Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،صنعت قالب سازی یکی از صنایع پایه و مادر در همه کشورهای صنعتی به شمار می رود و با وجود اینکه این صنعت در کشور اشتغالزایی بالایی ایجاد کرده است اما همچنان قالب سازی مورد بی مهری قرار می گیرد.

از دلایل عدم توفیق این صنعت را می توان استفاده صنعت کاران قالب سازی از روش های سنتی و منسوخ شده دانست ، نتیجه استفاده از روش های قدیمی هم تولید  قطعات بی کیفیت ، راندمان کاری ضعیف ، استفاده از متریال های درجه سوم و چهارم، عدم وجود نیروی کار بروز و با تجربه ، پافشاری برای عدم پذیرش علوم جدید و کوچ به نرم افزار از سوی بیشتر فعالان قدیمی این صنعت و رعایت نکردن استاندارد های ثابت شده قالب سازی به ویژه در بحث قالب های جدید از جمله عوامل عقب ماندگی صنعت قالب سازی در ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما مهمترین عامل برای عدم رشد این صنعت در ایران سودده نبودن آن و در نتیجه هزینه نکردن برای بالا بردن کیفیت قالب است که بدون شک واردات بی رویه قالب از چین و ارائه محصولات با قیمت های نجومی بسیار پایین و تحویل سفارش در کمترین زمان،تاثیرگذارترین عامل برای سودده نبودن قالب های تولید داخل است.

در این بین تنها عاملی که می تواند نجاتبخش صنعت قالب سازی از رکود فعلی باشد،برنامه ریزی و کنترل پروژه بسیار دقیق و همگام سازی ساخت و طراحی است که می تواند قدم بزرگی برای رشد شرکت های قالب سازی  به شمار بیاید.اما مهمترین نکته از جانب صاحبان این صنایع بروز کردن و آموزش نیروی جدید و انگیزه دادن جهت پیشبرد اهداف صنعتی کشور است که امیدواریم با حمایت دولت و ارگان های مربوط،زیرساخت های پیشرفت هرچه بیشتر این صنعت پر رونق و راهبردی  بزودی میسر شود.

برای مشخص شدن زوایای بیشتری از مشکلات و فرصت های پیش روی صنعت قالب سازی با اصغر ربیعی مدیر عامل یکی از شرکت های تولید قالب‌ پیشرفته  و عضو هیئت مدیره انجمن قالب سازان کشور به گفت وگو پرداخته ایم که در ادامه خواهد آمد:

اصغر ربیعی عضو هیئت مدیره انجمن قالب سازان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،اظهار کرد: برای واردات مواد اولیه مشکلات زیادی داریم و سیکل‌های طولانی که برای طی کردن قوانین دست و پاگیر صرف می‌شود، زمان تولید را افزایش داده و امکان صادرات را برای تولید کننده داخلی کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: مشکل دیگر، عدم تمایل نیروهای کاری به ویژه فارغ التحصیل دانشگاه جهت ورود به این رشته فنی است. زیرا این کار حرفه سختی بوده و زمان زیادی باید برای آن صرف شود در حالی که حقوق دریافتی اندک است.این در حالیست که اگر کارگر در پیک موتوری کار کند، می‌تواند حقوق بیشتری از کارگاه قالب سازی به دست بیاورد.

ربیعی اذعان کرد: علاوه بر همه مشکلات، فشار نهادهای دولتی برای خروج کارخانه‌های قالب سازی از شعاع 120 کیلومتری موجب شده است تا بسیاری از قالب سازان تمایلی به ادامه فعالیت در این رشته نداشته باشند.

وی  در رابطه با قانون خروج از شعاع 120 کیلومتری کارخانه‌ها،توضیح داد: متأسفانه برخی از عوامل اجرایی کشور بدون در نظر گرفتن مسائل مختلف، برخی از قوانین را اجرا می‌کنند؛ به عنوان مثال در صورتی که یک کارخانه قالب سازی در اطراف تهران تعطیل شود و 400 نفر کارگر هر روز بخواهند از کارخانه در قزوین به تهران رفت و آمد کنند، بدون شک میزان آلودگی بسیار بیشتر از آلودگی حاصل از کارخانه خواهد شد.

عضو هیئت مدیره انجمن قالب سازان کشور ادامه داد: شرکت هایی که خود را به عنوان یک شرکت دانش بنیان به ثبت رسانده‌اند می توانند مجوز فعالیت در نزدیکی تهران را بگیرند.

قالب های چینی،رقیب اصلی قالب های ایرانی

وی تصریح کرد: در چند سال گذشته بسیاری از کارگاه‌های کوچک قالب سازی تعطیل شدند و دلیل اصلی این موضوع واردات قالب‌های چینی بود؛ به عنوان مثال قالب‌های چینی قفل، 30 درصد ارزان‌تر از قالب‌های قفل ایرانی بود اما کیفیت قالب‌های چینی به دلیل عدم وجود استانداردهای لازم، موجب کُند شدن کار و حتی ایجاد توقفاتی در خط تولید می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن قالب سازان کشور در خصوص گارانتی در حوزه صنعت قالب سازی گفت: واقعیت این است که زمانی که یک قالب در خارج از کشور ساخته می‌شود موضوع گارانتی اهمیت خود را از دست می‌دهد اما ما به عنوان تولید کننده ایرانی تعهد می‌دهیم که کالای تولیدی‌مان هیچ گاه خراب نمی‌شود و در صورت خرابی خود آن را تعمیر خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در صورتی که قالب‌های ایرانی، سرویس‌های لازم را دریافت کنند و به ویژه روغن مورد نیاز را در زمان‌های مشخص بگیرند، هیچ گاه خراب نخواهند شد و تا تاریخ انقضای خود برای کارخانه‌ کار می‌کنند.

ربیعی اضافه کرد: ممکن است گاهی یک قالب به دلیل مشکلاتی همچون ضرب بیش از اندازه، خرابی ماشین آلات و یا نوع مواد اولیه مصرفی، خراب شود و در این موارد با تعویض قطعه، مشکل توسط تولید کننده قالب حل خواهد شد.

وی  تصریح کرد: در این سال‌ها موارد بسیاری پیش آمد که تولید کنندگان تعمیر و نگهداری قالب‌های چینی را به قالب سازان ایرانی واگذار کردند و خود این موضوع نشان دهنده اهمیت پر رنگ شدن صنعت قالب سازی در کشور است.

ربیعی با بیان اینکه اکنون 85 درصد از قالب‌های فروشی آنها به خودروسازان و 15 درصد به سایر صنایع است، گفت: صنعت قالب سازی جزء صنایع استراتژیک هر کشوری است و دولت مردان باید بدانند که با این صنعت به نوع خاصی رفتار کنند.

وی  افزود: برخی از صنایع ممکن است اقتصادی نباشند و کشور ما در آن صنعت مزیت تولید نداشته باشند اما با توجه به مصالحی ،باید آن را حفظ کنیم.

عضو هیئت مدیره انجمن قالب سازان کشور اذعان کرد:‌ هر کالایی که در اطراف ما وجود دارد همچون خودکار، انواع شیشه‌ها، ظروف، لوازم خانگی،‌ لوازم برقی و اجناسی از این قبیل برای تولید نیاز به قالب دارند و ممکن نیست که کالایی تولید شود ولی در خط تولید آن از قالب بهره برده نشود.

وی تأکید کرد:‌ در صورتی که بخواهیم تولید ایرانی را توسعه دهیم می‌بایست صنعت قالب سازی را گسترش دهیم.

ربیعی اذعان کرد: صنایعی همچون صنعت لوازم خانگی در حال نابودی است و زمانی که تحقیق می‌کنیم می‌بینیم دلیل اصلی این موضوع، فقدان تغییر در شکل و ظاهر این محصولات است.

وی ایران خودرو اضافه کرد: در این رابطه یکی از مشکلات، بحث طراحی محصول است و در صورتی که بتوانیم قالب سازی قوی در کشور داشته باشیم، می‌توانیم در طراحی محصولات نیز به روز و موفق باشیم.

ضرورت حمایت از صنعت قالب سازی

عضو هیئت مدیره انجمن قالب سازان کشور تصریح کرد: اگر کمک‌هایی به صنعت قالب سازی شود، بدون شک می‌توانیم در آینده صادرات داشته باشیم همان طور که در گذشته کارخانه‌های ترکیه‌ای با تولید قطعات بنز و فیات، اکنون موفق به صادرات قالب شده اند.

وی یادآور شد: اکنون رقبایی در خارج از کشور داریم که خیلی از ما جلوتر هستند و دولت باید حمایت‌هایی همچون حمایت‌های بیمه و مالیات را به قالب سازان ارائه دهد تا آ‌نها بتوانند به بازارهای خارجی نیز ورود کنند.

50 درصد قالب سازان کوچک تعطیل شدند

ربیعی با گلایه از افزایش سهم بیمه قالب سازان از 10 درصد به 30 درصد اظهار کرد: بیش از 40 تا 50 درصد قالب سازان در سال‌های گذشته مجبور به تعطیلی واحدهای خود شده‌اند و این موضوع بیشتر شامل حال قالب سازان کوچک کشور می‌شود.

وی  در تشریح چگونگی ادامه حیات مابقی قالب سازان گفت: بسیاری از واحدهایی که توانستند خود را نجات دهند علاوه بر قالب سازی به تولیدقطعات نیز ورود کردند.

عضو هیئت مدیره انجمن قالب سازان کشور در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از کارگران قالب سازی در سال‌های گذشته بیکار شده‌اند، بیان کرد: آمار دقیقی از بیکاری کارگران قالب سازی وجود ندارد اما جای تعجب است که نیروی جدیدی نیز به این رشته ورود نکرده و در واقع صنعت قالب سازی کشور از حیث نیروی انسانی، جوان نشده است.

وی در رابطه با اهمیت جوان گرایی در صنایعی همچون قالب سازی گفت: در صورتی که نیروی جوان تحصیل کرده وارد این صنعت نشود و تجربیات و آموزش‌های نسل قبل به نسل جدید منتقل نشود، ممکن است دیر شده و عواقب جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

ربیعی افزود: اکنون زمان آن رسیده که دولت صنایع مزیت دار تولیدی را در کشور شناسایی کرده و کمک‌ها و حمایت‌های خود را به آنها معطوف سازد.

وی تصریح کرد: متأسفانه دولت این نگاه را ندارد و مصر است تا به همه صنایع به یک اندازه کمک کند و همین موضوع باعث اُفت روز به روز صنایع کشور شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن قالب سازان کشور با تأکید بر لزوم حمایت و پرداخت یارانه دولتی به صنعت قالب سازی گفت: دولت مردان می‌‌باید از طریق معافیت‌های مالیاتی، بیمه‌ای، ایجاد شهرک‌ها و خوشه‌های صنعتی و پرداخت وام، صنعت قالب سازی را به روزهای خوب گذشته بازگردانند.

وی بیان کرد: شاید صنعت قالب سازی به نسبت صنایعی همچون صنعت پوشاک، سرمایه بیشتری برای تولید یک شغل نیاز داشته باشد اما این صنعت یکی از صنایعی است که نسبت سرمایه به ایجاد شغل در آن در مقایسه با بسیاری از صنایع دیگر کمتر است.

ربیعی ابراز کرد: برای اینکه صنعتی توسعه داده شود باید آن را بپذیریم و پس از آن، آن صنعت را دوست داشته باشیم، در نتیجه به آن کمک کنیم و این کمک می‌تواند در قالب سازی، توسعه و تکمیل آموزش‌های دانشگاهی باشد.

وی با اشاره به ضرورت کمک سریع دولت به قالب سازان کوچک گفت: بهترین حمایت از قالب سازان، جلوگیری از واردات قالب‌های چینی است.

وی در خاتمه با تأکید بر تسریع واردات مواد اولیه برای قالب سازان یادآور شد: ایجاد زمینه‌هایی برای افزایش مشارکت قالب سازهای مختلف در کشور می‌تواند موجب افزایش بهره گیری از ظرفیت‌های خالی در این حوزه شود.

گزارش از سمیه عرب

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت معدن صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۴۶۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخی شهرهای استان مرکزی با پدیده حاشیه‌نشینی روبرو است

استاندار مرکزی با بیان اینکه مدیران استان ملزم به تکریم شورا و صیانت از جایگاه شوراها هستند گفت: به اندازه ۱۳ سال در حوزه عمران سلامت استان مرکزی کار شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، فرزاد مخلص‌الائمه پیش از ظهر امروز در همایش شوراهای استان و روز بزرگداشت شوراها اظهار داشت: سال گذشته بالغ بر یک هزار میلیارد تومان در روستاها و دهیاری‌ها هزینه شده است. استان مرکزی استان پهناور و پر روستایی نیست و تنها 1.8 درصد از مساحت کل کشور مربوط به استان است و 2درصد تولیدات کشاورزی به استان اختصاص دارد و با این وضعیت رتبه دوم در اجرای پروژه‌ها در سطح کشور و رتبه نخست در تعریف پروژه‌های جدید و راهبردی برای استان مرکزی است.

وی افزود: در سطح شهرها بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان در حوزه مدیریت شهری هزینه شده است و لزوماً طرح عمرانی نبوده است. سال 1401 نیز 5 هزار و 24 میلیارد تومان دولت در بخش عمرانی هزینه کرد که 20 درصد بیشتر از مجموعه بودجه عمرانی سال قبل هزینه کرده است و برای امسال 7 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

استاندار مرکزی بیان کرد: از سال 95 تا 1400 طی شش سال تنها 3 هزار و 200 میلیارد تومان بودجه عمرانی وارد استان شد، اما در سال 1401 نیز 60 درصد بیش از شش سال گذشته بودجه عمرانی وارد استان شده است. برای نخستین بار در تاریخ استان به اندازه 10 سال در حوزه راهداری و به اندازه 13 سال در حوزه عمران سلامت استان کار شده است و تعدادی از پروژه‌ها شبانه‌روزی شدند.

وی تأکید کرد: هر چند زبان شوراها و مدیریت شهرها هم مانند زبان دولت در بیان موفقیت‌ها نارسا است به طوری که پروژه امام خمینی(ره) اراک به عنوان بزرگ‌ترین پروژه تاریخ مدیریت استان و شهری بدون مراسم افتتاح شد که این نارسایی و عدم اطلاع رسانی مناسب را نشان می‌دهد.

مخلص‌الائمه بیان کرد: مدیران استان ملزم به تکریم شورا و صیانت از جایگاه شوراها هستند. شوراها نمایندگان مردم هستند و ارتباط بسیار قوی با مردم دارند بنابراین فرمانداران باید به شوراها توجه ویژه داشته باشند.

وی با بیان اینکه گفتمان نظام اداری؛ نظام مسئله‌محور نتیجه‌گراست و این مهم در استان دنبال شده است، گفت: هر موفقیتی در سطح استان، شهر و روستاها داشته باشیم موفقیت نظام جمهوری اسلامی است و هر عدم موفقیت نیز در کارنامه نظام ثبت می‌شود. شوراها باید در بیان دستاورهای جامعه در سطح شهر و روستا برنامه داشته باشند. برای ایجاد رقابت در سطح استان نیاز است شوراها برنامه‌های روستاهای مربوطه را اطلاع‌رسانی کنند و اطلاع‌رسانی باید پیوست تبلیغاتی داشته باشد.

استاندار مرکزی بیان کرد: استان مرکزی در اجرای طرح نهضت ملی جزو کم‌مشکل‌ترین استان‌ها در بحث تأمین زیرساخت‌ها است، اما همچنان پیگیری‌ها در حوزه مسکن انجام می‌شود. تعداد اندکی از استان‌ها نگاه کسب درآمد سنگینی را بر بحث نهضت ملی حاکم می‌کنند، اما به طور کلی نگاه خوبی بر نهضت ملی مسکن وجود داشته است.

وی با اشاره به خسارتی که معادن وارد می‌کنند عنوان کرد: یکی از مشکلات شورای معادن روستا و کشور این است که شکایت از برخی معادن را ثبت نکردند، در حالی که باید پیگیری و شکایت شود. شوراها باید از معادنی که خسارت به همراه دارند نیز شکایت کنند.

استاندار مرکزی با اشاره به توجه به مناطق حاشیه‌نشین خاطرنشان کرد: برخی از شهرها با پدیده حاشیه‌نشینی به صورت جدی درگیر هستند. توجه به مناطق حاشیه‌ای جزو سیاست‌های مهم نظام است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

802 شورای استان 645 شورا شناسه ملی دریافت کرده اند

علی اکبر اسدی در این نشست اظهار داشت: از 802 شورای استان 645 شورا شناسه ملی دریافت کرده‌اند اما آنها مراحل بودجه‌نویسی را انجام نداده اند که حق‌الجلسه دریافت کنند و کوتاهی از سمت شوراها بوده است.

سرپرست امور عمرانی استانداری مرکزی تصریح کرد: کارت شوراها از وزارت کشور پیگیری شده است و این کارت به برخی از شوراها تحویل و مابقی به زودی تحویل می‌شود.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • روش‌های نوین ساختمان سازی در سال جدید
  • کم‌کاری تیروئید را با این ۳ ورزش جبران کنید
  • ضرورت متناسب سازی دروس دانشگاهی با نیاز صنعت فولاد کشور
  • استعدادیابی آینده سازان فوتبال در استان یزد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • ایمن سازی ۱۴۰کیلومتر از حاشیه راه های مازندران
  • برخی شهرهای استان مرکزی با پدیده حاشیه‌نشینی روبرو است
  • ۵۵۵ میلیارد ریال در صنعت برق میامی سرمایه‌گذاری شد
  • اجرای ایمن سازی و اصلاح شیب شیروانی ۱۴۰ کیلومتر از حاشیه راه‌های مازندران
  • تغییر رویکرد مدیران و ایجاد ساختار مناسب؛ گام مهمی در پیاده سازی مبارزه با پولشویی در صنعت بیمه است