Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-01@14:55:35 GMT

چگونه گل خورشیدی در خانه پرورش دهیم

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۲۸۸۶۷


آن‌ها مکان روشن و پر نور را دوست دارند، اما نور شدید و مستقیم خورشید را مخصوصا در فصل تابستان نمی‌پسندند. این گیاهان خیلی به گرما مقاوم نیستند. پس از قرار دادن آن‌ها در مکانی که در معرض گرمای رادیاتور، بخاری و یا هر وسیله گرم کننده دیگری باشد، اجتناب کنید. همچنین از آفتاب شدید و تند هم دور نگه داریدشان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سرویس سبک زندگی فردا: آئونیوم یا همان خورشیدی ساکولنتی است که این روز‌ها بسیار محبوب شده. ظاهر زیبا و نگهداری آسان خورشیدی آن را تقریبا غیر قابل مقاومت می‌کند! در ادامه این مطلب را به نقل از فوت و فن بخوانید.


جنس آئونیوم شامل ۳۵ گونه ساکولنت است. اعضای خانواده کراسولاسه (یک خانواده از ساکولنت‌ها) معمولا شرایط رشدی اغلب ساکولنت‌ها را می‌طلبند: نور بسیار، زهکشی عالی و آب تقریبا کم. مانند بسیاری از ساکولنت‌ها آئونیوم هم به خاطر شاخ و برگ زیبایی که دارد بسیار مورد توجه است. در یکی از واریته‌های بسیار محبوب این ساکولنت، برگ‌ها روی ساقه عریان گیاه به رنگ سبز مایل به قرمز می‌رویند و در تابستان کاملا به رنگ قرمز درمی‌آیند.

هنگامی که آئونیوم‌ها جوان هستند، احتمال اشتباه کردن آن‌ها با خویشاوند نزدیک‌شان آشوریا (ساق عروس) بسیار است.

شرایط رشد

– نور

آن‌ها مکان روشن و پر نور را دوست دارند، اما نور شدید و مستقیم خورشید را مخصوصا در فصل تابستان نمی‌پسندند. این گیاهان خیلی به گرما مقاوم نیستند. پس از قرار دادن آن‌ها در مکانی که در معرض گرمای رادیاتور، بخاری و یا هر وسیله گرم کننده دیگری باشد، اجتناب کنید. همچنین از آفتاب شدید و تند هم دور نگه داریدشان.

– آب

اگر خورشیدی‌تان را در گلدان کاشته‌اید، گیاه از اندکی مرطوب بودن خاک، البته در فصول رشد (که قاعدتا فصل تابستان است)، بدش نمی‌آید. بهتر است که اجازه دهید خاک گیاه در بین دو آبیاری اندکی خشک شود سپس آبیاری مجدد را انجام دهید. اما چون آئونیوم ریشه‌های کوچکی دارد بیشتر از بقیه ساکولنت‌ها به کم آبی حساس است و تحملش نمی‌کند و اگر به طور منظم مقداری آبیاری شود و زهکش گلدانش هم خوب باشد، بسیار از شما قدر دانی می‌کند!

– تغذیه

کودهای مخصوص کاکتوس و ساکولنت که در بازار وجود دارند به رشد و شادابی بیشتر گیاه کمک می‌کنند. به خصوص در کاکتوس‌های قدیمی‌تر و بزرگ‌تر که مخلوط خاکی دیگر مواد مغذی خود را از دست داده، تغذیه مصنوعی با کود‌ها نقش بسیار مهمی در سالم و سرحال ماندن گیاه دارد.

– خاک

خاکی گلدانی سبک با زهکشی مناسب بهترین خاک است. خاک کاکتوس، چون آب را در خود نگه نمی‌دارد گزینه خوبی برای کاشت ساکولنت است، اما از خاک گلدان معمولی هم می‌توان استفاده کرد.

– تکثیر

بسییاری از ساکولنت‌ها به آسانی بقیه تکثیر نمی‌شوند که همین نکته توضیحی است برای اینکه چرا کمتر رایج و شناخته شده اند. به هر حال آن‌ها هم با گذاشتن برگ بریده شده در خاک شروع به ریشه زنی می‌کنند. یک برگ را از ساقه جدا کنید. مراقب باشید که برگ پاره، زخمی زرد و به هر نحوی آسیب دید نباشد و در هنگام جدا کردنش هم دقت کنید که تمام قسمت‌های برگ از ساقه جدا شود و چیزی از آن به ساقه باقی نماند. سپس اجازه دهید اندکی خشک شود. چرا که اگر بلافاصله آن را در خاک قرار دهید، قارچ‌های خاک از راه زخم وارد برگ شده و آن را پوسیده می‌کنند. سپس آن را در خاک مخصوص جوانه زنی قرار دهید و خاک را همواره مقداری مرطوب و گرم نگه دارید. با این کار به رشد ریشه‌ها سرعت می‌بخشید. در برخی از گونه‌ها تکثیر فقط از طریق بذر قابل انجام است.

– تعویض گلدان

خورشیدی به تعویض گلدان مکرر نیاز ندارد. ریشه‌های این گیاه بسیار ضعیف هستند پس در هنگام تعویض گلدان بسیار مراقب باشید که به ریشه‌ها یا شاخ و برگ گیاه آسیب نزنید. تعویض گلدان را در ابتدای فصل رشد انجام دهید و در مکانی گرم و روشن قرارش دهید تا رشد دوباره گیاه شروع شود. بعد از هر تغییری در شرایط گیاه، مانند تعویض گلدان، گیاه تا مدتی در شک آن است و نیاز به زمان دارد تا با شرایط جدیدش آدابته شود. در طول این مدت گیاه را از تنش‌های شدید محیطی مثل آفتاب شدید، سرما یا گرمای شدید و … حفظ کنید.

خورشیدی مانند خورشیدی به خانه‌تان نور، شادابی و زندگی می‌بخشد!   منبع: فوت و فن   

منبع: پارسینه

کلیدواژه: گل خورشیدی گل و گیاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۲۸۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این سبزی سه برابر پرتقال ویتامین ث دارد

آفتاب‌‌نیوز :

شاید همیشه فکر کنید که پرتقال بالاترین ویتامین C را دربین خوردنی‌ها دارد، اما جالب است بدانید که گیاهی وجود دارد که این گیاه، ۳ برابر پرتقال ویتامین C دارد. نام این گیاه که علاوه بر ویتامین C دارای آهن و کلسیم و خواص بسیار دیگری می‌باشد. این گیاه جعفری می‌باشد که از سبزی‌های پرمصرف در هرخانه‌ای می‌باشد.

▪ جعفری ۳ برابر پرتقال ویتامین (c) و ۲ برابر اسفناج، آهن دارد.

▪ میزان هورمون‌های زنانه را تنظیم می‌کند.

▪ منبع عالی ویتامین AK و فولات است.

▪ دارای روغن فرار است که طبق آزمایش‌های اولیه مانع تشکیل تومور به ویژه در ریه می‌شود.

▪ روغن فرار این گیاه، ماده سرطان زای موجود در دود سیگار و دود زغال را هنگام کباب کردن خنثی می‌کند.

▪ فولیک اسید موجود در آن مانع بروز سرطان‌های روده بزرگ و گردن رحم می‌شود.

▪ ترکیب‌های مفید آنتی اکسیدان آن به نام فلاوانوئیدز با مولکول‌های حاوی اکسیژن ترکیب می‌شود و مانع آسیب به سلول‌ها می‌شود.

▪ فولیک اسید در جعفری، ماده مغذی حیاتی برای حفظ سلامت قلب و عروق به حساب می‌آید.

▪ مصرف کم مواد غذایی حاوی ویتامین c مانند جعفری خطر بروز آرتریت روماتوئید را ۳ برابر می‌کند.

▪ بوی بد دهان را از بین می‌برد.

▪ از آن جا که جعفری خاصیت ادرارآور دارد، در کاهش وزن موثر است.

▪ کلیه‌ها را تصفیه می‌کند.

▪ به دستگاه گوارش کمک می‌کند.

▪ دم کرده جعفری خشکی عضلات و درد مفاصل را کاهش می‌دهد.

▪ دم کرده این گیاه دوره قاعدگی را منظم می‌کند و علایم قبل از قاعدگی را کاهش می‌دهد.

▪ کاهش دهنده استرس است.

▪ کلسیم موجود در آن استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • کشت ۳۵۰ هکتار گیاه دارویی در شهرستان نهاوند
  • اقدام پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد برای مقابله با ریزگردها
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • این سبزی سه برابر پرتقال ویتامین ث دارد
  • عکس/ نمایشگاه گل و گیاه اصفهان
  • برای مبارزه با این بیماری خیار تلخ بخورید
  • خواص معجزه‌آسای سیر برای پوست و مو
  • وزیر آموزش و پرورش: اگر کسی به ایران چپ نگاه کند، درون خانه‌اش تنبیه می‌شود
  • نحوه کشت و پرورش هل در خانه (فیلم)
  • گیاه جوانی در طب سنتی هند