Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرتغال تنها کشور اروپایی است که خواستار پذیرش مهاجران بیشتر می‌باشد. این گزارش می افزاید برخلاف جریان معمول که اکثر کشورهای اروپایی تلاش می کنند جریان ورود مهاجران به داخل کشورهایشان را محدود نمایند، دولت پرتغال به منظور مبارزه با کاهش جمعیت در این کشور، خواهان پذیرش مهاجران بیشتری است.

آنتونیو کوستا، نخست وزیر پرتغال که در اواخر ماه مه در جریان برگزاری نشست کنگره حزبش سخن می گفت، تصریح کرد: «ما به مهاجرت بیشتری نیاز داریم و به هیچ عنوان بیگانه هراسی را تحمل نمی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» بر اساس همین سیاست باز مهاجرتی، پرتغال در این هفته در میان نخستین کشورهایی بود که بخشی از مهاجرانی که سوار بر کشتی بشردوستانه «لاف لاین» بودند را پذیرش کرد. تنها ساعاتی قبل از آن که سران اتحادیه اروپا به توافق روز جمعه خود در خصوص سیاست مهاجرتی اروپا دست یابند، دولت سوسیالیست پرتغال، برای آن که به مقصدی جذاب تر تبدیل شود، تدابیری را اتخاذ کرد.

نخست وزیر پرتغال که خود فرزند یک نویسنده هندی تبار است، موضوع جمعیت را یکی از محورهای اصلی برنامه های سیاسی‌اش اعلام کرده است که در جریان انتخابات پارلمانی تابستان سال 2019 میلادی از آن دفاع خواهد کرد. براساس پژوهشی که بنیاد «فرانسیسکو مانوئل دوس سانتوس» انجام داده است پرتغال سالانه به حدود هفتاد و پنج هزار مهاجر جدید نیاز دارد تا جمعیت فعال با ثبات خود را حفظ نماید.

نتایج تحقیقات این بنیاد به عنوان پایه آماری استراتژی دولتی به کار گرفته می شود. دولت پرتغال پنج شنبه گذشته، در شورای وزیران دولت، تدابیر متعددی به منظور تسهیل روند درخواست ویزا برای دانشجویان و کارفرمایانی که خواهان راه اندازی کسب و کار در این کشور هستند را تصویب کرد. این مصوبه راه را برای «تنظیم مکانیسم قانونی کردن» اقامت سی هزار تبعه خارجی، که بدون اجازه اقامت و کار وارد پرتغال شده و در این کشور اقامت کرده اند، هموار می کند.

در جریان سه سال بحران اقتصادی که بحران مالی سال 2011 میلادی را برای پرتغال به دنبال داشت، بیش از سیصد هزار پرتغالی به امید یافتن شرایط بهتر زندگی، کشورشان را ترک کرده اند که در میان آنها جوانان تحصیل کرده فراوانی وجود دارند. در سال 2017 میلادی، موسسه ملی آمار پرتغال تایید کرد که برای نخستین بار در طول شش سال گذشته، تعادل مهاجرتی در این کشور مجددا مثبت شده است. براساس گزارش پلیس مرزی پرتغال که چهارشنبه منتشر شد، سال گذشته مقامات پرتغالی شصت و یک هزار و چهارصد اجازه اقامت جدید صادر کرده اند که رشدی سی و یک درصدی را نشان می دهد. این افزایش اجازه اقامت، به افزایش شش درصدی جمعیت خارجی این کشور برابر با چهارصد و بیست و دو هزار نفر تعبیر می شود. پرتغال به طور داوطلبانه در برنامه ای که، در ماه ژانویه از سوی کمیسیون اروپا مبتنی بر اقامت پناهندگان در اروپا پیشنهاد شد، مشارکت دارد و دولت این کشور در نظر دارد ظرف مدت دو سال حداقل پنجاه هزار تن از پناهندگانی که از کشورهای آفریقایی و خاورمیانه می آیند را پذیرش نماید. در چارچوب همین برنامه، که از سال 2015 تا مارس 2018 ادامه دارد، کشور پرتغال هزار و پانصد و پنجاه و دو پناهنده را پذیرفته است که در رتبه ششمین کشور پذیرنده مهاجران و پناهندگان پس از کشورهای آلمان، فرانسه، سوئد، هلند و فنلاند قرار می گیرد.

با این وجود مقامات لیسبون تایید کرده اند که تنها نیمی از هزار و پانصد و پنجاه و دو پناهنده پذیرش شده در پرتغال مانده اند و مابقی به امید پیوستن به کشورهایی نظیر آلمان و انگلیس که چشم انداز اقتصادی بهتری دارند این کشور را ترک کرده اند.

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: کشورهای اروپایی پرتغال کشتی اتحادیه اروپا دولت انتخابات کسب و کار کمیسیون اروپا پناهندگان خاورمیانه هلند لیسبون آلمان انگلیس پرتغال فرانسه کسب و کار کشورهای اروپایی هلند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۳۵۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشریه تایم: حمله بایدن به ژاپن و هند/ آن‌ها بیگانه هراس هستند!

بایدن ژاپن و هند را کشورهای «بیگانه هراس» خواند که از مهاجران استقبال نمی‌کنند.

به گزارش جماران؛ به نقل از نشریه تایم، رییس جمهوری آمریکا؛ جو بایدن در یک سخنرانی تازه، ژاپن و هند را کشورهای «بیگانه هراس» خواند که از مهاجران استقبال نمی‌کنند و این دو کشور را با چین و روسیه در یک ردیف قرار داد.

این اظهارات، در یک رویداد جمع‌آوری کمک‌های مالی، تنها سه هفته پس از آن بیان می‌شود که کاخ سفید میزبان فومیو کیشیدا؛ نخست وزیر ژاپن برای یک دیدار رسمی در ایالات متحده بود که طی آن دو رهبر آنچه را که بایدن «اتحاد ناگسستنی»، به ویژه در مورد امنیت جهانی خواند، جشن گرفتند. علاوه بر این؛ کاخ سفید تابستان گذشته از نارندا مودی؛ نخست وزیر هند در یک سفر دولتی به آمریکا، استقبال کرد.

گفتنی است؛ ژاپن مهم‌ترین متحد ایالات متحده در شرق آسیا است و هند، یکی از پیشروترین اقتصادهای جهان و یک شریک حیاتی در هند و اقیانوس آرام برای ایالات متحده به حساب می‌آید.

بایدن در این سخنرانی گفت: انتخابات آتی ایالات متحده  برای «آزادی، آمریکا و دموکراسی» است و اقتصاد این کشور به خاطر وجود شما و بسیاری دیگر در حال رونق است و دلیل آن به این خاطر است که ما از مهاجران استقبال می‌کنیم.

بادین در بخش دیگری از صحبت‌های خود می‌گوید: چرا چین از نظر اقتصادی به شدت در حال توقف است؟ چرا ژاپن مشکل دارد؟ چرا روسیه؟ و چرا هند آنگونه که باید به توسعه نمی‌رسد؟ چراکه آن‌ها بیگانه هراس هستند. آن‌ها مهاجران را نمی‌خواهند. اما مهاجران کسانی هستند که ما را قوی می‌کنند و ما هجوم کارگرانی را داریم که می‌خواهند این‌جا باشند و به ما کمک کنند.

 

گاف بایدن

این در حالی است که هنوز هیچ واکنشی نه از سوی دولت ژاپن و نه از سوی دولت هند اعلام نشده است. با این حال، جان کربی؛ سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته در رابطه با صحبت‌های بایدن در مورد متحدان آسیایی آمریکا گفت: «بایدن در مورد موضع ایالات متحده در قبال مهاجرت صحبت‌های گسترده‌ای کرده است و متحدان و شرکای ما به خوبی می‌دانند که بایدن چگونه برای آن‌ها ارزش قائل است. دوستی، همکاری و توانایی آن‌ها در طیف وسیعی از موضوعات و نه فقط مربوط به امنی، برای آمریکا مهم است. آن‌ها می‌دانند که بایدن تا چه اندازه به ایده اتحاد و مشارکت با متحدان ارزش می‌دهد.»

 

ژاپن

گفتنی است؛ ژاپن به مشکلات کاهش جمعیت خود اذعان کرده است و بر اساس داده‌های منتشر شده در ماه فوریه، تعداد نوزادان متولد شده در این کشور در سال 2023 برای هشتمین سال متوالی کاهش یافته است. کیشیدا نرخ پایین زاد و ولد در ژاپن را بزرگ‌ترین بحرانی که ژاپن با آن مواجه است، نامیده اما این کشور مدت‌هاست که به موضع درهای بسته‌تر در قبال مهاجرت مشهور است.

 

هند

در همین حال، جمعیت هند افزایش یافته و به بزرگ‌ترین جمعیت جهان تبدیل شده است و سازمان ملل اعلام کرده است که هند در مسیر رسیدن به 1.425 میلیارد نفر است. البته جمعیت هند نیز جوان‌تر است. در اوایل سال جاری، هند قانون جدید شهروندی را تصویب کرد که به سرعت تابعیت هندوها، پارسی‌ها، سیک‌ها، بودایی‌ها، جین‌ها و مسیحیان را که از افغانستان، بنگلادش و پاکستان به هند فرار کرده بودند، وضع کرد. اما این قانون، مسلمانان را که در هر سه کشور اکثریت هستند، مستثنی می‌کند و این اولین بار است که هند معیارهای مذهبی را برای شهروندی تعیین می‌کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سازمان همکاری اسلامی خواهان آتش بس فوری در نوار غزه شد
  • مزه دورکاری در اقتصاد آمریکا
  • چرا اظهارات بایدن برای هند و ژاپن غافلگیرکننده بود
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد؛ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • نشریه تایم: حمله بایدن به ژاپن و هند/ آن‌ها بیگانه هراس هستند!
  • مایه دلگرمی آرسنال؛ رکورد بی نظیر بوکایو ساکا در پنج لیگ معتبر اروپایی‌
  • تحصیل رایگان دانشجوی اخراجی آمریکایی در ایران؛ کدام دانشگاه‌ها صف کشیدند؟
  • حمله بایدن به ژاپن و هند/ آن‌ها بیگانه هراس هستند!