Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، «کاربافی» هنر منسوخ‌ شده‌ای است که قدمت آن به بیش از هزار سال پیش بازمی‌گردد؛ هنری که با تاریخ و هویت ایرانیان گره خورده است. کاربافی، پارچه پنبه‌ای دستبافی است که زنان منطقه کویری از روزگار دور در خانه می‌بافتند.

این دست‌بافت‌های سنتی به‌عنوان پارچه مصرفی، پارچه پوشاکی و چه غیرازآن، ازجمله:چادر زنانه، چادرشب، روانداز، روتختی، پارچه‌های لباسی، بقچه، سفره، دستمال حوله کاربرد داشته و این هنر مختص زنان خانوار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این هنر از دیرباز تاکنون از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و در این میان افرادی وظیفه خود دانستند که این هنر را دوباره احیا و برای چند صد نفر اشتغال‌زایی ایجاد کنند.

خانم فاطمه شریف‌زاده، یکی از کارآفرینان نمونه برتر استان یزد است با پشتکاری که داشته است، توانسته شعار سال را که مقام معظم رهبری بنام حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری کردند را به منصه ظهور برساند.

وی در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، با اشاره به اینکه پدرش زیلوباف است و حدود پنج الی شش‌ سالگی زیلوبافی را یاد گرفته و در این رشته فعالیت دارند، گفت: مادرم نیز کار کاربافی را انجام می‌دادند و به گفته خود ایشان ۴۰ سال پیش هنر کاربافی در بین مردمان شهرستان میبد رونق زیادی داشته است و در کنار کار قالی‌بافی، کاربافی و بافت پارچه در اقتصاد خانواده نقش به سزایی داشته است.

این بانوی کارآفرین میبدی در خصوص شروع به کار خود تصریح کرد: بنده و همسرم حدود شش الی هفت سال کار سفال و سرامیک را انجام می‌دادیم و به خاطر مشکلات فروش، چون در محدوده‌ی کارگا‌ه‌های سفال و سرامیک نبودیم، به فکر این افتادیم تا رشته هنری خود را تغییر دهیم.

شریف‌زاده بابیان اینکه در آن زمان فروشگاهی در کاروانسرای شاه‌عباسی میبد راه‌اندازی کرده بودیم و طبق برآوردی که شد، نتیجه گرفتیم که وارد رشته نساجی شده و هنر کاربافی را دوباره احیا کنیم، اظهار داشت: در ابتدا داری در خانه مادری خود بر پا کردیم و شروع به بافت انواع پارچه‌های مختلف و رنگین کردیم که به‌تناسب بازار، هرروز بر تعداد بافندگان خود افزودیم و پارچه‌های با تراکم کم و تراکم زیاد بافت زدیم.

 وی ابراز داشت: در حال حاضر همسرم مسئول فروشگاه هستند و کار بازاریابی و تبلیغ هنر کاربافی در میبد را انجام می‌دهند؛ توجه به اینکه حدود ۱۵ سال در این راستا فعالیت داشتم به کمک معاونت اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری جناب آقای محمدرضا دهقان، آقای مشتاقان و همچنین کمک‌های بی‌دریغ و ارزشمند فرماندار یزد، آقای فلاح توانستیم کارگاه‌های آموزشی متعددی در یزد و روستاهای میبد و اردکان راه اندازه کنیم.

این بانوی کارآفرین میبدی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰۰ نفر را در خصوص این هنر آموزش دادیم که هم‌اکنون ۳۵۰ نفر بافنده فعال داریم، اذعان داشت: سالی که گذشت من به کمک شرکت تعاونی در شهرستان منوجان استان کرمان برای آموزش این هنر سنتی زیبا به این شهرستان رفتم و در حدود ۵۰ نفر را آموزش دادم و اشتغال خانگی برایشان فراهم نمودم.

به گفته‌ی شریف‌زاده از اینکه توانستم امروز خود را به‌عنوان یک کارآفرین و کسی که توانسته باوجود تمام مشکلات و موانعی که بر سر راه بوده است، معرفی کنم احساس رضایت می‌کنم و از خداوند منان خواهانم که مرا همچنان در این راه کمک کند تا بتوانم برای جامعه خود فرد مفیدی باشم.

 وی راز موفقیت خود را در داشتن علاقه‌ی زیاد به این هنر دانست و عنوان کرد: باور داشتم که خواستن توانستن است اعتمادبه‌نفس خوبی دارم و برای رسیدن به اهدافم از هیچ‌چیز و هیچ مانعی ترس و وحشتی ندارم و تمام توان خود را به کار می‌گیرم تابه نتیجه‌ی مطلوب برسم.

این بانوی کارآفرین میبدی بزرگ‌ترین مشکل که در این راستا را نداشتن بودجه‌ی کافی برای ایجاد و احداث یک کارگاه ثابت و مستقل و نوسان قیمت مواد اولیه‌ی موردنیاز دانست و یادآور شد: حمایت از تولید ایرانی در صورت تداوم داشتن، پایدار خواهد ماند و بازارپسند و چیزی که نیاز مردم باشد را ما بتوانیم تولیدی در سطح عالی و باکیفیت داشته باشیم.

شریف‌زاده با اشاره به اینکه برای معرفی دست‌بافت‌های خود در اکثر نقاط ایران در قالب نمایشگاه‌های بین‌المللی و خصوصی شرکت نمودم و کار را معرفی کردم و مردم سرزمینم را با این بافته آشنا نمودم، خاطرنشان کرد: مشتریان عمده‌ای را از درون همین نمایشگاه‌ها به سمت بافت‌هایمان سوق دادیم؛ اوایل چون دست‌بافت‌ها را نمی‌شناختند، فروش بسیار سخت بود؛ اما کم‌کم با خرید و استفاده کردن به مزیت‌های کار پی برده و به تعداد خریداران اضافه شد و این روند همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۵۰۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرا خیر

به گزارش خبرنگار مهر مقررات دست و پاگیر از بزرگترین مشکلات کارآفرین‌ها است. کارآفرین‌ها با وجود قوانین حمایت‌گر و بهبود نسبی شرایط، هنوز هم با موانعی از قبیل اجرای ضعیف و ناقص قوانین، مشکلات مربوط به زیرساخت مانند قطعی برق تولیدی‌ها و بوروکراسی اداری مواجه هستند.

در شرایطی که تولید حرف و هدف اول کشور است؛ بازیگران تولید یعنی تولیدکننده و کارآفرین باید بتوانند کسب و کار خود را راحت راه بیندازند و بعد به سرعت به سمت توسعه آن بروند. برنامه پایش‌، شب گذشته فرصتی را فراهم کرد تا کارآفرین‌ها به صورت زنده و مستقیم از مشکلات‌شان بگویند. از مقررات زائد یا سخت‌گیرانه‌ای که راه رسیدن به تولید را برایشان دورتر کرده است.

مهدی شفیعی قاسمی، اولین مهمان پایش بود. او صاحب شرکتی دانش‌بنیان است و در زمینه انرژی و تجهیزات تکنولوژی برای صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و آب فعالیت می‌کند. شرکت او ۱۴ سال پیش به همراه ۲۰۰ فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف تأسیس شد. این کارآفرین درباره قوانین و مقرراتی که سد راه کسب و کارش شده است، گفت: «در زمینه‌هایی قانون داریم اما دراجرا ضعیف است. مثلاً یک پروژه‌ای را با هزار زحمت برای کارفرما ارائه می‌دهیم. به بخش ضمانت‌نامه که می‌رسد؛ قانون اجازه می‌دهد که از صندوق‌های پژوهش فناوری استفاده کنیم اما کارفرما که گاهی خصولتی و شبه دولتی است؛ می‌گوید در آئین‌نامه آمده اما چون ریسک دارد نمی‌پذیریم. این باعث می‌شود مثلاً ۵ درصد به هزینه‌های شرکت اضافه شود. قانون جهش تولید دانش‌بنیان حمایت‌های بسیاری را برای تولید دارد. درواقع بالادستی تسهیلات را تصویب می‌کند اما وقتی به بانک‌ها می‌رسد، می‌گویند فقط باید تضمین ملکی بدهید.»

تولید دانش‌بنیان، ضرورت کشور

شرکت‌های دانش‌بنیان در شرایط امروز کشور به دانش‌فنی بسیاری دست‌یافته‌اند که نیاز کشور را به واردات برخی از محصولات، تأمین کرده‌اند. شفیعی، کارآفرین حوزه دانش‌بنیان دراین‌خصوص گفت: «یکی از محصولاتی که تولید می‌کنیم و سطح دانش فنی بالایی دارد؛ زنجیره لوله‌های پی‌وی‌سی است. این لوله‌ها در خانه‌ها و زیرزمین و این موارد استفاده می‌شود. قبلاً این محصول را از اروپا وارد می‌کردیم اما یک روز گفتند که دیگر نمی‌توانیم به ایران این محصول را بدهیم. اگر ما تولید نمی‌کردیم، کل زنجیره کشور دچار مشکل می‌شد. یکی از مسئولان این حوزه می‌گوید تولید دانش‌بنیان در کشور به ضرورت تبدیل شده است.»

شفیعی اذعان داشت که اگر مسئولان بتوانند به شرکت‌های دانش‌بنیان نگاه بیشتری داشته باشند و به طور مثال اگر مجوزی خواستند راحت‌تر و با تشریفات کمتری به او بدهند؛ در حوزه دانش‌بنیان‌ها بسیار رشد خواهیم کرد.

کارآفرین‌ها پای‌کار تولید هستند

مهمان بعدی برنامه پایش چهارم اردیبهشت هم کارآفرین بود. ناصرسادات، کارآفرین حوزه کشاورزی و دام‌پروری است. او کارش را از سال ۸۹ آغاز کرده و حالا به مرحله صادرات محصولات کشاورزی نیز رسیده است.

این کارآفرین از مشکلاتی مانند استعلام‌های موردنیاز برای تأسیس دام‌پروری و گلخانه گله داشت. او درباره یکی از مشکلات زیرساختی مربوط به کسب و کارش گفت: «یکی از مشکلات، قطعی آب چاه‌های کشاورزی است. سال گذشته خیلی از کشاورزان ضرر دیدند؛ زیرا وقتی گلخانه تأسیس می‌شود اگر تنها یک ربع برق نداشته باشد، تمام محصولاتش در گرمای تابستان از بین می‌رود. ما حاضریم برق خانه‌هایمان را قطع کنند اما برق گلخانه قطع نشود.» یکی دیگر از گله‌های این کارآفرین حوزه کشاورزی، وجود رقبای بزرگ و قدرتمندی مانند نهادهای عمومی غیردولتی است.

سادات در انتهای برنامه گفت: «تمام جوانان در همین آب و خاک می‌توانند بهترین تولید را داشته باشند. اگر گله‌ای داریم برای بهتر شدن شرایط است.»

کد خبر 6089241 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • واکنش ماسک به وعده «پیروزی» اوکراین
  • توقیف تریلر حامل ۶۰ میلیارد پارچه قاچاق در بروجرد
  • چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟
  • حال خوب| برآورده شدن آرزوی دختر کارآفرین
  • خرید ساک دستی ۵۰ عددی آماده
  • ارزش صادرات فرش ماشینی به ۲۸۰ میلیون دلار رسید
  • «چرم دوزی» اشتغال کهن برای نسل نو
  • آغاز پروژه گازرسانی به میجان از توابع جبالبارز
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرا خیر
  • کارگر و کارآفرین دو همکارند در خطّ مقدّم نبرد اقتصادی + فیلم