موسیقی زیباترین راه برای بیان ارزشِ واقعی یک ملت در دنیاست
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۵۵۱۶۸
تهران- ایرنا- آهنگساز پیشکسوت ایرانی از اجرای قطعات خاطره انگیز هنرمندان نام آشنای موسیقی ایران در آکادمی فیلارمونیای آستانه در کشور قزاقستان خبر داد و گفت: موسیقی زیباترین راه برای بیان ارزش واقعی یک ملت در دنیا است.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا از معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهاد فخرالدینی با اشاره به اجرای ارکستر سازهای ملی در قزاقستان اظهار داشت: موسیقی میتواند نقشی مهمی در داخل و خارج از کشور داشته باشد، این مطلب را کسی میگوید که عمر خود را شبانه روز با موسیقی گذرانده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این آهنگساز افزود: مجموعهای از کارهای اجرا شده توسط ارکستر سازهای ملی، به دعوت آکادمی فیلارمونیای آستانه در قزاقستان اجرا میشود.
این رهبر پیشکسوت ارکستر اظهار داشت: در این برنامه، قطعاتی خاطره انگیز از جمله بهار دلکش از درویش خان، بهار من از علی تجویدی، قطعهای بیکلام از علی اکبر قربانی و سه تابلوی بسیار زیبا از استاد ابوالحسن صبا اجرا میشود و در این اجراها، چند قطعه از آثار من، شامل «ابن سینا» و قطعه «موج» که اجراهای مختلفی با خوانندههای متعدد داشته اند؛ نیز اجرا خواهد شد.
فخرالدینی درباره نحوه اجرای آثار یاد شده در این برنامه توضیح داد: این قطعات قبلاً به شکلهای مختلف تنظیم شدهاند، به عنوان مثال چند تابلو از سوییت سمفونی ابن سینا است که علی اکبر قربانی به سازهای ملی برگردانده و با همان ارکستراسیون و ملودیها به شکل جدیدی اجرا میشود؛ البته رنگ سازها در این اجراها اندکی عوض شدهاند.
به گفته وی، علاوه بر آن، علی اکبر قربانی آثاری را که قبلاً برای ارکستر موسیقی ملی نوشته شده و آماده بود؛ نیز برای ارکستر سازهای ملی تنظیم کرده است.
این آهنگساز درباره ترکیب نوازندگان و نقش خود در این اجراها یادآور شد: انتخاب نوازندهها بسیار حرفه ای انجام شده و به نظر می رسد نوازندگانی با وجه اخلاقی و هنری مناسب در این گروه حضور دارند و در این ارکستر، علی اکبر قربانی به عنوان رهبر و من به عنوان ناظر در کنار کار، حضور دارم.
فخرالدینی درباره تمرین های ارکستر سازهای ملی برای اجرا در قزاقستان نیز گفت: روند کار تاکنون خوب پیش رفته و همه قطعات آماده شده است، ما در هر جلسه تمرین، شاهد پیشرفت هستیم زیرا هر کسی نسبت به کاری که انجام میدهد؛ متعهد است و در هر تمرین، آثار، زیباتر و احساسیتر نواخته میشوند.
وی در خصوص زمان اجرای ارکستر ملی نیز بیان داشت: در قزاقستان گروه ارکستر سازهای ملی، دو اجرا خواهد داشت که پیش بینی من استقبال از اجراهاست؛ زیرا موسیقی و صدادهی متفاوت سازهای ایرانی، نشان از یک فرهنگ موسیقایی خاص دارد.
این آهنگساز پیشکسوت کشورمان ادامه داد: ارکستر سه شنبه 12 تیرماه عازم قزاقستان است و 13 تیر، برنامه گروه با تمرین و بررسی سالن و امکانات، آغاز میشود، بررسی سالن قبل از اجرا، حتما باید انجام شود چون باید در فرآیند اجرا، سازها را به طور کامل هم سطح کنیم.
فخرالدینی با اشاره به صدای ساز نی به عنوان بخشی از هویت موسیقی ملی گفت: نی، سازی است که تقریباً بسیاری از کشورها آن را به شکلهای مختلف اجرا میکنند اما همین نی میتواند ویژگی مشخص برای معرفی داشته باشد به نحوی که وقتی نواخته میشود، همه بدانند متعلق به کجاست.
به گفته وی، این نوع شاخصه و ویژگی در نی ایران وجود دارد و این مساله بسیار مهمی است زیرا این نی بخشی از هویت موسیقی ما است که به طور مثال در کار هنرمندانی چون استاد حسن کسایی خاصتر دیده میشود، داشتن این هویت نشان از یک فرهنگ دیرینه دارد.
**موسیقی ایران پیشینه خوبی دارد
فخرالدینی در ادامه گفت: موسیقی ایران همچون شعر ما پیشینه بسیار خوبی دارد به این معنا که گوش کردن به موسیقی ایران از یک نوای با اصل و نسب نشان دارد و یک فرهنگ غنی در پشت آن است.
وی با بیان اینکه موسیقی ایرانی همیشه تاثیرگذار بوده و زیاد تاثیرپذیر نیست، ادامه داد: این موسیقی در هر کجا حضور دارد همه را به سمت خود جذب میکند و تفاوتها خودنمایی میکند.
پس از سفر وزیر فرهنگ و ورزش قزاقستان در تابستان 96 و امضای تفاهمنامه همکاری فرهنگی هنری بین ایران و این کشور و همچنین سفر رهبران ارکستر دو کشور برای بررسی زمینههای همکاری، از ارکستر سازهای ملی برای اجرا در شهر آستانه و در قالب فستیوال «سرپر» دعوت شد.
در پی این دعوت رسمی، ارکستر سازهای ملی متشکل از سازهای ایرانی با نظارت فرهاد فخرالدینی، رهبری علیاکبر قربانی و خوانندگی وحید تاج در آستانه قزاقستان برنامه اجرا می کند.
در این مراسم هفت ارکستر از آکادمی فیلارمونی آستانه و همچنین ارکسترهای ملی از چندین کشور از جمله کره جنوبی، داغستان، مقدونیه و قرقیزستان برای اجرای برنامه دعوت شدهاند.
ارکستر سازهای ملی به همت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه توسعه هنرهای معاصر و همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان از 12 تا 15 تیرماه امسال به قزاقستان سفر می کند و دو اجرا به دعوت آکادمی فیلارمونیای آستانه در این شهر خواهد داشت.
این نخستین بار است ارکستری که تمام ترکیب آن را سازهای ایرانی تشکیل میدهند در خارج از ایران به روی صحنه میرود.
فراهنگ**9012**1055
منبع: ایرنا
کلیدواژه: فرهنگي فرهاد فخرالديني قزاقستان موسيقي
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۵۵۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۷ فیلم که مثل «بیبدن» بر اساس پروندهای واقعی ساخته شدهاند
همشهری آنلاین: پروندههای جنایی یکی از متداولترین منابع اقتباس سینمایی در جهان مخصوصا در هالیوود هستند. فقط در دو دهه اخیر پروندههای جنایی مختلفی دستمایه ساخت فیلم سینمایی قرار گرفتهاند، از «زودیاک» گرفته تا «جانی بوستون». در سینمای ایران پرداختن به پروندههای جنایی به اندازه هالیوود رواج ندارد، چراکه موانعی زیادی در مسیر به تصویر کشیدن آنها وجود دارد. با این حال، در سالهای اخیر برخی کارگردانان و فیلمنامهنویسان با رایزنیهایی که با مسئولان انجام دادهاند، امکان به فیلم درآوردن تعدادی از پروندههای جنایی را در چارچوبهای توافقشده به دست آوردهاند. جدیدترین نمونهای که در سینمای ایران یک پرونده جنایی را مبنای اقتباس قرار داده، «بیبدن» ساخته مرتضی علیزاده است که خط داستانی آن با پرونده مشهور «غزاله و آرمان» بسیار مشابهت دارد، هرچند کارگردان فیلم بارها چنین مشابهتی را رد کرده و فیلمش را حاصل چند پرونده جنایی و نه یک پرونده خاص دانسته است. جز این فیلم، کدام فیلمها در سینمای ایران بر اساس یک پرونده جنایی واقعی بودهاند؟
ماهی و گربه (۱۳۹۲)
«ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری فیلمی است با بیش از دو ساعت زمان و تکپلان درباره گروهی جوان که دور دریاچهای کمپ زدهاند و در نزدیکی دریاچه سه مرد میانسالِ عجیبوغریب کلبهرستورانی را میچرخانند. نمیشود گفت این فیلم مستقیما از روی پرونده جنایی خاصی اقتباس شده. جملهای در ابتدای فیلم میآید که میگوید این فیلم بر اساس ماجرای واقعی رستورانی بینراهی که از گوشت چرخکرده انسان استفاده میکرده ساخته شده است. این خبر، حتی در صورت موثق بودن هم، در خود فیلم چندان مهم نیست. «ماهی و گربه» فیلم فرم است تا مضمون.
خشم و هیاهو (۱۳۹۴)
پرونده قتل لاله سحرخیزان، همسر ناصر محمدخانی، بازیکن سالهای دور تیم فوتبال پرسپولیس و تیم ملی، تا مدتها تیتر اول رسانهها بود و مردم هم با کنجکاوی اخبار این پرونده را دنبال میکردند. زنی به نام شهلا جاهد، همسر صیغهای محمدخانی، به عنوان متهم به قتل دستگیر شد و با اینکه پس از گفتوگویی با محمدخانی حاضر به پذیرش اتهامش شد، اما تقریبا در ۸ سالی که تا روز اجرای حکم اعدام در زندان بود، هیچگاه قتل لاله را گردن نگرفت. «خشم و هیاهو» ساخته هومن سیدی به این پرونده پرداخت و اتفاقا محمدخانی به استفاده بیاجازه دستاندرکاران فیلم از این ماجرا معترض شد. مطابق معمول هم سیدی ارتباط فیلمش با این پرونده را تکذیب کرد.
لانتوری (۱۳۹۵)
تنها قسمتی از فیلم «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان است که یک پرونده جنایی را تداعی میکند. پاشا که بارها علاقهاش را به مریم ابراز کرده و از سوی او پس زده شده، در نهایت با پاشیدن اسید روی مریم از او انتقام میگیرد. پاشا دستگیر میشود و مریم در قصاص او مصر است. صحنه قصاص پاشا یادآور پرونده آمنه بهرامی و اسیدپاشاش است. آمنه تا مدتها حاضر به رضایت دادن نبود و بر اجرای حکم قصاص پافشاری میکرد، اما دست آخر از اجرای حکم قصاص که منجر به نابینایی اسیدپاش میشد گذشت کرد.
طلاخون (۱۳۹۶)
مهین قدیری قاتل سریالی بود که پس از قتل ۵ زن و یک مرد در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۸ دستگیر و در ۲۹ آذرماه سال ۱۳۸۹ در زندان چوبیندر قزوین اعدام شد. بخشهایی از داستان مهین در فیلم «طلاخون» ساخته ابراهیم شیبانی با بازی شهاب حسینی آمده است. فیلم در اکران موفق نبود و شباهتش با پرونده مهین هم خیلی مورد توجه قرار نگرفت. مهین در اعترافاتش گفته بود به دلیل مشکلات مالی و بدهی دست به قتل زده بود. محمدحسین حیدری نیز مستندی به نام «داستان مهین» بر اساس این پرونده ساخته بود.
هزارتو (۱۳۹۷)
سال ۱۳۹۳ محمدامین ۵ ساله در شهرستان جوین ربوده میشود و ربایندگان در تماس با خانواده این کودک درخواست ۵۰۰ سکه طلا میکنند. پلیس پس از مطلع شدن از ماجرا دست به کار میشود و افرادی را که مظنون به همکاری با ربایندگان هستند بازداشت میکند. با مرگ یکی از این افراد، سایر دستگیرشدگان از همکاری با پلیس خودداری میکنند و سرنوشت بچه مبهم باقی میماند. این پرونده موضوع فیلم «هزارتو/ لابیرنت» ساخته حسین ترابی بود که شهاب حسینی و پژمان جمشیدی در آن بازی داشتند. فیلم خیلی دیده نشد و نتوانست توجهی جلب کند.
عنکبوت (۱۳۹۸)
سعید حنایی مردی چهل ساله بود که از مرداد ۱۳۷۹ تا مرداد ۱۳۸۰ در مشهد ۱۶ زن خیابانی را کشت. آخرین زنی که حنایی قصد کشتن او را داشت توانست از دستش بگریزد و ماجرا را به اطلاع پلیس برساند. حنایی پس از دستگیری عنوان کرده بود که انگیزهاش از این قتلها خیرخواهانه بوده و هدفی متعالی را دنبال میکرده است. مستند «و عنکبوت آمد» که مصاحبههای نابی با حنایی داشت از این ماجرا ساخته شد. بعدها این مستند و خود پرونده سوژه فیلم «عنکبوت» ساخته ابراهیم ایرجزاد شد که تقریبا دو سالی طول کشید تا توانست با جلب رضایت مسئولان به روی پرده برود. محسن تنابنده نقش حنایی را بازی میکرد.
علفزار (۱۴۰۰)
این فیلم الهامگرفته از ماجرایی واقعی در سال ۱۳۹۰ در اصفهان الهام گرفته است. در این پرونده ۶ مرد به صورت غیرقانونی وارد یک مراسم خانوادگی در باغی میشوند و پس از حبس کردن مردان، به زنان تجاوز میکنند. کاظم دانشی، کارگردان فیلم، در اولین تجربه ساخت فیلم بلندش موضوعی ملتهب و سخت را برای کار برگزید که اتفاقا به لطف حضور پژمان جمشیدی اکرانی نسبتا موفق داشت. او فیلمنامه «بیبدن» را هم نوشته که باز بر اساس پروندهای جنایی مشهوری است. اخیرا خبرهایی درباره ساخت سریالی بر اساس یک پرونده جنایی به دست او شنیده شده است. گویا دانشی علاقه خاصی به پروندههای جنایی دارد.
کد خبر 847038 منبع: همشهری آنلاین برچسبها کارگردانان سینمای ایران بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران مجله سینمای ایران قتل - قاتل