Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازار کاغذ این روزها در شرایطی به سر می برد که صنعت نشر را با رکود مواجه کرده است. در این شرایط شاهد نامه نگاری های متعدد میان اصناف و وزراء هستیم.

به گزارش خبرنگار شبستان، این روزها نامه نگاری ها و نامه نویسی وزراء و مسئولین به یکدیگر نشان می دهد که بازار کاغذ بیش از آن چیزی که تصور می شود در شرایط بحرانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

براساس این گزارش شاهد هستیم متأسفانه وضعیت بازار کاغذ کماکان مناسب نیست،‌ قیمت‌ها مدت زمانی است که تغییر چندانی نکرده و‌ رکود همچنان ادامه دارد و تولید‌کننده‌ها دچار ضرر و زیان بسیار شده‌اند.

 

مشکلات و موانعی که برای واردات پوشال ایجاد شده نیز وضعیت تولید را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است،‌ این مشکلات بارها با وزارت صنعت در میان گذاشته شده است،‌ حتی پیش از رأی اعتماد وزیر صنعت و معدن‌، در جلسه‌ای این مشکلات با وی در میان گذاشته شد.

 

در این میان کمبود نقدینگی در حوزه تولید کاغذ نیز دشواری دیگر در این حوزه است، دولت باید در تأمین مواد اولیه‌، مدیریت واردات و مدیریت حجم سرمایه‌گذاری در صنعت کاغذ در کشور بیش از گذشته فعال شود،‌ ضمنا در این چندساله ولنگاری در بحث صدور مجوز برای تأسیس کارخانه‌های کاغذ مشکلات بسیار جدی به وجود آورده است،‌ چرا که عمده سرمایه‌گذاری‌ها به‌سمت کاغذ‌های سلولزی و بسته‌بندی رفته و در نتیجه ما با مازاد تولید در این زمینه مواجه شده‌ایم،‌ در حالی که در حوزه تولید کاغذ چاپ و بسته‌بندی ما نیازمندی‌هایی داریم که دیده نشده است.

 

همچنین یارانه 16هزار میلیارد تومانی برای بخش صنعت کاغذ هم متأسفانه مدیریت درستی ندارد،‌ چرا که 65 درصد این پرداختی‌ها با بدهی واحدها به بانک‌ها سربه‌سر شده است،‌ در حقیقت این پرداختی‌ها به‌نفع بانک‌ها انجام شد آن هم بانک‌هایی که در مواجهه با صنعت نشر بسیار بد عمل می‌کنند و کوچکترین نگاه حمایتی به صنعت ندارند.

 

یکی از بحران های امروز در حوزه صنعت کاغذ آسیب‌های بازار تقاضا در حوزه کاغذ نیز هست،‌ بازار کاغذ پس از بحران سال‌های گذشته،‌ چهار سال است که دچار رکود شده است‌، اما این رکود برطرف نشده و باید چاره‌ای اندیشید تا بازار تقاضا برای تولید ایجاد شود‌، البته می‌توان از این ایده که به مشتری نهایی پول تزریق شود بهره گرفت تا بازار کاغذ از نابه سامانی موجود رهایی یابد.

 

ضمنا بخشی از نبود بازار برای تولید داخلی نبود کیفیت لازم عنوان می شود در حالی که چنین موضوعی درست نیست،‌ اکنون واحدهای جدید داخلی با تکنولوژی‌ بالا مشغول فعالیت هستند،‌ کاغذ پارس تولیدات خوبی دارد که از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار است اما مشکل اینجاست که بازار واردات داغ است و فرهنگ لازم برای استفاده از تولید داخل ایجاد نشده است.

 

در این میان شاید ارائه مشاوره صحیح از سوی وزارت صنعت برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید کاغذ راه گشا باشد، چندی پیش سرمایه‌گذاری‌های خوبی در حوزه کاغذ انجام شد اما با یک اشتباه بزرگ سرمایه گذاری بر حوزه کاغذ بسته‌بندی که ما مازاد بر مصرف تولید داشتیم صورت گرفت، نه در حوزه کاغذ چاپ و تحریر که ما نیازمند به واردات هستیم، این در نتیجه صدور مجوز بی‌حساب و کتاب از سوی وزارت صنعت است که موجب شده ما با اتلاف منابع مواجه شویم.

 

حال کار به جایی رسیده است که نمی توان بازار کاغذ را پیش بینی کرد و رکود این بازار باعث شد تا طی این روزها نامه هایی به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارسال شود.

 

 

به همین منظور در پی افزایش بی‌رویه قیمت کاغذ در روزهای اخیر، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه(4تیرماه) در نامه‌ای به محمد شریعتمداری_وزیر صنعت، معدن و تجارت_ ورود مؤثر ارگان‌های نظارتی را به موضوع کاغذ ضروری خواند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور رفع موانع موجود در اجرای مصوبه دولت در رابطه با تخصیص ارز حمایتی به کاغذ، در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید بر اهمیت حمایت از فعالان پرشمار صنعت نشر و مطبوعات، خواستار ورود مؤثر ارگان‌های نظارتی به موضوع کاغذ شد.

متن نامه صالحی به شرح زیر است:

«جناب آقای شریعتمداری

وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت

با سلام و احترام

همانگونه که مستحضرید، با توجه به نیاز کشور به واردات کاغذ چاپ و تحریر و همچنین ضرورت حمایت از بخش مهم و اثر گذار صنعت نشر و مطبوعات، هیأت محترم دولت در اقدامی منطقی و هوشمندانه به منظور حمایت از فعالان پرشمار حوزه­های مذکور و رفع نیاز کشور و نیز ایجاد ثبات و تعادل در بازار،کاغذ را در زمره کالاهای اساسی کشور قرار داده، با تخصیص ارز حمایتی (٨٠٠‏/٣ تومان) موجبات آرامش بازار و بهره‌­برداری مناسب تولیدکنندگان و مصرف کنندگان حوزه فرهنگ را به نحو مطلوب فراهم آورد. ضمن قدردانی از تلاش ارزشمند جناب­عالی و همکاران محترمتان در ایجاد کارگروه کاغذ که با هدف رصد، پایش و کنترل مولفه‌­های مختلف و اثرگذار این حوزه، فعالیت و تلاش نموده است به اطلاع می­‌رساند، متأسفانه طی هفته­‌های اخیر با منفعت­‌طلبی سودجویان بی­‌مسئولیت، اقدامات چند لایه حمایتی دولت در این زمینه کم اثر شده و شاهد افزایش بی­‌رویه و غیر اصولی قیمت کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه در بازار هستیم.

با توجه به همکاری خوب بانک مرکزی در اختصاص ارز ویژه به انواع کاغذهای یادشده و ورود صدها تن کاغذ با نرخ مذکور، افزایش بی رویه قیمت کاغذ فاقد هرگونه توجیه منطقی است. از این رو موجب امتنان است، دستور فرمایید در اسرع وقت ارگان­‌های نظارتی مرتبط به ویژه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تعزیرات حکومتی با ورود موثر به موضوع کاغذ، راه را بر منفعت طلبان سودجو بسته و آرامش مطلوب را به این بازار استراتژیک کاغذ برگردانند.

یادآور می‌شود پس از افزایش قیمت کاغذ در ماه‌های اخیر که موجب التهاب بازار صنعت نشر کشور شد و به تبع آن قیمت کتاب و روزنامه نیز افزایش یافت؛ بررسی موضوع در اولویت کار دولت قرار گرفت و به این منظور کارگروه ویژه‌ای تشکیل و پس از جلسات مشترک میان وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت و رئیس بانک مرکزی، کاغذ در فهرست کالاهای اساسی قرار گرفت و ارز حمایتی ٣٨٠٠ تومان به آن تخصیص یافت که با وجود اختصاص ارز حمایتی، روند صعودی قیمت کاغذ همچنان ادامه داشته است».

 

 

همچنین امروز چهارشنبه(6تیرماه) علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران در نامه‌ای به محمد شریعتمداری_وزیر صنعت، معدن و تجارت_ با موضوع التهابات بازار کاغذ، با اذعان به اینکه «بازار کاغذ در ماه‌های اخیر به دنبال نوسانات نرخ ارز دچار نابسامانی شده است» در عین حال از پیگیری‌های شخص سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر سازمان‌های ذیربط در کارگروه پایش و تنظیم بازار کاغذ، برای حل این مشکل قدردانی کرد.

 

وی در این نامه با بیان اینکه کلیه واردات کاغذ به عنوان کالای اساسی ارز ۳۸۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند، در عین حال از اینکه «در چند روز اخیر شاهد برخی سوء استفاده‌ها هستیم که ناشران، چاپخانه داران و صنوف وابسته را به عنوان مصرف کنندگان کاغذ نگران کرده» اظهار تاسف داشت.

 

رئیس اتاق اصناف ایران در نامه خود به وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن اشاره به حجم واردات کاغذ، از عدم کمبود کاغذ مورد نیاز در انبارهای داخلی (حداقل ۶ ماه آینده) خبر داده و عنوان کرده است:

«متاسفانه برخی واردکنندگان و دلالان با سوءاستفاده از وضع موجود کشور درصدد ایجاد بحران ساختگی و در نتیجه افزایش قیمت کاغذ هستند، به گونه‌ای که هر بند کاغذ چاپ و تحریر استاندارد ۷۰ گرمی ۷۰*۱۰۰ که با احتساب تمام ضرایب، قیمت تمام شده آن ۱۰۸ هزار تومان می‌شود، با بی‌انصافی حدود ۱۳۵ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود».

در همین راستا فاضلی از شریعتمداری خواسته که برای بازگرداندن آرامش به بازار کاغذ «همانند گذشته نسبت به این موضوع تدابیر لازم صورت پذیرد».

اتفاقات به وجود آمده نیز باعث شد شریعتمداری_وزیر صنعت، معدن و تجارت_ نیز از شخص معاون اول ریییس جمهور در خواست رسیدگی به وضعیت موجود را داشته باشد که متن این نامه به شرح ذیل است:

«با سلام، آن‌گونه که مستحضرید باتوجه به شرایط اقلیمی کشور تأمین مواد اولی سلولزی صنایع کاغذسازی با محدودیت‌هایی مواجه است، برهمین‌اساس صنعت کاغذ و مقوای کشور حدوداً ۸۵ درصد با استفاده از کاغذ باطله شکل گرفته است. در همین راستا طی دو سال اخیر حدود ۶۰۰ هزار تن نیز به ظرفیت کاغذهای بسته‌بندی کشور افزوده شده است که این امر تأمین کاغذ باطله را برای صنعت کاغذسازی با مشکل مواجه کرده است، ضمن آنکه جهت ارتقای تولید کاغذهای داخل واردات کاغذ باطله امری ضروری است.

علی‌هذا جهت تسهیل در واردات این مواد اولیه مورد نیاز صنایع کاغذسازی، کمیسیون ماده یک آئین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات طی صورت‌جلسه مورخ ۹۶.۱۱.۲۹ تصویب نموده است که ۴ درصد حقوق گمرکی و یک درصد سود بازرگانی (مجموعاً ۵ درصد) کاغذهای باطله حذف شود.

با توجه به اهمیت موضوع خواهشمند است دستورات لازم در این زمینه صادر فرمایید.

ضمناً متن لایحه پیشنهادی برای صدور دستور طی مراحل تصویب به‌منظور ارائه به مجلس شورای اسلامی پیوست است».

 

 

حال باید دید این نامه نگاری های از پایین به بالا در نهایت به نفع بازار کاغذ تمام خواهد شد یا همچنان باید شاهد روزهای ناخوشایند بازار کاغذ و رکورد مستمر آن باشیم.

 

گزارش: محمد طاووسی

پایان پیام/523

منبع: شبستان

کلیدواژه: جام جهانی روسیه اوقات فراغت مجلس ارزانی دولت اقتصاد تیم ملی ایران شیراز کاغذ وزیر صنعت معدن و تجارت صالحی نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۳۰۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد صدرا به دنبال همکاری با شرکت‌ها و صنایع بزرگ همدان

رئیس دانشگاه آزاد واحد همدان گفت: هدف رویداد صدرا، همکاری با شرکت‌ها و صنایع بزرگ همدان است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، غلامرضا خاکساری در افتتاحیه رویداد صدرا که به همت دانشگاه آزاد واحد همدان برگزار شده است، اظهار‌ داشت: رویداد صدرا مسیری برای رشد اشتغال و تحقق تعهد 7500 نفری اشتغال فارغ‌التحصیلان بیکار در استان همدان است.

وی با بیان اینکه در سند تحول و تعالی دانشگاه به موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه توجه ویژه شده است، بیان کرد: به همین منظور تعامل و همکاری با شرکت‌ها و صنایع بزرگ همدان با هدف ترویج فرهنگ کار‌آفرینی در بین دانشجویان و دانشگاهیان و همچنین توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در دستور کار این واحد دانشگاهی قرار دارد.

رئیس دانشگاه آزاد واحد همدان با بیان اینکه با ورود دانشگاه به صنعت می‌توان در حل مسئله‌های مختلف مثمر ثمر عمل کرد، گفت: با ورود دانشجو به عنوان کارورز، و کسب مهارت برای ورود به بازار کار می‌توان توسعه اقتصاد و اشتغال پویا را در این زمینه با همکاری صنعت و دانشگاه به خوبی شاهد بود.

خاکسار همچنین با اعلام اینکه طرح پویش نیز در راستای تقویت توانمندی دانشجویان در ارتباط با صنعت و بازار کار راه‌اندازی شده است، بیان کرد: در اجرای این طرح دانشجویان تحصیلات آکادمی را توامان با تجربه مهارت‌آموزی دنبال خواهند کرد و همچنین دانشگاه امکان اشتغال همزمان با تحصیل را برای دانشجویان فراهم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در طرح پویش دانشجو هیچ هزینه‌ای را بابت این واحد نمی‌پردازد تا بی‌دغدغه زمینه مهارت‌آموزی محقق شود، بیان کرد: مهارت‌آموزی مانع از هدررفت منابع می‌شود و به دنبال آن اشتغالزایی ایجاد خواهد شد بنا‌بر‌این اگر بخواهیم دانشگاه به سمت دانشگاه‌های نسل سه و چهار حرکت کند و مشکلی از مشکلات جامعه را حل کند، باید مهارت‌آموزی را تقویت کنیم.

رویداد صدرا در دانشگاه راهکاری برای ایجاد پیوند صنعت و دانشگاه

در ادامه حجت‌الاسلام رضا محمدی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان، اظهار داشت: با از بین برداشتن حلقه مفقوده صنعت و دانشگاه ‌و با تقویت این رویکرد، هم تحصیل انجام می‌شود و هم بازار کار دقیقی پیش روی دانشجویان است.

وی با بیان اینکه رویداد صدرا در دانشگاه راهکاری برای ایجاد پیوند صنعت و دانشگاه است، بیان کرد: اگر به این رویداد توجه ویژه شود می‌تواند منجر به اثرگذاری بودن نقش دانشگاهیان در بازار کار و توسعه استغال استان همدان شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش سهم بازار هدف غایی صنعت بانکداری است
  • ساز کوک دانشگاه و صنعت برای تأمین امنیت غذایی/ هزار دانشجوی طرح پویشی به هلدینگ زر می‌روند
  • رویداد صدرا به دنبال همکاری با شرکت‌ها و صنایع بزرگ همدان
  • قطع‌نامه‌ای در حوزه تاب‌آوری و مدیریت بحران برای مسئولان تدوین می شود
  • مهدوی: نامه تشکل ها به رهبری موضوع جدیدی نیست
  • ◄ ناچار به خروج کامل از صنعت حمل و نقل ریلی خواهیم بود
  • شهرک تخصصی کفش در قم ایجاد می‌شود
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • راهبردهای رهبر انقلاب در حوزه آموزش‌وپرورش بر روی کاغذ باقی نماند
  • مهدوی: به ما دروغ گفتند و علیه بانک مرکزی امضا گرفتند