Web Analytics Made Easy - Statcounter

زیباکلام می‌گوید آدام اسمیت هم نمی‌تواند کاری برای اقتصاد انجام دهد.

روزنامه کیهان: این پوپولیست همه فن حریف و هیچ کاره که با وجود بی‌سوادی در همه حوزه‌ها اظهارنظر می‌کند، این‌بار از موضع کارشناس اقتصادی در روزنامه آفتاب یزد نوشت: سؤالم از افرادی که تیم اقتصادی دولت را نقد می‌کنند این است که مشخصاً کدام بخش از سیاست‌های این اعضای کابینه بوده که باعث به وجود آمدن این مشکلات اقتصادی شده است؟ چه باید انجام می‌دادند که نکردند و کدام تصمیم‌شان تاثیرات مخرب ماندگار بر جای گذاشته است؟


وی می‌افزاید: من تا به امروز ندیده و نخوانده‌ام که این افراد همیشه منتقد دست روی یک سیاست مشخص بگذارند و بگویند که این سیاست این فرد باعث به وجود آمدن این بحران ارزی شده و در واقع تنها به متهم کردن‌های کلی و ابراز گلایه بدون ذکر دلیل و جزئیات بسنده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بنده معتقدم که هیچ تغییری یا هیچ بهبودی در وضعیت اقتصادی کشور به وجود نمی‌آید. دلیل هم این است که این مسائل اقتصادی که به وجود آمده است به خاطر سوءمدیریت و نحوه عملکرد کرباسیان و سیف نیست.
زیبا کلام مدعی شد: اگر به جای، ولی الله سیف، آدام اسمیت هم بود وضع اقتصادی فرقی نمی‌کرد. اگر به جای این تیم اقتصادی، کینز و ریکاردو هم بودند نمی‌توانستند در این شرایط معجزه کنند. اگر به دلیل تحریم‌ها، خریداران نفت از ایران نفت نخرند سیف و کرباسیان چه کاری می‌توانند انجام دهند.
البته زیباکلام تجاهل می‌کند یا واقعا سواد رسانه‌ای ندارد اگر نه صاحب‌نظران اقتصادی بسیاری، بار‌ها ضمن نقد رویه‌های اقتصادی دولت، راه‌حل‌های روشن و دقیق و اجرایی ارائه کردند. فقط در حد چند خط که زیباکلام را ساکت کند، باید یادآوری کرد مرحوم هاشمی دو سال پیش تصریح کرد «دولت می‌توانست با ۲۰ درصد نقدینگی سرگردان موجود، به اقتصاد رونق بدهد».


اما فارغ از انواع و انبوه راه کار‌های اقتصادی موجود، باید در حد پاسخ به زیباکلام نوشت که او چند روزی است ژست منتقد و مطالبه‌گر نسبت به دولت می‌گیرد و روحانی را تخطئه می‌کند. حال آن که راه بیراهه و بن‌بست اعتماد به شیطان بزرگ و مسائل گذشته ۵ ساله کشور را امثال خود وی پیش پای دولت گذاشتند و عواقب این وسوسه ضدعقل، خود همین قماش روشنفکر مآبانه هستند. در حقیقت آدرس غلط درباره برجام وضع انگاشتن نقشه قبلی دشمن باعث فرو رفتن دولت در باتلاق فعلی شد. در واقع در حالی که دشمن در حال تدارک شبیخون اقتصادی بود، قطاری از شبه روشنفکران و رسانه‌های هماهنگ با موج دشمن، آدرس آشتی، مسالمت و گشایش اقتصادی می‌دادند.


اما درباره آخرین استدلال زیباکلام گفتنی است دولت در ۳ سال پس از اجرای برجام با افتخار اعلام کرده که فروش نفت را دو برابر کرده است. تحریم‌های نفتی هم که آمریکا دنبال آن است، از آبان‌ماه به بعد می‌خواهد اعمال شود هر چند که منابع غربی در عملی شدن آن تردید‌های جدی دارند. با این وصف، آشفتگی اقتصادی و تورم‌های ۳۵ تا ۱۳۰ درصدی که از یکسال قبل (خردادماه ۹۶ به بعد) در بازار‌های مختلف رخ داده نمی‌توان به تحریم‌های نفتی و نخریدن آن نسبت داد. بلکه با نسخه‌پیچی آلفرد جانسون و یا دیوید اسمیت‌های ایرانی ارتباط دارد که حتما امثال آدام اسمیت را هاج و واج می‌کند.


چند سال پیش در اوج هیجان برجام با اشاره به تئوری‌پردازی‌های خود، با نوعی خود شگفتی آمیخته با توهم گفته بود حیف که در آمریکا و انگلیس نیستم و اسم من به جای صادق زیباکلام، آلفرد جانسون یا دیوید اسمیت نیست و گرنه، تئوری‌هایم را روی هوا می‌زدند، یادتان که هست آقای زیباکلام!

لینک کوتاه خبر: farda.fr/003W6n

منبع: فردا

کلیدواژه: آدام اسمیت زیبا کلام اقتصاد ایران آشفتگی اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۴۷۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوسانات بازار ارز و طلا زندگی مردم را با مشکل مواجه می‌کند

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، دکتر جوکار در این نشست، با اشاره به لزوم ارسال پیوست‌های مرتبط با شورای برنامه‌ریزی استان یزد، گفت: بدون شک با وجود این پیوست‌ها و آشنایی قبلی نسبت به موضوعات شورای برنامه ریزی، خروجی بهتری در جلسات خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه نوسانات ارز و طلا به هیچ عنوان قابل قبول نیست، گفت: دولت در زمینه کنترل بازار ارز و طلا باید برنامه ریزی داشته باشد و این وضعیت اصلا زیبنده نیست.

نماینده مردم، اضافه کرد: گلایه های مردم را در خصوص نوسانات بازار ارز و طلا و اثرات منفی آن بر زندگی آنها را به مسئولان ارشد دولت اعلام کردم و امیدوارم که شاهد تغییرات مثبتی در این زمینه باشیم.

وی عنوان کرد: حقوق کارگران و کارمندان پایین است و با این نوسانات، با مشکلات زیادی مواجه می شوند که می‌طلبد دولت نظارت و برنامه‌ریزی بیشتری داشته باشد و کمترین نوسانات را شاهد باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد نیز در ابتدای نشست، از خدمات و پیگیری های دکتر جوکار جهت رفع مشکلات استان یزد تقدیر کرد و گفت: در سفر سال گذشته معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان یزد، دستورات بسیار خوبی از سوی جنابعالی در بخش های مختلف و حتی خارج از حوزه انتخابیه (یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن) برای رفع مشکلات استان از ایشان (دکتر منظور) اخذ شد.

دهقانی زاده با بیان اینکه همراهی و همکاری دکتر جوکار با دولت کم‌نظیر است، اضافه کرد: دیگر نمایندگان استان نیز همکاری خوبی با دولت داشته اند؛ ولی تعامل، پیگیری ها و نگاه همه جانبه دکتر جوکار برای رفع مشکلات استان، بی‌نظیر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد به کمک‌های تاریخی جوکار در زمینه معادن اشاره کرد و اظهار داشت: شاید برخی از مجموعه ها متوجه این پیگیری ها نباشند؛ اما من به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه استان متوجه این پیگیری‌ها هستم.

 

دیگر خبرها

  • زیباکلام : با توجه به اختلاف نظر بایدن و نتانیاهو در باره جنگ ایران و اسرائیل، باید تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • مشکل بزرگ دولت بریتانیا؛ رومن آبراموویچ با پول فروش چلسی چه خواهد کرد؟
  • دولت مشکل حقوقی و قراردادی پروژه مونوریل قم را حل کند
  • علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟
  • گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار نیست
  • علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد
  • نوسانات بازار ارز و طلا زندگی مردم را با مشکل مواجه می‌کند
  • مشکل اقتصادی با همیاری مردم حل می‌شود
  • رفع مشکل آب روستای کهریز صلاح‌الدین نهاوند
  • نوسانات بازار ارز و طلا، زندگی مردم را با مشکل مواجه می‌کند