Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@20:49:27 GMT

کاهش ۳ هزار هکتاری کشت هندوانه در استان فارس

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۳۰۹۸۰

کاهش ۳ هزار هکتاری کشت هندوانه در استان فارس

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به بحران آب و سیاست‌های مربوط به آن در حوزه کشاورزی گفت: سطح کشت هندوانه در استان فارس ۳ هزار هکتار کاهش یافته است. ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹ استانها فارس نظرات

احمد دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز، با بیان اینکه بهبود عملکرد و افزایش برداشت براساس تناژ در هر هکتار اظهار داشت: این امر سبب کاهش سطح زیر کشت صیفی­‌جات در استان فارس شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به کشت 60 هزار هکتاری هندوانه، خربزه، صیفی­‌جات و سبزی­جات در استان فارس، از کاهش این میزان نسبت به بازه زمانی 3 سال گذشته خبر داد و بیان کرد: این میزان در 2 تا 3 سال گذشته 80 هزار هکتار بود که با استفاده از روش‌­ها و انواع کشت و کار و بهبود عملکرد در هر هکتار با حفظ میزان تولید، سطح کشت کاهش یافته است.

 مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود:کشت محصولاتی چون گوجه، هندوانه و خربزه با استفاده از مالچ سبب کاهش چشم­گیر مصرف آب در تولید این محصولات شده به طوری که این محصولات به کشتی کم آب بر تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: با نگهداری نشای هندوانه به مدت 40 روز در گلخانه و استفاده از مالچ بر روی خاک و همچنین پوشش پلاستیکی بر روی محصول، میزان تلفات آب از طریق تبخیر و رقابت با آفات برای جذب آب کاهش یافته است.

دهقان بیان کرد: با توجه به اینکه کشت این محصولات در شهرهای قیر، خنج، ممسنی و رستم تا 70 درصد از اواسط بهمن آغاز می‌­شود، از نزولات و همچنین رطوبت خاک در زمستان استفاده می‌­شود و برای جلوگیری از سرمازدگی پوشش پلاستیکی بر روی گیاه قرار داده می‌شود که شبیه به گلخانه عمل کرده و در کاهش تبخیر آب و رطوبت خاک موثر است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به برخی از آثار مخرب این شیوه­‌های کشت گفت: برای جمع‌آوری میزان کمی از پلاستیک باقی مانده در زمین 12 دستگاه جمع‌­آوری تعبیه شده است و کشاورزان زمین­‌های استیجاری نیز موظف به جمع‌آوری پلاستیک­‌ها از سطح خاک هستند که به دلیل قابل بازیافت و سودآور بودن همکاری لازم را داند.

وی با بیان اینکه هم ­اکنون میزان تولید این محصولات نیاز استان فارس و صنایع تبدیلی این استان را پاسخ می­‌گوید، از صادرات این محصولات به سایر استان­‌های کشور خبر داد که در فصول مختلف متفاوت است.

انتهای پیام/م

R41382/P1486/S6,61/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۳۰۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث باغ بانوان بوستان «کرامت» جزو اولویت‌های شهرداری باشد

رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: تکمیل و بهره‌برداری از بوستان ۷۳ هکتاری کرامت و به ویژه باغ بانوان این بوستان باید جزو اولویت‌های شهرداری قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی، فاطمه سلیمی _امروز هجدهم اردیبهشت_ در حاشیه بازدید رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد مقدس از بوستان ۷۳ هکتاری «کرامت»، با بیان اینکه در این پروژه، باغ‌های مختلفی تعریف و طراحی شده است، اظهار کرد: از جمله این باغ‌ها، باغ بانوان بوستان کرامت است.

وی گفت: براساس برنامه‌ریزی و برآورد صورت گرفته، تاکید جدی ما بر این بوده است که اولین باغ بوستان ۷۳ هکتاری کرامت، باغ بانوان باشد.

سلیمی افزود: شورای ششم و مدیریت شهری در این دوره، از ابتدای فعالیت خود تاکنون، توجه جدی به توسعه زیرساخت‌های تفریحی، ورزشی و فضای سبز ویژه بانوان داشتند و با همین نگاه، سایت‌های ویژه بانوان در بوستان‌های متعددی از سطح شهر ایجاد شده است.

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصریح کرد: اتمام و بهره‌برداری از باغ بانوان بوستان کرامت، همت جهادی را در شهرداری می‌طلبد و شهردار و معاونان شهردار باید بیش از پیش پای کار تکمیل پروژه باشند تا شاهد پیشرفت و ساخت آن باشیم.

سلیمی گفت: طراحی‌های خوبی در بوستان کرامت صورت گرفته و پیمانکار هم مستقر شده و درحال اجرای پروژه است، بهره‌برداری از این پروژه باید در اولویت شهرداری قرار گیرد.

کد خبر 751495

دیگر خبرها

  • احداث باغ بانوان بوستان «کرامت» جزو اولویت‌های شهرداری باشد
  • صادرات نفت عراق کاهش یافت
  • پرداخت غرامت به کشاورزان بیمه شده خوزستانی
  • تکمیل واحد‌های ۲۷ هکتاری تا چند ماه آینده
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • چگونه مالیات کمتری بدهیم؟
  • رعد و برق بلای جان دام‌های عشایر در فارس شد
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • به زودی میزان خسارت سیل به مزارع گندم اعلام می‌شود
  • تکذیب خبر خسارت به ۲هزار تن گندم در خنج استان فارس