Web Analytics Made Easy - Statcounter

روند احداث یادمان شهید باکری ارومیه از هفت سال پیش آغاز شده اما به دلیل انواع بی‌تدبیری‌ها به سرانجام نرسیده و با روند کنونی تخصیص اعتبارات بعید است بتوان بر اساس برنامه این پروژه را در زمان مقرر و حتی بر اساس تازه‌ترین وعده به بهره‌برداری رساند. ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۵ استانها آذربایجان غربی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، می‌توان گفت که شهید مهدی باکری راضی نیست یادمانی چند صد میلیارد تومانی برایش ساخته شود آن هم در دیوار به دیوار محله حاشیه‌نشین کشتارگاه ارومیه که ساکنانش 30 سال است که از ابتدایی‌ترین خدمات شهرنشینی محرومند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما خوب چون مسئولان شهر ارومیه و استان آذربایجان غربی گمان می‌کنند با ساخت یادمان برای شهردار سال‌های اول انقلاب ارومیه می‌توانند ادای دینی کرده باشند و یاد و نام این شهید را زنده نگه دارند بنابراین از چند سال پیش ساخت یک پروژه چند صد میلیارد تومانی را آغاز کرده‌اند که از ب بسم الله آن در نبود پول و اعتبار گیر افتاده‌اند و هر سال نه تنها پیشرفت چندانی در احداث آن دیده نمی‌شود بلکه استهلاک سرمایه و انباشت هزینه‌های جدید بر رقمی که قرار است با آن رقم این پروژه به اتمام رسانده شود افزوده می‌شود.

حال بماند که وعده‌های افتتاح این پروژه هم هر سال به سالی دیگر موکول می‌شود.

سیره عملی شهید باکری در مدیریت شهرداری ارومیه

شهید مهدی باکری شهرداری بود که در طول دوران شهرداری‌اش هم چون کارگران شهرداری بیل به دست می‌گرفت و در وسط میدان به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کرد، نشان به آن نشان که خاطره معروف وی در رسیدگی به خانه یک پیرزن سیل‌زده در یک روز بارانی که سیلاب به خانه وی ورود کرده بود  به کرات نقل محافل رسانه‌ای از سال‌های دور تاکنون بوده است.

بازدید استاندار وقت آذربایجان غربی از پروژه یادمان شهید باکری

نگارنده به اصل تصمیمی که برای ساخت یادمان برای این شهید صاحب نام کشور گرفته شده احترام می‌گذارد اما قصد دارد پرونده احداث این یادمان را از آغاز تاکنون بر روی پیشخوان افکار عمومی قرار دهد تا مشخص شود چرا این پروژه به سرانجام نمی‌رسد و چه دست‌هایی در پشت پرده از ابتدا تاکنون در روند احداث یادمان شهید باکری اخلال کرده‌اند.

اخلال در روند آغاز احداث پروژه یادمان باکری از ابتدا تاکنون

خوب است بدانید که احداث این پروژه از روزی که طرح‌های اجرایی آن به داوری گذاشته شد تاکنون محل حاشیه‌سازی و اخلال عده‌ای بوده است افرادی که بعضاً صاحب منصب‌های بزرگ و تاثیرگذار در استان هم بوده‌اند.

اردیبهشت سال 1390 وقتی جلسه هیئت داوری طرح‌های برتر معماری مجموعه یادمان شهید باکری برگزار شد صحبت ده‌ها و صدها میلیارد تومان اعتبار برای احداث این پروژه نبود بلکه در سومین دور سفر استانی رئیس جمهور وقت به آذربایجان غربی 40 میلیارد ریال برای اجرای طرح جامع یادمان شهید باکری و شهدای دفاع مقدس تخصیص یافته بود.

اما طولانی کردن روند احداث این پروژه در کنار اختلال‌هایی که در انتخاب طرح داوری شده انجام شد سبب شد تا روند احداث این پروژه بزرگ فرهنگی هیچ وقت روی ریل صحیح قرار نگیرد.

جانمایی نامناسب محل احداث یادمان شهید باکری

وقتی قربانعلی سعادت نخستین استاندار دولت رئیس جمهور روحانی در آذربایجان غربی شروع به‌کار کرد از جا نمایی دو پروژه بزرگ در شهر ارومیه ابراز شگفتی کرد یکی شهرک گلمان بود که به‌جای احداث مسکن مهر در جوار شهر که به همه زیرساخت‌ها دسترسی آسان وجود دارد زمین‌هایی در برهوتی در جوار دریاچه ارومیه انتخاب شده بود و دیگری محل احداث یادمان شهید باکری بود که به عقیده وی صرف چندین میلیارد تومان از بیت المال برای خاکبرداری و کندن صخره‌های بزرگ در کوه مجاور باغ رضوان برای احداث این یادمان که به تعبیر وی اسراف حجم بالایی از اعتبارات عمرانی را در پی خواهد داشت.

اما مخالفت وی با این جانمایی به دلیل کارهای اولیه‌ای که انجام شده بود محلی از اعراب نداشت و پروژه‌ای که آغاز شده بود باید ادامه می‌یافت.

آغاز وعده‌های توخالی برای افتتاح یادمان شهید باکری

در روزهایی که شهرداری ارومیه دستش به دهانش می‌رسید و بودجه خوبی هم داشت به یکباره زیر بار احداث این پروژه رفت و قبول کرد در دو سه سال کار ساخت یادمان شهید باکری را به اتمام برساند.

معاون فنی و عمرانی شهردار ارومیه چند صباحی بعد از قبول احداث ادامه این پروژه در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهار داشت: پروژه یادمان شهید باکری توسط شهرداری ارومیه در حال اجرا است و فاز نخست آن نیمه اول سال 95 در ارومیه افتتاح می‌شود.

رضا جوان‌کیا گفت: کلیات این مجموعه فرهنگی در اسفند سال 95 و همزمان با سالروز شهادت باکری در ارومیه افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 20 درصدی این پروژه تصریح کرد: رقم اولیه برای هزینه‌کرد این یادمان 200 میلیارد بوده که پس از تعدیل قیمت توسط شهرداری ارومیه به 80 میلیارد تومان رسید.

بحران مالی شهرداری ارومیه مانع احداث با برنامه یادمان شهید باکری

به هر حال شواهد و قرائن نشان می‌داد که وعده‌های مسئولان شهرداری ارومیه در ایامی که قادر به پرداخت به موقع کارکنان خود نیستند نمی‌تواند از اعتبار چندانی برخوردار باشد بنابراین در سال 95 هیچ فازی از فازهای یادمان شهید باکری افتتاح نشد و اتفاقاً مسئولان وعده دهنده شهرداری لام تا کام درباره سرنوشت این پروژه حرفی نزدند.

اما در سال 96 رئیس کمیسیون عمران، برنامه‌ریزی و حمل و نقل ترافیک شهری شورای شهر ارومیه دوباره از افتتاح پروژه یادمان شهید باکری در همین سال خبر داد.

عادل فتاحی گفت: پروژه یادمان شهید باکری یکی از پروژه‌های مهم و فاخر شهر ارومیه در زمینه توجه به مقام شامخ شهداست که متأسفانه با توجه به مشکلات پیش آمده نتوانسته‌ایم در زمان مقرر این پروژه را به بهره برداری برسانیم اما این پروژه جزو پروژه‌های نیمه تمام است که امسال شاهد افتتاح فازهای آن خواهیم بود و از معاونت فنی و عمرانی و دستگاه‌های مرتبط می‌خواهیم هر چه زودتر برای اتمام این پروژه تلاش کنند.

اعتبارات شهرداری ارومیه پاسخگوی نیاز پروژه یادمان شهید باکری نیست

اما چندی بعد در 18 آذر 96 شهردار ارومیه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان آذربایجان غربی با بیان اینکه پروژه دهکده مقاومت و یادمان شهید باکری تحویل شهرداری ارومیه شده است گفته بود: به دلیل نبود درآمد کافی در شهرداری‌ها امکان بهره‌برداری سریع از این طرح‌ها فراهم نیست و اعتبارات کنونی جوابگوی نیاز اعتباری پروژه‌های فراوان مدیریت شهری را هم ندارد.

محمد حضرت‌پور این نکته را نیز گفته بود که انتظار داریم شورای برنامه‌ریزی و توسعه آذربایجان غربی ردیف اعتباری پروژه یادمان شهید باکری را احیا کند و با تخصیص حداقل 30 درصد از اعتبارات مورد نیاز آن زمینه افتتاح این پروژه بزرگ در هفته دولت سال 97 را فراهم آورد.

حضرت پور در خصوص نبود درآمد کافی شهرداری‌های استان عنوان کرد: تا چند سال پیش وضع درآمد شهرداری ارومیه مطلوب بود و به همین خاطر در انجام برخی پروژه‌ها به دولت در به سرانجام رساندن پروژه‌ها کمک می‌کرد.

شهردار ارومیه اظهار داشت: همان طور که شهرداری در سال‌های مالی بد به داد دولت رسید و با بر عهده گرفتن برخی پروژه‌ها آنها را به سر انجام رساند انتظار می‌رود دولت نیز حمایت لازم از شهرداری ارومیه را به عمل آورد تا حداقل دو پروژه شاخص شهری ارومیه هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

افتتاح یادمان شهید باکری ارومیه 5 سال دیگر به تعویق افتاد

اما امروز خبر از افتتاح پروژه در سال 97 یا 98 یا 99 هم نیست بلکه بر اساس آخرین گفت‌وگوی رئیس شورای شهر ارومیه با خبرگزاری تسنیم با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته است این یادمان تا 5 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

رسول اصغرزاده در این باره گفته است: شهرداری ارومیه باید بتواند از نظر مالی این پروژه را حمایت کند و با بودجه‌ای که در شورا برای این یادمان تصویب شده است آن را اجرایی کند و حمایت‌هایی از سایر بخش‌های مدیریتی حوزه‌ی دفاع مقدس خواهیم داشت تا این پروژه را به عنوان یادگار با ارزش دوران دفاع مقدس تقدیم مردم شهید پرور ارومیه شود.

به گفته وی در این مکان محل‌های ویژه‌ای از جمله نگارخانه‌ها، نمازخانه، سالن‌های اجتماعات و آب نماهای خاصی طرح‌ریزی شده است و بخش‌های دیگر پروژه شامل دسترسی‌ها و محل‌های عابر پیاده، محل‌های سواره‌رو هستند.

با مرور آنچه از نظر گذشت می‌توان پیش‌بینی کرد که با وضعیت بودجه‌ای کنونی شهرداری ارومیه و رکودی که در روند احداث پروژه یادمان شهید باکری وجود دارد نمی‌توان به انتظار تحقق وعده‌ها نشست بلکه باید از همین امروز به دنبال جذب اعتبارات جدید ملی و یا راهکارهای جایگزین در روند احداث این پروژه بود.

گزارش از محمد آقایی پر

انتهای پیام/ح

R41361/P1361/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۲۹۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ۴۰ درصدی رمپ خروجی پل امام خمینی (ره)

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان از ادامه عملیات احداث رمپ خروجی پل امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: قرارداد این پروژه که شامل اجرا و حفاری شمع و فونداسیون سرشمع، ستون و عرشه است، تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

امیرعباس رحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مشخصات کلی پروژه احداث رمپ خروجی پل امام خمینی (ره) اظهار کرد: قرارداد این پروژه با عنوان پروژه عملیات احداث رمپ خروجی پل امام خمینی (ره) به سمت خیابان شریف واقع در محدوده مناطق ۸ و ۱۱ شهرداری اصفهان بسته شده است.

وی افزود: از تأثیرات شاخص این پروژه می‌توان به کاهش ترافیک روی پل امام خمینی (ره) و سهولت دسترسی به خیابان‌های شریف و درخشان اشاره کرد.

کد خبر 748630

دیگر خبرها

  • پروژه احداث کمربندی شهرک فجر به شهرک کارمندان مهاباد آغاز شد
  • حضور مردم در امر اقتصاد راهگشا است + فیلم
  • اجرای ۲۰۰۰ پروژه با پیشرفت ۹۰ درصدی در شهرداری قم
  • پیشرفت ۸ درصدی عملیات اجرایی احداث باغ مشاهیر
  • پیشرفت ۴۰ درصدی رمپ خروجی پل امام خمینی (ره)
  • مشارکت شهرداری در احداث یادمان شهدای جاویدالاثر تکاب
  • اتمام پروژه کمربندی دوم شهر، نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است
  • تابستان ۱۴۰۴ حفاری خط ۲ متروی شیراز به اتمام می‌رسد
  • شهرداری‌ها متصدی حفظ و نگهداری گلزار شهدا هستند
  • تلاش برای اتمام خط ۲ مترو شیراز تا ۲ سال آینده / مشکل اصلی، کمبود واگن است