Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانش > محیط زیست جهان - همشهری آنلاین:
مرجان‌های مقاوم در برابر گرما در خاورمیانه می‌توانند مرجان‌های در حال تلف شدن جهان را نجات دهند.

به گزارش ایسنا، صخره‌های مرجانی در وضعیت بحرانی قرار دارند. در سراسر جهان، مرجان‌ها به دلیل افزایش دمای دریا که پیامد تغییرات اقلیمی است در حال از بین رفتن هستند. هر چند در یک منطقه برخی از مرجان‌ها در برابر گرما مقاومت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آب‌های شبه جزیره عربستان مرجان‌های مقاوم در برابر گرما وجود دارند. در نتیجه این منطقه به بستری برای تحقیقات تبدیل شده چرا که بیولوژیست‌های دریایی در تلاش برای مشخص کردن این موضوع هستند که چه عاملی باعث می‌شود این مرجان‌ها در دریاهای گرم جان سالم به در ببرند و آیا تکنولوژی ژنتیک می‌تواند جهت حفظ صخره‌های مرجانی که در حال از بین رفتن هستند کمک‌کننده باشد؟

مرجان‌ها نه تنها زیبا هستند بلکه بخش حیاتی اکوسیستم دریایی به حساب می‌آیند. صخره‌های مرجانی زیستگاه یک چهارم تمامی گونه‌های دریایی بوده و به لحاظ اقتصادی و زیست شناختی حائز اهمیت هستند.

اگرچه مرجان‌ها شبیه به گیاه به نظر می‌آیند در حقیقت از موجودات ریز و نرمی به نام پولیپ تشکیل شده‌اند که در تعداد بسیار بالا به یکدیگر می‌چسبند و کولونی را شکل می‌دهند. در بیشتر گونه‌های مرجانی، پولیپ‌ها سنگ آهک تولید می‌کنند که ساختارهای محکمی ایجاد می‌کنند.

مرجان‌ها مواد مغذی جلبک‌ها و مکان ایمنی برای زیست آنها را فراهم می‌کنند در حالی که جلبک‌ها نیز ۹۰ درصد غذای مرجان‌ها را تامین می‌کنند. اما زمانی که دمای دریا به نقطه بالایی برسد این رابطه از بین می‌رود. همچنین زمانی که حجم جلبک‌ها کاهش پیدا می‌کند مرجان‌ها دچار سفیدشدگی می‌شوند.

بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ مرجان‌های سراسر جهان به گسترده‌ترین و بیشترین پدیده سفیدشدگی دچار شدند. در طول این دوران مرجان‌های خلیج عقبه در دریای سرخ سالم به نظر آمدند.

به گفته محققان اگرچه گرما در این خلیج نسبت به میانگین جهانی سریع‌تر بالا رفته پدیده سفیدشدگی گسترده‌ای در آن مشاهده نشده است.

کارشناسان می‌گویند در بسیاری از مناطق زمانی که دما یک یا دو درجه از حداکثر دمای تابستان بالاتر می‌رود مرجان‌ها دچار سفیدشدگی می‌شوند اما مرجان‌های این خلیج در شرایط آزمایشگاهی و قرار گرفتن در معرض گرمای فزاینده مقاومت داشته‌اند.

به گفته‌ آنها مقاومت حائز اهمیت این مرجان‌ها از عصر یخبندان ناشی می‌شود. سطح دریاها به دلیل این که مقدار زیادی آب در یخ به جا مانده و ورودی جنوبی دریای سرخ با یک مانع خشکی مسدود شده بود به شدت کاهش پیدا کرده بود. در این شرایط دریای سرخ به شدت داغ و شور شده که بیشتر گونه‌های جاندار از بین رفته‌اند.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، حدود ۸۰۰۰ سال قبل، پهنه‌های یخ ذوب شده، سطح دریا افزایش پیدا کرده و سیلی از آب وارد دریای سرخ شده که موجودات زنده همراه آن بوده است. اما ورودی آن همچون یک تنگنای حرارتی عمل کرده و تنها گونه‌هایی که تحمل آب با دمای بسیار بالا را داشته‌اند جان سالم به در برده‌اند.

در همین زمینه: شناسایی عامل تهدیدکننده جدید برای صخره‌های مرجانی پلاستیک‌ها مرجان‌ها را می‌کشند سرمایه‌گذاری استرالیا بر ایده‌های موثر برای حفظ دیواره بزرگ مرجانی هشدار محققان درباره سفیدشدگی مرجان‌های خلیج‌فارس نگرانی کارشناسان از گسترش پدیده سفیدشدگی مرجان‌ها هشدار محققان نسبت به خطر از بین رفتن صخره‌های مرجانی در جهان مرجان‌ها تا سال ۲۱۰۰ می‌میرند

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۳۸۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساعت دقیق بازی ایران و قرقیزستان امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت

زی‌سان: تیم ملی فوتسال ایران، با صدرنشینی مقتدرانه به مرحله بعدی جام ملت‌های آسیا راه یافت و برای راهیابی به جام جهانی و نیمه نهایی رقابت‌ها به مصاف قرقیزستان شگفتی ساز خواهد رفت. 

تیم ملی قرقیزستان که از شگفتی ساز‌های هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا به شمار می‌رود با پیروزی برابر ژاپن مدافع عنوان قهرمانی و کسب دو تساوی برابر تاجیکستان و کره جنوبی، با پنج امتیاز به عنوان تیم دوم گروه سه موفقیت تاریخی را برای خود رقم زد، اما برای صعود به جام جهانی فوتسال نیاز به معجزه و پیروزی در رویارویی با ایران دارد. 

سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • ناجی پرسپولیس در جام حذفی غایب بود
  • پیروزی پرگل دختران ایران برابر تاجیکستان
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش: از نخبگانی که در قطب جنوب حضور پیدا کنند، حمایت می کنیم /دولت به دنبال حضور دائمی در قطب جنوب است
  • محمدسیفی بار دیگر طلای ووشو جهان را تصاحب کرد
  • باخت بد استقلال در یک دیدار دوستانه برابر تیمی از اسلامشهر!
  • امدادرسانی به خدمه مصدوم شناور تانزانیایی در آب‌های بوشهر
  • بازیگران سریال «هشت پا» مشخص شدند
  • امدادرسانی به ۴۲ شناور در آب‌های بوشهر انجام شد/نجات ۱۷۲ دریانورد
  • ساعت دقیق بازی ایران و قرقیزستان امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت
  • ماهواره نوا رویداد تلخ سفید شدن مرجان‌ها را ثبت کرد