Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- پروژه مسکن مهر خراسان رضوي قرار بود پايان پارسال به اتمام برسد اما با اينکه دولت تدبير و اميد ساخت بخش عمده واحدهاي مسکوني را در چهار سال گذشته به اتمام رسانيده بروز برخي مشکلات باعث به تاخير افتادن اتمام پروژه در موعد مقرر شد.

اين در حالي است که مسکن مهر طرح دولت تدبير و اميد نبود و به اعتقاد کارشناسان مشکلات ساختاري زيادي داشت که از دولتهاي پيشين بر دوش دولت يازدهم قرار گرفت تا به اتمام برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با وجود جانمايي نامناسب، اشکال در طراحي، ايمن سازي، تاسيسات زيربنايي و روبنايي، نوع مديريت بر پروژه ها و دهها مساله ديگر دولت تدبير و اميد متعهد شد اين پروژه را ظرف چهار سال به اتمام برساند اما به رغم بهره برداري عمده پروژه ها هنوز تعدادي از واحدها بلاتکليف مانده اند.
* ضعف انبوه سازان و تعاونيها در مسکن مهر
مدير مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازي خراسان رضوي به خبرنگار ايرنا گفت: دليل به اتمام نرسيدن مسکن مهر به عملکرد تعاونيها و انبوه سازان بازمي گردد زيرا برخي تعاونيها متقاضي مشکل داشتند يا به خوبي مديريت نشدند، برخي انبوه سازان نيز در شهرهاي بالاي 25 هزار نفر جمعيت بسيار ضعيف عمل کردند.
رضا نوروزي افزود: پروژه مسکن مهر که از سال 1386 در خراسان آغاز شد شامل 119 هزار و 395 واحد در شهرهاي جديد گلبهار و بينالود، شهرهاي بالاي 25 هزار نفر جمعيت و زير 25 هزار نفر جمعيت بود.
وي ادامه داد: از اين تعداد واحدهايي به دليل کم کاري تعاونيها، نداشتن متقاضيان موثر يا نيمه ساخت رها کردن ساختمان از پروژه مسکن مهر حذف شدند و در نهايت از کل اين پروژه 103 هزار و 420 واحد مسکن مهر عملياتي شد.
مدير مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازي خراسان رضوي گفت: از کل واحدهاي ساخته شده پروژه مسکن مهر تاکنون 94 هزار و 120 واحد در شهرهاي بالاي 25 هزار نفر جمعيت، زير 25 هزار نفر جمعيت و شهرهاي جديد افتتاح شده که معادل 91 درصد از کل پروژه مسکن مهر است.
وي افزود: از کل پروژه مسکن مهر خراسان رضوي 15 هزار و 974 واحد فاقد متقاضي و عارضه دار است که شش هزار و 143 واحد آن زير 30 درصد و 9 هزار و 831 واحد بالاي 30 درصد پيشرفت اجرايي دارد.
او ادامه داد: دولت تدبير و اميد اهتمام ويژه اي نسبت به تکميل پروژه مسکن مهر داشته بطوري که از 94 هزار و 520 واحد مسکن مهر در خراسان رضوي که تاکنون افتتاح شده 56 هزار و 586 واحد در دولت يازدهم و شش هزار و 488 در دولت دوازهم تکميل شده اند.
مدير مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازي خراسان رضوي گفت: بانک مسکن براي پرداخت 29 هزار و 489 ميليارد ريال در قالب تسهيلات مسکن مهر با خراسان رضوي قرارداد منعقد و تاکنون 26 هزار و 971 ميليارد ريال تسهيلات پرداخت کرده است.
* ساماندهي تعاونيهاي کم کار و متوقف
مدير تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: از مجموع واحدهاي مسکن مهر که در قالب تعاوني ساخته شده اند 70 درصد به بهره برداري رسيده و بقيه آنها به تعداد هفت هزار و 892 واحد نيمه تمام مانده اند.
اسماعيل سلطانخواه افزود: در طول اجراي پروژه مسکن مهر برخي تعاونيها به دليل نداشتن تخصص کافي در ساخت و ساز، عدم تعهد کامل پيمانکاران، ايجاد اختلاف در بين اعضاي تعاوني با مديران آنها و تامين نشدن به موقع آورده از سوي اعضاي تعاونيها منجر مرتکب کم کاري شدند و يا اطلا پروژه مسکن مهر در اين بخش متوقف ماند.
وي ادامه داد: بخاطر به طول انجاميدن ساخت مسکن مهر توسط تعاونيها قيمت مصالح ساختماني و در مجموع قيمت تمام شده واحد افزايش يافت و باعث شد اعضاي تعاوني ديگر تمايل به واريز سهم خود از ساخت نداشته باشند لذا از تعاوني خارج شدند و اين مسئله باعث توقف ساخت و ساز شد.
مدير تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي گفت: اين نهاد تعدادي از تعاونيهاي کم کار مسکن مهر را در قالب شرکت `سامان مسکن` ساماندهي کرد تا دوباره تعاونيها احيا شده و عضو جديد بگيرند.
وي افزود: 38 هزار و 880 واحد مسکن مهر در خراسان رضوي در تعهد تعاونيها بود که 23 هزار واحد آن در گلبهار و 494 واحد در شهر جديد بينالود قرار دارد و تاکنون ساخت بيشتر واحدهاي مربوط به شهر جديد گلبهار به پايان رسيده است.
او ادامه داد: تاکنون مرحله نازک کاري 15 هزار و 600 واحد مسکن مهر تعاونيهاي گلبهار به پايان رسيده، سه هزار و 760 واحد مسکن مهر از 13 تعاوني کم کار در شهرهاي استان در قالب پروژه هاي سه جانبه انبوه سازي ساماندهي و تکميل شده است، بخش عمده اي از اين واحدها ساخته و تحويل شده و پول متقاضيان منصرف از ساخت مسکن مهر نيز به آنان بازگردانده شده است.
مدير تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي گفت: هفته اي يکبار طي نشستي با حضور نمايندگان استانداري، راه و شهرسازي، تعاونيها و انبوه سازان موضوع واحدهاي نيمه تمام و کم کار بررسي مي شود تا هر چه زودتر کار ساخت آنها به پايان برسد.
وي افزود: واحدهاي مسکن مهر بينالود هم براي تعيين تکليف خود منتظر اعتبار شرکت شهرهاي جديد است تا اين واحدها را خريداري کند و از اين راه پول اعضا پرداخت شود.
* عملکرد انبوه سازان
رئيس انجمن انبوه سازان خراسان رضوي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: از حدود 120 هزار واحد مسکن مهر در اين استان تاکنون حدود 114 هزار واحد ساخته شده و هفت هزار واحد که کمتر از 30 درصد پيشرفت اجرايي دارن، بلاتکليف باقي مانده اند.
محمد پژوم افزود: سهم انبوه سازان از پروژه مسکن مهر در خراسان رضوي حدود 70 هزار واحد بود که از اين تعداد حدود سه درصد ساخته نشده است.
وي ادامه داد: براي پروژه هاي مسکن مهر انبوه سازان در دو قالب قراردادهاي سه جانبه شامل `انبوه ساز، بانک مسکن، اداره کل راه و شهرسازي` و قراردادهاي چهارجانبه شامل `تعاوني، بانک مسکن، اداره کل راه و شهرسازي و انبوه ساز` وارد عمل شدند.
او گفت: سال 1392 و ابتداي کار دولت تدبير و اميد چون متقاضي واحدهاي تعاوني ساز مسکن مهر بسيار کم بود دولت مقرر کرد به شرط پيدا شدن متقاضي براي واحدها از سوي انبوه سازان پنج ميليون تومان به تسهيلات 20 ميليون توماني هر واحد اضافه مي کند.
رئيس انجمن انبوه سازان خراسان رضوي افزود: بر اين اساس برخي از انبوه سازان تعهد دادند که در قراردادهاي چهارجانبه متقاضي را براي واحدهاي مسکن مهر بيابند اما تلاش آنان براي پيدا کردن متقاضي بي نتيجه ماند.
وي ادامه داد: معتقديم در مورد واحدهاي فاقد متقاضي قصور از انبوه سازان نبوده زيرا کار کارشناسي را به خوبي انجام داده اند و نمي توانستند در مورد پيدا کردن متقاضي کاري انجام دهند. در مورد قراردادهاي سه جانبه نيز علت کندي کار در شهري مانند بينالود عدم انجام کار کارشناسي براي اجراي پروژه مسکن مهر بود.
او گفت: قرار نبوده کار کارشناسي اوليه براي اجراي پروژه مسکن مهر و پيدا کردن متقاضي را در قراردادهاي سه جانبه، انبوه سازان انجام دهند و انبوه سازان در مورد پيدا کردن متقاضي براي واحدها تعهدي نداشتند.
* اراده دولت براي اتمام مسکن مهر
مديرکل دفتر فني، امور عمراني، حمل و نقل و ترافيک استانداري خراسان رضوي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: پروژه مسکن مهر در اين استان برخلاف ساير استانها که عمدتا توسط انبوه سازان ساخته شد به ميزان 70 درصد در اختيار تعاونيها قرا داشته است.
مهدي سالياني افزود: عملکرد انبوه سازان در پروژه مسکن مهر خراسان مناسب و به لحاظ کيفي و عملکرد زماني قابل دفاع است. عمده مشکلات اين پروژه بخاطر ضعف عملکردي تعاونيها و مديريت ضعيف آنها است.
وي ادامه داد: هزينه تمام شده تکميل واحدهاي مسکن مهر که امروز به دليل مشکلاتي فاقد متقاضي باقي مانده اند براي دولت در شرايط فعلي بسيار گران تمام مي شود و بايد براي واگذاري آنها فکر ديگري شود.
او گفت: قرار است وزارت راه و شهرسازي براي تعيين تکليف واحدهاي فاقد متقاضي، آنها را در قالب پروژه مسکن اجتماعي قرار داده و يا به بخش خصوصي واگذار کند.
مديرکل دفتر فني، امور عمراني، حمل و نقل و ترافيک استانداري خراسان رضوي افزود: تمرکز دولت و دستگاههاي اجرايي خدمات رسان بر روي واحدهاي داراي متقاضي مسکن مهر است و تلاش مي شود از طريق کمک بانک مسکن، افزايش ميزان تسهيلات و تامين منابع مالي براي خدمات زيربنايي بتوان پروژه مسکن مهر را به اتمام رساند.
مدير مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازي خراسان رضوي هم رتبه اين استان را در تکميل پروژه مسکن مهر جايگاه سيزدهم در کشور ذکر و بيان کرد: اراده دولت تکميل واحدهاي مسکن مهر عملياتي شده تا پايان امسال است لذا اجراي واحدهايي که داراي متقاضي و پيمانکار موثر هستند تا پايان سال به اتمام مي رسد.
نوروزي افزود: اداره کل راه و شهرسازي خراسان رضوي تا پايان امسال عمليات ساخت هشت هزار و 542 واحد مسکن مهر را به پايان مي رساند که از اين تعداد سه هزار و 700 واحد در پايان شهريور آتي افتتاح مي شوند.
وي گفت: همه واحدهاي مسکن مهر که تاکنون در خراسان رضوي به بهره برداري رسيده اند داراي انشعابات برق، گاز و آب هستند. براي واحدهاي مسکن مهر در حال ساخت نيز شبکه هاي تاسيسات زيربنايي وجود دارد و انشعابات بايد بعد از تکميل واحدها از سوي صاحبان آنها خريداري شود.
7489/1858
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۲۹۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ هزار و ۹۵۰ پروژه در خراسان رضوی به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش خبرنگار مهر، سردار سرتیپ‌دوم پاسدار محمد زهرایی ظهر پنجشنبه در نشست خبری هفته جهاد خدمت‌رسانی اظهار کرد: مسؤولان هنوز نپذیرفتند که باید کار را به مردم بسپاریم.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور به جایگاه رسانه در تحقق شعار سال اشاره و خاطر نشان کرد: اگر جریان رسانه راه بیندازیم می‌توانیم در جنگ اقتصادی در برابر دشمن بایستیم و دشمن را مغلوب کنیم.

وی با بیان اینکه الگوی مصرف در اقتصاد نقشی اساسی دارد، تصریح کرد: در جنگ تمام عیار با جبهه استکبار قرار داریم و در جنگ اقتصادی هر کسی به فراخور توان خود باید هزینه کند که بسیج سازندگی در این عرصه پیشگام است.

زهرایی گفت: در راستای تصویب طرح‌های محرومیت‌زدایی و عمرانی، ۲ هزار و ۹۵۰ پروژه عمرانی و محرومیت‌زدایی برنامه‌ریزی شد و امروز در آغاز هفته جهاد خدمت‌رسانی به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور اظهار کرد: خراسان‌رضوی ۹ تیم جهادی دارد و قدمت آن نیز بسیار بالاست و عصر امروز با حضور در شهرستان بردسکن، پروژه‌های آب‌رسانی و آسفالت «شهرآباد» و ۱۵ روستای اطراف را به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: یک‌هزار و ۱۰۲ پروژه حوزه مسکن، ۶۲ پروژه آسفالت و اصلاح معابر، ۸۵ پروژه آب‌رسانی، ۳۸ پروژه آب و کشاورزی و یک هزار و ۵۳۱ پروژه مرمت مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی به بهره‌برداری خواهد رسید.مجموعه‌های کمیته امداد، جهاد کشاورزی، استانداری، آب و فاضلاب و بنیاد مسکن ما را در این امر مهم یاری رسانده‌اند که از تمامی این دستگاه‌ها تقدیر می‌کنیم.

زهرایی بیان کرد: برای سال ۱۴۰۳ و از محل تبصره ۲ تسهیلات اشتغال‌زایی مجلس، مبلغ ۳.۲ همت برای پروژه‌های محرومیت‌زدایی و اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است.

کد خبر 6095155

دیگر خبرها

  • ۲ هزار و ۹۵۰ پروژه در خراسان رضوی به بهره‌برداری می‌رسد
  • پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد
  • پیشرفت انبوه سازی طرح نهضت ملی مسکن سمنان ۶۵ درصد است
  • وجود ۱۹ هزار واحد مسکونی در حال ساخت در سمنان
  • پیش‌بینی برداشت بالغ بر ۵۷۵ هزار تن‌ گندم آبی در خراسان رضوی
  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد
  • تعدادی از واحد نهضت ملی مسکن در شهر جدید سهند تحویل می‌شود
  • رشد ۴۴ درصدی مبلغ تسهیلات پرداختی در سال ۱۴۰۲
  • گلایه رانندگان از روکش فرسوده آسفالت جاده سبزوار - بردسکن + تصاویر
  • تامین زمین برای ۹۰ هزار واحد مسکن ملی در سیستان و بلوچستان