Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واحد علوم و تحقیقات، شکوفه موقانلو محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فرآورده‌های لبنی به خصوص شیر و خامه محصولاتی هستند که به وفور مورد مصرف مردم است و تولید محصولات با کیفیت، انتظار مردم از تولیدکنندگان به شمار می رود.

وی افزود: ویژگی‌های حسی نظیر طعم، بافت و رنگ محصول، اولین موضوعاتی است که مصرف‌کننده به آن توجه ویژه‌ای دارد و شاید دغدغه اصلی تولیدکنندگان محصولات لبنی نیز بر همین اساس استوار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این محقق گفت: در این تحقیق به بررسی اثر چربی و شرایط هموژن کردن (همگن کردن ذرات مخلوط در مایع) شیر و خامه تحت فشار و دماهای گوناگون و اثرات آن بر ویژگی‌های کیفی شیر و خامه پاستوریزه نظیر اکسایش، گرانروی ظاهری (مقاومت سیال در برابر اعمال تنش برشی)، ویژگی‌های حسی پس از تولید و طی نگهداری پرداخته شده است.

موقانلو با بیان اینکه در این پژوهش، تولید شیر و خامه بر پایه تفاوت در میزان فشار، دما و چربی استوار بود، افزود: بر اساس نتایج بدست آمده، تغییرات دما تاثیر بسزایی در ویژگی‌های کیفی شیر و خامه نداشت اما با افزایش فشار شاخص‌های اکسایش شیر پاستوریزه افزایش یافته، گرانروی تغییر قابل ملاحظه‌ای نکرد و با گذشت زمان ویژگی‌های حسی آن دچار افت شد.

وی اضافه کرد: در تولید خامه نیز با افزایش فشار هموژن‌سازی، شاخص‌های اکسایش کاهش یافته و گرانروی و اندازه ذرات افزایش یافت که باعث بهبود ویژگی‌های حسی و بافت فراورده شد.

این محقق خاطرنشان کرد: در مجموع افزایش فشار می‌تواند ویژگی‌های کیفی محصول تولید شده شیر و خامه پاستوریزه را تحت تاثیر قرار دهد.

مقانلو گفت: میزان چربی نیز بر تغییرات ایجاد شده تاثیرگذار است. بنابراین با دانستن تغییرات ایجاد شده می‌توان نسبت به بهینه‌سازی شرایط هموژنیزاسیون شیر و خامه در کارخانجات صنایع شیر اقدام کرد.

این تحقیق در قالب پایان‌نامه شکوفه موقانلو دانشجوی رشته مهندسی صنایع غذایی-تکنولوژی مقطع کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات با عنوان «بررسی اثر میزان چربی و شرایط عملیاتی هموژن کردن شیر و خامه بر ویژگی‌های کیفی شیر پاستوریزه و خامه پاستوریزه طی نگهداری» به راهنمایی دکتر سید امیر محمد مرتضویان و دکتر محمدرضا حسین‌پور در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی دفاع شد.

کد خبر 4335061 زهرا ساختمانیان

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی شیر لبنیات واحد علوم و تحقیقات نوآوری تحقیقات علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری فضایی محمد جواد آذری جهرمی ایالات متحده آمریکا فناوری نانو هوش مصنوعی امنیت اطلاعات روبات موبایل هوشمندسازی هکرها صنعت خودروسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۵۱۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود  ناپلی به بوشهر ممنوع شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر، عقیل امینی در نشست کمیته فنی آبزی پروری استان بوشهر اظهار داشت: موضوع استفاده از مولدین پژوهشکده میگو در مراکز تکثیر استان، در کمیته فنی اداره کل دامپزشکی بررسی شده و پس از بررسی در صورت موافقت اداره کل دامپزشکی، پایش‌های لازم انجام می‌شود.

وی افزود: در صورت داشتن تاییده‌های لازم از مراجع مذکور و بر اساس پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های دامپزشکی در مراکز تکثیر میگوی استان از این مولدین استفاده و وارد فاز تولید شود.

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: رعایت دستورالعمل‌های فنی و بهداشتی در آماده سازی مزارع پرورش میگو به دقت بررسی و مجوز‌های لازم برای ذخیره سازی صادر شود.

امینی ادامه داد: اتحادیه‌های سایتی نظارت و دقت کامل در خصوص آماده سازی مزارع داشته باشند و در صورت آماده سازی مناسب مزرعه، جهت صدور مجوز ذخیره سازی به اداره کل شیلات دامپزشکی معرفی شوند.

ناپلی یکی از منابع تغذیه لارو ماهی و میگو به شمار می‌رود.

دیگر خبرها

  • تولید و عرضه به بازار کفی طبی نانویی
  • بهترین کپی ترید فارکس باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ بررسی جامع
  • یکپارچه سازی هوش مصنوعی اوپن ای آی و گوگل در آیفون‌های جدید
  • از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید
  • تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • ورود  ناپلی به بوشهر ممنوع شد
  • از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید/ رابطه عجیب صدای بلند خودرو و ابتلا به سادیسم، روان‌پریشی و خودشیفتگی
  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند
  • در پی همکاری برای سرکوب دانشجویان؛ افزایش فشار‌ها برای برکناری رئیس دانشگاه کلمبیا