Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- رئيس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) گفت: اين سازمان پارسال با مشارکت بخش خصوصي، 23 طرح در بخش معدن و صنايع معدني به بهره برداري رساند که از ارزش بيش از 2.3 ميليارد دلاري برخوردار بود.

«مهدي کرباسيان» در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا به مناسبت دهم تيرماه روز صنعت و معدن افزود: مجموع اشتغال مستقيم اين طرح ها چهار هزار و 850 نفر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: از بين اين طرح ها، سه واحد احياي مستقيم فولادهاي استاني با دانش فني ايراني «پرد*» (PERED) افتتاح شدند. همچنين 10 ميليون تن ظرفيت توليد گندله و 2.5 ميليون تن ظرفيت توليد کنسانتره سنگ آهن در مجتمع معدني سنگان به بهره برداري رسيد.
** توليد محصولات معدن و صنايع معدني در سال 96
اين مقام مسئول اظهار داشت: پارسال توليد فولاد خام،‌ محصولات فولادي، سنگ آهن، ‌زغالسنگ و آلومينا با رشد همراه شد. سال گذشته شرکت هاي فولادساز کشور 21 ميليون و 884 هزارتن فولاد خام توليد کردند. اين رقم در سال 1395، معادل 18 ميليون و 466 هزار تن بود که حاکي از رشد 19 درصدي است.
به گفته وي، در 12 ماهه پارسال، 19 ميليون و 776 هزار تن انواع محصولات فولادي (کلاف، تيرآهن، ورق عريض، ميلگرد، ورق گرم، ورق سرد، ورق پوشش دار و غيره) در کشور توليد شد. ميزان توليد اين محصولات در سال 1395 به 18 ميليون و 151 هزار تن رسيد که نشان دهنده افزايش 9 درصدي است.
کرباسيان ادامه داد: پارسال همچنين 161 هزار تن مس، 337 هزار تن آلومينيوم و 240 هزار تن آلومينا توليد شد.
** توليد 74 ميليون تن سنگ آهن
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: پارسال نزديک به 74.1 ميليون تن سنگ آهن در کشور توليد شد که نسبت به سال پيش از آن از رشد بيش از 14درصدي برخوردار است.
«پيش بيني مي شود اين رقم براي امسال به 75 ميليون تن برسد.»
وي اضافه کرد: از سوي ديگر ظرفيت توليد گندله سازي تا پايان پارسال به 48.2 ميليون تن و ظرفيت توليد کنسانتره سازي نيز به 51.9 ميليون تن رسيد.
«يکي از مهمترين دلايل رشد ظرفيت توليد گندله و کنسانتره سنگ آهن، افتتاح 2 طرح بزرگ در سنگان بوده است».
** توليد 1.5 ميليون تن زغالسنگ
کرباسيان يادآور شد: در سال گذشته نزديک به يک ميليون و 500 هزار تن کنسانتره زغالسنگ توليد شد و پيش بيني مي شود امسال اين روند با اندکي رشد به يک ميليون و 600 هزار تن برسد.
وي توضيح داد: راه اندازي زغالشويي 300 هزار تني سوادکوه و 400 هزار تني طبس سبب رشد ظرفت توليد شد. در سال 97 قرار است طرح جامع زغالسنگ کشور توسط ايميدرو رو نمايي شود.
** صادرات 10.7 ميليارد دلاري
رئيس هيات عامل ايميدرو خاطرنشان ساخت: پارسال ارزش صادرات معدن و صنايع معدني ايران به بيش از 10.7 ميليارد دلار رسيد. اين رقم، 22 درصد از کل صادرات کشور را شامل مي شد، در حالي که سال هاي گذشته اين سهم 16درصد بود.
وي گفت: در اين ميان براي نخستين بار، صادرات فولاد ايران با 39 درصد رشد به رقم 9.48 ميليون تن در سال 96 رسيد. در همين مدت رشد 300 درصدي صادرات آهن اسفنجي و 10.4 درصدي سيمان محقق شده است.
کرباسيان افزود: در اين مدت 713 هزار تن آهن اسفنجي صادر شد که نسبت به آمار سال گذشته (172 هزار تن)، حاکي از افزايش 315 درصدي صادرات اين محصول است.
«بدين ترتيب کل صادرات زنجيره فولاد از 9 ميليون و 208 هزار تن نيز عبور کرد.»
** شروع چهار طرح بزرگ در سال 96
به گفته اين مقام مسئول، در سال 96 چهار طرح بزرگ آغاز شد که منجر به اشتغال 2 هزار و 500 نفر شده است. در اين ميان طرح ساخت کارخانه کنسانتره روي مهدي آباد از اهميت خاصي برخوردار است. همچنين پروژه تيتانيوم و بندر پارسيان نيز جزو طرح هاي اولويت دار ايميدرو محسوب مي شوند.
** برنامه هاي اکتشاف
وي ادامه داد: تا پيش از دولت يازدهم، يکي از مسائلي که حوزه معدن و صنايع معدني کشور را با تهديد رو برو مي کرد، کاهش ذخاير کشف شده معادن بود. بنابراين، برنامه اکتشاف از دولت يازدهم و با هماهنگي و تفاهمنامه اي بين وزارت صنعت معدن و تجارت، ايميدرو و سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني ايران شروع شد که اجراي آن را ايميدرو برعهده دارد.
کرباسيان بيان داشت: برنامه ريزي براي اکتشاف 250 هزار کيلومتر مربع از پهنه هاي کشور در اولويت قرار گرفت و اين برنامه به طور جدي از بهار 93 آغاز شد.
«طبق آمارها، اين ميزان وسعت اکتشاف، تقريبا 2 برابر اکتشافات 80 سال گذشته بوده است.»
وي توضيح داد: در سال 1395 فاز شناسايي 100 درصد پهنه ها به پايان رسيد و در برخي از اين پهنه ها، فاز پي جويي و اکتشافات عمومي نيز پيشرفت هاي مناسبي داشته است، به طوري که 400 محدوده اميدبخش معدني در 21 استان کشور مشخص شد و تا پايان سال گذشته،‌ نخستين دستاوردهاي برنامه اکتشاف اعلام شد که حاکي از رشد ذخاير عناصر ارزشمند معدني در کشور است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت يادآورشد: تا اين مدت، نزديک به 500 ميليون تن سنگ آهن، 345 ميليون تن زغال کک شو، 220 ميليون تن زغال حرارتي، 103 ميليون تن باريت، 21 ميليون تن بوکسيت، 30 هزار تن آنتيموان، 65 هزار تن عناصر نادر خاکي و 42 تن طلا، افزايش يافته است.
وي گفت: مجموع هزينه هاي اکتشافي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران و شرکت هاي تابعه و وابسته در سال 96 به بيش از 1146ميليارد ريال رسيد، در حالي که در سال 1395 در اين بخش 1080 ميليارد ريال هزينه شد.
** دستيابي به اهداف سنگ آهن و فولاد در افق 1404
کرباسيان خاطرنشان ساخت: استراتژي هايي که بر مبناي طرح جامع فولاد اجرايي شده، زنجيره فولاد را به سمت توازن هدايت کرده است، با اين حال تحقق هدف ظرفيت سازي 55 ميليون تن فولاد، به 160 ميليون تن سنگ آهن نياز دارد.
وي ادامه داد: علاوه بر شرکت هاي خصوصي و بزرگ همچون چادرملو، گل گهر و سنگ آهن مرکزي که در اين مسير حرکت مي کنند و دستاوردهاي قابل ملاحظه اي داشته اند، ايميدرو با مشارکت گرفتن از بخش خصوصي، طرح هاي فرآوري سنگ آهن را فعال کرد که نمونه شاخص آن، افتتاح پروژه هاي جديد در مجتمع سنگ آهن سنگان است.
کرباسيان اضافه کرد: سنگان برنامه ظرفيت سازي 20 ميليون تني کنسانتره و گندله سنگ آهن را در دست اجرا دارد. پارسال در اين منطقه 10 ميليون تن ظرفيت جديد گندله و 2.5 ميليون تن ظرفيت جديد کنسانتره سنگ آهن وارد مدار توليد شد.
وي اظهار داشت: اين برنامه که از نيمه دوم سال 1392 آغاز شد، تا پايان سال 96 ظرفيت توليد فولاد خام را به 38 ميليون تن و سنگ آهن را به بيش از 74 ميليون تن رساند.
رئيس هيات عامل ايميدرو تاکيد کرد: در چهار سال دولت يازدهم، رشد 47 درصدي ظرفيت ها در توليد فولاد خام، 65 درصدي آهن اسفنجي، 119 درصدي گندله و 80 درصدي کنسانتره سنگ آهن ايجاد شد.
** همکاري با شرکت هاي اروپايي و برجام
وي در ادامه به برنامه جامع اقدام مشترک اشاره کرد و گفت: برجام فرصت هاي متعددي براي همکاري با شرکت هاي مختلف خارجي از جمله اروپايي و شرق آسيا فراهم کرد. همچنين فاينانس بخش زيادي از طرح ها از همين مسير عملياتي شد، به طوري که پس از باز شدن ال. سي طرح ها، شاهد راه اندازي پروژه هاي شاخصي همچون فولادهاي استاني شديم.
وي افزود: البته دولت پيش از برجام، ‌اقدام به زمينه سازي کرده بود و بطور نمونه ال. سي(گشايش اعتبار) طرح آلومينيوم جنوب،‌ پيش از برجام باز شد و فرايند اجراي پروژه سرعت گرفت و اکنون نيز پيشرفت قابل ملاحظه اي پيدا کرده است. تعدادي نيروگاه در کشور از جمله آلومينيوم جنوب در منطقه ويژه لامرد و نيروگاهي در منطقه ويژه خليج فارس نيز توانستند از تامين مالي خارجي استفاده کنند.
کرباسيان خاطرنشان ساخت: همچنين ساخت تجهيزات که در گذشته فقط در چين انجام مي شد، به اروپا تسري يافت و توانستيم بسياري از تجهيزات مورد نياز کارخانه هاي معدني و صنايع معدني را از کشورهاي اروپاي غربي وارد کنيم؛ به عبارتي سفارش و تامين تجهيزات از سازندگان اروپايي انجام شد.
« به اين موضوع، همکاري در بخش خدمات از جمله حمل و نقل و نقل و انتقالات مالي هم بايد اضافه شود که منافع آن نصيب توسعه بخش معدن و صنايع معدني نيز شد.»
وي ادمه داد: در اين مدت و بويژه پارسال صادرات معدن و صنايع معدني رشد قابل ملاحظه اي يافت و به 10.7 ميليارد دلار رسيد.
اين مقام مسئول وزارت صنعت يادآور شد: پارسال ايران به 40 کشور جهان محصولات اين بخش را صادر کرد که افزون بر 9 ميليون تن از کل صادرات به حوزه فولاد مرتبط بود.
«به طور کلي تلاش مجموعه ايميدرو اين بود که بهترين بهره برداري از برجام را در جهت منافع ملي انجام دهد.»
وي خاطرنشان ساخت: به نظر مي رسد خروج امريکا از اين توافق،‌ چالش هايي را براي طرف هاي همکاري با ايران ايجاد کند. دارايي بسياري از اين شرکت ها در بازارهاي مالي و پولي آمريکاست؛ ‌به همين دليل شرکاي ايران بيم بلوکه شدن دارايي هاي خود را در آن کشور دارند. با اين حال، همکاري ها با برخي شرکت ها همچنان ادامه دارد.
کرباسيان ادامه داد: از سويي ديگر، اتحاديه اروپا در حال تدوين بسته اي براي رفع چالش هاي احتمالي است که مسير همکاري اقتصادي باز نگه داشته شود. اقدام اروپا مي تواند موضوعاتي همچون انتقال پول و همچنين حمل و نقل تجهيزات را براي شرکت هاي ايراني تسهيل کند. در زمان اجراي برجام مشکل خاصي در اين موضوع ها نداشتيم و تلاش ايران و اروپا بر همين اصل استوار است.
** معادن متروکه
وي درخصوص برنامه ريزي ها براي احياي معادن متروکه نيز توضيح داد: برنامه اين است که با احياي 500 معدن متروکه که از توجيه فني و اقتصادي لازم برخوردار باشند، شاهد اشتغال قابل ملاحظه اي در حدود 25 هزار نفر باشيم.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: از اواخر پارسال کارگروه تخصصي احياء معادن متروکه متشکل از نمايندگان ايميدرو، معاونت معدني وزارتخانه، خانه معدن ايران، شرکت تهيه و توليد و صندوق بيمه معدن و ساير نهادها و تشکل‌هاي مرتبط اين موضوع را پيگيري مي کند.
وي گفت: دولت و مجلس در بودجه 1.5 ميليارد دلار تسهيلات براي حوزه صنايع و معادن کوچک اختصاص داد که 10 درصد آن (1200 ميليارد تومان) به بخش معدن اختصاص مي يابد.
کرباسيان بيان داشت: بيش از 90 درصد معادن کشور معادن کوچک و روستايي هستند و براساس توافق انجام شده، اين نوع معادن مي توانند تا سقف 150 ميليارد ريال وام دريافت کنند و با تضمين صندوق بيمه سرمايه گذاري فعاليت هاي معدني با آرامش خاطر در حوزه راه اندازي، بهره برداري و فرآوري معادن فعاليت کنند.
وي خاطرنشان کرد: صندوق بيمه سرمايه گذاري فعاليت هاي معدني وابسته به ايميدرو نيز اعلام کرده فعالان بخش معدن همه درخواست هاي خود را به صورت سيستمي به بانک ارائه دهند. دستگاه اجرايي مربوطه در استان نيز ميزان عملکرد معدن را بررسي مي کند و به صندوق بيمه فعاليت هاي معدني ارسال شده و در آنجا ارزيابي تخصصي و فني و مالي صورت مي گيرد و سپس طرح به کارگروه ملي ارسال مي شود. در اينجا کارکرد صندوق تسهيل گر و تضمين کننده براي اعطاي وام است.
گفت وگو از: محمد ملک دار
اقتصام* 3065** 2023
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۵۰۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف‌گذاری برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا فلاح پیش از ظهر امروز شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: خوزستان برخلاف دیگر نقاط کشور سه اتاق بازرگانی مستقل دارد و این امر ظرفیت بسیار خوبی را برای حوزه صادراتی استان ایجاد کرده است که امیدواریم این هم‌افزایی موجب تحقق شعار امسال و اهداف برنامه‌ریزی دولت شود.

وی به ارتباطات خوب در حوزه اصناف خوزستان اشاره و اظهار کرد: استان خوزستان با حدود ۶ میلیارد دلار، رتبه دوم کشور در حوزه صادرات را کسب کرد.

فلاح بیان کرد: برنامه‌ریزی وزارت صمت برای خوزستان رسیدن به هفت میلیارد دلار صادرات است ولی هدف صنعت، معدن و تجارت خوزستان رسیدن به ۷.۵ میلیارد دلار صادرات است که امیدواریم این امر تحقق یابد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان بر ضرورت تمرکز مبتنی بر صادرات تاکید کرد و گفت: میزان صادرات خوزستان از محل تولیدات صمت ۲.۵ میلیارد دلار بوده که یکی از اقدامات خوب بود.

وی تصریح کرد: میزان صادرات تولیدات محصولات درون استان خوزستان بیش از پنج میلیارد دلار بوده که صادرات به کشورهای همسایه هدف‌گذاری شده است.

فلاح بیان کرد: صادرات محصولات خوزستان به اوراسیا و روسیه یکی دیگر از اهداف است که تلاش می‌شود در چارچوب سیاست‌های دولت سیزدهم اجرا شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان اظهار کرد: خوزستان ۵۰ رایزن اقتصادی را برای اولین بار در سراسر کشور توزیع و مأموریت جدید محول می‌کند؛ سه نفر از همکاران در صمت خوزستان به عنوان رایزنان اقتصادی انتخاب شدند که می‌توانند ظرفیت خوبی را برای توسعه مبادلات تجاری استان ایجاد کنند.

کد خبر 6089851

دیگر خبرها

  • منع بکارگیری مشمولان غایب در واحد‌های صنعتی، معدنی و صنفی
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • هدف‌گذاری برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • ۲۸۹ محدوده معدنی استان آذربایجان غربی از طریق مزایده واگذار می‌شود
  • شناسایی ۲۸۹ محدوده معدنی راکد و غیرفعال در آذربایجان‌غربی
  • واگذاری ۲۸۹ محدوده معدنی در آذربایجان غربی
  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن
  • شناسایی ۲۸۹ محدوده معدنی راکد و غیرفعال در آذربایجان غربی
  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • ۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد