مرجانهاي مقاوم در برابر گرما ناجي اکوسيستم دريايي
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۳۸۴۷۲
خبرگزاري آريا - مرجانهاي مقاوم در برابر گرما در خاورميانه ميتوانند مرجانهاي در حال تلف شدن جهان را نجات دهند.
به گزارش ايسنا، صخرههاي مرجاني در وضعيت بحراني قرار دارند. در سراسر جهان، مرجانها به دليل افزايش دماي دريا که پيامد تغييرات اقليمي است در حال از بين رفتن هستند. هر چند در يک منطقه برخي از مرجانها در برابر گرما مقاومت ميکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در آبهاي شبه جزيره عربستان مرجانهاي مقاوم در برابر گرما وجود دارند. در نتيجه اين منطقه به بستري براي تحقيقات تبديل شده چرا که بيولوژيستهاي دريايي در تلاش براي مشخص کردن اين موضوع هستند که چه عاملي باعث ميشود اين مرجانها در درياهاي گرم جان سالم به در ببرند و آيا تکنولوژي ژنتيک ميتواند جهت حفظ صخرههاي مرجاني که در حال از بين رفتن هستند کمککننده باشد؟
مرجانها نه تنها زيبا هستند بلکه بخش حياتي اکوسيستم دريايي به حساب ميآيند. صخرههاي مرجاني زيستگاه يک چهارم تمامي گونههاي دريايي بوده و به لحاظ اقتصادي و زيست شناختي حائز اهميت هستند.
اگرچه مرجانها شبيه به گياه به نظر ميآيند در حقيقت از موجودات ريز و نرمي به نام پوليپ تشکيل شدهاند که در تعداد بسيار بالا به يکديگر ميچسبند و کولوني را شکل ميدهند. در بيشتر گونههاي مرجاني، پوليپها سنگ آهک توليد ميکنند که ساختارهاي محکمي ايجاد ميکنند.
مرجانها مواد مغذي جلبکها و مکان ايمني براي زيست آنها را فراهم ميکنند در حالي که جلبکها نيز 90 درصد غذاي مرجانها را تامين ميکنند. اما زماني که دماي دريا به نقطه بالايي برسد اين رابطه از بين ميرود. همچنين زماني که حجم جلبکها کاهش پيدا ميکند مرجانها دچار سفيدشدگي ميشوند.
بين سالهاي 2014 تا 2017 مرجانهاي سراسر جهان به گستردهترين و بيشترين پديده سفيدشدگي دچار شدند. در طول اين دوران مرجانهاي خليج عقبه در درياي سرخ سالم به نظر آمدند.
به گفته محققان اگرچه گرما در اين خليج نسبت به ميانگين جهاني سريعتر بالا رفته پديده سفيدشدگي گستردهاي در آن مشاهده نشده است.
کارشناسان ميگويند در بسياري از مناطق زماني که دما يک يا دو درجه از حداکثر دماي تابستان بالاتر ميرود مرجانها دچار سفيدشدگي ميشوند اما مرجانهاي اين خليج در شرايط آزمايشگاهي و قرار گرفتن در معرض گرماي فزاينده مقاومت داشتهاند.
به گفته آنها مقاومت حائز اهميت اين مرجانها از عصر يخبندان ناشي ميشود. سطح درياها به دليل اين که مقدار زيادي آب در يخ به جا مانده و ورودي جنوبي درياي سرخ با يک مانع خشکي مسدود شده بود به شدت کاهش پيدا کرده بود. در اين شرايط درياي سرخ به شدت داغ و شور شده که بيشتر گونههاي جاندار از بين رفتهاند.
به گزارش شبکه خبري سي ان ان، حدود 8000 سال قبل، پهنههاي يخ ذوب شده، سطح دريا افزايش پيدا کرده و سيلي از آب وارد درياي سرخ شده که موجودات زنده همراه آن بوده است. اما ورودي آن همچون يک تنگناي حرارتي عمل کرده و تنها گونههايي که تحمل آب با دماي بسيار بالا را داشتهاند جان سالم به در بردهاند.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۳۸۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی
سعید بارانی خودش را برای «قاب کوچک» اینگونه معرفی میکند: از سال۷۸کارگویندگی را شروع کردم. از برنامههای شاخص میتوانم به برنامه «خانه فرهنگ» رادیو تهران، بخش شامگاهی چهارشنبههای رادیو پیام «پل مدیریت»، رادیو تهران برنامه «خانه ما»، «خانواده تهرانی»، آرم و آنونسهای شبکهها اشاره کنم.از گمگشتگی تا درک و یافتن
وی در ادامه با ارائه تعریفی از رادیو میگوید: رادیو با نگاه بیرونی و گاه با نگاهی کاملا درونی به جزئیات درونی علم فرو میرود و تلاش میکند تا گمگشتگیها را تبدیل به یافتن و درک دقیقتر کند. برخی بر این باورند که رسانه در دنیای مدرن ساحتی از اندیشه است. در این صورت، این ساحت الزامات و مبانی ویژه خود را دارد که میتوان بزرگترین ویژگی آن را تأثیرگذاری و جهتدهی دانست. گوناگونی رسانهها، گسترش هرروزه آنها و بهطور کلی جایگاه رسانهها و بهخصوص رادیو در تنویر افکار، ایجاد فضایی برای تضارب آرا و همچنین اهمیتی که رسانههای گروهی در ارتقای سطح آگاهی و تعالی فرهنگ و دانش عمومی دارند را نمیتوان نادیده گرفت.بیگمان رادیو یکی از مهمترین عوامل فرهنگی در دنیای مدرن است که بر پیچیدگی آن نیز افزوده و ساحات شناخت و معرفت را نیز غامضتر کرده است. برخی رادیو را از نشانههای پویایی، تحرک توسعه و بسط فرهنگی هر جامعهای در گسترش ساحت شناختی آن میدانند. در کل رادیو یعنی گرما، بودن، صمیمیت و درک هستی...
بارانی با بیان مهمترین ویژگی و شاخصه گوینده رادیویی میافزاید: گویندگی به مفهوم امروزی آن، واژه نسبتا جدیدی است که با پیدایش و گسترش «رادیو» ازحدود۷۰سال پیش به فرهنگ واژگان فارسی افزوده شد. در لغتنامهها و فرهنگهای گذشته گویندگی را به معنی سخنگویی، نطق، خوانندگی، قوالی، قصهگویی، سرایندگی، شاعری و...آوردهاند؛امری که درنوشتههای ادبی و متنهای کهن شعر و نثر و فرهنگ فارسیزبانان جامعه ایرانی بیش از هزار سال با همین معانی رواج داشته است. گویندگی در کاربرد حرفهای و امروزی آن، عبارت است از: فرآیند تبدیل اندیشه شفاهی یا مکتوب به کلام و سخن مفهوم و انتقال آن به مخاطب، به صورتی هنرمندانه.
اهمیت تمرین و آموزش در گویندگی
وی ادامه میدهد: امروزه گویندگی، بهویژه در دنیای ارتباطات و رسانهها، بهعنوان حرفهای جذاب مورد توجه و تحسین است و همراه با رشتههای مشابهی همچون گزارشگری، بازیگری، دوبلاژ و اجرا، توجه بخش بزرگی از مخاطبان مراکز رادیویی و تلویزیونی را به خود جلب کرده و گویندگان توانا و خوشصدا سالها بهعنوان شخصیتهایی محبوب مورد احترام و توجه مخاطبان رسانهها بودهاند. میتوان شاید و باید مهمترین ویژگی و شاخصه گویندگی در رادیو را، صدای فونیک و رادیوفونیک دانست که با شنیدنش لذت شنوای شما تحریک میشود.گوینده باسابقه رادیو تهران با بیان پیشنهادهایی به علاقهمندان حرفه گویندگی عنوان میکند: با وجود آنکه موارد متعددی مانند جنس صدا و... امری ژنتیکی و خدادادی از نکات قوت یک گوینده بهحساب میآید اما فنبیان، سبک گویندگی و چگونگی سخن گفتن یک گوینده، مهارتهایی هستند که دراثر تمرین و آموزش بهدست میآیند و تقویت میشوند. به نظر من پشتکار، تمرین وهمچنین تمرکز مهمترین مواردی هستندکه باید قبل از ورود به این حرفه مدنظرقرار بگیرند.
بارانی در پاسخ به این پرسش که چشمانداز رادیو را چطور میبینید؟ میافزاید: یکی از پیامدهای تحولات شگرف فناوری، تغییر مصادیق انواع رسانههاست، مثلا شکل ظاهری آنچه روزگاری رادیو خوانده میشد و در شکل نمایشی از آن دیده میشود، با شکل امروزین رادیو که در گوشیهای همراه و حتی یخچالها ظاهر میشود، کاملا متفاوت است. رادیو همزمان با گذر از فناوری آنالوگ و ورود به عصر دیجیتال، خود را بازتعریف کرد و با ساختاردهی مجدد خود از رسانهای که زمانی خبر و سرگرمی را صرفا به شکل صوتی منتقل میکرد، به رسانهای تبدیل شد که محتوای چندرسانهای در دسترس مخاطبان قرار میدهد. همچنین مفهوم برنامه رادیویی، محتوای رادیویی و فرمت این محتوا کاملا دگرگون شده است.
شکلگیری مفهوم جدیدی از رسانه
وی بیان میکند: پادکست، نوعی برنامهسازی رادیویی یا نوعی رادیوی امروزین است. همچنین رادیوهای تصویری یا ترکیب تصویر و متن با رادیو و اطلاعاتی که از طریق رادیو به مخاطب داده میشود، مفهوم رادیو را از رسانههای صرفا صوتی خارج کرده و میتوان اینگونه گفت که چه در فرم، چه محتوا و با ظهور رسانههای اجتماعی باعث شده که مفهوم تازهای از رسانه جمعی ــ اجتماعی شکل بگیرد که ظهور و ترکیب جدیدی از رسانههای سنتی، جمعی و رسانههای مدرن اجتماعی است. در نتیجه مفهوم دیگری را پیشبینی میکنم که اوج همگرایی فرم و محتوا خواهد بود و میتوان به آن رسانه همراه جهانی نام داد.
وی در پایان با اشاره به حقوق اساسی مخاطب میافزاید: به نظر من یکی از حقوق اساسی مخاطب آن است که همواره جایی برای مخاطب درنظر بگیریم و بگذاریم او خود محتوا را تکمیل کند. شهروندنگاری و تولید محصول، یکی ازمصادیق این اصل است که فراتر از آن در هر محصول حرفهایی توسط رسانهنگاران و حرفهایی متعلق به رسانه مطرح است که باید جای مخاطب و کاربر محفوظ باشد. تمام حقوق فقط برای ناشر یا رسانه محفوظ نیست، بلکه برای مخاطب هم محفوظ است...امیدوارم در سال پیش رو تحولی عظیم را شاهد باشیم در عرصه تولید، محتوا و سلامت روان کارمندان.