Web Analytics Made Easy - Statcounter

یزد- رئیس اداره بهزیستی اردکان گفت: ۵۰ درصد معلولیت های مختلف مانند نابینایی، ناشنوایی و موارد عقب ماندگی ذهنی شدید، به دلیل اختلالات ژنتیک ایجاد می شوند.

رئیس اداره بهزیستی اردکان در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت:  اجرای طرح غربالگری ژنتیک  از اواسط شهریور ۹۵ توسط بهزیستی و با همکاری مسئولان دفاتر ثبت ازدواج  درشهرستان اردکان به مرحله اجرا درآمده است  و در سال گذشته ۴۸۰  زوج اردکانی ، تحت پوشش طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج  و غربالگری جلوگیری از اختلالات ژنتیکی قرارگرفتند، که از این تعداد ۱۷۷ مورد مشکوک تشخیص داده شده و برای بررسی بیشتر به مراکز مشاوره ژنتیک ارجاع داده شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیر ولی عضدزاده در ارتباط با طرح غربالگری ژنتیک  گفت: تمام افرادی که می خواهند ازدواج کنند پیش از ازدواج به وسیله یک پرسشنامه غربال  می شوند و مشاور آموزش دیده‌ با پرسشنامه هایی، ازدواج های پرخطر را مشخص کرده و پس از آن در صورت نیاز برای بررسی های بیشتر به مرکزهای مشاوره ژنتیک ارجاع داده می شوند، که پس از این مرحله، زوج ها مختار هستند تا به منظور اطمینان خاطر، آزمایش ها و بررسی های تکمیلی لازم را انجام دهند.

وی تصریح کرد: مشاور ژنتیک همزمان با تهیه و تکمیل این پرسشنامه، آگاهی های لازم در این باره را به خانواده ها می دهد و سعی می‌کند تا با ارتقای آگاهی و دانش زوج ها در این زمینه، بستر لازم برای یک تصمیم گیری صحیح را فراهم آورد تا زوجین با اطمینان خاطر و مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج، نسبت به فرزندآوری اقدام کنند.

عضدزاده هدف ازاجرای این طرح را کشف به موقع ازدواج‌های پرخطر و ارائه راهکارهای مناسب، کاهش شیوع و بروز معلولیت‌های ناشی از ازدواج‌های فامیلی، افزایش دسترسی مناسب به مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج، ترغیب افراد در معرض خطر به مراجعه به منظور انجام مشاوره ژنتیک بر شمرد و افزود: نزدیک به ۵۰ درصد معلولیت های مختلف مانند نابینایی، ناشنوایی و موارد عقب ماندگی ذهنی شدید، به دلیل اختلالات ژنتیک ایجاد می شوند.

وی یادآور شد: تولد یک فرد معلول، هزینه های مادی و عاطفی بسیاری را بر خانواده و جامعه تحمیل می کند که در طرح غربالگری ژنتیک سعی بر آن است تا  با شناسایی ازدواج های پرخطر و ارائه راهکارهای مناسب در جهت کاهش معلولیت گام برداشت.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: اختلالات ژنتیک مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۵۳۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال آب از سد دز به سد کرخه

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان افزایش ظرفیت سدهای استان در سامانه بارشی اخیر را نتیجه مدیریت تخصصی عنوان کرد و گفت: انتقال آب از سد دز به سد کرخه یک اقدام ارزشمند است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، عباس صدریان فر در خصوص مدیریت بارش‌های روزهای پنجشنبه و جمعه در استان، اظهار داشت: استان خوزستان و حوضه‌های بالادستی منتهی به آن در دو روز گذشته تحت تاثیر دو سامانه قوی بارشی قرار گرفت.

وی افزود: این سامانه از 10 روز پیش و پس از هشدار سازمان هواشناسی و کارشناسان سازمان آب و برق خوزستان و وزارت نیرو، تحت رصد قرار گرفت و جلسات متعدد و شبانه روزی در این خصوص برگزار شد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه مدیریت این بارش‌ها به دلیل شرایط زمانی و مکانی دشوار است، تصریح کرد: در فصل بهار که روز های منتهی به آبگیری‌های نهایی سدها است تصمیم‌گیری برای ذخیره یا رهاسازی دشوار است، چرا که سامانه‌های بارشی در این فصل از سال به شدت شرایط متغیری دارند و بارها تقویت و تضعیف می‌شود و با عدم قطعیت بسیار زیادی مواجه هستیم.

صدریان فر ادامه داد: پس از جلسات متعدد و کارشناسی‌های تخصصی به این نتیجه رسیدیم که برای مدیریت سامانه بارشی به ویژه در حوضه دز، پیش از آغاز بارش‌ها 65 میلیون متر مکعب آب را از سد دز تخلیه کردیم تا ظرفیت کافی برای این سامانه بارشی ایجاد کنیم.

وی  با اشاره به اینکه بارش ها از نظر مکانی هم دز بالادست و هم در پایین دست سد ها رخ داد، خاطر نشان کرد: در جریان این سامانه بارشی هم روان‌آب در پایین دست داشتیم هم سیلاب در بالا دست و باید به گونه‌ای رهاسازی آب را از سد دز انجام می‌دادیم که همپوشانی با پیک سیلاب پایین دست نداشته باشد و آسیبی متوجه مردم، مزارع و منازل نشود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، افزود: با تدابیر تخصصی و اصولی که در مدیریت این سامانه بارشی اتخاذ شد و با پیش‌بینی ایجاد ظرفیت ذخیره‌سازی پیش از بارش‌ها، توانستیم خروجی سد را به 180 متر مکعب بر ثانیه کاهش دهیم و دبی ایجاد شده در پایین دست را به گونه‌ای مدیریت کنیم که برای مردم مشکلاتی ایجاد نشود.

وی با اشاره به اینکه در دو روز گذشته 254 میلییون متر مکعب آب به ذخایر سدهای استان افزوده شد، بیان کرد: 81 درصد کل ذخایر سدهای استان آبگیری شده است که به تفکیک در زنجیره کارون 92 درصد، سد دز 100 درصد، سد مارون 84 درصد و سد کرخه 47 درصد ذخیره‌سازی صورت گرفته است.

صدریان‌فر با تاکید بر اینکه با برنامه‌‌ریزی صحیح توانستیم از این موهبت الهی به بهترین نحو استفاده کنیم، عنوان کرد: از طریق کانال‌هایی که در سال‌های پیش ایجاد شده بود توانستیم حدود 70 متر مکعب بر ثانیه آب را از سد دز به سد کرخه انتقال دهیم و با مسدود کردن کامل خروجی سد کرخه موجب افزایش آبگیری در این سد و دبی مورد نیاز پایین دست کرخه و هورالعظیم را تامین کردیم که اقدامی بسیار قابل تامل و مهم است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتقال آب از سد دز به سد کرخه
  • «تست ژنتیک»، گمشده و چراغ راه ورزش ایران
  • ۵۸ درصد از مراجعه کنندگان به مرکز مشاوره شهرداری خمین زنان هستند
  • ۸۹۰ معلول زنجانی در حوزه ورزش فعالیت می کنند
  • کاهش کم سابقه نرخ زاد و ولد در آلمان
  • یک درصد آسیب های اجتماعی رفتارهای «پرخطر» هستند/ غربالگری بیش از ۶.۵ میلیون دانش‌آموز
  • یک درصد آسیب‌های اجتماعی رفتار‌های «پرخطر» هستند/ غربالگری بیش از ۶.۵ میلیون دانش‌آموز
  • نگاهی به تغییرات جدید در جامعه ژاپن با محوریت خانواده‌های ژاپنی
  • هشدار درباره افت درسی و ترک تحصیل دانش‌آموزان
  • یک درصد آسیبهای اجتماعی رفتارهای «پرخطر» هستند/ غربالگری بیش از ۶.۵ میلیون دانش‌آموز