Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-30@08:34:36 GMT

یزد از نظر منابع آب در فقر مطلق است

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۳۸۴۵۱

به‌گزارش ایلنا، "علی اسلامی" در این باره گفت: یزد کم آب است و بدتر از کم آبی محدودیت منابع آب شرب هست که مربوط به امروز و دیروز هم نیست و بحث انتقال آب به استان دقیقاً به دلیل کمبود منابع آب شرب بوده و هرچه که ما از نظر زمان جلوتر برویم با توجه به افزایش جمعیت و نیازها طبیعتاً ما نیازمان به آب بیش‌تر می‌شود و باید به صورت خاص یک فکر اساسی در ارتباط با مسائل آب شرب استان بشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: واقعیت این است که شاید کم‌آبی در ارتباط با درخت، فضای سبز و .... قابل برنامه ریزی باشد و بشود، گونه‌های کم آبخواه را جایگزین پرآب خواه کرد و یا نوع کشاورزی را تغییر داد، ولی نیازهای آب شرب قابل تغییر نیست اگرچه امکان صرفه جویی وجود دارد ولی نمی‌شود به طور کامل تغییر داد، چرا که آب را همه برای نیازهای اساسی از جمله شرب، بهداشت، عبادت و ... نیاز دارند.

وی با تاکید بر اینکه بررسی‌های بسیار گسترده‌ای در ارتباط با وضعیت خشکسالی‌ها و منابع آبی موجود، انتقال و تأمین آب مورد نیاز استان و به ویژه مدیریت مصرف آب صورت گرفته گفت: لازم است که در راستای مسائل مرتبط با آب استان برنامه‌ریزی مناسب و مشخصی وجود داشته باشد و به صورت ویژه به سمت مدیریت مصرف آب حرکت کنیم.

اسلامی با بیان اینکه استان یزد به لحاظ منابع آبی پایین‌ترین میزان را در سطح استان‌های کشور دارد گفت: در کنار منابع آبی کم‌یزد، این استان کم بارش ترین استان کشور هم هست و به همین دلیل در تأمین آب شرب، بهداشت و همچنین آب مصارف صنعتی و کشاورزی یزد مشکلات زیادی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب یزد بر ضرورت وجود برنامه بلند مدت در راستای تأمین آب مورد نیاز استان در حوزه شرب، صنعت و کشاورزی تاکید کرد و ادامه داد: متاسفانه با وجودی که یزد در کشور کم بارش‌ترین استان است و میزان ذخایر این استان هم پایین‌ترین حد است ولی نگاه درستی به وضعیت این استان در کشور صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین موضوع در ارتباط با بحث آب، مدیریت مصرف آن است خاطرنشان کرد: متاسفانه بعضی از افراد هنوز به صورت کامل و درست به این باور نرسیده‌اند که استان یزد به لحاظ منابع آبی استان فقیری به حساب می‌آید.

اسلامی به برنامه‌های مختلفی که در راستای فرهنگ‌سازی مصرف آب در استان یزد صورت گرفته اشاره کرد و گفت: در فروردین و اردیبهشت امسال میزان کاهش مصرف آب در یزد 12 درصد بوده ولی در خرداد با وجودی که با افزایش مصرف روبرو نبودیم، کاهشی را هم مشاهده نکردیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب یزد با بیان اینکه الان در شرایط تنش آبی قرار گرفته‌ایم، تصریح کرد: اگر بحث درست مصرف کردن مورد توجه قرار نگیرد، با قطعی آب و جیره‌بندی که قطعاً مشکلات بسیاری برای مردم و شهر به وجود می‌آورد روبرو می‌شویم.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۳۸۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد

    به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت:این آفت در سن یک تا سه پورگی است که به صورت طغیانی درآمده و بر این اساس بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از سطوح تاغزارهای شهرستانهای نام‌برده را به صورت پراکنده آلوده کرده است.   محسن فنودی افزود: خسارت وارده به صورت پراکنده و بر روی تاغ‌ها و در حد ناچیز برآورد شده است که با افزایش سن وجمعیت آفت به طور قطع شدید خواهد شد.   وی با اشاره به این که پیش بینی می شود بیش از هزار کانون طغیان آفت ملخ در استان وجود داشته باشد افزود: علت بروز جمعیت های طغیانی، ایجاد شرایط مطلوب رطوبتی بر اثر بارندگی‌های سه هفته قبل تا کنون، دمای مناسب محیط و در نتیجه رشد مناسب گیاه تاغ و همزمان باز شدن کپسول های تخم آفت است.   فنودی افزود: با توجه به پیش آگاهی آفت توسط نیروهای حفاظتی، مرتعداران، روستائیان و شوراهای اسلامی در حال انجام اقدامات لازم هستند.   وی اظهار کرد:اداره کل منابع طبیعی اقدامات اولیه برای کنترل آفت در مناطق خسارت دیده را در اختیار شهرستان ها قرار داده است که شامل تهیه و تامین تجهیزات لازم و تهیه و انتقال مواد کنترلی مناسب به شهرستانها می شود.   ملخ کوهان‌دار تاغ از جمله آفات مهم تاغ‌زارهاست که طی سال‌های اخیر در مناطق تاغ‌کاری با جمعیت‌های متفاوت و گاه به صورت طغیانی بروز کرده است. این ملخ از جمله ملخ هایی است که فقط از تاغ تغذیه می کند و طبق بررسیهای انجام شده زراعتهای کشت شده در مجاورت تاغ‌زارها هیچ کدام مورد حمله این ملخ قرار نگرفته است.   هم اکنون هشت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مجموع ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار پهنه کل استان خراسان رضوی را عرصه‌ های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند که پنج و نیم میلیون هکتار آن مناطق بیابانی است.      

 

دیگر خبرها

  • قلیان اکسیژن چیست و چه خطراتی می‌تواند داشته باشد؟
  • بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه
  • ضرورت به‌روزسانی تجهیزات اطفای حریق در کرمانشاه
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می‌شود
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد