Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از نکات مهم در برنامه ششم توسعه افزایش اختیارات استانی است. ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱ استانها مرکزی نظرات

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، پاسخ‌گویی مسئولان و کارگزاران به نهادهای قانونی و مردم یکی از مسائل مورد توجه دین اسلام و نظام جمهوری اسلامی بوده که با نگاهی به بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری می‌توان به اهمیت پاسخ‌گویی در حوزه مسئولیت هر فرد پی برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایندگان مجلس با توجه به دامنه مسئولیتی که از سوی مردم بر عهده آنها گذاشته شده با عملکردی که در تغییر قوانین و تغییر وضعیت حوزه انتخابیه خود دارند می‌توانند نقش مهمی را داشته باشند و به طور قطع باید پاسخگو هم باشند، البته نمایندگی، واجد خصیصه ملی بوده، اگر چه نمایندگان از سوی حوزه‌‏های انتخابیه ویژه‌ای برگزیده می‌‏شوند ولی با وجود ارتباط با حوزه انتخابیه خود، از سویی هم نماینده همه جامعه تلقی می‏‌شوند و در واقع، طبق اصل 84 هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است.

بنابراین ضروری است که نگاهی به وظایف خطیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قانون داشته باشیم تا در نتیجه مردم انتظارات به حق و قانونی خود را در این چارچوب از نمایندگان مجلس مطالبه کرده و شاخص‏‌های سنجش عملکرد آنها را براساس قانون داشته باشند.

اهمیت ضرورت پاسخگویی نمایندگان و همچنین اهمیت سنجش عملکرد نمایندگان مجلس بهانه‌ای شد تا خبرنگاران تسنیم مرکزی نقش نمایندگان استان در مجلس، طرح‌های پیشنهادی و عملکرد آنها در تصویب طرح‌ها و نظارت‌های لازمه را در مصاحبه‌ای تفصیلی با "سیدمهدی مقدسی" نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی به گفت‌و‌گو بنشینند.

مشروح گفت‌و‌گوی خبرنگاران تسنیم استان مرکزی با "سیدمهدی مقدسی" نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در زیر می‌آید:

تسنیم: تاکنون مهم‌ترین مصوبات مجلس چه بوده و این که مهم‌ترین بخش‌های نظارتی نمایندگان مجلس در چه بخش‌هایی بوده است؟

مقدسی: در قانون اساسی موضوعی که به‌عنوان وظایف نماینده مجلس مشخص شده مبتنی بر انجام قانون‌گذاری و یا ورود به فرآیند قانون‌گذاری بوده و پس از آن وظیفه نظارت بر حسن اجرای قوانین بر عهده نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که در گروه وظایف اصلی محسوب شده و برخی وظایف دیگر هم به شکل عرف درآمده و در ادوار مختلف به شکل عملی درگیر آن هستند.

احکام دائمی برنامه ششم توسعه یکی از مصوبات خوبی بود که با وجود این که برخی از قوانین نیاز است به طور مستمر باشند، لایحه داشته و به شکل رفت و برگشت در مجلس دهم بررسی شد.

مقرر بود برنامه ششم توسعه که سندی برای اداره کشور به مدت 5 سال است در مجلس نهم بررسی شود، اما به هر دلیلی در مجلس نهم بررسی نشد و یک‌سال برنامه پنجم را تمدید کرد و به مجلس دهم محول شد.

یکی از کارهای مهم در مجلس دهم بررسی و تصویب قانون برنامه ششم توسعه بود که با وجود اهمیت و رفت‌ و برگشت‌هایی که داشت حدود پنج ماه از وقت مجلس را به خود اختصاص داد.

تسنیم: با توجه به اهمیت اجرای برنامه ششم توسعه مهم‌ترین نکات این برنامه چیست و اولویت‌های سند توسعه کدام است؟

مقدسی: یکی از نکات مهم در برنامه ششم توسعه افزایش اختیارات استانی بود و در نتیجه آن برای نخستین‌بار اعتبارات استانی از حدود 13 درصد به حدود 30 درصد افزایش پیدا کرد.

اعتبارات آموزش و پرورش و ورزش و جوانان هم افزایش داشته، برای مثال 27 درصد اعتبارات مالیات ارزش افزوده را سمت ورزش و جوانان هدایت کردیم که در سال نخست یک هزار و 400 میلیارد تومان به بودجه آن اضافه شد.

با وجود شرایط نامناسب کشور به موضوع سرمایه‌گذاری توجه شد و قانون دست دولت را برای سرمایه‌گذاری باز گذاشت.

مدیریت منابع آب یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه برنامه ششم توسعه بود، درحال حاضر یکی از چالش‌های جدی جهان کنونی و کشور موضوع آب بوده که در این بررسی‌ها استفاده از انرژی‌های جدید مانند انرژی خورشیدی، بادی و پاک در کنار مدیریت منابع آب مد نظر قرار داده شده است.

ابعاد مختلف فرهنگ، مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در برنامه ششم توسعه ذکر شده که پس از تصویب برش‌های یک‌ساله در قالب بودجه را می‌گیرند.

علاوه بر بررسی برنامه ششم بودجه 96 و 97 تصویب شده‌اند که هر کدام به طور متوسط حدود یک ماه و نیم از زمان مجلس را به خود اختصاص داده‌اند.

تسنیم: اهم موضوعات مطرح شده استان در مجلس شورای اسلامی چه بوده و تاکنون چه نتایجی برای مطالبات به دست آورده‌ایم؟

مقدسی:یکی از موضوعات مورد پیگیری که به‌ویژه از سوی مجمع نمایندگان استان مرکزی دغدغه محسوب می‌شد، لایحه هوای پاک کلانشهر اراک بود که در کمیسیون صنایع اصلاح شد و با وجود پیشنهادات اتاق فکر در محیط زیست توانستم ورود جدی در این مقوله داشته و به نمایندگی از کمیسیون صنایع در کمیسیون مشترک مطرح کنیم که به نوعی این لایحه، لایحه مترقی در امر محیط زیست به شمار می‌آید.

یکی دیگر از دست‌آوردها، لایحه اشتغال روستایی بوده که در نتیجه آن یک و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق ذخیره ارزی با اذن رهبر معظم انقلاب به مجلس آمد که در کمیسیون صنایع و معادن و فراکسیون تولید و اشتغال اصلاح شد، زیرا این پیشنهاد تنها برای روستاها آمده بود که شهرهای کمتر از 10 هزار نفر را هم به این طرح اضافه‌ کرده‌ایم که درحال حاضر شهرهایی مانند خنداب، میلاجرد و یا کمیجان می‌توانند از تسهیلات این طرح بهره‌مند شوند.

به تازگی در راستای تامین اعتبارات اشتغال روستایی 302 میلیارد تومان به استان مرکزی ابلاغ شده و استانداری دو برابر این میزان را به بانک‌های عامل معرفی کرده و طبق آخرین خبر 30 میلیارد تومان از این مبلغ را پس از بررسی طرح‌های ارائه شده مصوب کرده و مابقی هم در دستورالعمل بررسی قرار دارد.

تسنیم: سرفصل نکات مورد بررسی در سند توسعه که با جامعیت بیشتری مورد توجه قرار گرفته‌اند کدامند؟

مقدسی:براساس قوانین تصویب شده در برنامه توسعه حمایت از صنایع دستی به شکل اختصاصی لحاظ شده، قوانین مربوط به ایثارگران به شکل جامع‌تری بازنگری شد.

برای نخستین بار در حوزه امنیت غذایی موضوع تراریخته مورد بررسی قرار گرفت و مجلس به آن ورود کرد.

قانون خدمات کشوری دغدغه‌ای است که شامل بازنشستگان بوده و اعتراضات زیادی به وضعیت ناهماهنگی و عدم توازن در پرداخت‌ها بود که در دستور کار کمیسیون اصلی، اجتماعی و کمیسیون ذی‌ربط قرار گرفت و به زودی در صحن مجلس مطرح می‌شود.

قانون مالیات ارزش افزوده یکی از موارد مورد بررسی بوده، زیرا بر مبنای این قانون فشار زیادی بر روی تولیدکنندگان وارد می‌کند و گاهی در مسیر دریافت چند مرحله تکرار دارد که سبب بی‌نظمی می‌شود، با مشارکت اتاق بازرگانی، خانه صنعت، اتاق اصناف و فعالان اقتصادی این قانون در کمیسیون اصلی مطرح شده و به زودی در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود.

تسنیم: مجموعه فعالیت‌های مجلس شورای اسلامی در حوزه نظارت بر چه محوری بوده است؟

مقدسی:قانون باید خوب اجرا شود و در غیر این صورت قانون اگر خوب هم باشد ابتر و بی‌اثر است، در حوزه قانون‌گذاری دقت لازم را داریم که اثربخشی خوبی داشته باشد ولی اگر در حوزه اجرا دچار ضعف باشد به طور یقین اثربخشی مورد نظر را ندارد.

در این راستا مجلس شورای اسلامی برای نظارت در حوزه‌های مختلف ورود پیدا کرده و برای مثال در بخش صنایع و معادن کمیته‌ای تشکیل شده که به دنبال شناسایی ظرفیت‌های این بخش بوده که در نتیجه آن حقوق دولتی در این بخش وصول شود و در برخی از شهرها مانند محلات که دارای معدن هستند می‌توانند از این قانون ذی‌نفع شوند.

همه شاخصه‌های معدن در حوزه نظارت شناسایی شده و این تحقیق و تفحص فعلا در کمیسیون صنایع بوده و پس از رفتن به صحن مجلس منجر به تصویب قوانین جدید و تصمیمات خوب می‌شود.

مبارزه با قاچاق کالا هم یکی دیگر از موضوعات مهم حوزه نظارت به شمار می‌آید که مجلس به آن ورود کرده، سال‌های گذشته 25 میلیارد دلار بوده که درحال حاضر دولت ادعا می‌کند این مبلغ به 12 و نیم میلیارد دلار کاهش پیدا کرده، درراستای وظیفه نظارتی مجلس چندین بار از گمرک بازدید داشته‌ایم.

نظارت‌ها و تاکیدات در این زمینه منجر به آوردن دستگاه‌های "ایکس ری" برای کنترل کانتینرها شده تا ترخیص کالا افزایش و قاچاق کالا کاهش پیدا کند، در حوزه صنایع دریایی شرکت‌های مختلف بازدید شده و گزارش بازدیدها هم به زودی در صحن رسمی منتشر می‌شود.

تسنیم: در حوزه نظارت و عملکرد کمیسیون‌های انتخابی شما چه مواردی در استان مرکزی لحاظ شده است؟

مقدسی: تلاش من در ورود به حوزه صنایع دریایی به سبب اتصال صنایع دریایی به شرکت‌هایی مانند آذرآب و ماشین‌سازی اراک بوده تا در فرآیند ساخت شناور دخیل شوند زیرا اگر صنایع دریایی تقویت شوند در مقابل صنایع استان هم تقویت می‌شوند، دو سایت در بندرعباس و بوشهر به مبلغ 5 هزار میلیارد تومان آماده شده که در ساخت شناورهای بالای یک‌صد هزار تن هم امکانات دارند.

یکی از گله‌مندی‌هایی که در همین زمینه به دولت وارد شده این است که در کشور امکان ساخت و تولید شناور در ظرفیت مگاسایز داریم و نباید آن را از کشور کره خریداری کنیم، گزارش نظارتی سبب شده که جنب و جوشی در این راستا برقرار شده و قراردادهای جدیدی با ایران برای ساخت شناور بسته شود.

یکی از موضوعات که با جدیت پیگیری شد موضوع ریلی در کشور بود که به حوزه نظارت آن ورود پیدا کردم و تاکید بنده در زمینه ریلی بر این مبنا بود که وقتی باید سالی یک‌هزار کیلومتر ریل در ایران اضافه کنیم و هر کیلومتر ریل دو واگن لازم دارد که در نتیجه ساخت یک هزار ریل به معنای وارد کردن دو هزار واگن در سال بوده، چرا از ظرفیت واگن‌پارس اراک استفاده نشده است.

این اعتراض و ایراد را به وزارت راه و شهرسازی گرفتیم که در نتیجه تذکرات سال گذشته مقرر شد بیش از 350 دستگاه واگن در واگن پارس اراک ساخته شود که این واحد در مسیر توسعه و تولید قرار گرفت.

در حوزه‌های مختلف تولید، صنعت و معدن حداقل 11 بازدید کمیسیونی از شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی انجام شد که اشراف بیشتری درحوزه‌ها داشته و نواقص اجرایی قوانین را پیدا کنیم.

کمیسیون صنایع و معادن کشور را به استان مرکزی آورده‌ایم که از شهرهای صنعتی استان مرکزی بازدید داشته و این سفر دستاوردهایی داشت، برای مثال تصمیمات خوبی برای تغییر مدیریت آذرآب گرفته شد، برای واگن‌پارس منجر به قراردادها شد و کمباین به مسیر تامین تسهیلات رفت.

نتایج این بازدیدها دوباره به کمیسیون صنایع و معادن بازگشته، بررسی می‌شود و سپس برای آن در صحن پیشنهاد داده می‌شود که یا قانون اصلاح شده و یا فشار بیشتری بر وزارتخانه‌ها وارد کنیم، در امتداد آن در وزارتخانه‌ها تشکیل جلسه داده و یا وزرا به کمیسیون تخصصی دعوت می‌شوند.

تسنیم: آیا تفاوت و اختلاف نظرات نمایندگان مجلس در روند تصمیمات و نظارت‌ها تاثیر ندارد؟

مقدسی:همه نمایندگان بر حسب وظیفه و مسئولیتی که دارند عمل کرده و گرایش و اختلاف نظرات باید در نهایت منجر به بهترین نتایج برای مردم شود که با وجود همه این‌ها نخستین خواستگاه نمایندگان ارتقا و رونق کشور است.

تضارب آرا در مجمع نمایندگان امری طبیعی بوده و همیشه درراستای حفظ انسجام نمایندگان استان مرکزی تلاش شده و در زمینه پیگیری‌های به حق مطالبات مردمی اتفاق نظر داریم و در کنار همه اختلاف نظرات سیاسی پیگیری‌های پیوسته خود را برای افزایش اعتبارات و امکانات استان مرکزی در یک مسیر متحد دنبال می‌کنیم.

نمایندگان موظف هستند که بدون پاک کردن صورت مسئله، مطالبات و دغدغه‌های مردم را به مجلس انعکاس داده و از دولتی‌ها حقوق مردم را مطالبه کرده و نسبت به نواقص و معایب متذکر شوند.

انتهای پیام/ح

R41371/P1357/S6,73/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۴۰۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدمت ۶۰ ساله شبکه استانی رادیو همدان

احمد شعبانی‌راد به بهانه روز رادیو در ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: رادیو یکی از رسانه‌های بسیار مهم در تاریخ رسانه بوده است و سابقه بسیار طولانی در این عرصه دارد.

وی با اشاره به اینکه رادیو به رسانه گرم معروف است و در طول سالیان سال در عرصه اطلاع رسانی، سرگرمی و افزایش آگاهی عمومی اثر گذار بوده، افزود: رادیو، همچنان نیز با توجه به آمار و نظرسنجی‌ها از این مزیت‌ها برخوردار است.

رئیس رادیو همدان خاطرنشان کرد: رادیو، امروزه به عنوان یک رسانه‌ای که اقشار مختلف مردم به ویژه فرهیختگان نسبت به آن اقبال دارند مطرح است.

شعبانی راد با تصریح بر اینکه این رسانه در عرصه اطلاع رسانی به موقع به دلیل سهل الوصول بودن مطرح است و در بحث افزایش آگاهی‌ها عمومی از بابت تولید محتوا در عرصه رادیو تولید سریعی دارد، گفت: امروزه، رادیو معمولاً در زمینه‌های مختلف نقش آفرینی می‌کند.

رئیس رادیو همدان در ادامه با اشاره به اینکه رادیو در همدان از سابقه زیادی برخوردار است، اظهار کرد: شبکه استانی رادیو و رادیو همدان بیش از ۶۰ سال قدمت دارد و این امر باعث شده است، این رسانه در استان همدان جایگاه ویژه ای بین مخاطبان داشته باشد.

برخی مردم با رادیو زندگی می‌کنند

شعبانی راد افزود: تولید کنندگان و اهالی رادیو در استان ما از بهترین نیروهای کار بلد ما هستند، مردم ما با رادیو خاطرات خیلی زیبایی دارند خاطرات کودکی خیلی از ما با رادیو رقم خورده است و رادیو از اول صبح در تمام خانه‌ها روشن بود و اکنون هم خیلی از مردم با رادیو زندگی می‌کنند و مخاطبان فعالی در این عرصه داریم که با رادیو زندگی می‌کنند که جای قدردانی از این افراد وجود دارد.

وی تصریح کرد: رادیو همدان برنامه‌های خیلی جاندار و استخوان داری در طول سالهای تأسیس خود تا کنون داشته است و از این بابت رادیو همدان برنامه‌های فاخر خیلی خوبی دارد و طبق نظر خیلی از مخاطبان رادیو همدان نسبت به خیلی از استان‌ها قابلیت مورد تحسینی را به خود اختصاص داده است.

رئیس رادیو همدان متذکر شد: رادیو همدان از استان‌های مختلفی مخاطب دارد و این نشان از کیفیت برنامه‌های رادیویی ما دارد و این موضوع به توان برنامه سازان، مجریان و تمام پرسنل رادیو برمی‌گردد که یک شبکه منسجم از نیروهای کاربلد را دور هم جمع کرده است.

شعبانی راد اذعان کرد: تعصب داشتن بچه‌های رادیو همدان یکی از ویژگی‌های بارز این افراد است که عاشقانه در حال کار هستند و در دوره جدید تلاش خواهیم کرد برنامه‌ها را به سمت برنامه‌های میدانی ببریم و در دل مردم برنامه اجرا کنیم.

وی گفت: از اهداف دیگر رادیو این است که از حضور خود مخاطبان در تهیه و تولید برنامه‌ها بیشتر استفاده کند، یعنی مشارکت مردم را در تولید برنامه‌ها افزایش دهیم و مردم می‌توانند محتواهای خود را از طریق فضای مجازی برای ما ارسال کنند.

شعبانی راد در پایان خاطرنشان کرد: در حال پیگیری افزایش حضور نخبگان در برنامه‌های رادیویی هستیم و تلاش خواهیم کرد یک قرارگاهی را در رادیو ایجاد کنیم برای اینکه افکار مردم یعنی اتاق فکر جامع در رادیو ایجاد کنیم که نیازهای مردم به سمت ما منتقل شود و ما مطابق نیازها و خواسته‌های رسانه‌ای مردم اقدام و برنامه سازی کنیم و محور اصلی ما مخاطب و مخاطب محوری یکی از ارکان رادیو است.

کد خبر 6088550

دیگر خبرها

  • تحمیل فراقانونی کردن سلطنت در قانون اساسی
  • مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است
  • پل خورگو وارد مرحله اجرا شد
  • پل خورگو وارد فاز اجرا شد
  • عملیات اجرایی پل خورگو آغاز شد
  • دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی
  • مجلس در این هفته| ساماندهی اجاره و اصلاح مالیات بر سوداگری
  • درخواست «افزایش اختیارات آتش‌نشانی در برابر ساختمان‌های ناایمن» به مجلس می‌رود
  • تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت
  • قدمت ۶۰ ساله شبکه استانی رادیو همدان