Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-05-04@21:30:13 GMT

یزد در یک قدمی جیره بندی آب

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۱۹۶۹۵

یزد در یک قدمی جیره بندی آب

به گزارش امتداد به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از یزد؛ مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد در نشست خبری هفته صرفه جویی آب بیان داشت: هفته اول تیرماه به نام هفته صرفه جویی آب نام‌گذاری شده است هر چند بحث صرفه جویی و عدم اسراف نباید محدود به یک هفته، یک ماه و یا یک سال باشد. همه می‌دانند یزد کم آب است و این محدودیت مربوط به امروز و دیروز نیست، این موضوع اهمیت صرفه جویی آب در استان یزد را دو چندان می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی اسلامی با اشاره به بحث انتقال آب به یزد گفت: طبیعتاً هر چه که زمان بیشتری بگذرد با توجه به افزایش نیازهای جمعیتی طبیعتاً نیاز ما نیز به منابع آبی بیشتر می شود و باید یک فکر اساسی در ارتباط با مسائل آب استان و مصارف آب شرب داشته باشیم.

وی اذعان داشت: واقعیت این است که شاید کم آبی در ارتباط با درختان و فضای سبز قابل برنامه ریزی باشد و بشود گونه های کم آبخواه را جایگزین گونه‌های فعلی قرار داد و یا نوع کشاورزی را تغییر داد، ولی نیاز های آب شرب خیلی قابل تغییر نیست.

اسلامی تاکید کرد: خوب است که رسانه ها به مسائل آب در استان یزد ورود قویتری داشته باشند. لازم است که موضوعات آب استان پیگیری شده و نظرات کارشناسی داده شود.

این مقام مسئول گفت: باید همه افرادی که متولی امر هستند برنامه داشته باشند چرا که یک مدیر نمی تواند خیلی موثر عمل کند مگر اینکه در قالب یک برنامه مشخص که همه جوانب کار دیده شده باشد، طرحی را ارائه بدهد.

وی اضافه کرد: رسالت اصلی رسانه‌ها این است که در مسائل اصلی استان نقش آفرینی، نظارت و پیگیری بیشتری داشته باشند. زیرا کم آب استان یزد به دستی در کشور تجلی پیدا نکرده و وقتی صحبت از خشکسالی و تنش آبی می شود معمولاً اسم استان ما وجود نداردو این موضوع مستلزم این است که از طریق رسانه ها به صورت وسیع مسائل آبی استان مطرح شود.

اسلامی با اشاره به اهمیت نقش مردم در کاهش مصرف آب گفت: متاسفانه مردم ما هنوز به این باور نرسیده اند که استان ما واقعاً از نظر منابع آبی یک استان بسیار فقیر است. اگر به آمار بارش ها نگاه کنید می بینید استان یزد کم بارش ترین استان کشور است. ولی در هر صورت وقتی یک شهر ایجاد شد نیازهای خودش را دارد. هم مردم باید از آب مناسب استفاده کنند و هم فضای سبز در شهر وجود داشته باشد و هم برای اینکه اشتغال داشته باشد به صنعت نیاز دارد. ضمنا باید کشاورزی هم وجود داشته باشد تا مردم بتوانند نیازهای خود را از این طریق تامین کند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد تصریح کرد: علیرغم اینکه بارها و بارها در رسانه‌ها گفته شده است که سهم آب استان از محل آب انتقالی نسبت به سال گذشته به طور قابل توجهی کاهش داشته است اما مردم هنوز واقعا به این باور نرسیده اند که استان ما از نظر منابع آب مشکل دارد. این در حالی است که در منابع علمی مصرف آب در شرایط نرمال با مصرف آب در شرایط تنش آبی متفاوت است. اما باز هم می بینیم  علی‌رغم اینکه در شرایط تنش آبی هستیم ولی مصارف ما مطابق این شرایط نیست.

اسلامی اعلام کرد: اگر در مصرف آب به صرفه جویی توجه نشود علی رغم میل باطنی ما با قطعی آب به صورت گسترده و جیره بندی آب مواجه خواهیم بود. هرچند تا این لحظه خوشبختانه این اتفاق نیفتاده و به هیچ وجه خواسته ما نیست چرا که مشکلات زیادی را هم برای ما و هم برای مردم ایجاد خواهد کرد. لذا امیدوار هستیم که مردم عزیز ما به این مسئله توجه داشته باشند. چرا که می توان یک مدت را با صرفه جویی گذراند ولی اینکه هر روز مواجه با قطعی آب و جیره بندی باشیم شرایط خیلی متفاوت می شود.

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۱۹۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۲ درصدی حجم ذخایر سد‌های استان اردبیل

حمید فضائلی با اشاره به افزایش ۱۲ درصدی ذخایر سد‌های استان اردبیل گفت: هم اینک ۳۲ درصد از حجم مخازن سد‌های این استان پر شده است.

او افزود: حجم ذخایر سد‌های این استان به ۱۹۰ میلیون متر مکعب رسید در حالی که سال قبل در همین ایام، ذخایر مخازن سد‌ها ۱۳۲ میلیون متر مکعب بود. 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزود: سد یامچی به عنوان مهم‌ترین سد استان به دلیل تامین آب شرب شهر اردبیل، شهر‌ها و روستا‌های مرکز استان در حال حاضر حدود ۲۶.۵ میلیون متر مکعب آب دارد.

فضائلی خواستار صرفه جویی در مصرف آب در اردبیل شد و بیان کرد: با توجه به این که حجم مخزن سد یامچی نسبت به سال قبل در همین ایام پنج درصد کاهش دارد، صرفه جویی در مصرف آب در همه بخش‌ها ضروری است.

او اضافه کرد: سد سبلان مشگین شهر نیز هم اینک ۳۸.۵ میلیون متر مکعب ذخیره دارد که این رقم پنج میلیون متر مکعب نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اظهار کرد: ذخایر سد‌های ارس و خداآفرین به عنوان دو سد تامین کننده آب شرب و به خصوص کشاورزی شمال استان اردبیل، نسبت به سال گذشته وضعیت مناسبی دارند و برنامه ریزی لازم برای استفاده مطلوب از ذخایر این ۲ سد در شمال استان انجام شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • آمریکا پهپاد زیردریایی ساخت؛ این وسیله غول‌پیکر کف دریا می‌خوابد! | تصویر
  • کاهش ۵ درصدی ذخیره آب سد یامچی اردبیل
  • حجم ذخایر سد‌های استان اردبیل به ۱۹۰ میلیون متر مکعب رسید
  • افزایش ۱۲ درصدی حجم ذخایر سد‌های استان اردبیل
  • (تصویر) آمریکا پهپاد زیردریایی ساخت
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی آب با خشکه کاری برنج
  • مردم تقسیم‌بندی‌های سیاسی مجلس را مشخص می‌کنند
  • صرفه جویی ۳.۹ درصدی مصرف گاز در سال گذشته
  • اولویت مجلس آینده باید معیشت مردم و بهبود وضعیت اشتغال باشد
  • رفع بحران ناترازی انرژی با ۲۰ درصد صرفه‌جویی