Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@15:27:21 GMT

یا بمیرید، یا بازگردید

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۴۹۳۱۳

یا بمیرید، یا بازگردید

زمانی که در دوم سپتامبر سال ٢٠١٥ جسد یک کودک سوری در سواحل مدیترانه پیدا شد، انتشار عکس آن باعث دیده شدن هزاران پناهجویی شد که از سوریه خسته از جنگ به سمت مکانی امن فرار می‌کردند.

در ابتدا و پس از قلیان حس انسان‌دوستی شهروندان کشورهای اروپایی و امریکایی بخشی از این پناهجویان با آغوش باز در این کشورها پذیرفته شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما زمانی که این موضوع تبدیل به یک بحران در داخل اروپا شد دیگر از آغوش باز برای پناهجویان خبری نبود. حالا حدود ٣ سال از مرگ آلان کردی کودک دو ساله‌ای که در سواحل مدیترانه جان باخت می‌گذرد و صحنه‌ای مشابه در سواحل لیبی رخ داده است. سه تن از کودکانی که به همراه خانواده‌های خود به شکل غیرقانونی سوار بر قایق شده بودند تا بتوانند به مکانی برای حداقل شرایط زندگی نقل مکان کنند، با سرنوشتی جز مرگ روبه رو نشده‌اند.

روز گذشته اجساد کودکانی با لباس‌های رنگی که به نظر می‌رسید همگی به خواب رفته‌اند کنار سواحل لیبی پیدا شد، اما این خواب ابدی آنها بود تا از این همه سختی و رنج راحت شوند. این اجساد در دستان ماموران گارد ساحلی لیبی آرام گرفته بودند. این بچه‌ها هنوز کفش‌های کتانی با بندهای صورتی به پا داشتند.

آنها آخرین قربانیان بحران مهاجران بودند، که بایک قایق به همراه خانواده‌های خود به دنبال زندگی بهتر رفتند و سعی کردند تا خود را از سواحل آفریقا به سواحل اروپا برسانند که جان خود را از دست دادند.

به‌طور دقیق مشخص نیست که این کودکان خانواده‌های‌شان چه کسانی بودند و آیا اکنون زنده هستند یا خیر. این خبر تنها چند ساعت پس از آن منتشر شد که رهبران اتحادیه اروپا توانستند به توافقی جدید در زمینه مهاجرت برسند تا از عبور مهاجران بیشتر به سمت اروپا جلوگیری کنند. آمارها حاکی از آن است که در طول یک سال گذشته مدیترانه صدها مهاجر غیرقانونی را به کام مرگ کشیده است.

در همین حال اکنون رهبران اتحادیه اروپا در مورد مسوولیت‌پذیری مهاجران نجات یافته‌ای که می‌توانند وارد اروپا شوند نیز مسوولیت خود را محدود کرده و متعهد شدند تا تدابیر در مرزهای خود برای مقابله با مهاجران غیرقانونی را تقویت کنند.

گفته می‌شود از مجموع سرنشینان قایقی که این کودکان در آن حضور داشتند تنها ١٤ نفر توانستند پس از غرق شدن قایق، نجات پیدا کنند و سایر سرنشینان جان باختند. کریستین پیتر، سخنگوی سازمان امور پناهجویان سازمان ملل به سی‌ان‌ان گفت: ما تنها توانستیم اجساد این سه کودک را به دست آوریم و به‌طور دقیق نمی‌دانیم که تعداد کشته‌ها چند نفر است.

سخنگوی این سازمان تاکید کرد که خدمات پزشکی در محل به افرادی که جان سالم به در بردند ارایه شده است. چرا که احتمالا شرایط به نحوی پیش رود که مهاجران مجبور شوند به سواحل لیبی بازگردند. طبق گزارش‌ها ١٠٢٠٠مهاجر به شکل تخمینی مجبور به بازگشت به لیبی شدند. هفته گذشته حدود ٢ هزار نفر توسط گارد ساحلی لیبی به کشور بازگردانده شدند.

روز جمعه گروه پزشکان بدون مرز از رهبران اتحادیه اروپا خواستند تا عملیات جست‌وجو و نجات را برای کسانی که در معرض شرایط سخت و دشوار قرار دارند انجام دهند و اقدام به امداد و نجات کنند و سپس آنها را به مکانی امن در لیبی منتقل کنند. کارلین کلیجر، رییس گروه امداد بین‌الملل گفت: کشورهای عضو اتحادیه اروپا از مسوولیت خود برای نجات جان مردم شانه خالی می‌کنند و به آنها تاکید می‌کنند یا به لیبی بازگردید یا بمیرید.

گروه‌های حقوق بشر معتقدند که بازگشت مهاجران در لیبی به مانند تبعید است و تحقیقاتی که سی‌ان‌ان به شکل مخفیانه در سال گذشته انجام داد به موارد فروش مهاجران در بازار برده رسید. دولت جدید پوپولیست ایتالیا در ماه جاری با بستن بنادر خود به روی کشتی‌های نجاتی که مهاجران را از سطح دریا نجات می‌داد شرایط دشواری را رقم زد. نخست‌وزیر ایتالیا جوزپه کونته روز جمعه از توافق شورای اروپا استقبال کرد و گفت: مذاکرات طولانی بود اما از امروز ایتالیا دیگر تنها نیست.

اسکار کمپس، رییس یک سازمان مردم نهاد اسپانیایی که در راستای نجات پناهجویان عمل می‌کرد از گارد ساحلی به‌شدت ابراز نارضایتی کرد و گفت هیچ قایق نجاتی برای کمک به مهاجران وجود ندارد تا ما کار خودمان را انجام دهیم. امروز ١٠٠ نفر در مدیترانه مدفون شدند. ما نه تنها به خاطر مرگ این افراد خشمگینیم، بلکه به این دلیل که از قایق‌های نجات در این مناطق نمی‌توانیم استفاده کنیم نیز ناراحتیم. ما به صورت داوطلبانه اینجا برای کمک حضور داریم اما نه ایتالیا و نه هیچ‌کس دیگری از ظرفیت ما استفاده نمی‌کند.

وی در ادامه عنوان کرد که ما در گذشته کارهای زیادی انجام دادیم. ما در طول هفت مایلی سواحل لیبی روی حل مشکلات کشتی‌ها کار می‌کردیم و ما عملیات‌های بسیار زیادی را با هماهنگی گارد ساحلی ایتالیا انجام داده‌ایم اما به ناگاه آنها ما را نادیده می‌گیرند و ما با آنها تماس می‌گیریم و آنها پاسخ نمی‌دهند و مردم چندین مایل دور از ما می‌میرند. این شرم آور است و کسی باید مسوولیت آن را برعهده بگیرد. ما در اینجا برای جلوگیری از کار گارد ساحلی نیستیم. ما اینجا هستیم تا مردم در دریا نمیرند.

گفتنی است اتحادیه اروپا در اجلاس سران روز جمعه به این جمع‌بندی رسیده است که بتواند مراکز مهاجرت را در کشورهایی خارج از اروپا برای ارزیابی ادعاهای مهاجران ایجاد کند تا بتوانند به نحوی از خاک اروپا حراست کنند.

برخی این پیشنهاد را مطرح کردند که مناطقی به صورت پایلوت باشند از جمله کشورهایی مانند لیبی که می‌تواند بخشی از کسب و کار قاچاقچیان در مدیترانه را با مشکل مواجه کند زیرا دیگر به آسانی نمی‌توانند مهاجران را در دریا به امید رسیدن به کشوری مانند ایتالیا حمل کنند. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا این کشورها قادر به چنین کاری هستند یا از چنین سیستمی پیروی می‌کنند یا خیر.

رهبران اروپا همچنین توافق کردند تا تلاش‌های خود را برای متوقف کردن فعالیت قاچاقچیانی که از لیبی و جاهای دیگر پناهنده به سمت اروپا می‌فرستند، جلوگیری کنند. از جمله اینکه گارد ساحلی لیبی را در راستای کنترل بر سواحلی که ممکن است راهی به سمت اروپا داشته باشد تقویت کنند و اجازه عبور و مرور آزادانه را در این منطقه صادر نکنند. علاوه بر این، این توافق موجب شده است تا پول بیشتری به اسپانیا و مراکش نیز داده شود تا جلوی مهاجرانی که قصد دارند از طریق مدیترانه شرقی به سمت اروپا قدم بردارند گرفته شود.

با تمام این خطرات هزاران مهاجر باز هم تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا برای فرار از درگیری، فقر و ستم همچنان به زندگی در قایق‌های پرجمعیت ادامه دهند تا شاید امیدی برای زندگی بهتر در سواحل اروپا ایجاد شود. این در حالی است که موج مهاجرت از زمان دوره اوج آن در سال ٢٠١٥ بسیار کاهش پیدا کرده است و اکنون اوج آن در مسیرهای خاصی از مدیترانه قرار دارد. در سال جاری میلادی حدود ٣٣٤٠٠ مهاجر و پناهنده به سمت اروپا سفر کرده‌اند. این سازمان اعلام کرد که اکثر این مهاجران از طریق یونان، ایتالیا و اسپانیا وارد اروپا می‌شوند. تعداد تخمینی مرگ و میر نیز ٧٨٥ نفر برآورد شده است.

با این وجود به نظر نمی‌رسد که با وجود پیدا شدن جسد سه کودک در سواحل لیبی حس همدردی در مناطق مختلف جهان به همراه داشته باشد. حتی رسانه‌ها نیز به مانند گذشته به این موضوع نمی‌پردازند و دولت‌های اروپایی نیز تلاش می‌کنند بی‌تفاوت از آن عبور کنند تا به اهداف خود برسند. اروپایی‌ها یک بار تاوان سیاست‌های خود را در خصوص مهاجران سوری داده‌اند و عملا موجب تقویت راست‌های افراطی و پوپولیست‌ها در کشور خود شدند و برخی دولت‌ها نیز تا آستانه سقوط نیز پیش رفتند اما حالا قصد دارند بیش از مهاجران به فکر خود باشند و دراین بین تنها مهاجرانی بی‌گناه جان خود را از دست می‌دهند.

*منبع: روزنامه اعتماد؛ 1397،4،10
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اعتماد چالش هاي جهاني مهاجران غيرقانوني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۴۹۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا تصاویر اولیه از اسکله موقت در سواحل غزه را منتشر کرد

به گزارش خبرآنلاین فرماندهی مرکزی ارتش تروریستی آمریکا روز دوشنبه تصاویر اولیه از اسکله دریایی را که به ادعای آنها قرار است برای کمک‌رسانی به نوار غزه در مقابل سواحل این منطقه ایجاد شود، منتشر کرد.

طبق گزارش روسیا الیوم، ارتش آمریکا از هفته گذشته ساخت این اسکله موقت را در نزدیکی سواحل غزه آغاز کرده است. ساخت این اسکله در شرایطی انجام می‌شود که آمریکا هیچ تاکیدی به رژیم صهیونیستی برای باز کردن گذرگاه‌های زمینی برای انتقال کمک‌ها ندارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا فاش کرد که هزینه ایجاد ایجاد اسکله شناور در سواحل غزه ۳۲۰ میلیون دلار خواهد بود.

به نقل از ایسنا آمریکا قصد دارد این اسکله موقت را با هدف کمک به ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه ایجاد کند. احتمالا ساخت این اسکله در ماه مه به پایان خواهد رسید و در نهایت به ارتش رژیم صهیونیستی تحویل داده خواهد شد.

پنجشنبه گذشته وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد ارتش آمریکا ساخت اسکله شناور را برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه آغاز کرده است.

مارس گذشته جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد این کشور بندر موقتی را در ساحل دریای مدیترانه در غزه برای کمک‌رسانی ایجاد خواهد کرد. پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون هم گفت: می‌توانم تایید کنم که کشتی‌های نظامی ما مراحل اولیه از ساخت بندر موقت را آغاز کرده‌اند.

رایدر گفت: پنتاگون نوعی حملات خمپاره‌ای در غزه را رصد کرده است که منجر به آسیب‌های جزئی در منطقه ساخت بندر موقت شده است. نیروهای آمریکایی هنوز انتقال هیچگونه چیزی به این منطقه را آغاز نکرده‌اند و هیچ نیروی آمریکایی بر روی خاک این منطقه وجود ندارد.

مسئولان آمریکایی می‌گویند ساخت این بندر موقت شامل استقرار نیروهای آمریکایی در نوار غزه نیست اما سربازان آمریکایی در زمان ساخت بندری که نیروهای اسرائیلی بر آن نظارت خواهند داشت، در نزدیکی غزه خواهند بود.

به دنبال مانع‌تراشی رژیم صهیونیستی در ورود کمک‌ها به غزه از طریق گذرگاه‌های زمینی، آمریکا که خود حامی جنگ رژیم صهیونیستی در غزه و ایجاد فاجعه انسانی در این منطقه بوده است، اعلام کرد قصد دارد یک اسکله موقت و پلی را در مقابل سواحل غزه به‌عنوان جایگزین مسیرهای زمینی برای کمک‌رسانی به غزه ایجاد کند.

آمریکا با این اقدام می‌خواهد از موج انتقادات بین‌المللی علیه خود به دلیل حمایتش از رژیم صهیونیستی که دست به نسل‌کشی مردم غزه زده است، بکاهد و خود را به‌عنوان طرفی نشان دهد که به غیرنظامیان و حقوق آن‌ها و کمک‌رسانی به آن‌ها توجه دارد.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) پیشتر مدعی شد می‌توان از طریق این بندر روزانه بیش از ۲ میلیون وعده غذایی را به ساکنان غزه رساند. مسئولان بین‌المللی می‌گویند شمال غزه با قحطی روبرو است و ۷۰ درصد ساکنان از گرسنگی فاجعه‌باری رنج می‌برند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901260

دیگر خبرها

  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • تراژدی جدید برای پناهندگان در نزدیکی جزایر قناری اسپانیا
  • (عکس) ساخت اسکله شناور در سواحل غزه
  • آمریکا تصاویر اولیه از اسکله موقت در سواحل غزه را منتشر کرد
  • انگلیس : یک حادثه دریایی جدید در سواحل یمن رخ داده
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • انگلیس: یک حادثه دریایی جدید در سواحل یمن رخ داده است
  • رژه شناورهای نظامی ایران در سواحل خلیج فارس
  • حمله به یک کشتی در سواحل یمن
  • یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند