Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما؛ پایگاه اینترنتی گاردین در مقاله ای نوشت: بر اساس دو گزارش منتشر شده به وسیله کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس، ماموران اطلاعاتی این کشور در شکنجه و ربودن مظنونان تروریستی حملات یازده سپتامبر دست داشته اند.

این گزارش ها که در روز پنجشنبه منتشر شدند به شکل بی سابقه ای به نقش سازمان های اطلاعاتی انگلیس در بازداشت، شکنجه و اعتراف گیری از مظنونان تروریستی پرداخته و نشان می دهد نقش این کشور در چنین اقداماتی بسیار بیشتر از آنچه بود که سابق بر این تصور می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دو گزارش نشان می دهند که سازمان اطلاعات خارجی انگلیس موسوم به ام آی سیکس (MI6) و سازمان اطلاعات داخلی این کشور موسوم به ام آی فایو (MI5) در صدها مورد شکنجه و ده ها مورد استرداد مجرمان برای بازداشت و بازجویی دست داشته اند.

کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس اعلام کرد سازمان های اطلاعاتی این کشور از همان مراحل بسیار ابتدایی از بدرفتاری با بازداشتی ها اطلاع داشته اند. حتی در دو مورد افسران انگلیسی خود در بدرفتاری دیگران با زندانیان همدست بوده اند. یکی از این موارد از سوی پلیس لندن مورد تحقیق قرار گرفته است اما مورد دیگر هنوز به طور کامل تحقیقاتی در مورد آن صورت نگرفته است.

با توجه به اینکه جک استراو وزیر خارجه وقت انگلیس در سال های 2001 الی 2006 از اتهامات گسترده مرتبط با شکنجه و مسترد کردن مظنونان مطلع بود، در رابطه با اینکه تا چه حد از این اتفاقات مطلع بود و چرا خواستار برگزاری نشست پارلمانی در این رابطه نشد مورد سوال قرار خواهد گرفت. در بخشی از گزارش های منتشر شده آمده است که ام آی سیکس تلاش کرد اختیار تامین هزینه های یک هواپیمای مرتبط با مسترد کردن یک مظنون را از وزیر امور خارجه کسب کند و موفق به این کار شد.

یکی از گزارش ها به بدرفتاری و مسترد کردن بازداشتی ها در فاصله سال های 2001 الی 2010 می پردازد در حالی که گزارش دیگر به مسائل کنونی اختصاص دارد. در گزارش مربوط به بدرفتاری با بازداشتی ها به موارد متعددی پرداخته شده و آمده است که «ما به این نتیجه رسیدیم که کارکنان اطلاعاتی انگلیس دست کم در سیزده مورد از نزدیک شاهد بدرفتاری با بازداشتی ها به وسیله دیگران بوده اند؛ در بیست و پنج مورد بازداشتی ها به افسران اطلاعاتی انگلیس گفته اند که دیگران با آنها بدرفتاری کرده اند و در صد و بیست و هشت مورد نیز بخش های خارجی اطلاعاتی به سازمان های اطلاعاتی انگلیس در مورد بدرفتاری با بازداشت شدگان گزارش داده اند. در برخی موارد تحقیقات درستی انجام شده است اما به صورت یک رویه منسجم نبوده است.»

در این گزارش آمده است افسران اطلاعاتی انگلیس در 232 مورد با وجود اطلاع از بدرفتاری با بازداشت شدگان همچنان به ارائه سوالات یا اطلاعات مرتبط با سرویس های اطلاعاتی خارجی ادامه داده اند. همچنین در جای دیگری از این گزارش آمده است که «افسران انگلیسی در 198 مورد اطلاعاتی از شاخه های خارجی دریافت کردند که از بازداشتی هایی به دست آمده بود که افسران انگلیسی می دانستند با آنها بدرفتاری شده است. یا اینکه افسران انگلیسی نمی دانستند نحوه رفتار با کسانی که این اطلاعات را اقرار کرده اند چگونه بوده است اما به هر ترتیب آنها باید شک می کردند که با این افراد بدرفتاری شده است.»

در سه مورد نیز دو سازمان اطلاعاتی انگلیس پیشنهاد داده اند هزینه استرداد بازداشتی ها به دیگر طرف ها را تامین کنند. همچنین این دو سازمان در بیست و هشت مورد با استرداد بازداشتی ها به دیگر طرف ها موافقت کردند، خودشان چنین پیشنهادی را مطرح کردند یا آن را برنامه ریزی کردند. در این گزارش ها تاکید شده است که مقامات اطلاعاتی انگلیس به خوبی از بدرفتاری آمریکایی ها با بازداشتی ها و کسانی که به آمریکا مسترد می شدند آگاه بوده اند. تعداد چنین مواردی تنها در سال 2002 به 38 مورد می رسد اما با این حال افسران انگلیسی هیچ اقدامی در این رابطه انجام نداده اند.

دومینیک گریو رئیس کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس گفت از آنجا که نخست وزیری اجازه دسترسی به اطلاعات حساس را به او نداده است این کمیته تصمیم گرفته تحقیقات را پیش از موعد و به پایان رسیدن خاتمه دهد و گزارش ها نیز به این علت در این زمان منتشر می شوند که وی حس می کرده اطلاعاتی که تا همینجا گردآوری شده است باید به سمع و نظر افکار عمومی برسد.

در صورت ادامه این تحقیقات، کمیته مذکور می توانست از دیوید بلانکت وزیر وقت امنیت کشور و جک استراو وزیر وقت امور خارجه بخواهد برای پاسخگویی به سولات در نشست این کمیته حاضر شوند. در این گزارش ها گفته شده است که شواهد مرتبط با دست داشتن مستقیم افسران اطلاعاتی ام آی سیکس و یک افسر نظامی انگلیس در بدرفتاری با بازداشتی ها در پایگاه هوایی بگرام در افغانستان در گذشته نیز از این کمیته دریغ شده است. این بدرفتاری ها شامل محروم کردن زندانیان از خواب، گرسنگی دادن و استفاده از موقعیت های استرس زا و تنش زا برای شکنجه بازداشتی ها بوده اند.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: یازده سپتامبر انگلیس شکنجه سازمان های اطلاعاتی تروریست اعتراف گیری آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۲۹۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش کانال 11 اسرائیل از ارسال اطلاعات گنبدهای آهنین به ایران!

تعداد بازدید : 904 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 5982 کانال یازده تلویزیون اسرائیل از دستگیری یک اسرائیلی به جرم جاسوسی برای ایران خبر داد. آن گونه که این شبکه گزارش کرد یک راننده کامیون نظامی در طول سفرهای خود در حین انجام وظیفه، ده‌ها گردان پدافند گنبد آهنین را مستند کرده و اطلاعات این سامانه‌ها از جمله عکس ها و مکان آنها را در فیس بوک برای یک مقام ایرانی که به عنوان یک زن اغواگر ظاهر شده، ارسال کرده است. حالا صهیونیست‌‎ها متوجه به این جاسوسی مخرب شده‌اند و او را دستگیر کرده‌اند. این دستگیری چند روز پس از انهدام دست‌کم یک سامانه گنبد آهنین توسط حزب الله لبنان انجام شد. گزارش شبکه یازده اسرائیل در این زمینه را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • وال استریت ژورنال: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا پوتین را در مرگ ناوالنی دخیل ندانستند
  • به جای بازداشت فلسطینی‌ها به آنها شلیک کنید!
  • آمریکا هیچ مدرکی دال بر دخالت مسکو در مرگ ناوالنی پیدا نکرد
  • انگلیس رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان
  • ۶ مرزبان ایرانی بازداشتی ازسوی طالبان آزاد شدند
  • وقوع حادثه دریایی جدید در جنوب غرب عدن
  • حادثه دریایی جدید در جنوب غرب عدن
  • افزایش تعداد بازداشت‌شدگان مدعی فروش سئوالات کنکور سراسری
  • گزارش کانال 11 اسرائیل از ارسال اطلاعات گنبدهای آهنین به ایران!
  • بازداشت ۲ بازیکن لیگ برتر انگلیس به اتهام تجاوز