Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-07@07:43:31 GMT

به پرخاطره‌ترین جاده ایران سفر کنید

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۱۶۶۶۸

به پرخاطره‌ترین جاده ایران سفر کنید

جاده‌ای پر پیچ خم در دل کوه‌ها که اکثر ما از آن خاطرات به یاد ماندی داریم. جاده‌ای که از میان صخره‌ها و در کنار رودخانه می‌گذرد و همواره در جدال با طبیعت و مقاومت کردن در برابر خواسته‌های آن است. جاده چالوس یکی از مسیر‌های اصلی سفر از تهران به شهر‌های شمالی کشور است که با مناظر خیره کننده اش مسافران را مسحور خود می‌کند به حدی که ساکنان شهر‌های تهران و کرج گاهی تصمیم می‌گردند برای سفر کردن تنها تا قسمتی از جاده بروند و پس از استراحتی کوتاه بازگردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای اطلاع از تارخچه و جزییات آن با الی گشت همراه شوید.






تاریخ ساخت جاده چالوس

استفاده از جاده چالوس (جاده کندوان) و یا جاده شماره ۵۹ به قرن‌ها قبل باز می‌گردد و از همان زمان یکی از راه‌های اصلی ارتباط با شمال کشور بود که در آن کاروان سرا‌های زیادی ساخته شده بود. در زمان قاجار این جاده پر پیچ و خم مالرو بود و ناصر الدین شاه به سفر در آن علاقه زیادی نشان می‌داد و حتی در روستای شهرستانک کاخی ساخت تا در هنگام سفر و میان راه در آن استراحت کند.

ساخت جاده آسفالت به دوران پهلوی اول باز می‌گردد. او دستور احداث جاده چالوس را داد تا عبور و مرور به شمال کشور آسان شود. عملیات اجرایی جاده کندوان از محل اعتبار عایدات قند و شکر و چای در اواسط اردیبهشت سال ۱۳۱۰ آغاز شد و در ۱۰ آذر سال ۱۳۱۲ افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

در مسیر کرج دو آب شهرستانک به طول ۵۳ کیلومتر جاده جدید ساختی است. از نیمه اردیبهشت تا چهارم خرداد ۳۱۹۳ نفر که از این میان ۸۲۰ نفر کوه بر ۱۲۰ استادکار و ۲۲۵۳ نفر کارگرمشغول به کار بوده اند. بعد از اینکه راه در سال ۱۳۱۲ افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت، بیش از ۵ ماه از سال، گذر از این جاده در قله کندوان در ارتفاعات ۳۲۰۰ متری به خاطر وضعیت جوی غیر ممکن بود.

همین مساله باعث شد که در سال ۱۳۱۴ به فکر احداث تونل کندوان بیافتند در نتیجه تونلی کندوان را ۱۸۸۷ متر طول، ۷ متر عرض و ارتفاع ۶ متر ساختند. این تونل طی سه سال تکمیل شد و در ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۱۷ استفاده از آن آغاز شد. نام تونل کندوان از گردنه‌ای با همین نام که تونل در پایین گردنه حفر شده، گرفته شده است. از آنجایی که ساخت تونل کار با ابزار‌های بسیار ساده و ابتدایی، بسیار پرزحمت و خطرناکی بود دستمزد بالایی نیز به این کارگران داده می‌شد. گفته می‌شود به هر کدام از کارگران تونل کندوان به ازای هر کلنگی که می‌زدند یک سکه پنج ریالی (که در آن زمان ارزش پولی بسیاری داشت) پرداخت می‌شده است. در آن زمان دومیلیون و چهار صد هشتاد و پنج هزار و سیصد و چهل تومان برای ساخت آن هزینه شد. جالب است بدانید که مهندس آن لادیسلاوس فون رابسویچ اتریشی طراح پل ورسک نیز بوده است.

ویژگی‌های جاده

جاده چالوس از کرج در ارتفاع ۱۴۰۰ متری از سطح دریا به سوی شمال آغاز می‌شود و در مسیر در نقطه گچسر به ارتفاع ۲۲۵۱ متری ارتفاع از سطح دریا و تا ارتفاع ۳۲۰۰ متری به بالای قله کندوان رسیده و به طرف مازندران ارتفاع کم کرده در دونا به ارتفاع ۲۴۶۸ متری در مکارود به ارتفاع ۷۶۰ متری و در شهر چالوس در ارتفاع ۷۵ متری از سطح دریا به انتها می‌رسد.

طول جاده چالوس به طول ۱۶۸ کیلومتر عرض معمولی راه ۸ متر و در بعضی نقاط بین ۱۰ الی ۱۲متر افزایش می‌یابد. شیب جاده حداکثر شش درصد بوده و عبور و مرور با وسایل نقلیه آن روزگار کاملا عملی بوده است.

دیدنی‌های جاده

این جاده سراسر از طبیعت می‌گذر و هریک از نقاط آن ویژگی‌های زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارد. در ادامه برخی از معروف‌ترین نقاط جاده را به شما معرفی می‌کنیم.

سد امیرکبیر (کرج)

این سد نخستین سد چند منظوره ایران است و اصلی‌ترین منبع تامین آب پایتخت و کشاورزی استان البرز به شمار می‌آید. سد کرج یکی از مراکز طبیعی پرورش قزل آلای رنگین کمان و قزل آلای خال قرمز نیز محسوب می‌شود. به یاد داشته باشید که شنا کردن پشت سد بسیار خطرناک است و ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

روستای شهرستانک

اقامتگاه محبوب ناصرالدین شاه در جاده چالوس که در ۵۰ کیلومتری جاده قرار دارد. طبیعت این روستا فوق العاده است و از جاذبه‌های آن می‌توان به کاخ ناصری، قلعه دزبند و کوچه باغ‌های باصفای آن اشاره کرد.

تونل کندوان

مرتفع‌ترین نقطه جاده و یکی از مرموزترین قسمت‌های آن! به غیر از خود تونل که همواره برای مردم جذاب بوده است در ابتدای آن چندین آشکده احداث کرده اند که خوردن یک کاش آش داغ در کنار جاده حسابی لذت بخش خواهد بود.

هزارچم

پس از پشت سر گذاشتن جاده به زیباترین و البته خطرآفرین‌ترین قست آن گردنه هزار چم می‌رسیم. پیچ‌های پی در پی که شما را به پایین کوه می‌برند و منظره‌ای خیره کننده را در مقابلتان قرار می‌دهند. توجه داشته باشید که در صورت توقف در عبور و مرور سایر خودرو‌ها اختلال ایجاد نکنید.

تلخی‌ها و شیرینی‌ها

این جاده از اوایل رایج شدن اتومبیل در ایران ساخته شد و گذر آن از میان کوه‌ها و رسیدن به مناطق خوش آب و هوای غرب مازندران و شرق گیلان باعث شده از محبوبیت بالایی در بین مردم برخوردار شود به نحوی که امروز قسمتی از خاطره جمعی مردم ایران شده است. خاطراتی که برای اکثر ما یاد آور روز‌های شاد و مسافرت‌های به یاد ماندی همراه با اعضای خانواده و عزیزان است. سفر‌هایی جاده‌ای در حال گوش دادن به موزیک دلخواه و غذا خوردن در کنار رودخانه که آن قدر جذاب هستند ک. حتی ترافیک‌های چند ساعته هم نمی‌تواند بسیاری را از این سفر منصرف کند.

متاسفانه این جاده بسیار پر پیچ و خم برای برخی با خاطرات تلخ همراه است، چرا که اصلا مناسب رانندگی با سرعت بالا نیست، ولی همواره مشاهده می‌کنیم که برخی با چنین تصمیماتی جان خود و سایرین را به خطر می‌اندازند، علاوه بر پیچ و خم این جاده کوهستانی است و مواقع زیادی از سال در آن شاهد ریزش برف و باران و یا مه شدید هستیم که موجب کم شدن دید و لغزندگی جاده می‌شود که امکان خطر آفرینی را افزایش می‌دهد.

گاهی نیز ریزش صخره، وقوع سیل و بهمن و… دشواری‌هایی را برای مسافران ایجاد می‌کنند و موجب مسدود شدن جاده می‌شود. اما به هر حال با تمام این مشکلات هنگامی که قصد سفر جاده‌ای را در سر داریم جاده چالوس همیشه یکی از گزینه‌ها خواهد بود.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پارسینه گردشگری جاده چالوس تونل کندوان هزار چم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۱۶۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار هواشناسی:  امروز جاده چالوس خطرناک است

عکس آرشیوی است.

به گزارش «تابناک»،، بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز سه‌شنبه (۱۸ اردیبهشت ماه) با تداوم فعالیت سامانه بارشی در شمال غرب، غرب، سواحل دریای خزر، شمال شرق و دامنه‌های جنوبی البرز ابرناکی، رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و در برخی نقاط مرکز، شرق و دامنه، ارتفاعات زاگرس مرکزی و جنوبی رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد نسبتاً شدید تا شدید پیش‌بینی می‌شود.

چهارشنبه در شمال غرب، سواحل شمالی، شمال شرق کشور و ارتفاعات البرز بارندگی ادامه می‌یابد و در جنوب، شرق و جنوب شرق کشور نیز افزایش ابر، وزش باد شدید و رگبار پراکنده انتظار می‌رود. بارش‌ها در این روز برای استان‌های گیلان، اردبیل و شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی شدید خواهد بود.

پنجشنبه در استان‌های واقع در شمال غرب کشور از شدت بارش کاسته می‌شود و در سواحل دریای خزر شمال شرق دامنه و ارتفاعات جنوبی البرز شامل استان‌های البرز، تهران و سمنان رگبار، رعدوبرق و وزش باد روی می‌دهد که شدت بارش در مازندران و خراسان رضوی خواهد بود. همچنین طی این روز وزش باد شدید در شرق و جنوب شرق کشور همراه با کاهش نسبی دما پیش‌بینی شده و در اواخر وقت نیز سامانه بارشی از شرق کشور خارج می‌شود.

جمعه و شنبه هفته آینده در اکثر مناطق کشور جو آرام و پایداری همراه با افزایش نسبی دما حاکم است و تنها در روز جمعه در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و ارتفاعات مازندران و شنبه در شمال آذربایجان غربی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر افزایش ابر و بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

لازم به ذکر است طی این دو روز در شرق و جنوب شرق کشور به‌ویژه منطقه زابل وزش باد شدید ادامه خواهد داشت. تا روز چهارشنبه دریای خزر، امروز شمال خلیج فارس و از بعدازظهر فردا تا جمعه مرکز و شرق خلیج فارس تنگه هرمز و دریای عمان مواج است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی مسافران از تردد در جاده چالوس خودداری کنند.

هشدار خسارت به کشاورزان

سازمان هواشناسی در هشداری به کشاورزان نوع مخاطره را رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی کرد.

منطقه اثر

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۸: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، قزوین، قم، تهران، البرز، سمنان، کرمانشاه، کردستان، لرستان، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، اصفهان.

اثر مخاطره نیز آسیب به محصولات کشاورزی عنوان شده است.

سازمان هواشناسی همچنین توصیه‌های زیر را به کشاورزان ارائه کرده است.

تسریع در شخم مزارع شالیزاری به کمک روان‌آب‌های سطحی موجود.

دادن کود سرک به مزارع گندم آبی و کلزا قبل از وقوع بارش در استان‌های شمال غربی.

عدم انجام آبیاری مزارع غلات جهت جلوگیری از ورس با توجه به پیش‌بینی وقوع باد شدید.

تسریع در برداشت مزارع غلات و کلزا آماده برداشت در استان‌های جنوبی و چغندرقند در خوزستان.

محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش رگباری به‌ویژه در استان بوشهر.

خودداری از برداشت یونجه، نعنا و گل محمدی در استان فارس.

اجتناب از محلول‌پاشی و سم‌پاشی در مزارع و باغات با توجه به وقوع بارش‌ها.

آماده‌سازی زمین برای کشت محصولات کشاورزی بهاره (سیب زمینی و چغندرقند بهاره در استان لرستان و ذرت در استان البرز، سبزی و صیفی به خصوص سیب زمینی در مناطق سردسیر استان‌های شمال غربی).

زهکشی و پاک‌سازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، حفاظت از مزارع صیفی‌جات.

کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، بسته نگهداشتن دریچه گلخانه‌ها در هنگام بارش و استحکام آنها در برابر باد شدید.

عدم استفاده از آب باران برای دام‌ها.

جلوگیری از نفوذ روان‌آب به داخل سالن‌ها.

پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه ورودی و خروجی آب استخرها.

خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات و انتقال دام‌ها به مکان سرپوشیده در هنگام وقوع بارش.

عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش و باد شدید.

استحکام نهال‌های جوان در برابر باد شدید.

عدم تردد ماشین‌آلات کشاورزی و کمباین‌های برداشت غلات بر روی مزارع در موقع بارندگی.

دیگر خبرها

  • ریزش سنگ در جاده چالوس
  • هشدار هواشناسی:  امروز جاده چالوس خطرناک است
  • پلیس راه: خطر ریزش سنگ در جاده چالوس
  • تصادف دو خودروی سواری در جاده کرج - چالوس
  • هشدار سقوط سنگ در جاده کرج _ چالوس
  • خطر ریزش سنگ در جاده چالوس
  • احتمال ریزش سنگ در جاده کرج چالوس
  • محور کندوان از سمت شمال به جنوب یک‌طرفه شد
  • یک تونل و ۲ نقطه جاده ای هرمزگان برای عملیات عمرانی مسدود اعلام شد
  • کندوان از چالوس به تهران یک‌طرفه شد