Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-06@12:33:49 GMT

چرا حضور «حمید رضا صدر» در تلویزیون مغتنم است؟

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۵۵۶۵۱

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- هر دو بازی دیشب فوتبال «فرانسه -آرژانتین» و «اروگوئه- پرتغال»در جام جهانی 2018 روسیه دیدنی و تماشایی و پُرگل بود و هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد.

در بازی اول فرانسه با چهار گل آررانتین را با «رونالد مسی»‌اش و در بازی دوم اروگوئه با دو گل پرتغال را با «کریستانیو رونالدو» اش از گردونه کنار زدند تا جام بدون این دو ادامه یابد که در عین محبوبیت و مهارت و هنرنمایی ها از تعابیری چون « عروسک‌های تبلیغاتی دنیای سرمایه داری» هم مصون نماندند و اولی به کم‌کاری هم متهم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گفتار اما نه چون یادداشت قبل‌تر درباره کارلوس کی‌روش است و نقش یگانۀ او در درخشش تیم ملی فوتبال ایران و نه مانند گفتار پیشین نقد به کار گیری اصطلاحات انگلیسی در گزارش های جام جهانی و تکرار واژه‌هایی چون «کلین شیت» و «سیو» و «کام بک» که می‌خواهم به بهانۀ حضور «حمید‌رضا صدر» در برنامه عادل فردوسی پور و در واقع بازگشت او به تلویزیون بنویسم و 12 دلیل در این باره که چرا این حضور «مُغتنم» است؛ بسیار مغتنم...

1. حمید رضا صدر، در این فوتبال و از گردش مالی آن در باشگاه ها منفعتی ندارد. از فوتبال به صورت مستقیم ارتزاق نمی‌کند تا در داوری او تأثیر بگذارد. در اقتصاد، دکتری دارد و از فوتبال، لذت می برد و به تلویزیون می‌آید تا این لذت را با مردم به اشتراک گذارد.

در همین برنامه 2018 و در گفت و گوی عادل فردوسی پور با مارتین تایلر گزارشگر مشهور و پرسابقۀ انگلیسی وقتی از او سؤال شد درباره انگلستان، چه پیش بینی می کنید پاسخ داد: کار من پیش‌بینی نیست،«توصیف» است و این که به قدر ذره ای بر «لذت» تماشا بیفزایم. دکتر صدر، گزارشگر نیست. مفسر حرفه ای هم نیست اما بر لذت تماشا می افزاید نه به قدر ذره ای چنان که تایلر متواضعانه گفت که بسیار.

2. حمید رضا صدر، کارمند تلویزیون نیست. اگر احساس کند موضوعاتی به او تحمیل می شود فاصله می‌گیرد و نمی‌آید کما این که چند سال نبود. رضا جاودانی البته بسیار اصرار کرد و هنگامی بازگشته که جاودانی نیست. همین نبودِ رابطه استخدامی و ارگانیک با صدا و سیما سبب شده ملاحظات و محظورات فردوسی پور را هم نداشته باشد. کما این که دیدیم عادل در غیض و غضب جلوگیری از ورود کارلوس پویول اسپانیولی به استودیو 2018 ساعاتی قهر کرد اما دست آخر بازگشت چون اگر ادامه می داد رابطه او با صدا و سیما می گسست هر چند ترفندی به کار بسته و حال که حضور کارشناس خارجی در سازمان ممنوع شده با مربیان خارجی شاغل در ایران ارتباط تصویری برقرار می کند.

3. حمید رضا صدر، همان قدر که به فوتبال علاقه دارد و شاید بیشتر از فوتبال، به سینما دل بسته است و اگر اهل سینما باشید نقدهای او را خوانده اید و خواندنی ترین و به یادماندنی ترین آنها را در مجله «هفت» که حیف شد تعطیل شد و جای آن همچنان خالی است.

شناخت او از سینما سبب شده مدیوم تلویزیون را هم بهتر بشناسد. بخشی از جذابیت فوتبال و تفاوت آن با دیگر ورزش ها یا بازی ها نوع پوشش تلویزیونی است که حتی کسانی را که اهل این بازی نیستند به آن علاقه مند کرده است. به بیان دیگر فوتبال تنها فوتبال نیست. یک نمایش تلویزیونی هم هست. کافی است نوع فیلم برداری و تعداد دور‌بین ها را با بیست یا سی سال قبل مقایسه کنیم تا دریابیم نگاه سینمایی هم به کار می آید.

هر دو بازی دیشب آن قدر پرهیجان و زیبا بود که انگار فیلم سینمایی تماشا می کنی و بی‌سبب نیست تماشای فوتبال در سالن های سینما با استقبال رو به رو شده است.

4. اطلاعات اکثر قریب به اتفاق روزنامه نگاران ورزشی عصر قبل از اینترنت را دربرنمی گیرد. چهره‌هایی چون آقایان صدر و حاج رضایی اما این امتیاز را دارند که از بیست سی سال قبل فراتر و در واقع فروتر می روند. در همان روز نخست وقتی نوبت خاطره گویی شد فردوسی پور درباره اولین جام جهانی که به خاطر می آورد به سال 1982 اشاره کرد و گفت در سال 1978 ( 57 خورشیدی) تنها 4 سال داشته است.

حمید رضا صدر اما خاطرات شخصی را تا 16 سال قبل تر بُرد. در میان رسانه‌ای‌ها چهره‌هایی با این ویژگی و مانند او کمتر از انگشتان یک دست هستند و البته جا دارد از اردشیر لارودی، و ابراهیم افشار هم یاد کنیم. هر چند نویسندۀ این سطور افتخار دوستی و آشنایی با فردی را دارد که اطلاعات تاریخی او به این بزرگان پهلو می‌زند هر چند که فعالیت رسانه‌ای ندارد.

5. عادل دوست داشتنی ما، تسلط خود به زبان انگلیسی را گاه به رخ می کشد اما در برابر دکتر صدر جایی برای این گونه تفاخر ها نیست. چون حمید رضا صدر نیز به زبان انگلیسی مسلط است و دستی هم در ترجمه دارد.

6. درست است که عادل فردوسی پور یک «دیوانۀ فوتبال» است اما برای فوتبال، اطلاعات فوتبالی کافی نیست. چون اگر فوتبال، تنها فوتبال و یک ورزش بود بینندگان محدودی داشت و به سیاست و فرهنگ تسری نمی یافت. حمید رضا صدر اما نگاه اجتماعی دارد و بارها تعبیر خاستگاه کارگری فوتبال را از زبان او شنیده ایم و به جنبه های اجتماعی این بازی هم اشاره می کند.

7. با همۀ علاقه ای که به عادل دارم بارها به دایرۀ واژگان محدود او اشاره و به رمان خواندن و فیلم دیدن توصیه کرده ام. صدر اما چنان که گفته شد منتقد فیلم بوده و نه تنها رمان خوان که رمان نویس است و به تازگی دو رمان سیاسی مربوط به تاریخ معاصر را روانۀ بازار کرده است ( تو در قاهره خواهی مُرد؛ درباره زندگی محمدرضا شاه پهلوی از 1340 تا 1359 و سیصد و بیست و پنج روز که به دوران نخست وزیری حسنعلی منصور پرداخته که با ترور از پا درآمد.)

8. اهل رسانه و روزنامه‌نگار باشی توصیفات و تمثیلات و خاطرات بهتری برای گفتن داری تا یک بازیکن سابق. به یاد آوریم که همان شب بازی ایران و پورتوگال (پرتغال) میهمانان برنامۀ عادل دو بازیکن سابق فوتبال و محبوب آبی ها و قرمزها – فرهاد مجیدی و مهدی مهدوی کیا- بودند اما در آن فضای پراحساس نمی توانستند لذت را افزون کنند و حرف هایی می زدند که اگر چه درست بود (مانند ضرورت توجه به تیم های پایه) اما در آن شب خاص جای آن طرح آنها نبود.

مهدوی کیا در آن شب حرف های عاقلانه می زد و نشان می داد فرهنگ آلمانی بر او تأثیر گذاشته و احساسات خود را مهار می کند اما آن شب خاص شب احساس بود! بازیکن و حتی مربی خوب بودن به این معنی نیست که بتوانی خوب صحبت کنی و صد البته خیلی از کسانی که خوب صحبت می کنند نیز در عمل شاید موفق نباشند.

9. کارشناس رسانه باید بر دامنۀ واژگان مخاطب بیفزاید. قرار نیست تنها از توپ و تصویر لذت ببریم. از کلمات هم باید لذت ببریم. عادل فردوسی پور با شیطنت ها و کودک درون ما را سیراب می کند اما با کلمات خاص نه. هر چند هر گاه از تعابیر خود ساخته بهره می برد ماندگار می شود و مشهور تر از همه: او لَه لَه.... یا چقدر خوبیم ما...

در بیان حمید رضا صدر اما به تناوب واژگانی می نشیند که انگار برای نوشتن آماده شده بود. همین دیشب دربارۀ پرتغال گفت: شانس کمی دارد هر چند در دوره های قبل «افتان و خیزان» خود را بالا کشید.

10. صراحت حمید رضا صدر و این که تحت تأثیر القائات عادل هم قرار نگرفت ستودنی است. مجری اصرار داشت از زبان کارشناس تأییدیه ای برای سخنان خود بگیرد که حالا وقت دعوای کی روش- برانکو نیست و لابد انتطار داشت میهمان او یک خطابۀ غرّا در باب همدلی و دوستی ایراد کند و به دو مربی خارجی پند و اندرز دهد که عیش مردم را منغّص نکنید و بگذارید با جام جهانی خوش باشند اما گفت: « تقابل مربی تیم ملی با مربیان باشگاهی همه جا وجود دارد و امری کاملا عادی است» و هر چه فردسی پور تقلا کرد کمی موضع خود را تعدیل کند به هر دو طرف حق داد که به فکر تیم های خود باشند و آن قدر مثال خارجی و داخلی آورد که جای ادامۀ بحث را باقی نگذاشت.

11. در دقایقی از برنامه که قرعه کشی و بخت آزمایی و هشتگ، مربع غلبه پیدا می کند واکنش های آقای صدر دیدنی است. او فوتبال مردمی را بر این بازی ها ترجیح می دهد و شاید برای لحظاتی از این که به ورطۀ ابتذال قرعه کشی ها و تغییر مسیر گفت و گو از جدی و کارشناسی به تبلیغ مفرط بلغزد نگران به نظر می رسد.

12. انکار نمی کنم افتخار سال ها همکاری با حمید رضا صدر در یک روزنامه ولو مجال حضور چندانی نداشت و آشنایی نزدیک با او و اطلاع از خاستگاه خانوادگی و ترجیح ایران و سینما و فوتبال با وجود امکان زیست آرام تر و بی دغدغه در جای دیگری از این دنیا بر زندگی های معمول در این گفتار بی تأثیر نبوده و جدای این ممکن است دو خُرده گرفته شود:

نخست این که چرا در بخش هایی با عادل مقایسه شد در حالی که برنامه عادل باید باشد تا میهمانی چون او هم بیاید و چند روز یک بار در برنامه ای شرکت کردن، کجا و هر روز ودر ساعات متمادی برنامه داشتن کجا؟ پس قیاسی در کار نیست و بریا روشن تر شدن منظور بوده اگر بوده.

دوم این که چرا به درست درنیامدن برخی پیش بینی ها اشاره نشد. مانند پیش بینی یک بازی سرد و بی مزه در افتتاحیه حال آن که بازی خوب و پرطراوتی از کار درآمد. اتفاقا بعد از آن پیش بینی ها با احتیاط و ملاحظات بیشتری صورت گرفته و فوتبال اساسا اگر قابل پیش بینی بود که این همه جذاب نبود!

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: عادل فردوسی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۵۵۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوی تیم دوومیدانی نابینایان و کم‌بینایان با حضور ۶ ورزشکار

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا وسیما، ششمین مرحله اردوی آمادگی تیم ملی دو و میدانی از امروز ۱۶ اردیبهشت ماه برای اعزام به مسابقات جهانی کوبه ژاپن آغاز شد و تا ۲۴ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.    هاجر صفرزاده، سجاد نیک پرست، مهدی اولاد، سامان پاکباز، علی پیروج و امیرحسین علیپور ملی پوشان دعوت شده به این اردو میباشند که تمرینات خود را زیر نظر زهرا علیزاده، حمید فرزین بقا، علیرضا مهرصفوتی، محسن پاکباز، امیدمحمد محمدی و مصطفی بهرامی به عنوان مربی انجام می‌دهند. ملی پوشان کشورمان تمرینات خود را زیر نظر هاجر صفرزاده، امیرخسروانی، سجاد نیک‌پرست، علی شمشیری، خدیجه عبدی، زهراسادات پوراسماعیل، امید ظریف، مهدی مرادی کوچی، مهدی اولاد، سامان پاکباز، علی پیروج، امیرحسین علیپور، حسن باجلودند، وحید علی‌نجیمی و مهرداد مرادی به عنوان ورزشکار و علی اصغر هادیزاده به عنوان سرمربی، داریوش نام‌آور، هرمز راد صادقی‌نیا، حمید مزارزئی، مصطفی بهرامی، زهرا علیزاده، امیرمحمد صلح میرزایی، علی محبی، محسن پاکباز، امیرمحمد محمدی، ماشالله طاهری و مهدی رحیمی به عنوان مربیان تیم و زهرا اقشاریان (دونده همراه) به تمرین میپردازند. مسابقات کوبه ژاپن از ۲۵ اردیبهشت تا ۸ خرداد برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بازگشت / مراسم یادبود مسعود اسکویی در مسجد بلال
  • حضور عادل فردوسی پور در مراسم ختم مسعود اسکویی + فیلم
  • پخش زنده بازی‌های فوتبال امروز دوشنبه ۱۷‌ اردیبهشت از تلویزیون + سایت آنتن و آپارات
  • اردوی تیم دوومیدانی نابینایان و کم‌بینایان با حضور ۶ ورزشکار
  • چهره‌هایی که برای بدرقه گزارشگر سرشناس ورزشی آمدند | از حمید استیلی تا مهدی تاج و...|‌ تصاویر
  • پخش زنده بازی‌های فوتبال امروز یکشنبه ۱۶‌ اردیبهشت از تلویزیون + سایت آنتن و آپارات
  • پخش زنده بازی‌های فوتبال امروز شنبه ۱۵ ‌ اردیبهشت از تلویزیون + سایت آنتن و آپارات
  • پست احساسی کاپیتان استقلال با ایموجی قلب!
  • پست اینستاگرامی و خاص کاپیتان استقلال با ایموجی قلب!
  • کاپیتان استقلال برای یک پیشکسوت سنگ‌تمام گذاشت