهنگ یو در موسسه پزشکی «Howard Hughes» آمریکا، معمای دستگاه مولکولی که این انگل‌ها برای چسبیدن به سلول‌های قرمز خون به کار می‌گیرند را حل کرده‌اند.

یک مرحله بسیارمهم در چرخه زندگی مالاریا آغاز علائم کلاسیک مرتبط با بیماری مانند تب، لرز، بی قراری، اسهال و تهوع است که می‌تواند هفته‌ها یا حتی بیشتر به طول انجامد.

در اوایل سال جاری، تیم پژوهشی کشف کرد که انگل‌های «P. vivax» از گیرنده‌های ترانسفرین انسان استفاده می‌کنند تا به سلول‌های قرمز خون دسترسی داشته باشند. این فرآیند اولین بار در مجله «Science» منتشر شد و اکنون، با کمک تکنولوژی انقلابی cryo-EM، این تیم قادر بود بر چالش‌های فنی سابق غلبه کرده تا تعاملات را در یک سطح اتمی به تصویر بکشند.

تام توضیح داد: «ما از فرآیند تعامل انگل با گیرنده ترانسفرین انسان، تا سطح اتمی، نقشه برداری کرده‌ایم. این امر باعث بالابردن سطح دانش ما و انتقال پژوهش به مرحله بعدی که شامل ساخت داروها و واکسن‌های جدید مبارزه با مالاریا می‌شود. Cryo-EM به واقع درها را برای پژوهشگران باز می‌کند تا راه حلی برای ساختارهایی که سابقا بسیار بزرگ یا پیچیده بودند، به تصویر درآورند».

P. vivax شایع‌ترین انگل مالاریا در جهان و علت عمده مالاریا در اکثریت عمده کشورهای خارج از آفریقا، است. به علت گرایش این عامل به پنهان شدن از سیستم ایمنی در کبد یک انسان، این انگل، رتبه اول را به عنوان مسئول عفونت‌های عود کننده مالاریا دارد.

این گروه پژوهشی با راهنمایی نقشه سه‌بعدی توانستند جزئیات دقیقی از تعاملات انگل میزبان بدست آورده و آسیب‌پذیرترین نقاط آن را شناسایی کنند.

وی افزود: «انگل‌های P. vivax بسیار متنوع‌اند و همین تنوع، برای ساخت واکسن چالش برانگیز است. اکنون ما دستگاهی مولکولی را شناسایی کرده‌ایم که می‌تواند بهترین هدف برای واکسن موثر ضدمالاریا در برابر گسترده‌ترین طیف انگل‌های P. vivax باشد».

تیم پژوهشی اکنون قادر است درمان‌های جدیدی را طراحی کند که به طور ویژه دستگاه تهاجمی این انگل را هدف قرار می‌دهد، در آن اختلال ایجاد می‌کند و فرآیند ربودن سلول‌های قرمز خون توسط انگل‌های مالاریا را مختل می‌سازد.

منبع: ایسنا

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۱۴۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهادگر اردبیلی عنوان برگزیده آیین جایزه نوبل ایرانی را کسب کرد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل و به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی استان اردبیل سید کریم تهامی، عضو جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل در جمع ۴۳ نخبه برگزیده کشور نامزد دریافت جایزه نوبل ایرانی «جایزۀ البرز ۱۴۰۳» در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی شد.
جایزه البرز نخستین و باسابقه‌ترین جایزه علمی کشور با بیش از نیم قرن قدمت است که از سال ۱۳۴۲ با هویت مستقل عنوان‌دار جایزه نوبل ایرانی است.
لازم به ذکر است مراسم اهدای جایزه نوبل ایرانی با حضور مقامات عالی کشور روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای تهران به صورت زنده برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی طرح آبرسانی شهر میبد
  • پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی طرح عمرانی آبرسانی شهر میبد
  • پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی پروژه عمرانی آبرسانی شهرستان میبد
  • پیشرفت ۷۰ درصدی عملیات اجرایی آبرسانی به مجتمع ۱۶ روستایی دیم قشلاق شهرستان ماکو
  • (ویدیو) «نوبل‌پرایز ایران» یا «چهره‌های ماندگار» چرا تعطیل شد؟
  • ربیعی : فلسفه بقا بر فلسفه توسعه کشور چربیده است / تغییر سبک زندگی که در خیابان می بینید، توطئه نیست / جریان پرقدرتی سالهاست مقابل حاکمیت تفکر توسعه و پیشرفت ایستاده
  • دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم‌ها
  • زنگ خطر مالاریای وارداتی/ مالاریای بومی نداریم
  • جهادگر اردبیلی عنوان برگزیده آیین جایزه نوبل ایرانی را کسب کرد
  • رسمی؛ جود بلینگام برنده جایزه بیشترین پیشرفت سال لوریوس شد