Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ برنامه زنده رادیویی «افق» که روزهای شنبه هر هفته از شبکه رادیویی قرآن پخش می‌شود، امروز نهم تیرماه به مناسبت هفته قوه قضائیه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمسعود معصومی، معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه به تشریح فعالیت‌های قرآنی قوه قضائیه پرداخت.

معصومی در رابطه با فعالت‌های معاونت فرهنگی اظهار کرد: هفته قوه قضائیه یک فرصتی است، برای ارائه آنچه که در طول سال انجام می‌شود و در واقع تعاملات دستگاه قضای با مردم در این هفته بیشتر می‌شود که همین امر عاملی برای نشان دادن جایگاه قوه قضائیه در جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: قوه قضائیه یکی از ارکان مهم نظام جمهوری اسلامی ایران، پایگاه‌ برقراری عدل در جامعه و عاملی برای اقتدار نظام جمهوری اسلامی است که هرچه این دستگاه قوی‌تر و مومنان‌تر وارد عرصه انجام وظیفه‌اش شود، امام زمان(عج)، ملت و نظام جمهوری اسلامی رضایت بیشتری از او خواهند داشت.

معاون فرهنگی قوه قضائیه تصریح کرد: در گذشته با عنوان اداره کل فعالیت می‌کردیم و اکنون چهارسال است در قالب معاونت هستیم. این معاونت بخش‌های مختلفی از جمله معاونت فرهنگی، دینی و سازمانی دارد که فعالیت‌های فرهنگی درون‌سازمانی را ویژه همکاران و خانواده‌هایشان و دستگاه‌های تابع مانند اداره زندان‌ها، دیوان عدالت، معاونت قضایی، پزشکی قانونی، اداره ثبت، زندانی‌ها و خانواده‌هایشان و... را برگزار می‌کند.

معصومی اظهار کرد: پس از شکل‌گیری معاونت فرهنگی، فعالیت‌ها با جدیت بیشتر در قوه قضائیه دنبال شد که پس از گذشت چهارسال از فعالیت معاونت فرهنگی، بخش‌های مختلفی در سازمان از جمله یکی از ادارات مختص به فعالیت‌های قرآنی با جدیت بیشتری به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. در واقع در ساختار معاونت فرهنگی یک اداره وجود دارد که به فعالیت‌های قرآن و عترت و پیوند بین این دو می‌پردازد، البته هنور به درجه خوبی از این پیوند نرسیده‌ایم.

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: دلیل اینکه یکی از پایگاه‌های مهم فرهنگی در دستگاه قضا را قرآن قرار دادیم، این است که قرآن، پایه‌های سلامت جامعه، است و پایه‌های استحکام و اقتدار جامعه را تشکیل می‌دهد. اگر از آموزه‌های قرآنی در جامعه دور شویم از انقلاب، معارف اسلامی و خوبی‌ها دور شده‌ایم. هر چقدر در جامعه به دنبال سلامت دستگاه قضا و جامعه باشیم باید فرهنگ قرآنی را دربین مخاطبان و خصوصاً در بین همکارانمان بالا ببریم و اهتمام بالایی نسبت به فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم که به همین دلیل، اهمیت ویژه‌ای نسبت به فعالیت‌های قرآنی داشتیم و برنامه‌های را در این راستا پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی در رابطه با ادامه فعالیت‌های شورای عالی قرآن در زندان‌ها برای تشویق زندانیان به انجام فعالیت‌های قرآنی گفت: قوه قضائیه برای تشویق زندانیان به انجام فعالیت‌های قرآنی، شورای عالی قرآن را در زندان‌ها راه‌اندازی کرد که همچنان با قدرت بیشتری در حال فعالیت است. با توجه به تحقیقاتی که از سازمان زندان‌ها داشته‌ایم این فعالیت‌ها آثار مشهود و گسترده‌ای را بر روی زندانیان و خانواده‌هایشان داشته است. سازمان زندان‌ها دو شاخه فعالیت قرآنی دارد که یک شاخه‌ از فعالیت‌های قرآنی، عمدتاً متمرکز به زندانیان و خانوادهایشان و یک شاخه دیگر بر روی کارمندان و خانواده‌هایشان متمرکز است.    

معصومی اظهار کرد: تحقیقات نشان می‌دهد، اگر زندانی با قرآن همراه باشد، زمانی که به کانون خانواده برمی‌گردد، تأثیر بسزایی برایش داشته است. متأسفانه درصدی از زندانیان بعد از اینکه آزاد می‌شوند، مجدد دچاره آسیب‌های اجتماعی می‌شوند و به زندان بازمی‌گردند که درصد کسانی که با قرآن در رشته‌های مختلف حفظ، روخوانی، روانخوانی، تجوید و...  مأنوس می‌شوند، بیش از یک دهم بازگشت زندانیان دیگر است. این افراد حتی نماز هم نمی‌خوانند ولی در زندان نماز و قرآن‌خوان شدند و حتی مبلغ قرآن شدند در بین این افراد حفاظ و مفسران خوب نیز داشتیم.

وی در رابطه با رئوس مسابقه سراسری کارکنان و خانواده‌های قوه قضائیه گفت: سه دسته فعالیت آموزشی، فرهنگی و تبلیغی-ترویجی قرآنی در دستگاه قضائی داریم، از جمله فعالیت‌های تبلیغی می‌توان به انتشار کتاب قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه اشاره کرد. همچنین از نمونه‌برنامه‌های فرهنگی این سازمان می‌توان، شب‌های با قرآن، مراسم مختلف قرآنی و سخنرانی‌های بین دو نماز، ختم قرآن و مسابقات را نام برد که به صورت سراسری و در طول سال در کل دستگاه قضا به صورت هماهنگ اجرا می‌شود. این مسابقات از اول سال آغاز می‌شود و با پایان یافتن سال، مسابقات با آخرین مرحله خود که مرحله کشوری است نیز پایان می‌یابد که سال گذشته پنجمین دوره و مرحله کشوری این مسابقات را پشت‌سر گذاشتیم.

ساختار قرآنی در قوه قضائیه

معصومی بیان کرد: یک اداره کل برای فعالیت‌های قرآنی داریم که اداره قرآن و عترت آن زیر نظر ما اداره می‌شود. شورایی در همین سازمان نیز داریم که کار برنامه‌ریزی و تفکر فعالیت‌های قرآنی را انجام می‌دهد. در تمام استان‌ها، معاونت فرهنگی دادگستری‌ها، مسئول اجرای این فعالیت‌ها هستند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه تصریح کرد: یک سری هسته‌های فرهنگی جهادی داریم که شامل افرادی هستند که فعالیت فرهنگی را به صورت داوطلبانه شکل می‌دهند و انواع مختلفی دارد. به هر سه نفر که یک کار فرهنگی را انجام دهند، یک هسته جهادی می‌گوییم. هسته‌های متعددی در رابطه با فعالیت‌های قرآنی سراسر کشور داریم که مجریان این هسته‌ها همکارانی هستند که داوطلبانه در این بخش ورود پیدا کردند و در عرصه فعالیت‌های فرهنگی معاونت‌های اجرایی را در برپایی برنامه‌های فرهنگی از قبیل مسابقات، آموزش و تبلیغات یاری می‌کنند. البته این‌ها فعالیت‌های درون سازمانی است که البته با دستگاه‌های قرآنی معتبر بیرون و سراسری مانند سازمان دارالقرآن الکریم و جاهای دیگر به صورت کاملاً سازمان‌یافته در ارتباط هستند.

وی افزود: درواقع یک ساختار منتشر در سراسر کشور در مجتمع‌های مختلف داریم و هیج مجتمعی نیست که قرآنی نباشد. البته همه این فعالیت‌ها نیازمند بودجه و برنامه‌ریزی است. به همین دلیل در بخش آموزشی سعی کردیم، فعالیت‌های آموزشی قرآنی در دستگاه قضائی را از دو سال پیش کلیک بزنیم و با استفاده از مراکز قرآنی استان‌ها و تهران فعالیت‌های آموزشی را استاندارد کنیم.

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: برای رسیدن به این هدف از هیچ روشی غافل نشدیم. به عنوان مثال دوره‌های آموزش مجازی داریم که علاقه‌مندان می‌توانند با ثبت‌ نام در این دانشگاه‌های مجازی بخش‌های مختلف قرآن از جمله روخوانی، روانخوانی،حفظ، تجوید، ترتیل و... را فرابگیرند.

معصومی ادامه داد: همچنین آموزش تلفنی و آفلاین را نیز داریم که CD و نرم افزارهای مختلفی مانند روخوانی، تجوید، ترتیل و ... را آماده کرده‌ایم. همچنین آموزش حضوری نیز داریم که در کلاس‌ها از اساتیدی که طی دوره‌های تربیت مربی آموزش دیده‌اند، استفاده می‌کنیم.

وی در رابطه با به‌روزرسانی تابلوهای آیات الهی که در خیابان‌ها و محل مراجعات مردم به ارگان‌های مربوط به قوه قضائیه نصب شده و بخشش، صبر، خیر اندیشی و ... را ترویج می‌دهد، گفت: این تابلوها هر هفته در مرکز طراحی و آماده نصب می‌شود و به سراسر کشور ارسال می‌شود. این تابلوها، فضای قضائی را که یک محیط خشک و پرتشنج است، آرام می‌کند. از این طریق در حال حاضر یک مجموعه‌ای از آیات و روایات داریم که اگر ارگان‌ها و مراکز دیگر  لازم داشته باشند، پنجره لایه باز طرح را به آنها می‌دهیم تا مورد استفاده قرار گیرد.

فعالیت‌های خاص قرآنی قوه قضائیه

معصومی در رابطه با مسابقات قرآن قوه قضائیه بیان کرد: این مسابقات، زمینه‌ای برای گسترش فرهنگ، دانش و تربیت قرآنی در جامعه است و روش خوبی برای برقراری ارتباط با قرآن است، بنابر این مسابقات قرآن در قوه قضائیه راه‌اندازی شده است که چهار گروه مخاطب در همه رشته‌های قرآن اعم از حفظ، ترتیل، قرائت و ... داریم.

وی ادامه داد: این مسابقات از فصل بهار و ابتدا در مرحله شهرستانی برگزار می‌شود که برگزیدگان در فصل تابستان به مرحله استانی، بعد منطقه‌ای و در نهایت در فصل زمستان به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند که با استقبال خوبی روبه‌رو شدیم.

معصومی گفت: امسال کارهای مهم‌تری داشتیم که می‌تواند تجربه‌ای برای سازمان‌های دیگر نیز باشد. همیشه با این مشکل مواجه بودیم که همه شرکت ‌کنندگان نمی‌توانستند به مراحل بعدی دست، پیدا کنند و در مرحله شهرستانی به علت عدم کسب امتیار از دور مسابقات حذف می‌شدند، ولی سال جاری موقعیتی پیش آمده که شرکت در سه آزمون راهی برای گزینش به مرحله چهارم است و در طول سال تمام افراد با ما در مسابقات همراه هستند.

وی تصریح کرد: در یک مرحله از مسابقات، تمام برگزیدگان به اردوی آموزشی مشهد اعزام می‌شوند که دوره‌های فشرده تکمیلی برایشان برگزار می‌شود و به مرحله بالاتری راه پیدا می‌کنند. هدف از برگزاری این مسابقات این است که زمینه را برای ارتقای شرکت‌کنندگان مهیا کنیم. در نتیجه در این مسابقات همه فعالیت‌ها را در خود جای داده و تحت نظر شورای توسعه فرهنگ قرآنی فعالیت می‌کنیم. کارویژه دیگری که صورت گرفته این است که تمام داوری‌ها در سراسر کشور یکنواخت عمل می‌کنند به گونه‌ای که داوران ممتاز در تهران جمع هستند و مسابقات را رصد می‌کنند.

معصومی گفت: علاوه بر این امر از سامانه‌ پیشرفته‌ای استفاده کردیم که سبب شد تا بانک اطلاعات خوبی از همکاران قرآنی به دست‌ آوریم که تنها بانک نیست بلکه مراحل آنها را هم می‌دانیم که می‌توانیم به پیشرفت‌شان به مراحل بعدی نیز کمک‌شان کنیم.

معاون فرهنگی قوه قضائیه بیان کرد: تصحیح اوراق مسابقات بخش مفاهیم نیز به صورت سیستمی صورت می‌گیرد که ضوابط و قواعد داوری حفظ می‌شود تمام جزئیات داوری اعم از صوت و ایرادات شرکت‌کننده در سیستم ذخیره می‌شود که در پایان آرشیوی از تمام مراحل آزمون‌ خواهد داشت.

وی در پایان اظهار کرد: قرآن، همه چیز برای هدایت جامعه بشری ما دارد. اگر سخن از ارتقای دستگاه قضائی، حفظ انقلاب و تعجیل در ظهور حضرت مهدی(عج) به میان باشد بدون قرآن و عترت میسر نمی‌شود. حضور در عرصه‌های قرآنی کار معنوی و بصیرتی است که باعث اقتدار، قوت نظام جمهوری اسلامی ایران است که جای کار بسیاری دارد.

یادآور می‌شود، برنامه رادیویی «افق» کاری از گروه اطلاع‌رسانی و فضای مجازی رادیو قرآن است و فاطمه رحمانی، تهیه‌کنندگی این برنامه را برعهده دارد و این برنامه روزهای شنبه از ساعت ۱۴:۳۰ به مدت ۴۵ دقیقه و به صورت زنده با مجری ـ کارشناسی محمدرضا پورمعین پخش می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: فعالیت های قرآنی قوه قضائیه ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۴۵۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب هسته‌های فناور جدید در دانشگاه آزاد تربت‌حیدریه

محمد حاتمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌حیدریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با تأکید بر تقویت حوزه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه علم و فناوری و دانش‌بنیان این واحد دانشگاهی اظهار کرد:‌ این دانشگاه در سال جاری با جذب هسته‌های فناور جدید، عقد تفاهم‌نامه با مراکز علمی و تحقیقاتی، شرکت در نمایشگاه‌های معتبر و برگزاری جلسه شورای مرکز رشد حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه علم و فناوری و دانش‌بنیان واحد تربت‌حیدریه را تقویت خواهد کرد.

وی افزود:‌ پیگیری فعالیت‌ هسته‌های فعال در حال تبدیل به واحد‌های فناور و ترجیحاً رسیدن به محصولات دانش‌بنیان، برگزاری فعالیت‌های فناورانه از برگزاری جشنواره، استارت‌آپ ویکند، ایده آرا و برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه‌های مرتبط با شرح وظایف از دیگر برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌حیدریه برای تقویت حوزه علم و فناوری و دانش‌بنیان در سال 1403 خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌حیدریه با بیان اینکه ساخت نمونه اولیه دستگاه تشخیص ضخامت گل زعفران در بخش حوزه فناوری از‌جمله فعالیت‌های این واحد دانشگاهی در سال گذشته بود، عنوان کرد:‌ تعداد هفت هسته فناور با عناوین هسته تریکامد و cpr، الکنو، آماتیس در حوزه پزشکی و توانبخشی، هسته‌های ویرا صنعت فجر طاهر، ایده پردازان پویا و پویش در حوزه غیرپزشکی در واحد تربت‌حیدریه فعالیت دارند.

حاتمی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌حیدریه فاقد سرای نوآوری است، گفت:‌ برگزاری دوره بازار مالی ارز‌های دیجیتال و فارکس، همکاری با نهاد‌های مرتبط با کارآفرینی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان و شرکت‌های که در زمینه آموزش مهارت‌های مختلف فعالیت دارند با استفاده از امکانات و ظرفیت دانشگاه ازجمله فعالیت‌‌های این واحد دانشگاهی در سال گذشته است.

وی عنوان کرد:‌ برگزاری دوره‌های تخصصی و حمایت مالی، جلسه و ارتباط با شرکت‌های فناور موفق راهکاری برای  توسعه زیست‌بوم فناوری در کشور است که دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌حیدریه در همین راستا جذب طرح‌ و اختراعات نوآور، حمایت از طرح‌های منتخب و آموزش مسیر صحیح و آسان در رسیدن به محصول در اختیار گذاشتن امکانات و تجهیزات دانشگاه، حمایت مالی طبق بخشنامه‌های جاری را در دستور کار خود قرار داده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جذب هسته‌های فناور جدید در دانشگاه آزاد تربت‌حیدریه
  • رونق محافل قرآنی ، راهکار مناسبی برای مقابله با هجمه فرهنگی بیگانگان
  • جلسات شورای فرهنگ قرآنی باید در صدر فعالیت دستکاه‌ها باشد / قمی: قرآنیان پای کار روز قدس باشند
  • نمایشگاه قرآن فرصتی برای اجرای مطالبات رهبر انقلاب است
  • کودکان در بستر رشد بیش از هر چیز به قرآن نیاز دارند
  • توسعه فعالیت‌ های قرآنی نیازمند تخصیص بودجه
  • توسعه فعالیت‌های قرآنی نیازمند تخصیص بودجه
  • دولتمردان باید نگاه قرآنی داشته باشند
  • قرآن در تخصیص بودجه باید عنوان مستقلی داشته باشد
  • ضرورت تبلیغ چهره به چهره معارف قرآن