Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@04:52:02 GMT

ثبت جهانی منظر باستان شناسی ساسانی فارس

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۴۵۰۸۶

ثبت جهانی منظر باستان شناسی ساسانی فارس

به گزارش الف، از 21 کشور عضو کمیته ، 18 کشور در دفاع کارشناسانه پرونده را برای ثبت مورد تایید علمی قرار دادند . مباحث نمایندگان کشورها نمایانگر شکوه تمدن ساسانی در محافل علمی باستانشناسی بود.

با ثبت جهانی این آثار فاخر، لزوم افزایش زیرساخت سرمایه گذاری برای رونق بیشتر گردشگری، حفظ اصالت آثار، و ایجاد ظرفیت برای تحقیقات علمی کشور در حوزه میراث فرهنگی ایران را بدنبال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موفقیت حاصل زحمات جمعی دانشمندان و پژوهشگران و مدیران و کارشناسان ارزشمند ایرانی و غیر ایرانی است که در جای خود باید بدان پرداخت و قدردانی کرد اعم از آنان که از جهان ما رفته اند یا انان که هستند و در این کار مهم زحمت کشیدند.

ثبت این اثر، گام مهمی بود در معرفی تداوم تاریخی و فرهنکی ایران و شکل گیری هویت ایرانشهری در مجموعه دایره المعارف مواریث فرهنگی بشری که فراتر از مرزهای جغرافیایی، ارزش جهانی دارند.
بس از اعلام تصویب، رییس اجلاس به ایران تبریک گفت، سپس دکتر طالبیان معاون سازمان میراث فرهنکی و دکتر احمد جلالی سفیر و نماینده دایم ایران در یونسکو ضمن سخنان کوتاهی ابراز تشکر کرد و به اهمیت تاریخی و تمدنی و فرهنکی این اثر جهانی اشاره کرد. در بایان، دکتر جلالی قطعه شعر زیر را که به انگلیسی سروده بود در وصف شاعرانه شکوه این میراث ساسانی دکلمه کرد:

The Sassanid Archaeological Landscape, with sites that number eight,
Offers forts, palaces, cities, reliefs and shrines which illustrate

The richness of a great empire, stretching over territories vast
Whose monuments bear testimony to this glorious past.

A perfectly circular city astonishes our eye
As fire temples and fortresses tower against the sky.

Scenes of royal triumph are in living rock engraved
While a mighty statue of an emperor is embraced within a cave.

Most importantly, the Sarvestan monument is indeed the home
Of the perfection of the world's high square-cornered dome,

An architetural element invented during this golden age
And which surely deserves its place on history's world stage.

These wondrous monuments would welcome you with delight
To visit them as a newly inscribed World Heritage Site,

As our dear WHC continues its journey of the recognition
Of one another's heritage, values, thoughts and tradition.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۴۵۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد

به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین؛ علی بویری در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: با توجه به وضعیت ویترین‌ها و آثار شاخص و منحصر به‌فرد موجود در آن‌ها که بعضاً سال‌ها بود در وضعیت نامطلوبی قرار داشت و جز پایش‌های موزه‌ای امکان حفاظتی دیگری نداشتند، پس از ارزیابی و اولویت‌سنجی براساس پایداری وضعیت و همچنین وضعیت نمایش موزه‌ای بر اساس اولویت‌های استاندارد این حوزه و ارزش‌گذاری بر حفظ آثار تاریخی و حفظ شأن و ارزشمندی آثار و نیز احترام به بیننده موزه‌ای، مرمت هفتاد اثر با نظارت معاون میراث‌ فرهنگی استان و کارشناس پایگاه میراث‌ جهانی به عنوان ناظر مقیم در دستورکار قرار گرفت.


سرپرست پایگاه میراث‌ جهانی شوش ادامه داد: در این راستا، هفتاد شیء از بخش‌های مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی از جنس سفال و شیشه، به‌منظور عملیات حفاظت و مرمت به کارگاه و آزمایشگاه مرمت پایگاه میراث‌جهانی شوش انتقال یافتند و پس از طی فرآیند حفاظت و مرمت، به تالارهای موزه و ویترین‌های نمایش برای بازدید عموم برگردانده شدند.

وی با اشاره به اینکه آثار تاریخی مرمت‌ شده در این طرح شامل اشیایی از دوره‌های تاریخی مختلف از جمله پیش از تاریخ، عیلامی، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی و از جنس سفال و شیشه بودند، افزود: شاخص‌ترین این آثار، لیوان‌های منقوش، ظرف‌ها وجام‌های پیش از تاریخ موزه بودند که وضعیت حفاظت و مرمتی آن‌ها نامطلوب و به علت حساسیت آن‌ها سال‌ها بود که دست‌ نخورده باقی مانده بودند که در این طرح، اشیاءِ یادشده، بازبینی و مستندنگاری دقیق شدند و پاک‌سازی آثار از رسوبات و آلاینده‌های محیطی نیز انجام شد.

همچنین حذف آثار مرمت‌های متعدد و کهنه و نیز الحاقات هم در دستورکار قرار گرفت و اتصالات جدید و مرمت بخش‌های کمبود با تکیه بر استانداردهای جهانی این حوزه و استحکام‌ بخشی ساختار نیز روی آن‌ها اجرا شد و برای مشاهده عموم دوباره در موزه قرار گرفتند.

بویری بیان کرد: موزه باستان‌ شناسی شوش در سال ۱۳۴۵، در جوار قلعه و محوطه باستانی شوش گشایش یافت و از شاخص‌ترین موزه‌های ایران به‌شمار می‌رود که آثار ارزشمندی از دوره‌های مختلف باستانی ایران را در خود جای داده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899653

دیگر خبرها

  • پایان موقت کاوش در محوطه تازه کشف‌شده در اصفهان + عکس
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان
  • سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود
  • لحظه دوست داشتن و دوست داشته شدن، لحظه واقعی زندگی است
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • اعطای گواهینامه فرودگاه بین المللی شیراز توسط رئیس سازمان هواپیمایی کشور
  • حکمت الله ملاصالحی مؤسس فلسفه باستان شناسی است
  • از ابتدا پیوند عمیقی میان فلسفه و باستان شناسی وجود داشته است
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور