Web Analytics Made Easy - Statcounter


رویداد۲۴ جدیت آمریکا برای اعمال فشار به ایران این روزها رنگ جدی‌تر به خود گرفته است. آمریکا متحدان اروپایی خود را تحت فشار قرار گذاشته اند و با خط و نشان کشیدن برای اروپا، اعلام کرده خواب ارتباط با ایران را هم از سر بیرون کنند. طبیعی است بازار نفت جهان به این اخبار واکنش نشان دهد؛ آنگونه که شاخص نفت با اندکی افزایش قیمت مواجه شد و قیمت نفت برنت ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵۸ دلار در هر بشکه جهش کرد و به قیمت ۷۶.۳۱ دلار در هر بشکه رسید.

گذشته از آن طبق داده‌های رویترز، وضعیت صادرات دریایی نفت ایران از ۲.۳۸ میلیون بشکه در روز در ماه می و ۲.۵۸ میلیون بشکه در روز در ماه آوریل به ۱.۹۳ میلیون بشکه در روز تنزل پیدا کرده است و این مسئله برای ایران که بیشترین درآمد ناخالص ملی خود را از نفت کسب می‌کند، می‌تواند به منزله آغاز بحرانی جدید باشد. 
این درحالی است که قصد بعدی ترامپ فشار بیشتر بر مشتریان پر و پاقرص خریدار نفت ایران یعنی هند و چین است تا در روابط خود با ایران تاملی دوباره داشته باشند هرچند مقامات آمریکایی دراین مورد با مقامات این کشورها مذاکرات جدی انجام ندادند اما پیش بینی می شود در هفته‌های آتی آن را عملیاتی کند. 
باید منتظر ماند و دید که پالایشگاه‌های هندی که تا پیش از این تا مدتی مشتری پایداری برای نفت ایران محسوب می‌شدند به تلاش‌های واشنگتن برای محدودیت فروش نفت ایران چه عکس العملی نشان خواهند داد؟ 
یک هفته تا اعلام موضع اروپا فرصت مانده است
سیدحمید حسینی درگفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره ماندن یا رفتن اروپایی‌ها در قراردادهای نفتی گفت: تا یک هفته دیگر موضع گیری اروپا مبنی بر ماندن یا نماندن در برجام و روابط بانکی با ایران مشخص می‌شود اما اگر اروپا به برجام متعهد بماند باتوجه به مشکلاتی که هند و چین با تعرفه‌ها پیدا خواهند کرد، قادر نخواهد بود خیلی تاثیرگذار باشد. بحث نفت برای بسیاری از کشورها از جمله چینی‌ها دارای ابعاد امنیتی است.
او افزود: باید سعی کنیم مسائل مربوط به FATF را در داخل هرچه زودتر حل کنیم و با فراهم کردن ابزارهایی که اروپا برای همکاری با ما نیاز نشان دهیم که به برجام پایبند هستیم.
شرکت های اروپایی وحشت زده هستند
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: اروپا در بحث‌های امنیتی و اقتصادی در حال گسسته شدن از آمریکا است اما شرکت‌های اروپایی به شدت از آمریکا وحشت کرده‌اند و همین مسئله ماندن آنها در برجام را با مشکل مواجه می‌کند. به علاوه اینکه وزیر نفت که اخیرا از اروپا بازگشته تاکید داشت شرکت‌های اروپایی با آنکه خواهان علاقه ارتباط با ایران هسنند، اما گفته‌اند حریف ترامپ نخواهند شد.
او ادامه داد: ترامپ با قطع بودجه سازمان ملل نشان داده که با همه دنیا درافتاده است اما چنانچه تا پایان سال در ماه نوامبر کنگره سنای آمریکا بخشی از قدرت را از دست ترامپ خارج کند، امکان دارد جو جامعه جهانی رنگ آرامش به خود بگیرد. 
هند و چین چه تصمیمی می گیرند؟
حسینی خاطرنشان کرد: خوشبختانه اکثر پالایشگاه‌های چین و هند دولتی هستند، از این حهت دولت آمریکا قادر نخواهد بود دولت‌ها را تحریم کنند. اظهارات آنها به ترامپ نیز این بوده که مشت را با مشت پاسخ می‌دهیم و فریز نفتی خود را با آمریکا قطع خواهیم کرد بدین ترتیب آن سهمی که درحال حاضر از آمریکا خریداری می‌کنند به سمت ایران بیاید.

او افزود: هند جزء کشورهایی است که بعید به نظر برسد تسلیم خواسته‌های آمریکا شود و آنطور که از شواهد  مشخص است به بازار ایران نیاز دارد. با این حال شاید پالایشگاه‌های بخش خصوصی هند مجبور به عقب‌نشینی شوند اما بعید است پالایشگاه‌های دولتی هند باوجود امتیازات حمل و نقل، پرداخت‌های بلندمدت و قیمت‌های خوبی که ایران کرده قصد عقبگرد داشته باشد. البته سرپرست شرکت پرتامینای اندونزی نیز اعلام کرد که دولت این کشور ماه گذشته تصمیم گرفت قرارداد شرکت پرتامینا برای اداره میدان نفتی منصوری در ایران را تعلیق کند چرا که می‌خواهد از روابط خوب این کشور با آمریکا حفاظت کند.
اقتصاد تهاجمی بهتر از اقتصاد مقاومتی
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: رفتار ایران در ارائه پیشنهادهای جذاب به کشورهای دیگر بسیار اهمیت دارد لذا اگر سیاست خود را به جای اقتصاد مقاومتی و بسته شدن درهای کشور و تاکید بر خودکفایی، بر اقتصاد تهاجمی استوار می‌ساختیم، می‌توانستیم کاهش احتمالی درآمدهای نفتی را با صادرات دیگر کالاها جبران کنیم. 
درآمد های نفتی امسال کاهش محسوسی خواهدداشت
حسینی تاکید کرد: مشکل اصلی این است که ظرفیت‌های صنعتی کشور خالی مانده است و می‌توان تا حدی با تشویق‌ها و تخفیف‌ها در قیمت‌ها کاهش میزان صادرات نفت را تا حدی جبران کرد تا درآمد نفتی‌مان را که امسال 70 میلیارد دلار بود، در حد 60 میلیارد دلار بود نگه داریم تا مشکلی برای اقتصاد کشور به وجود نیاید. 

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 رویداد24 تهدیدهای آمریکا خریداران نفت ایران برجام درآمدهای نفتی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۲۱۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلمان: اروپا باید به یک اتحادیه امنیتی تبدیل شود


به گزارش تابناک به نقل از نشریه "دی سایت"، آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان در سخنانی تاکید کرد که گسترش اتحادیه اروپا توسط 10 کشور در 20 سال پیش، برای کل اتحادیه اروپا مزایایی به همراه داشت.

این مقام آلمانی در جریان بازدید از شهرهای دوقلوی فرانکفورت (اودر) و اسلوبیسه گفت که این الحاق کل این تشکل را قوی تر و مهمتر از همه امن تر کرده است. او همراه با همتای لهستانی خود رادوسلاو سیکورسکی در این مناطق سخنانی را ایراد کرد.

وی به مناسبت سالگرد الحاق این کشورها به اتحادیه اروپا در حدود 20 سال پیش گفت: این یک "لحظه باورنکردنی" 20 سال پیش بود که "ما به عنوان کشورها، به عنوان جوامع، به عنوان اروپا قدرت یافتیم تا بر تقسیم اروپا غلبه کنیم و هم زمان سرانجام به جامعه صلح و آزادی تبدیل شدیم."

در 1 می 2004، کشورهای بلوک شرق سابق استونی، لتونی، لیتوانی، اسلوونی، اسلواکی، جمهوری چک، مجارستان و لهستان و همچنین مالت و قبرس به اتحادیه اروپا پیوستند. این بزرگترین گسترش در تاریخ اتحادیه اروپا بود.

بائربوک ادامه داد: ما امروز تجربه می کنیم که به عنوان یک اتحادیه مشترک اروپایی در حال حاضر، قوی تر هستیم. در اینجا تنها مسئله ارقام تجاری مطرح نیست.

وی افزود: این را می توان به عنوان مثال در اتصالات اتوبوس برون مرزی، همکاری پلیس و گمرک یا در بسیاری از روابط بین مردم در سراسر مرز مشاهده کرد. ارزش افزوده ای که اروپا هر روز برای مردم به ارمغان می آورد، به ویژه در منطقه مرزی آلمان و لهستان آشکار است.

بائربوک همچنین با توجه به جنگ روسیه علیه اوکراین در خاک اروپا، خواستار اصلاح سیاست امنیتی در اتحادیه اروپا شد. وزیر امور خارجه آلمان در این باره گفت: اروپا باید به یک اتحادیه امنیتی تبدیل شود. ما دیگر نمی توانیم مناطق خاکستری در اروپا را بپذیریم.

وزیر امور خارجه آلمان گفت: اتحادیه اروپا باید اصلاح شود تا از نظر سیاست امنیتی قوی تر شود و واقعاً یک صدا صحبت کند. علاوه بر این، کشورهایی که می‌خواهند بخشی از این اتحادیه آزادی و صلح شوند باید در اتحادیه اروپا پذیرفته شوند. در پایان، موضوع با اهمیت برای میلیون ها اروپایی دفاع از صلح و امنیت است.

وی تاکید کرد: گسترش به سمت شرق به طور مکرر مستلزم شجاعت مسئولین سیاست و شهروندان برای برداشتن گامی جدید بود. بائربوک گفت: ما معتقدیم که امروز دوباره به این مسئولیت شجاعانه نیاز داریم تا اتحادیه اقتصادی و تجاری مشترک خود را به یک اتحادیه امنیتی تبدیل کنیم. آنچه اهمیت ویژه ای دارد همکاری آلمان و لهستان است.

دیگر خبرها

  • ضربه احتمالی لورکوزن به برنامه‌‌های اروپایی بارسلونا
  • رده‌بندی جدید لیگ‌های اروپایی؛ سری آ پس از 17 سال در بین دو لیگ برتر اروپا!
  • شوک به خیرونا: احتمال اخراج از اروپا و سقوط به لیگ 2
  • چالش سخت آرسنال برای حفظ یکی از بهترین استعدادهای آکادمی‌اش
  • ابعاد رویکرد آمریکا و رژیم صهیونیستی در غزه
  • آلمان: اروپا باید به یک اتحادیه امنیتی تبدیل شود
  • آمادگی دانشگاه کاشان برای پذیرش دانشجویان تعلیق شده آمریکا و اروپا
  • بازدید مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از مراکز خرید گندم در خوزستان
  • انتقاد گزارشگر سازمان ملل از خشونت پلیس آمریکا در اعتراضات دانشگاهی
  • حکم دادگاه لاهه برای دستگیری نتانیاهو جدی است