Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازار مسکن شهر تهران تلاطم وحشتناکی را طی دو ماه گذشته تجربه کرد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، از فروردین تا خردادماه ۱۳۹۷ متوسط قیمت هر متر‌مربع واحد مسکونی شهر تهران ۹۸۲ هزار تومان افزایش یافته است. بازار مسکن شهر تهران تلاطم وحشتناکی را طی دو ماه گذشته تجربه کرد. بعد از آنکه قیمت آپارتمان در فروردین‌ماه مقدار اندکی نسبت به اسفندماه ۱۳۹۶ با کاهش مواجه شد و ۱/۴ درصد افت را تجربه کرد که علت این نزول قیمتی در آمار، پایین بودن تعداد معاملات بوده است، در اردیبهشت و خردادماه به یکباره شاهد رشد قیمت‌ها بودیم به طوری که میانگین قیمت مسکن شهر تهران از ۵ میلیون و ۵۲۸ هزار تومان در فروردین ماه ۱۳۹۷ به ۶ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان در خردادماه رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشترین رشد قیمت را در مناطق ۵، ۱، ۲، ۳ و ۴ شاهد بوده‌ایم. در منطقه ۵ میانگین قیمت‌ها از ۷ میلیون و ۱۵۴ هزار تومان در فروردین ماه به ۸ میلیون و ۳۳۶ هزار تومان در خردادماه رسیده است. در منطقه ۱ متوسط قیمت در فروردین ماه ۱۱ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان بوده که در خردادماه به ۱۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان افزایش یافته است. در منطقه ۲ قیمت هر متر مربع مسکن در فروردین ماه ۸ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان بوده که در خردادماه به ۱۰ میلیون و ۶۵۲ هزار تومان رسید. متوسط قیمت هر متر مربع خانه در منطقه ۳ نیز از ۱۰ میلیون و ۵۲۶ هزار تومان در فروردین ماه به ۱۱ میلیون و ۱۷۳ هزار تومان رسیده و در منطقه ۴ این ارقام ۵ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان و ۷ میلیون و ۱۶۱ هزارتومان به ترتیب در فروردین و خردادماه بوده است.
برخی دفاتر مشاور املاک عنوان می‌کنند در خردادماه قیمت‌ها روزانه تعیین می‌شد و مالکانی که خانه‌های خود را برای فروش گذاشته بودند مرتبا قیمت‌های پیشنهادی را بالا می‌بردند. همین موضوع باعث شد در هفته پایانی خردادماه به تدریج تعداد معاملات دچار افت شود. طبق آمار رسمی در خردادماه معاملات ۲۲ درصد نسبت به اردیبهشت‌ماه و ۱/۳ درصد نسبت به خردادماه سال قبل کاهش یافت.
بررسی آماری معاملات شهر تهران به دنبال رشد قیمت مسکن، حکایت از افزایش سهم معاملات واحد‌های قدیمی‌ساز دارد. علاوه بر کاهش ۱۰ درصدی فروش آپارتمان‌های نوساز، معاملات واحد‌های مسکونی ۱۱ تا ۱۵ سال و ۱۶ تا ۲۰ سال به ترتیب ۱۳ و ۲۳ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است.
طرف عرضه در بازار مسکن تلاش کرد با جهش ۲/۸ و ۹/۸ درصد ماهانه به ترتیب در اردیبهشت و خردادماه ارزش این کالا را با بازار سکه و ارز هماهنگ کند، اما به نظر می‌رسد به دلیل نبود ظرفیت در این حوزه دچار اشتباه محاسباتی شده است. بررسی رشد دو بازار مسکن و سکه حاکی از آن است که قیمت سکه از اوایل سال گذشته تاکنون ۱۴۲ درصد رشد کرده، در حالی که رشد بازار مسکن ۸/۴۵ درصد بوده و این در حالی است که شاهد شیفت متقاضیان از واحد‌های نوساز به سمت قدیمی‌ساز‌ها هستیم.
از سوی دیگر قیمت مسکن به طور دائم افزایش یافته و با جهش ۸/۴۵ درصد نقطه به نقطه همراه شده، اما معاملات روند نزولی به خود گرفته و در خردادماه ۲۱ درصد نسبت به اردیبهشت ماه و ۱/۳ درصد نسبت به خردادماه سال قبل کاهش یافته است. شرایط کنونی بازار مسکن را به سمت رکود تورمی پیش می‌برد.
طبق آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران سهم واحد‌های کمتر از ۵ سال ساخت از ۸/۴۶ درصد در خردادماه ۱۳۹۶ به ۷/۴۳ درصد در خردادماه ۱۳۹۷ کاهش یافته و از سوی دیگر سهم واحد‌های ۱۶ تا ۲۰ سال از ۵/۱۱ درصد در سال قبل به ۶/۱۴ درصد افزایش پیدا کرده است. این اتفاق در حالی رخ داده که طبق گزارش‌های میدانی شاهد افزایش چشمگیر معاملات و قیمت در مناطق ۱ تا ۵ بوده‌ایم که عمده این واحد‌ها نوساز هستند. این دو نمایه حاکی از آن است که تقاضای اصلی در بازار فعلی مسکن را سرمایه‌گذاری شکل می‌دهد و به همین دلیل متوسط قیمت مسکن شهر تهران با رشد ۹/۸ درصد ماهانه به رقم بی‌سابقه ۵/۶ میلیون تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸/۴۵ درصد افزایش یافته است.
با توجه به انحراف بازار مسکن از ماهیت مصرفی به سمت سرمایه‌گذاری که متاثر از رشد بازار‌های موازی بوده است، شرایط فعلی این بازار دور از ذهن نبود؛ چرا که مالکان سعی می‌کنند ارزش دارایی خود را با انتظارات تورمی تطبیق دهند.
اگرچه قیمت‌ها روز به روز بالا می‌رود، اما در دو حوزه معاملات و تولید مسکن رکود ادامه دارد و حتی شاهد روند کاهشی در این دو حوزه هستیم. این یعنی تعادل در بازار مسکن به شدت به هم خورده است. هم‌اکنون نیز بخش تقاضا از طریق ۴۹۰ هزار واحد مسکونی خالی شهر تهران تغذیه می‌شود، با این حال شاهد رشد قیمت‌ها هستیم. شرایط فعلی حاکی از آن است که به دلیل حذف مشتریان موثر در بازار مسکن، بازده سرمایه در این بخش دچار آسیب خواهد شد. به گزارش ایسنا، در خردادماه ۱۳۹۷ تعداد معاملات واحد‌های مسکونی شهر تهران به ۹/۱۴ هزار واحد رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱/۲۲ و ۱/۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. در این ماه قیمت یک متر مربع واحد مسکونی ۵۱/۶ میلیون تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۹/۸ و ۸/۴۵ درصد افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مسکن تهران متولی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۵۴۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت نقره و فلزات گران‌بها امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقره جزو فلزات گرانبها و صنعتی در جهان محسوب می‌شود کاربرد صنعتی این فلز از تمام فلزات دیگر بیشتر است دلیل اصلی صنعتی شدن نقره ویژگی رسانایی بالای آن است. گفتنی است بیشترین تقاضا و خرید برای نقره از طرف صنایع مهم مانند صنایع مرتبط با پنل‌های خورشیدی، پزشکی، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و… انجام می‌گیرد.

تفاوت قیمت نقره ۹۹۹ با ۹۲۵

به طور کلی آلیاژ نقره ۹۲۵ به این معنا است که ۹۲٫۵ درصد آن فلز خالص و ۷٫۵ درصد مابقی آن فلزات دیگر می‌باشد، این ناخالصی برای استحکام و جلوگیری از باقی ماندن لکه بر روی نقره جات بکار می‌رود. ۷٫۵ درصد ناخالص را فلزاتی مانند مس، ژرمانیوم، روی، پلاتین، سیلیکون و بور تشکیل می‌دهند.

قیمت اونس نقره

قیمت لحظه‌ای: ۲۷.۳۴۶۵ دلار

بیشترین: ۲۷.۴۸۵۵ دلار

کمترین: ۲۷.۱۶۰۵ دلار

تغییر روزانه: ۰.۰۹۴ دلار

تغییر هفتگی: ۳.۲۸ درصد کاهش

تغییر ماهانه: ۱۰.۸۶ درصد کاهش

تغییر سه ماهه: ۱۹.۵۱ درصد کاهش

تغییر شش ماهه: ۱۹.۶۸ درصد کاهش

تغییر یکساله: ۱۰.۲۶ درصد کاهش

قیمت اونس پلاتین

قیمت لحظه‌ای: ۹۲۴.۵۵ دلار

بیشترین: ۹۲۵.۸۵ دلار

کمترین: ۹۱۹.۱ دلار

تغییر روزانه: ۱۱ دلار

تغییر هفتگی: ۳.۰۳ درصد کاهش

تغییر ماهانه: ۰.۹۲ درصد کاهش

تغییر سه ماهه: ۲.۹۹ درصد کاهش

تغییر شش ماهه: ۱.۲۶ درصد کاهش

تغییر یکساله: ۱۶. درصد کاهش

قیمت اونس پالادیوم

قیمت لحظه‌ای: ۱,۰۳۶.۷۸ دلار

بیشترین: ۱,۰۳۷.۰۳ دلار

کمترین: ۱,۰۲۳.۷۷ دلار

تغییر روزانه: ۱۰.۲۵ دلار

تغییر هفتگی: ۰.۰۲ درصد افزایش

تغییر ماهانه: ۲.۳۴ درصد افزایش

تغییر سه ماهه: ۹.۶۷ درصد افزایش

تغییر شش ماهه: ۸.۴۱ درصد افزایش

تغییر یکساله: ۲۹.۹۸ درصد افزایش

منبع: سیلوا

tags # قیمت طلا سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • قیمت نقره و فلزات گران‌بها امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • حمل و نقل عمومی رکورددار تورم در فروردین ۱۴۰۳/ خوراکی‌ها چقدر گران شدند؟
  • رهاشدگی قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها و رهن مسکن
  • تا وقتی جت هست چرا ماشین خارجی؟ / وضعیت بازار خودرو عجیب شد
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است
  • سیگنال جدید طلا به سکه؛ بازار از بلاتکلیفی خارج می‌شود؟
  • فروپاشی اقتصادی با ارز ۹۰ هزار تومانی
  • طلا باز هم گران شد/ ورق در بازار سکه برگشت