Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-06@16:43:04 GMT

محیط زیست نقش مهمی در تقویت همگرایی بین ادیان دارد

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۳۹۰۱۶

محیط زیست نقش مهمی در تقویت همگرایی بین ادیان دارد

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: مطالعات و گفت‌وگوهای زیست محیطی باعث تقویت همگرایی بین ادیان الهی، تکامل ایمان دینی در جوامع انسانی و ایجاد انگیزه برای حفاظت از محیط زیست خواهد شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، احمد مبلغی در هشتمین دور گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه سیلیسی در لبنان تصریح کرد: اگر بپذیریم دیدگاه‌های مشترک بین ادیان نسبت به محیط زیست امری جدی، پایه‌ای و مربوط به واقعیت‌های ملموس زندگی انسان است، باید با بیان این مشترکات و تمرکز بر آنها، به طور مؤثر، همگرایی و هماهنگی میان ادیان را افزایش دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی نقش گفت‌وگوهای محیط زیستی را در تقویت همگرایی بین ادیان بسیار مهم دانست و اظهار کرد: تقویت انگیزه‌ها به صورت اجتماعی برای حفاظت از محیط زیست و تکامل ایمان دینی در گرو سالم‌سازی محیط زیست از دیگر فواید این گفت‌وگوها است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود درباره "بررسی دیدگاه پیامبر اسلام (ص) پیرامون چند مسأله مهم زیست محیطی" افزود: توازن زیست محیطی به عنوان یک مفهوم کلیدی در زمینه محیط زیست، به معنای برخورداری نظام طبیعت از اجزای دارای روابط دینامیکی، در هم تنیده و بهره‌مند از چرخه‌های هماهنگ است.

وی بیان کرد: این توازن طبیعت را قادر می‌سازد تا حیات بر روی زمین را حمایت، و تداوم آن را تضمین کند.

مبلغی با اشاره به اینکه توازن زیست محیطی اساسی‌ترین عامل تضمین‌ کننده حیات بر روی کره زمین است، گفت: هرگونه تلاش در جهت برهم زدن این توازن، آسیب‌های اساسی و ویرانگری را نسبت به نظم زیست محیطی ایجاد می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: برهم زدن این توازن زیست محیطی، یک ناهنجاری و عمل ضداخلاقی بزرگ است.

مبلغی با بیان اینکه در قرآن چند واژه مهم در ارتباط با توازن زیست محیطی ارائه شده است، به آیه هفتم سوره الرحمن اشاره کرد و گفت: خداوند در آیه هفتم سوره الرحمن فرمودند: آسمان را برافراخت و توازن و عدل را بر نهاد.

وی ادامه داد: این آیه که در آن کلید واژه «میزان» ذکر شده است، از این جهت جالب توجه است که متضمن دو چیز شامل یک خبر و یک توصیه است، ابتدا از برقرار ساختن یک «وضع طبیعی متوازن» خبر می‌دهد؛ سپس از انسان‌ها می‌خواهد که نسبت به این نظم و توازن رفتارهای طغیان‌گر (و برهم ‌زننده) را انجام ندهند.

مبلغی با اشاره به مفهوم آیه فوق بیان کرد: طبیعت بر اساس یک نظم و توازن قرار داده شده است. در این رابطه از کلمه وضع یعنی نهادن و قرار دادن استفاده شده و دیگر اینکه از انسان‌ها خواسته شده بر نظم و توازن طبیعی طغیان نکنند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: بر اساس یک تفسیر وضع میزان که در قرآن به آن اشاره شده است به توازن حاکم بر طبیعت نظر دارد و آیه بعدی که نهی از طغیان در میزان می‌کند و به قرینه آیه قبلی به معنای نهی از تلاش‌هایی است که این توازن را بر هم می‌زند.

مبلغی اظهار کرد: اندیشه «طبیعت، ملک بشر است» از جمله رویکردها و اندیشه‌های کلان حقوقی است که امروزه جایگاه محوری و برجسته‌ای در ادبیات و حقوق زیست محیطی به خود اختصاص داده است. این اندیشه، این چارچوب حقوقی را ارائه می‌کند که ملکیت افراد، مؤسسه‌ها و دولت‌ها نسبت به طبیعت، یک ملکیت نهایی و مطلق نیست که بتوانند در آن، دخل و تصرف‌هایی داشته باشند که آن را تخریب، و نسل‌های آتی را از منابع و ذخایر آن محروم کنند.

مبلغی یادآور شد: این اندیشه (تعلق طبیعت به بشریت) هم در قرآن و هم در کلام پیامبر (ص) به مثابه یک اصل کلان ارائه شده است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش در خصوص جایگاه حیوانات در چرخه حیات، گفت: اگر بپذیریم که حیوانات بخشی از طبیعت هستند، واجزاء طبیعت، دارای رابطه دینامیکی و توازن‌بخش هستند، نقش حیوانات در محیط زیست آشکار می‌شود.

وی یکی از مسایل مربوط به «نقش حیوانات در محیط زیست» را تأثیر منفی انقراض حیوانات بر محیط زیست» دانست و گفت: مصادیق و موارد انقراض‌های گونه‌هایی از حیوانات که به محیط زیست آسیب می‌رسانند، بسیار است.

مبلغی با طرح این سؤال که آیا برای حیوانات یک جایگاه مهم در پروسه‌های زیست محیطی و چرخه زندگی در محیط زیست در کار است؟ افزود: در متون دینی به آیات و روایات بسیاری بر می‌خوریم که به شدت از کشتن حیوانات و اذیت کردن آنها و بی‌حرمتی به آنها نهی کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه 173 سوره بقره "غیر باغ ولا عاد" گفت: طبق روایتی از حضرت امام صادق (ع)، بغی در این آیه به صید حیوانات نظر دارد.

وی افزود: معنای سخن فوق این است که افزون بر این که بغی در روابط بین انسانی که در شهر رخ می‌دهد قابل تصور است در هنگام خروج انسان از فضای روابط شهری و رفتن به طبیعت و مواجهه با حیوانات، بغی و ظلم نیز رخ می‌دهد. این نگاه اسلام به اهمیت محیط زیست را می‌رساند.

مبلغی تصریح کرد: امروزه در مباحث زیست محیطی به زمین به عنوان یک حقیقت که باید آن را حفظ کرد و از تخریب آن بر حذر بود به صورت کلان نگریسته می‌شود این در حالیست که قرآن قرن‌ها پیش در آیات بسیاری، نگاه کلان به زمین و حفظ و عدم فساد نسبت به آن را ارائه و افاده کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: ما از حیث دینی محیط زیست را باید در سه بخش مورد مطالعه قرار بدهیم؛ توصیفات دین نسبت به زمین، توصیه‌های دین نسبت به زمین و مفاهیم و ادبیات دینی نسبت به زمین.اگر این سه بخش انجام گیرد می‌توان در زمینه محیط زیست از خاستگاه دین ‌به فعالیت‌ها و تلاش‌های بسیار مهم روی آورد.

آیت الله مبلغی گفت: از نصوص دینی اوصاف زیر برای زمین استفاده می‌شود: طبیعت آیت و نشانه خداست. طبیعت زیباست و ما را به زیبایی خداوند می‌رساند. طبیعت مقدس است و ما را به تقدیس خدا منتهی می‌کند. طبیعت تسبیح کننده خداست. طبیعت بهترین نظام خلقت و احسن حال را دارد. طبیعت در معرض فساد پذیری از سوی انسان است.

هشتمین دور گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه سیلیسی (6 تا 8 تیرماه) با موضوع «ادیان و محیط زیست» به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیسای ارمنی حوزه سیلیسی در آنطلیاس لبنان برگزار شده است.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۳۹۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس

محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان مشترک بین ایران و هفت کشور عربی همسایه با برخی از چالش‌های زیست محیطی مواجه هستند که صید بی‌رویه و غیر مسئولانه از منابع آبزی، تخریب و ایجاد تغییرات فیزیکی مناطق ساحلی، ریزش نفت ناشی از اجرای عملیات اکتشاف و استخراج و حمل‌ونقل نفت از جمله آن‌هاست.

آلودگی‌های با منشاء خشکی در خلیج فارس شامل فاضلاب‌های شهری و روستایی، پساب‌های صنعتی و کشاورزی، آلودگی‌های صنایع مستقر در مناطق ساحلی، عملیات عمرانی و توسعه غیراصولی در سواحل نظیر استحصال و خشک کردن دریا، انباشت پسماندها از جمله زباله‌ها و پلاستیک و میکروپلاستیک در نواحی سواحلی می‌شوند که نیازمند مدیریت اصولی است. در این شرایط رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست‌محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به نقش دیپلماسی بر کاهش مشکلات زیست‌محیطی خلیج فارس تاکید می‌کند.

چالش‌های زیست محیطی خلیج فارس

 سید علی صالح پور با اشاره به از سرگیری روابط ایران و عربستان اظهارکرد: ما از سال گذشته به بعد با از سرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان شاهد ایجاد فضای جدید در منطقه هستیم. این تحول زمینه‌های زیادی را برای ایجاد تعامل و مناسبات جدید بین ایران و کشورهای دیگر ایجاد می‌کند. در سطوح سیاست علیا (high politics) اراده و اهتمام میان رهبران سیاسی برای توسعه و نزدیک شدن روابط وجود دارد. در سطوح سیاست سفلی (low politics) نیز باید از ابزارها و زمینه‌های موجود برای تقویت روابط بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند به تقویت روابط میان ایران و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس کمک کند، محیط زیست است. چالش‌های محیط زیستی خلیج فارس متنوع است.  این پهنه‌ آبی از منظرهای مختلف که بیشتر ناشی از  آثار مخرب تغییرات آب و هوایی است، شرایط حساس و شکننده‌ای دارد. مسایل مربوط به آلودگی‌ها، طوفان‌های گرد و غبار و تنش آبی نیز مطرح است.

رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست‌محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در این شرایط بیش از پیش لزوم جمع شدن کشورهای حاشیه خلیج فارس حول یک محور احساس می‌شود و باید به کمک هم نسبت به رفع این مسایل اقدام کنند. ما پیش از این در نشست‌های مختلف به کشورهای حاشیه خلیج فارس آمادگی خود را در راستای کمک به رفع چالش‌های زیست‌محیطی این پهنه آبی اعلام کرده‌ایم و حتی حاضر هستیم در چارچوب یک ساختار هشت کشوری یعنی شش کشور واقع در جنوب خلیج فارس به علاوه ایران و عراق در این زمینه اقدام کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه موضوعی می‌تواند در اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس قرار بگیرد، گفت: مهم‌ترین موضوعی که در چارچوب دیپلماسی زیست‌محیطی در حوزه خلیج فارس می‌تواند مطرح شود، «آلودگی نفتی» است که در سطح خلیج فارس پراکنده است. متاسفانه این پهنه آبی به علت عبور شمار تعداد زیادی نفتکش و نشت قابل توجه نفت از آن‌ها یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان محسوب می‌شود.

صالح پوردر پایان اظهارکرد: محیط دریایی خلیج فارس بسیار حساس است و به‌راحتی سیستم چرخش آب در این منطقه آسیب می‌بیند. فعالیت تاسیسات آب شیرین‌کن و گرمایش آب موجب تخریب مرجان‌ها می‌شود و از مهم‌ترین نکاتی است که در این پهنه آبی قابل توجه است و می‌تواند به عنوان اولویت‌ برای همکاری بین کشورهای حاشیه خلیج فارس مد نظر قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • صدور مجوز بهره‌برداری شهرک صنعتی شماره ۲ زرند پس از ۱۷ سال انتظار
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده است
  • ارتباط هدفمند و توازن‌محور بین صنعت و دانشگاه تقویت شود
  • پایش واحد های شن و ماسه شهرستان چایپاره
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس
  • ۲ گروه صیادی و شکارچی غیرمجاز در پلدختر دستگیر شدند
  • تلنگری جامعه‌شناختی به بحران آب
  • برنامه دولت انگلیس برای مقابله با تغییرات اقلیمی غیرقانونی اعلام شد