Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- معاون اجتماعی دادگستری استان ایلام با بیان عملکرد این معاونت در راستای کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی گفت: برگزاری بیش از ۵۰ کارگاه آموزشی و اجرای طرح ارتقای توانمندی نظام نظارت انتظامی و بازرسی در صیانت از منابع آب و اجرای طرح برهم زدن بازار‌های خرید و فروش اموال مسروقه و ممنوعه از جمله اقدامات این معاونت بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یداله کسائی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان عملکرد این معاونت را تشریح کرده و به بیان دستاورد‌های آن پرداخت.

وی در ابتدا به پشتوانه قانونی برای اقدامات پیشگیرانه توسط دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: به استناد بند پنج اصل یکصد و پنجاه و شش قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که یکی از وظایف قوه قضائیه را اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین بیان می‌دارد، از اواخر سال ۱۳۸۹ معاونتی تحت عنوان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در ساختار قوه قضائیه تعریف، راه اندازی و از سال ۱۳۹۰ به صورت جدی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

این مقام قضایی بیان کرد: پس از راه اندازی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در ساختار قوه قضائیه در ادامه نیز این معاونت در دادگستری‌های کل سراسر کشور از جمله در استان ایلام راه اندازی گردید.

کسایی به برنامه‌ها و فعالیت‌های کلان معاونت اجتماعی دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: نظر به اینکه تحقق امر پیشگیری از وقوع جرم نیازمند نگاه و رویکرد علمی و جامع نگرانه می‌باشد، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز با همین رویکرد، برنامه ها، فعالیت‌ها و ساختار سازمانی خود را بر مبنای حوزه‌های کاری به تشکیل داده است که تمامی ابعاد پیشگیری از جرم را شامل می‌گردد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان ایلام به ساختار این معاونت هم اشاره کرد و گفت: پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی، پیشگیری‌های وضعی، پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی، پیشگیری‌های قضایی و پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی از جمله حوزه‌های کاری معاونت اجتماعی دستگاه قضایی هستند.

کسایی افزود: البته به منظور پاسخگویی به نیازمندیِ هر اقدام و فعالیت اثربخشی به پشتوانه‌های علمی و پژوهشی نیز مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: همچنین شورای پیشگیری از وقوع جرم نیز به عنوان شورای عالی سیاستگذاری در سطح کلان و استانی و شهرستانی جهت برنامه ریزی، راهبری، هماهنگی در سطوح ذی ربط از دیگر ارکان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم می‌باشد.

این مقام قضایی در ادامه به بیان گزارش برنامه‌های حوزه پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی در سال گذشته پرداخت و گفت: پیگیری اجرای برنامه عمل پیشگیری از خشونت، هماهنگی و مشارکت در نهادینه سازی آموزش‌های پیش از ازدواج، برگزاری ۳ کارگاه ارتقاء مهارت مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایران ویژه زوجین متقاضی طلاق (طرح مهر)، پیگیری اجرای شیوه نامه با دستورالعمل اداره مراکز مشاوره خانواده در استان بخشی از برنامه‌های معاونت اجتماعی دادگستری ایلام در سال گذشته بوده است.

کسایی عنوان کرد: برگزاری ۱۲ کارگاه مهارت ۲۰ پیشگیری رشدمدار والدین برای مدارس منتخب طرح نماد در استان ایلام، برگزاری ۱۲ کارگاه پیشگیری رشدمدار ضمن خدمت فرهنگیان برای معلمان و کادر اجرایی مدارس منتخب و مجری پروژه نماد (هرمدرسه یک کارگاه)، برگزاری ۵ دوره مدیریت مهارت دانش ورفتار (امید) دوره هجرت برای زندانیان زندان مرکزی ایلام، پیگیری اجرای دور اول پروژه ملی نماد نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان در تمامی مدارس دو شهرستان استان ایلام، نظارت بر اجرای آئین نامه مراقبت بعداز خروج معتادان موضوع ماده ۱۶ اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر، برگزاری کارگاه سبک زندگی ویژه معتادان بهبود یافته مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ زندانیان معتاد (طرح مهاجر) در استان ایلام و برگزاری کارگاه مهارت اجتماعی پایه ویژه مربیان مهد کودک و مراکز پیش دبستانی از دیگر برنامه‌های اجرایی این معاونت در سال گذشته بوده است.

کسایی گفت: پیگیری اجرای طرح (دستورالعمل) جمع آوری محکومین دستگیر نشده و متواری، پیگیری اجرای طرح توانمندسازی قضات مرتبط با فرایند داوری و پیگیری اجرای تکالیف مقرر در آئین نامه موضوع ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی بر اساس الگوی ایجاد وحدت رویه و ارتقا اثربخشی مجازات‌های جایگزین حبس از جمله برنامه‌های حوزه پیشگیری‌های قضایی بوده است.

این مقام قضایی تصریح کرد: ارتقاء آگاهی‌های عمومی با استفاده از تبلیغات محیطی، هماهنگی با سازمان‌های ذی ربط به منظور فراهم کردن زیرساخت‌های تبلیغ، طراحی، تولید و چاپ بنر با موضوعات پیشگیرانه، تولید و پخش برنامه از صدا و سیمای استان، ارتقا آگاهی‌های عمومی با استفاده از ظرفیت اپراتور‌های تلفن همراه، تولید خبر، گزارش، مصاحبه، مقاله و محتوای پیشگیرانه از جمله اقداماتی بوده است که در راستای افزایش آگاهی‌های عمومی مردم صورت گرفته است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام در ادامه به عملکرد حوزه مردمی و مشارکت مدنی هم اشاره کرده و گفت: برگزاری کارگاه‌های دانش افزایی خشونت و تسهیل گری برای سازمان‌های مردم نهاد فعال استان ایلام، برگزاری یک کارگاه دانش افزایی خشونت وتسهیل گری برای جامعه مذهبی استان ومنتخبین اداره کل تبلیغات اسلامی شهرستان‌های استان ایلام و ۳ کارگاه پیشگیری از اعتیاد ومواد مخدر، ارتقاء وبهره برداری از سامانه سجام ازطریق مشارکت دیده بانان پیشگیری و برگزاری ۱۵ کارگاه آموزشی سبک زندگی اسلامی ایرانی برای سربازان وظیفه دریگان‌های نظامی وانتظامی استان از جمله اقدامات این معاونت در راستای کمک به فرهنگ پیشگیری بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه پیشگیری‌های امنیتی انتظامی نیز اقداماتی همچون اجرای طرح ارتقای توانمندی نظام نظارت انتظامی و بازرسی در صیانت از منابع آب، اجرای طرح برهم زدن بازار‌های خرید و فروش اموال مسروقه و ممنوعه و اجرای طرح نا امن سازی محیط‌های تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی با استفاده از ظرفیت بسیج را در دست اجرا داشته ایم.

این مقام قضایی در پایان به تشریح عملکرد این معاونت در حوزه پیشگیری‌های وضعی اشاره کرد و گفت:هدایت و راهبری کارگروه استانی پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد جدید (حاشیه نشینی)، ارتقاء مداخلات پیشگیرانه و کاهنده جرایم و آسیب‌های شایع در مناطق حاشیه نشینی استان، ارتقاء عملکرد و اثربخشی کارگروه موضوع تبصره ۱ ماده ۴ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و هماهنگی دستگاه‌های ذیربط برای کاهش نقاط حادثه خیز درمحور‌های مواصلاتی استان از جمله برنامه‌های اجرا شده این معاونت در سال گذشته بوده است که در سال جاری این برنامه‌ها ادامه خواهند داشت.

 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۲۹۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توجه به تنوع مخاطبان در اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در تهران

به گزارش «نماینده»، مهدی اقراریان در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اقدامات متنوعی در حوزه اجتماعی و فرهنگی صورت گرفته اما بر اساس مسئولیت نظارتی شورا باید نکاتی را مطرح کنم، گفت: گزارش ارائه شده در خصوص اقدامات مناسبتی بود که خوشبختانه متنوع بود اما نمی توانیم فرهنگ را به یک سری اقدامات فرهنگی تقلیل دهیم.

وی ادامه داد: نقش معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری در فرهنگ‌سازی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. اینکه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی چه نقشی دارد سوالات و ابهاماتی دارد و این نگرانی برای ما ایجاد می شود که در مدیریت منابع دچار مواردی شویم که نشان دهنده فعالیت های هم افزا نباشد. سوال ما این است که سازمان فرهنگی و هنری چه اقداماتی انجام داده است؟

اقراریان با بیان اینکه تنوع مخاطب در اجرای برنامه ها بسیار اهمیت دارد، یادآور شد: تهران بیش از ۹ میلیون جمعیت دارد و باید تنوع مخاطبان در اجرای برنامه ها مورد توجه قرار بگیرد. یکی از جمعیت های مورد نظر باید پرسنل شهرداری و مجموعه های تابعه آن باشند و پرسش ما این است که چه برنامه هایی برای پرسنل در نظر گرفته شده بود؟

رییس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه انطباق با اسناد بالادستی از دیگر موارد مورد نظر است، تصریح کرد: پیوست نگاری فرهنگی فعالیت های شهرداری تهران نیز مورد اهمیت است.

وی تأکید کرد: غصه‌ای از ابتدای دوره برای ما وجود دارد. تابلوی کوچه ها مزین به تصاویر شهداست. ما به شهردار تذکر می دهیم و ناراحت می شود و به هم می ریزد اما به نظر می رسد این تذکر خوبی است. تابلوهای مزین به تصاویر شهدا شرایط خوبی ندارد و با این حجم از هزینه‌های گسترده در بخش های مختلف، شاید تغییر این تابلوها هزینه چندانی نداشته باشد. یادمان شهدا در مناطق نیز وضعیت مناسبی ندارد و وقتی شهردار تهران خود را داعیه دار فرهنگ شهادت می‌داند نباید توجه به شهدا و یادمان آنها مورد غفلت قرار بگیرد. امیدواریم پیام فرهنگی شهرداری این باشد که این مجموعه به تمام شهروندان توجه دارد نه یک جریان خاص.

دیگر خبرها

  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • لزوم توجه به تنوع مخاطبان در اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در تهران
  • تکمیل تقاطع امام خمینی (ره) اراک اولویت اقدامات مسؤولان شهری باشد
  • ارائه آموزش‌های حقوقی به ۷۸۹۵ مشاور املاک و خودرو در البرز
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • ارسال پیامک‌های پیشگیرانه دادگستری برای ۱۲۴ هزار نفر از مردم چهارمحال و بختیاری
  • ارسال بیش از ۵۰ نوع پیامک هشدار دهنده به مخاطبان قزوینی
  • انتصاب مدیر حفاظت و اطلاعات دادگستری سیستان و بلوچستان
  • تقدیراز اقدامات مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی در صیانت از حقوق بیت المال
  • از تخصصی کردن فرآیندهای رسیدگی تا استفاده بهینه از مراجع نظارتی