Web Analytics Made Easy - Statcounter

می‌توان گفت که شهرستان تربت حیدریه و همچنین بخش بایگ در تولید ابریشم حرف اول را می‌زنند، اما به دلیل واردات بیش از اندازه و همچنین نبود مواد اولیه در این منطقه منجر به این شده است که تولید ابریشم کاهش پیدا کند؛ به گونه‌ای که حتی نتوانند ابریشم را به کشورهای دیگر صادر کنند و این امر برای منطقه‌ای که نزدیک به 70 الی 80 درصد ابریشم دنیا را تولید می‌کند جای تعجب است که مورد بی‌توجهی مسئولان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، ایران از قدیم الایام شاهراه ارتباطی بین شرق و غرب بوده و رفت و آمدهای تجاری جز از طریق این کشور امکان پذیر نبوده است، دوران حکومت مغول در ایران با پرورش کرم ابریشم و صنایع مربوط به آن پیشرفت محسوسی داشته و بافتن پارچه‌های ابریشمی خصوصا در خراسان، یزد و کرمان از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار بوده و از نوشته‌های دانشمندان، مورخین و عده‌ای از سیاحان قدیم چنین بر می‌آید که پرورش و نگهداری کرم ابریشم در مناطق مختلف خراسان و نواحی ساحلی دریای خزر مرسوم بوده است.

محمدرضا عباسپور، رئیس جهاد کشاورزی تربت حیدریه در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مراحل تولید ابریشم، اظهار کرد: بعد از خرید تخم نوغان از جهاد کشاورزی، ابتدا تخم‌ها را درون ظرف و داخل پارچه‌های گرم قرار می‌دهند و تخم‌ها بعد از مدت پنج روز تا یک هفته زنده می‌شوند و بعد از این مرحله کرم‌های ابریشم سه مرحله به خواب می‌روند و بیدار می‌شوند و این مدت 13 روز به  طول  می‌انجامد و در هر مرحله که از خواب بیدار می‌شوند باید مکان آن‌ها تعویض و محل نگهداری تمیز باشد و بعد از خواب سوم و رسیدن به مرحله خواب چهارم که در مدت سه روز طول می‌کشد، کرم‌ها به مکان بزرگ‌تر منتقل می‌شوند.

وی در ادامه این مطلب افزود: زمانی که پیله به اندازه کافی بزرگ شد در کارگاه‌های ابریشم‌کشی که در شهرستان تربت حیدریه در بخش بایگ انجام می‌شود پیله‌ها را در مخازن آب داغ می‌اندازند و آن‌ها را می‌جوشانند و در نهایت با انجام دیگر مراحل به نخ ابریشم تبدیل می‌شود.

سرعت افزایش تعرفه واردات پیله تر و ابریشم برای صنعت نوغانداری توجیه اقتصادی ندارد 

رئیس جهادکشاورزی تربت حیدریه در خصوص فرصت‌ها و چالش‌های صنعت پیله و ابریشم، عنوان کرد: مشکل بزرگی که در این زمینه وجود دارد این است که متاسفانه صنعت نوغانداری و ابریشم شهرستان تقریبا از سال 91 الی 92 دچار بحران‌های عظیمی شد و به طور کلی در همه حوزه‌ها مشکلات عدیده‌ای به وجود آمد، یک دلیل آن را می‌توان تعرفه واردات پیله تر و نخ ابریشم نام برد که به سرعت در کشور افزایش پیدا کرد.

وی اضافه کرد: این امر به گونه‌ای بود که صنعت نوغانداری توجیه اقتصادی نداشت و در حال حاضر این مشکل وجود دارد و البته از سال گذشته طرحی آغاز شد که تعرفه‌ها اصلاح شود و پیشنهاد ما این بود که تعرفه واردات نخ ابریشم را به شدت بالا ببرند و اگر این نظر مورد قبول واقع شود تعرفه را بیش از 30 درصد قرار دهند، اما باید گفت که این موضوع با تعرفه‌های سال 90 بسیار متفاوت بود چراکه در آن زمان بیشتر بر این امر تکیه بود که نخ وارد نشود.

وی با بیان اینکه در صنعت نوغانداری تولید بسیار افت پیدا کرده و پیله تر زیادی وجود ندارد، ادامه داد: در شهرستان تربت حیدریه و در بخش بایگ 1200 کارگاه وجود دارد که تنها 400 کارگاه فعال هستند و اگر آن‌ها فعال باشند و تعرفه واردات پیله تر را هم به صورت محدودتر و کمتر افزایش دهیم تمامی کارگاه‌ها می‌توانند مشغول به کار باشند.

 واردات نخ ابریشم یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت نوغانداری است 

عباسپور با بیان اینکه یکی از عمده مشکلات ما واردات نخ ابریشم است، خاطرنشان کرد: زمانی که تعرفه‌های واردات بسیار پایین آمد، در سال جاری مصوبه‌ای به مجلس داده شد و امیدواریم که این موضوع پیگیری شود و بتوانیم آن را به 32درصد برسانیم و مشکل دیگری که در سال گذشته هم با آن مواجه بودیم، تخم‌های نوغانی است که تولید شده بود و بخشی از آن‌ها دچار بیماری شدند و در مراحل آخر تولید به اصطلاح خواب چهار کرم ابریشم مریض شدند و تلفات بسیاری دادیم و این موضوع را پیگیری کردیم و به ما قول دادند که دولت مقداری از خسارت را به نوغانداران پرداخت کند. 

وی در خصوص بازاریابی و اقتصاد ابریشم، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که متاسفانه در چند سال گذشته الیاف طبیعی پنبه و ابریشم یک رقیب جدی پیدا کرد که الیاف مصنوعی پنبه و ابریشم را وارد می‌کنند و الیاف طبیعی که ما تولید می‌کنیم با وجود داشتن کیفیت بسیار بالا مورد بی‌توجهی قرار گرفته چراکه الیاف مصنوعی قیمت پایین‌تری دارند.

رئیس جهاد کشاورزی تربت حیدریه اضافه کرد: در سال‌های گذشته به صورت متواری در نوغانداری تولید داشتیم و این امر منجر به صادرات به دیگر کشورها شد و اگر بتوانیم در حد مواد اولیه نساجی که برای ابریشم استفاده می‌کنند را جبران کنیم، آن زمان می‌توان گفت که کار بزرگی انجام داده‌ایم.

عباسپور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا چه میزان می‌توان بر روی این موضوع که 86 درصد ابریشم دنیا در تربت حیدریه تولید می‌شود، تکیه کرد: ادامه داد: در این منطقه 1200 کارگاه ابریشم‌کشی وجود دارد و در حال حاضر تولید پیله تر در تربت حیدریه کاهش پیدا کرده اما در زمینه ابریشم‌کشی هنوز 75درصد در منطقه تولید می‌شود بدین منظور، پیله تر حمل و در جای دیگر تولید می‌شود.

خراسان رضوی دومین تولید کننده پیله در کشور است 

فرید سرجمعی رئیس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی در ادامه این گفت‌وگو، اظهار کرد: تولید در شهرستان تربت حیدریه، خراسان رضوی و کل کشور در سال جاری به شرح ذیل اعلام می‌گردد، لازم به توضیح است که خراسان رضوی دومین تولید کننده پیله در کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: در سال جاری و در شهرستان تربت حیدریه تعداد جعبه توزیع شده 135، تولید پیله تر 51 تن و تولید ابریشم خام 9 تن است، در خراسان رضوی تعداد جعبه توزیع شده 5231، تولید پیله تر 107 تن و تولید ابریشم خام 17 تن است و در نهایت در کشور تعداد جعبه توزیع شده 28 هزار، تولید پیله تر 850 تن و نیز تولید ابریشم خام 136 تن اعلام شده است.

سرجمعی در خصوص کاهش تولید ابریشم، بیان کرد: افزایش سن نوغانداران و کهولت سن، عدم استقبال قشر جوان، واردات ابریشم بدون نیازسنجی، عدم افزایش قیمت نسبت به دیگر محصولات کشاورزی و در آخر هم کیفیت پایین جعبه‌های توزیع از جمله عوامل کاهش تولید ابریشم به شمار می‌رود.

وی عنوان کرد: برای افزایش تولیدات در سال آینده نسبت به توزیع تخم‌های نوغان  و کیفیت بالا اقدام خواهد شد که کل جعبه‌های توزیعی، وارداتی خواهند بود، البته این واردات در سال گذشته و سال جاری انجام شد اما تعداد جعبه‌ها کافی نبود.

رئیس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در سال جاری اقداماتی انجام و یا در حال انجام است که شامل مواردی مانند تشکیل صندوق توسعه نوغانداری که منوط به تشکیل شرکت‌های تخصصی نوغانداری است و این شرکت‌ها در مراحل ثبت هستند و از مهم‌ترین وظیفه این صندوق پرداخت تسهیلات در قالب خسارت احتمالی و همچنین احداث سالن‌های ویژه نوغانداری است که نیاز به عضویت هریک از نوغانداران و ابریشم‌کشان در شرکت‌های تعاونی نوغانداری است.

سرجمعی اضافه کرد: تهیه مواد ضدعفونی رایگان جهت ضدعفونی سالن‌های نوغاندارانی که در سال جاری مشکل بیماری کرم ابریشم داشته‌اند، توسط شرکت مربوطه و با همکاری نوغانداران محل سالن‌های پرورش نامبردگان به انجام خواهند شد، از دیگر اقدامات پیگیری در خصوص پرداخت خسارت به نوغاندارانی است که در سال گذشته خسارت دیده‌اند.

وی ادامه داد: پیگیری در خصوص افزایش مبلغ پرداختی خسارت صندوق بیمه محصولات کشاورزی به نوغانداران، برگزاری کلاس‌های آموزش نوغانداری در مناطقی که درخواست کرده‌اند، ادامه بیمه تخم‌های نوغان در سال جاری و حائز اهمیت است.

سرجمعی در خصوص جایگاه تربت حیدریه به لحاظ تولید پیله، گفت: شهرستان تربت حیدریه در خراسان رضوی رتبه اول را به لحاظ تولید پیله را دارا است و از نظر تولید ابریشم نیز نه تنها در استان بلکه در کشور نیز رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

منطقه بایگ می‌تواند برای 2400 نفر شغل ایجاد کند که این امر نیازمند تامین مواد اولیه است 

علیرضا وثوقی نژاد مدیرعامل شرکت تعاونی ابریشم‌کشان بایگ در ادامه گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در منطقه بایگ 1200 کارگاه ابریشم‌کشی وجود دارد که از این تعداد به دلیل نبود مواد اولیه که همان پیله است به 400 کارگاه فعال رسیده  است و اگر تمامی کارگاه‌های این منطقه فعال و مواد اولیه در دسترس باشد هر کارگاه به دو نفر نیاز دارد که در کل، 2400 نفر مشغول به کار هستند به این شرط که مواد اولیه تامین شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه تولید داخلی ما به صفر رسیده و مجبور هستیم که تخم نوغان را وارد کنیم و این امر یک معضل شده و راه‌حل رفع مشکل این است که دولت به فکر باشد و باید در خصوص تهیه تخم نوغان سالم اقدام کند چراکه در سال‌های گذشته به دلیل بیماری تمامی تخم‌های ایرانی از بین رفتند.

مدیرعامل شرکت تعاونی ابریشم‌کشان بایگ تصریح کرد: تا زمانی که دولت نتواند تخم نوغان سالم وارد کند و کانون‌های آلوده کشور را از بین نبرد این اتفاق میسر نمی‌شود و باید آن جایگاه قبل و بعد از پرورش نوغانداری ضدعفونی و اعتبارات کافی هم برای تولید ابریشم کل کشور در نظر گرفته شود و همچنین باید از تک محصولی خارج شویم بدین منظور که متکی به فرش نباشیم و در حوزه پارچه بافی هم ورود پیدا کنیم.

وی در خصوص قاچاق واردات، خاطرنشان کرد: ما ابریشم را از راه‌های قانونی وارد می‌کنیم و نمی‌توان گفت که اصلا قاچاق وجود ندارد و در حال حاضر عده‌ای از افراد به صورت قاچاق ابریشم را از چین وارد می‌کنند و نخ نامرغوب را کیلویی 45 هزار تومان به فروش می‌رسانند و اصلا هم متوجه نمی‌شویم که این محصول مرغوب و یا نامرغوب است، هر چند که اگر پیله داخلی باشد نخ درجه یک عالی به فروش خواهد رسید.

وی گفت: در منطقه بایگ تمامی کارگاه‌ها به صورت سنتی فعالیت می‌کنند چراکه قدمت ابریشم در بایگ سنتی است و اگر از سوی دولت حمایت شویم این قابلیت را داریم که به صورت صنعتی هم کار ‌کنیم و مزیت آن در مرغوبیت و کیفیت داشتن نخ است. 

وثوقی نژاد در خصوص وضعیت صادرات، اظهار کرد: متاسفانه ما بیشتر وارد می‌کنیم زیرا مواد اولیه وجود ندارد که خواسته باشیم صادرات کنیم و نیاز کشور تقریبا حدود 400 الی 500 تن نخ است اما تولید ما 100 تن بیشتر نیست و نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم.

احیای صنعت نوغانداری می‌تواند به عنوان منبع درآمد ارزی کشور از طریق تولید مواد خام، نخ ابریشم قالی، تولید پارچه ابریشمی و سایر فعالیت‌های مربوط به صنعت ابریشم قرار گیرد و با توجه به توسعه این بخش تولیدی، فرصت زیادی برای توسعه صنایع دستی فراهم می‌شود که به نوبه خود کمک فراوانی به جامعه روستایی خواهد نمود و باعث به کارگیری نیروهای مازاد بخش کشاورزی و زنان روستایی را فراهم خواهد کرد.

رسیدن به این امر مهم نیازمند عزم و اراده مصمم دولت است که این قشر از جامعه را فراموش نکند و برای حمایت از نوغانداران کوشا باشد.

گزارش از مینا خلیل‌زاده؛ ایسنا- منطقه خراسان

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام ابريشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۵۷۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ سید صمد ضیائی درخصوص نظام کنترل کیفیت کود‌های وارداتی و تولید داخل توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور گفت: علاوه بر آنکه ثبت کود توسط مؤسسه تحقیقات آب و خاک انجام می‌شود، طرحی در کل کشور ازسوی دفتر مرکزی این شرکت به اجرا گذاشته می‌شود تا کل فرآیند را تحت کنترل درآورد.

وی افزود: پارسال از ۱۹۲ پارت، درمجموع ۳۵ هزار و ۷۲۵ تُن انواع کود‌های ازته، فسفاته و پتاسه توسط تیم نمونه برداری انجام و نمونه پس از پلمپ به مرکز تحقیقات کاربردی نهاده‌های کشاورزی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور ارسال شد.

ضیائی به بیان اهمیت نظام کنترل کیفی نهاده‌های کشاورزی در این شرکت تاکید کرد: با این روش خواهیم فهمید که کودشیمیایی در کجا تولید، توزیع و به چه ترتیبی حمل می‌شود، تا اثرات مثبت آن بتواند به همه بهره‌برداران تعمیم داده شود.

وی خاطرنشان کرد: این نظام همچون گواهی‌های ایزو که کاملاً استاندارد هستند، کمک می‌کند تا محموله‌های کودی، در صحت و سلامت تولید شود و سپس به دست بهره‌برداران برسد.

دیگر خبرها

  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • ۱۳ مزرعه غیر فعال تولید مرغ مادر آرین احیا می‌شود
  • آغاز توزیع بیش از ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان
  • فراز و فرود نوغانداری در گیلان /تجارت پر سودی که از رونق افتاد
  • کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان
  • کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵ هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • ساخت ۱۰ تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی
  • قدرتنمایی بزرگترین عضو خانواده تیگو در نمایشگاه پکن ۲۰۲۴ /عکس
  • برنامه ریزی برای توزیع ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در گیلان