Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسچد امام در گذرگاهی ساخته شده که علاوه بر زمان خود در حال حاضر نیز به همه فضاهای عمومی شهر متصل است.مأذنه چوبی بالای ایوان شرقی مسجد امام محل تجمع فعالیت های اجتماعی بوده است.

خبرگزاری شبستان –سمنان، مسجد امام، مسجد شاه یا مسجد سلطانی در مرکز شهر سمنان واقع شده و یکی از مهمترین و زیباترین بناهای تاریخی و مهم سمنان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنای این مسجد در دورۀ قاجار به دستور فتحعلی شاه و به همت « حاجی سید حسن حسنی » و استادی « صفر علی معمار » ساخته شد و کار آن در سال ۱۲۴۳ به پایان رسید.

 

صحن مسجد به صورت چهار ایوانی ساخته شده، دو ایوان شمالی و جنوبی، کوچکتر و ارتفاع هر کدام ۱۱ متر است و از هر نظر با هم شباهت دارند.

 

در طرفین ایوانها و چهار گوشۀ صحن، چهار مهتابی بزرگ با اتاق ها و حجره ها و در زیر آنها شبستان هایی با پنجره های مشبک آجری لعابدار ساخته شده است.

 

ایوان غربی به ارتفاع ۱۹٫۵ متر، مفصل تر و زیبا تر از ایوان های دیگر ساخته شده است و کاشی کاری و کتیبه های زیبایی دارد. در پشت ایوان غربی، مقصوره زیبا به ارتفاع ۲۱ متر قرار دارد.

 

در بالای این مقصوره گلدسته ای وجود دارد که شامل گنبد کوچکی با پوشش کاشی فیروزه ای و ساق هشت ضلعی بلند است. در طرفین این ایوان دو منار بنا شده که تا نزدیک بالای ایوان رسیده ولی ناتمام مانده است.

 

در طرفین ایوان غربی، دو شبستان شامل چهل طاق و سی ستون مدور و قطور در وسط و پنج نیم ستون در هر سمت که جمعاً چهل ستون می شود، قرار دارد. ایوان شرقی مسجد به ارتفاع ۱۸٫۵ متر دارای شکوه کم نظیری است. بر بالای این ایوان ، گلدسته ای زیبا به صورت طرح شش ضلعی، با پوشش هرمی شکل و نرده مشبک و چوبین جالبی خود نمایی می کند. صحن وسیع مسجد ، مربع و به طول ۶۲ قدم است.

 

در طرفین ایوانها و چهار گوش صحن، چهار مهتابی بزرگ با اتاق ها و حجره هایی چند و در زیر آنها شبستان هایی با پنجره های مشبک آجری لعابدار ساخته شده است.

 

در هشتی‌ های شمالی، جنوبی و شرقی تاق های آجری گنبد دار با طاق نماهای متعدد با لچکی کاشی کاری شده مشاهده می‌شوند.

 

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این مسجد بیشتر مورد توجه بوده و بوسیله سازمان میراث فرهنگی نسبت به تعمیر و باز سازی آن اقدام شده است. 

     

از این بنای تاریخی به عنوان مصلای نماز جمعه نیز استفاده می‌ شود.

 

این مسجد یکی از مساجد چهار ایوانی و نمونه ای زیبا و منحصر به فرد از مساجد دوره قاجاریه است که در زمان فتحعلی شاه قاجار و به همت حاج سید حسن حسنی و استادی صفرعلی معمار ساخته شده است.

 

مسجد امام یکی از پنج مسجد سلطانی در ایران است

موذنان از مأذنه چوبی مسجد که بالای ایوان شرقی است بانک اذان را به گوش مردم میرساندند که اینجا محل تجمع فعالیت های اجتماعی هم بوده است.

 

شبستان های تابستانی و زمستانی فضاهایی است که نماز در آنجا اقامه می شده و معماری قابل توجهی دارد که در تابستان ها خنک و در زمستان ها گرم بوده است.

 

در پشت ایوان اصلی گنبد خانه، مقصوره، محراب و منبر سنگی قرار گرفته است. معماری مسجد به گونه ای است که در گذر زمان در اثر حوادث طبیعی آسیبی به آن وارد نشده است.

 

طاق های ایرانی که در مسجد امام (سلطان) به کار رفته به عنوان یکی از پوشش های مستحکم دنیا مطرح است.

 

زیبایی های این مسجد برای سمنانی ها یادآور خاطرات و برای گردشگران ثبت لحظه هایی ماندگار از تمدن و فرهنگ ایرانی-اسلامی است.

 

مسجد امام نمونه ای منحصربه فرد از هنرهای اصیل ایرانی است.

 

مسجد امام یکی از پنج مسجد سلطانی در ایران است که بعد از گذشت دو قرن از ساخت آن هنوز به عنوان یکی از پایگاه های مهم سیاسی-اجتماعی و فرهنگی در قلب شهر سمنان پا برجاست.

 

آغاز مرحله جدید مرمت و ساماندهی مسجد امام سمنان

رییس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سمنان گفت: فاز جدید مرمت و ساماندهی مسجد امام ( سلطانی ) سمنان آغاز شد.

 

حمیدرضا دوست محمدی در گفتگو با خبرنگاران افزود: عملیات مرمت مسجد امام به عنوان یکی از عناصر شاخص هویت بخش شهر سمنان با انجام استحکام بخشی تزئینات معماری ایوان‌های شمالی و جنوبی، ساخت و مرمت درهای چوبی، مرمت هورنوهای سنگی شبستان‌های زیرزمینی، مرمت پیر نشین و مقرنس ورودی شمالی و مرمت نماهای آجری آغاز شده است.

 

وی گفت: بازگشائی و مرمت کانال تاریخی انتقال آب کشاورزی، ساماندهی تاسیسات برقی و روشنائی حجره‌های مسجد، مرمت‌های موضعی بدنه‌های تاریخی به همراه حذف الحاقات معاصر از دیگر فعالیت‌های در دست انجام برای مرمت این مسجد تاریخی است.

 

رییس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان بر لزوم رسیدگی به آثار تاریخی فاخر محور فرهنگی تاریخی مرکزی شهر سمنان برای تقویت زیرساخت های گردشگری و زیبا سازی منظر شهری با هدف هویت بخشی و حفظ اصالت معماری بافت تاریخی شهر تاکید کرد.

 

دوست‌محمدی گفت: وجود کارگاه‌های مرمتی در بناهای تاریخی سمنان فرصت‌های مناسبی را برای مراکز علمی و دانشگاهی برای انتقال تجربیات مرمتی به هنرآموزان و دانش آموزان معماری، مرمت و سازه فراهم می‌کند.

 

وی تصریح کرد: بنای تاریخی مسجد امام سمنان به عنوان یکی از شاهکارهای معماری مساجد ایران در دوره قاجار به شماره ۲۵۷ در سال ۱۳۱۵ به ثبت آثار ملی رسیده است.

 

پایان پیام/276

منبع: شبستان

کلیدواژه: ارزانی اوقات فراغت اقتصاد جام جهانی روسیه مجلس شیراز حجت الاسلام ارزانی روزنامه های ورزشی دولت هنرهای اصیل ایرانی مسجد امام خمینی ره خبرگزاری شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۵۰۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ میلیون دلار برای القای تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه | جعل تاریخ در سریال حشاشین

به گزارش همشهری آنلاین،‌ همان‌گونه که انتظار می‌رفت، سریال حشاشین، با حواشی متعددی که رقم زد، نتوانست به اثر درخور و ماندگاری در حافظه مردم کشورمان تبدیل شود. سریالی که در زمان تولید، با سروصداهای بسیاری همراه شد و عنوان یکی از پرهزینه‌ترین تولیدات جهان عرب را از آن خود کرد.

این سریال، ماه رمضان امسال، از یکی از شبکه‌های اصلی مصر به روی آنتن رفت و در آن کشور نیز واکنش‌های متفاوتی را به خود دید. سابقه تاریخی چنین کارهایی، این شائبه را تقویت می‌کرد که با توجه به فضاسازی فرقه‌ای داستان، باید در انتظار کژراهه‌های روایی بود علی‌الخصوص آن‌که ایران، ابژه این داستان بود و نمی‌توانستیم بپذیریم که کشوری مانند مصر، داستانی در مسیر روایت دقیق و متقن تاریخی از ما داشته باشد.

ساختار مشوش روایت و البته بزرگ‌نمایی‌های اغراق‌آمیزی که می‌خواست این باور را به مخاطب الصاق کند که ایرانی‌ها، پدر داعش هستند، به‌اندازه‌ای ناشی‌گرانه بود که با یک‌بار تماشای صرف چند قسمت از سریال، می‌شد به‌راحتی متوجه آن شد. حشاشین هرچقدر که در زمینه ساختار حرفه‌ای سریال‌سازی، الکن است و بویی از استانداردهای سریال‌سازی جهانی نبرده اما در زیرلایه، به شکلی دقیق، فراتر از رویه ظاهری آن که ایران‌ستیزی است، نوعی شیعه‌ستیزی را در پیش گرفته است.

طبیعی است که در پرداخت داستان‌هایی با مضمون فرقه‌های سیاسی، یک تصویر ظاهری از المان‌های آن فرقه ساخته می‌شود و یک تصویر نیز در زیرلایه مورد نظر است تا توطئه‌ها و منویات حقیقی آن فرقه، به دور از تمایلات سورئالیستی، زمختی خود را نشان دهد. به همین دلیل، حشاشین در شکل ظاهری، به ایران‌ستیزی روی آورده و زیر پرچم حسن صباح، وجوه مدیریتی ایرانیان و تمایل به کشورگشایی‌هایی که دارد را مورد نقد قرار داده است بنابراین همین نقد خزنده نمی‌تواند مخاطب را مجاب کند که با یک روایت درست و تاریخی مواجه بوده است.

اینکه تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه نسبت داده شده تا جزءنگری‌هایی که مبتنی بر رجعت به کتاب خدا و پیامبر به جای امام و ولی‌فقیه است، نمونه‌هایی از جنگ روایتی است که این سریال در خدمت به شیعه‌ستیزی انجام داده است

در پس‌زمینه اما هدف فیلم کلان‌تر است که خوراک مویرگی مکفی در جهت اقناع مخاطب را دارد و آن، گرفتن انگشت اتهام جنایت‌های تاریخی به سمت شیعه بوده است. از جریان داشتن عباراتی چون سر مار را باید زد که به تائید سریال، از آن زمان در مورد حاکمان ایران عنوان شده و امروز نیز شنیده می‌شود تا بهره‌مندی از پرچم سیاه برای فرقه که تداعی‌کننده پرچم داعش است و البته آکسان‌های متعدد بر روی این گزاره که باید با رهبرانمان مشورت کنیم، به‌خوبی موید این مورد است. اینکه تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه نسبت داده شده تا جزءنگری‌هایی که مبتنی بر رجعت به کتاب خدا و پیامبر به جای امام و ولی‌فقیه است، نمونه‌های دیگری از جنگ روایتی است که این سریال در خدمت به شیعه‌ستیزی انجام داده است.

فارغ از این محتوای عجیب و آشکار، سریال، متناسب با هزینه‌کرد و پروژه تبلیغاتی بزرگی که داشته، دستاورد فنی نداشته است. حشاشین را نمی‌توان یک سریال مبتنی بر استاندارد روز این حوزه دانست. کارگردانی به‌واسطه تشتت‌های میزانسن، چندان قابل‌قبول نیست و بازی بازیگران، بیرون‌زدگی‌های فراوان دارد که مخاطب را می‌آزارد.

مجموعه تمام این عوامل سبب شده تا حشاشین، با ساختار جعل تاریخ، موجودیت داشته باشد و این مهم، نه مبتنی بر سندیت واقعی است و نه می‌تواند برداشتی آزاد از یک برهه تاریخی قلمداد گردد. افراط‌گری در جعل تاریخی حوادث به اندازه‌ای زیاد است که مخاطب عام نیز متوجه این میزان عداوت شده و به همین دلیل ارتباط چندانی با آن نمی‌گیرد.

این سریال، نمونه بارز آثاری است که علیرغم تزریق حدود ۱۳ میلیون دلار، نتوانسته آن اثرگذاری اعتقادی و سیاسی را بر روی مخاطب خود داشته باشد. در دنیای امروز، بیشترین میزان تاثیرگذری‌های این‌چنینی، از مجرای مواجهه نرم و زیرپوستی صورت می‌گیرد حال آن‌که حشاشین به‌واسطه عدم‌برخورداری از استانداردهای لازم محتوایی و بصری، نتوانسته مخاطب خود را تحت‌تاثیر قرار بدهد و به همین دلیل، با استقبال قابل‌توجهی از سوی مردم خاورمیانه مواجه نشد.

در ایران نیز این سریال از سوی یک سکوی مطرح و دو سکوی کمتر شناخته شده شبکه نمایش خانگی ارائه شد که با توجه به نظارت پسینی در مورد تولیدات خارجی، خیلی زود بساط این سریال از تمامی پلتفرم ها حذف شد. سریالی که در ایران نیز همپای منطقه، دیده نشد و نتوانست تاثیرگذرای ولو حداقلی هم داشته باشد.

کد خبر 848782 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر مهم فیلم و سریال خارجی

دیگر خبرها

  • استاد دانشگاه سمنان عضو هیات علمی نمونه کشوری شد
  • کاروان حجاج استان سمنان در مسجد شجره
  • مسجد کبود تبریز؛ معماری زیبا و تاریخی ایران
  • جزییات «شب نغمه‌های اذان ایرانی» اعلام شد/ تجلیل از ۲ موذن پیشگام
  • شب نغمه‌های اذان ایرانی روی صحنه می‌رود
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • ۱۳ میلیون دلار برای القای تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه | جعل تاریخ در سریال حشاشین
  • نخبگان کارگری استان سمنان تقدیر شدند
  • بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام