Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - «فرهاد فخرالديني» از اجراي قطعات خاطره‌انگيز هنرمندان نام آشناي موسيقي ايران در آکادمي فيلارمونياي آستانه خبر داد و با اشاره به اجراي ارکستر سازهاي ملي در قزاقستان به اين نکته اشاره کرد که مجموعه‌اي از کارهاي اجرا شده، توسط ارکستر سازهاي ملي، به دعوت آکادمي فيلارمونياي آستانه در قزاقستان اجرا مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين برنامه، قطعاتي خاطره انگيز از جمله بهار دلکش از درويش خان، بهار من از علي تجويدي، قطعه‌اي بي‌کلام از علي اکبر قرباني و حدود سه تابلوي بسيار زيبا از استاد ابوالحسن صبا اجرا مي‌شود. در اين اجراها، چند قطعه از آثار من، شامل "ابن سينا" و قطعه "موج" که اجراهاي مختلفي با خواننده‌هاي متعدد داشته اند؛ نيز اجرا مي‌شود.
فخرالديني درباره نحوه اجراي آثار ياد شده در اين برنامه گفت: «اين قطعات قبلاً به شکل‌هاي مختلف تنظيم شده‌اند. به عنوان مثال چند تابلو از سوييت سمفوني ابن سينا است که علي اکبر قرباني به سازهاي ملي برگردانده و با همان ارکستراسيون و ملودي‌ها به شکل جديدي اجرا مي‌شود؛ البته رنگ سازها در اين اجراها اندکي عوض شده‌اند. ضمن اينکه علي اکبر قرباني آثاري را که قبلاً براي ارکستر موسيقي ملي نوشته شده و آماده بود؛ نيز براي ارکستر سازهاي ملي تنظيم کرده است.»
اين آهنگساز درباره ترکيب نوازندگان و نقش خود، يادآور شد: «انتخاب نوازنده‌ها بسيار حرفه اي انجام شده و به نظر مي رسد، نوازندگاني با وجه اخلاقي و هنري مناسب در اين گروه حضور دارند. در اين ارکستر، علي اکبر قرباني به عنوان رهبر و من به عنوان ناظر در کنار کار، حضور دارم.»
فخرالديني با اشاره به تمرينات ارکستر سازهاي ملي براي اجرا در قزاقستان، بيان کرد: «روند کار تاکنون خوب پيش رفته و همه قطعات آماده شده است. ما در هر جلسه تمرين، پيشرفت را لمس مي‌کنيم زيرا هر کسي نسبت به کاري که انجام مي‌دهد؛ متعهد است و در هر تمرين، آثار، زيباتر و احساسي‌تر نواخته مي‌شوند. در قزاقستان گروه ارکستر سازهاي ملي، دو اجرا خواهد داشت که پيش بيني من استقبال از اجراهاست؛ زيرا موسيقي و صدادهي متفاوت سازهاي ايراني، نشان از يک فرهنگ موسيقايي خاص دارد. ارکستر سه شنبه 12 تيرماه عازم قزاقستان است و 13 تير برنامه گروه با تمرين و بررسي سالن و امکانات، آغاز مي‌شود. بررسي سالن قبل از اجرا، حتما بايد انجام شود چون بايد در پروسه اجرا، سازها را کاملاً هم سطح کنيم.»
فخرالديني با اشاره به صداي ساز ني به عنوان بخشي از هويت موسيقي ملي گفت: «ني، سازي است که تقريباً بسياري از کشورها آن را به شکل‌هاي مختلف اجرا مي‌کنند اما همين ني مي‌تواند مشخص براي معرفي داشته باشد به نحوي که وقتي نواخته مي‌شود، همه بدانند متعلق به کجاست. اين نوع شاخصه و ويژگي در ني ايران وجود دارد و اين مساله بسيار مهمي است زيرا اين ني بخشي از هويت موسيقي ماست که مثلاً در کار هنرمنداني چون استاد حسن کسايي خاص‌تر ديده مي‌شود. داشتن اين هويت نشان از يک فرهنگ ديرينه دارد. موسيقي ايران مثل شعر ما پيشينه بسيار خوبي دارد. به اين معنا که گوش کردن به موسيقي ايران از يک نواي با اصل و نسب نشان دارد و يک فرهنگ غني در پشت آن است. موسيقي ايراني هميشه تأثيرگذار است و زياد تأثيرپذير نيست. به اين معنا که در هر کجا حضور دارد همه را به سمت خود جذب مي‌کند و تفاوت‌ها خودنمايي مي‌کند. موسيقي يکي از زيباترين راه‌ها براي بيان ارزش واقعي يک ملت در دنياست. موسيقي مي‌تواند نقشي مهمي در داخل و خارج از کشور داشته باشد. اين مطلب را کسي مي‌گويد که عمر خود را شبانه روز با موسيقي گذرانده است.»
در پي سفر وزير فرهنگ و ورزش قزاقستان در تابستان 96 و امضاي تفاهم‌نامه همکاري فرهنگي هنري بين ايران و اين کشور، همچنين سفر رهبران ارکستر دو کشور براي بررسي زمينه‌هاي همکاري، از ارکستر سازهاي ملي براي اجرا در شهر آستانه و در قالب فستيوال "سرپر" دعوت شد. در پي اين دعوت رسمي، ارکستر سازهاي ملي، متشکل از سازهاي ايراني با نظارت فرهاد فخرالديني، رهبري علي‌اکبر قرباني و خوانندگي وحيد تاج در آستانه قزاقستان برنامه اجرا مي کند. در اين مراسم هفت ارکستر از آکادمي فيلارموني آستانه و همچنين ارکسترهاي ملي از چندين کشور از جمله کره، داغستان، مقدونيه و قرقيزستان براي اجراي برنامه دعوت شده‌اند.
ارکستر سازهاي ملي به همت معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، موسسه توسعه هنرهاي معاصر و همکاري رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در قزاقستان در تاريخ 12 تا 15 تيرماه جاري به قزاقستان سفر مي کند و دو اجرا به دعوت آکادمي فيلارمونياي آستانه در اين شهر خواهد داشت. اين نخستين بار است ارکستري که تمام ترکيب آن را سازهاي ايراني تشکيل مي‌دهند در خارج از ايران به روي صحنه مي‌رود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۵۷۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران، در نوزدهمین شب کارگردان که روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد در کنار اهدای مدالیوم به اکبر زنجانپور از سه چهره تاثیر گذار حوزه تئاتر قدردانی می شود.

انجمن کارگردانان تندیس و لوح تقدیر خود را به پاس سال‌ها تلاش و هنرآفرینی در حوزه کارگردانی تئاتر رادیویی به ژاله علو همچنین به پاس تلاش های فراوان در حوزه آموزش تئاتر و کارگردانی به علیرضا کوشک جلالی و به پاس تلاش های اجتماعی در حوزه تئاتر به علی شمس اهدا خواهد کرد.

این مراسم روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه و از ساعت ۱۷ در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می شود و ورود برای عموم علاقه مندان آزاد است.

کد خبر 6089789 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • دوقلوهای آواز ایرانی در شهر اصفهان به روی صحنه می‌روند
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • موسیقی لرستان در تالار وحدت طنین انداز می‌شود
  • تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • قدردانی از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • عاشقانه‌های مولانا در تالار وحدت پراقبال شد/وقتی موسیقی سنتی رنگ و بوی تازه می‌گیرد+فیلم
  • راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس