Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن اقتصاد مقاومتی استان خوزستان گفت: مساله آب در خوزستان تنها یک موضوع استانی است و اگر این بحران آب ادامه دار شود می‌تواند تمام کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

صالح عبادی نژاد دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن اقتصاد مقاومتی استان خوزستان در گفتگو با دانشجو گفت: داستان آب آبادان و خرمشهر به امروز و فردا برنمی گردد، این ماجرا از دهه ۴۰ شمسی شروع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
وقتی که ترکیه شروع به آب گیری سد آتاتورک کرد، کاهش چشمگیر آب رودخانه دجله و فرات، حکومت وقت ایران را وادار کرد که مسائل مربوط به آب‌های مرزی با عراق را پیگیری کند. به همین دلیل از شرکت‌های مشاور خواست تا در این زمینه مطالعاتی انجام دهند.

عبادی نژاددر ادامه گفت: در آن زمان شرکت مهادسوئکو که شرکت سوئدی بود، انتخاب شد تا در این زمینه تحقیقاتی انجام دهد. این شرکت علاوه بر ایران در ترکیه و عراق نیز مطالعاتی صورت داد و با اشراف کامل بر روی مبحث آب عراق و ترکیه ایده‌هایی را ارایه داد.   هدف اصلی ایده  این بود که ایستگاه پمپاژ مارد که در ۱۴ کیلومتری آبادان اهواز قرار داشت را پر آب نگه دارد. این طرح به این گونه مطرح شد که دبی این ایستگاه  باید ۲۵۰ متر مکعب بر ثانیه باشد که ۱۲۰ متر مکعب آن به سمت کانال مارد و ۱۳۰ متر مکعب آن به سمت کانال حفار برود. 

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن اقتصاد مقاومتی استان خوزستان در ادامه افزود:  در حال حاضردبی آبی که در آنجا وجود دارد، ۸۰ متر مکعب بر ثانیه است که این امر  مشکلات زیادی را به دنبال داشته است. در واقع دبی آب پایین آمده و این مساله سبب شده ، سطح اروند رود پایین بیاید. حالا پایین آمدن سطح اروند رود نیز نتیجه اش این است که حق آبه خلیج فارس رعایت نشود و آب خلیج فارس به اروند رود بریزد و وارد لوله‌های آب شرب مصرفی مردم شود.

وی در مورد مشکلاتی که این مساله با خود به دنبال دارد ادامه داد: انتقال آب مسئله ملی است و از سطح یک مشکل عادی فراتر رفته است وقتی سطح آب اروند رود پایین بیاید، حق آبه خلیج فارس رعایت نشده و نتیجه آن این است که ورودی و خروجی‌های آب خلیج فارس با مشکل روبرو شود.

عبادی نژاد در ادامه تصریح کرد: تنگه هرمز خروجی خلیج فارس، و ورودی اش رود‌هایی مثل اروند رود هستند. وقتی ورودی وخروجی‌های خلیج فارس نتواند آب را در جریان قرار دهند، آب خلیج فارس می گندد. زیرا سیستم خلیج فارس به گونه‌ای است که هر ۷ سال یک بار به صورت چرخه آب خلیج فارس عوض می‌شود. اما در حال حاضر وضعیت پیش آمده سبب شده که این عدد به ۱۵ سال برسد که این اتفاق با خود فاجعه‌ای عظیم پیش رو دارد، زیرا سبب گندیدن آب خلیج فارس و بلااستفاده شدن آن می‌شود.   در این صورت نه بندری باقی می‌ماند و  نه ماهی که بتواند روزی صیادان را تامین کند. مثل آبی که داخل بطری بماند و بعد از مدتی بگندد  و به این صورت خلیج فارس تبدیل به تالاب می‌شود.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن  استان خوزستان در ادامه تاکید کرد: الگوی استقرار جمعیت استان برحسب کشاورزی و ظرفیت بنادر و نفت و گاز قرار گرفته است. نفت و گاز که شرایطش مشخص و سهم مردم استان از این منابع بسیار پایین است.

 کشاورزی و بنادر می‌مانند که در واقع کشاورزی استان با نبود آب از بین می‌رود. حتی در حال حاضر نیز کشاورزان اهوازی اجازه کشت تابستانی را  ندارند و نخل‌ها در حال خشک شدن است.

وی در ادامه اظهار کرد:  از سوی دیگر کشتی‌های اروند در حالی وارد بندر می‌شوند که آب ارتفاعی بین ۱۱ تا ۱۵ متر داشته باشد. اگر سطح آب کمتر از ۱۱ متر باشد کشتی‌ها نمی‌توانند در ساحل بنشینند و نتیجه آن نیز این است که صنعت کشتی و ماهیگیری در استان از بین خواهد رفت و دو میلیارد نفر جمعیتی که در استان زندگی می‌کنند، ناگریزند که دست به مهاجرت اجباری بزنند. پخش شدن جمعیت نیز تبعات وحشتناکی به دنبال دارد. افزایش بیکاری، افزایش جرم و جنایت و آسیب‌های اجتماعی از جمله عواقبی است که این بحران می‌تواند با خود به دنبال داشته باشد.

عبادی نژاد در ادامه افزود: اگر بخواهیم امنیتی به مسئله نگاه کنیم موضوع کمی متفاوت می‌شود. وقتی اسرائیل جعلی شعار نیل تا فرات را سر می‌دهد به هلال داس مانندی اشاره می‌کند که از فلسطین می‌چرخد و به سمت ترکیه و ایران حرکت می‌کند در واقع هلال این داس بیرون و دسته آن خوزستان به حساب می‌آید.   فلسطین که وضعیتش مشخص است دجله و فرات هم توسط سد‌ها کنترل می‌شوند. در این میان خوزستان می‌ماند که این رژیم ملعون برای آن نقشه دارد. چند وقت پیش نتانیاهو نخست وزیر رژیم جعلی اسرائیل در مورد شرایط آب در خوزستان سخنرانی کرد و گفت: ما می‌توانیم مشکل آب خوزستان را ۵ دقیقه‌ای حل کنیم در واقع این نشان می‌دهد که آن‌ها به خوزستان فکر می‌کنند و برای آن برنامه ریزی دارند. اگر خدای ناکرده این اتفاق بیفتد دیگر مردم خوزستان نایی برای مقاومت نخواهند داشت یعنی اتفاقی که در زمان جنگ افتاد و مردم در برابر رژیم بعث عراق ایستادگی کردند، رخ نخواهد داد.

وی در ادامه گفت: مشاوران و متخصصان خوزستانی مدتی است بر روی مساله آب مطالعاتی انجام داده اند و برای سازمان‌های وابسته مانند وزارت نیرو ایده‌های خوبی دارند و این وزارت خانه باید تلاش کند تا مشکل آب استان را هر چه زودتر برطرف کند.

عبادی نژاد تصریح کرد: در این میان نیرو‌های مسلح نیز وظیفه شان تامین امنیت کشوراست. اگر اسرائیلی‌های داخلی بخواهند خوزستان را از بین ببرند، امنیت کشور دستخوش تهدید می‌شود و این نهاد نظامی باید برای حفظ تمامیت ارضی کشور تلاش کند.  بحث سازمان جهاد کشاورزی و تامین مسئله کشاورزی مردم نیز کاملا روشن است.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن اقتصاد مقاومتی استان خوزستان  در ادامه گفت: طرح غدیر،که بحث تامین آب شرب استان را دنبال می کند، طرح اشتباهی است که بر اساس آن آب با کیفیت سالم را با دبی ۶۸۰ متر مکعب بر ثانیه از مردم می‌گیرد و آب با دبی ۲۰ کیلومتر بر ثانیه با لوله پلاستیکی به خورد مردم می‌دهد که هنوز نیز این طرح به دلیل انتقال آب به سایر استان‌ها آغاز نشده و مسئولان می‌گفتند قرار است با مهار کرخه این کار را انجام دهیم.   اما این طرح نیز با شکست روبه رو و قرار شد از سد دز این انتقال آب صورت بگیرد. اما از آنجایی که سد دز عمرش بیش از ۵۰ سال است و بعد از ۵۰ سال نمی‌توان استفاده درستی از این سد داشت، این ماجرا در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است، زیرا این مسئله به نهادی واگذار شده که تخصص ندارد و به همین دلیل بی خیال آن شده است و مشخص نیست که قرار است آب طرح غدیر را از چه منبعی تامین کنند. همه این مسائل به دلیل سومدیریت است و نگاه و توجه یک طرفه به مسئله بحران آب است.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۳۴۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شده است

علی باستین در نشست شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر اظهار کرد: استان بوشهر در تدوین سند ملی توسعه دریامحور نقش مهمی دارد و سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شده است.

وی نام خلیج فارس را همیشگی و ابدی دانست و اضافه کرد: یکی از سیاست‌های مهم اقتصادی در استان بوشهر استفاده از مزیت‌های خلیج فارس در ابعاد گوناگون است و در تلاش هستیم که از اقتصاد دریایی و مزیت این سرمایه مهم در استان بوشهر بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری بیشتر استفاده شود.

وی استفاده از حوزه اقتصادی خلیج فارس را مایه اقتدار و توانمندی دانست و بیان کرد: اکنون از خلیج فارس استفاده حداقلی می‌شود و در زمینه طرح‌های آب‌شیرین‌کن ظرفیت مهمی در این عرصه فراهم است که باید فعالیت‌ها افزایش یابد.

باستین تجارت دریایی و گردشگری را از دیگر ظرفیت‌های خلیج فارس دانست و خاطرنشان کرد: استفاده گردشگری از مزیت‌های با ارزش خلیج فارس محسوب می‌شود که کمتر مورد توجه قرار گرفته و در این راستا طرح‌های مهمی تدوین شده است.

معاون اقتصادی استاندار بوشهر، بهره‌برداری از ظرفیت شیلات، پرورش آبزیان، معادن، نفت، گاز و صنایع بزرگ پتروشیمی را از دیگر ظرفیت‌های مورد استفاده خلیج فارس شمرد و افزود: در راستای استفاده بیشتر از خلیج فارس، معاون اول ریاست جمهوری تدوین سند ملی توسعه دریامحور را مورد تأکید قرار داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • توقیف لنج تجاری با ۶۰ میلیارد کالای قاچاق در خلیج فارس
  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شده است
  • معرفی تیم‌های برتر مسابقات هندبال گرامیداشت روز ملی خلیج فارس
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان
  • استان بوشهر نماد مقاومت در حوزه خلیج‌ فارس است
  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار
  • پشت پرده برکناری علی خطیر/ چه کسی مدیرعامل باشگاه استقلال می‌شود؟
  • افزایش باد همراه با غبار محلی و مواج شدن دریا در خلیج فارس، ۱۶ اردیبهشت
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۱۶ اردیبهشت
  • «جدال خلیج»، خلیجی که همیشه فارس بوده+ فیلم