Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش وانانیوز، 

به گزارش ایسنا، دکتر «محسن شهریاری» افزود: طی جلسه برگزار شده با نمایندگان این انجمن در استان قول هرگونه مساعدت جهت استقرار این انجمن داده شد.

وی افزود: در اختیار گذاشتن رایگان فضای آموزشی، اتاق جلسات، امکانات آموزشی و ... جهت آموزش بیماران و خانواده‌های آنان از جمله کمک‌های این معاونت به این انجمن خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: نمایندگان انجمن در این جلسه متعهد شدند که نسبت به تشکیل هیئت مدیره و هیئت امنا این انجمن در اسرع وقت اقدام کنند.

شهریاری افزود: هم‌چنین راه‌اندازی فروشگاه مخصوص این بیماران و ارائه خدمات از طریق این فروشگاه زیر نظر متولیان از دیگر پیشنهادات مطرح شده در این جلسه بود.

سلیاک(Coeliac disease ) یا اسپروی سلیاک یک اختلال خود ایمنی روده باریک با زمینه ژنتیکی(ارثی) است. در این بیماری گوارشی پرزهای روده باریک آسیب‌دیده و در جذب مواد اختلال ایجاد می‌شود و در صورتی که بیماران مبتلا به سلیاک پروتئینی از دسته گلوتن(gliadin ) که در برخی غلات مانند گندم، جو، چاودار و جوی دوسر وجود دارد را مصرف کنند، دچار علایم عدم تحمل می‌شوند و ورود گلوتن به سلول‌های پرزهای روده موجب پاسخ سیستم ایمنی می‌شود و واکنش التهابی ایجاد شده موجب تحلیل پرزهای روده(villous atrophy) و کاهش فعالیت آنزیم‌های روده‌ای می‌شود.

چون بخش عمده‌ای از جذب مواد غذایی در روده در پرزهای روده انجام می‌شود، تخریب پرزها موجب سوءجذب می‌شود. در اغلب موارد بیماری سلیاک، ژنتیکی است. این بیماری واگیردار یا سرطانی نیست و به طور معمول از دوران شیرخوارگی یا اوایل کودکی(دو هفتگی تا یک سالگی) آغاز می‌شود. امکان دارد علائم هنگامی ظاهر شوند که کودک نخستین بار شروع به خوردن غذاهای حاوی گلوتن می‌کند. در بزرگسالان علائم ممکن است به‌تدریج و در عرض چند ماه یا حتی چند سال پدیدار شود.

انتهای پیام

منبع: وانا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی سلیاک منطقه خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۴۴۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت فوت پزشک متخصص در جهرم چه بود؟

به گزازرش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یک منبع آگاه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: علت فوت فرزانه اکبری پزشک متخصص پوست و مو و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی در دست بررسی است و شایعات در فضای مجازی صحت ندارد.

او ادامه داد: فرزانه اکبری پزشک متخصص پوست و مو و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی چهارم اردیبهشت در جهرم به خاک سپرده شده است و پزشکی قانونی علت فوت او را محرمانه به اطلاع خانواده اش خواهد رساند. او همسر دکتر فرید شهریور فوق تخصص چشم بود که هفته پیش درگذشت.

در چند روز اخیر خبرهایی مبنی بر مصرف مشروبات الکی تقلبی و مسمومیت ۲۹ پزشک در جهرم در یک میهمانی منتشر شده است که تاکنون هیچ منبع موثقی این خبر را تایید نکرده است‌. 

در این خبر آمده است که چند پزشک، کلیه خود را از دست داده اند و چند پزشک هم در کما هستند‌.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز و جهرم بستری بودن پزشکانی تحت این عنوان را نیز تایید نکردند.

امروز هم برخی رسانه ها در فضای مجازی از دستگیری عوامل فروش مشروبات الکی تقلبی در جهرم خبر دادند که پلیس هنوز این موضوع را تایید نکرده است.

دیگر خبرها

  • حمایت دانشگاهیان علوم پزشکی ایران از دانشجویان جهان
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • اجتماع کادر درمان در حمایت از جنبش دانشجویان آمریکایی
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • آغاز درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در خراسان شمالی
  • تجمع دانشگاهیان علوم پزشکی کردستان در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکا
  • علت فوت پزشک متخصص در جهرم چه بود؟
  • تجمع دانشگاهیان علوم پزشکی سبزوار در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی
  • حمایت دانشگاه علوم پزشکی آبادان از دانشجویان آمریکا و مردم غزه