Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعضای شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت که از صبح امروز به قم سفر کرده اند با برخی علما و مراجع دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، اعضای شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت که از صبح امروز به قم سفر کرده اند با برخی علما و مراجع دیدار کردندکه تا امشب ادامه دارد.

 

آیین خطبه خوانی در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد

 

اعضای شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت در آغاز برنامه های خود به زیارت حضرت معصومه(س) رفته و در مراسم خطبه خوانی شرکت کردند و پساز آن به دیدار مدیر حوزه های علمیه کشور رفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

فعالیت‌های ستاد دهه کرامت نماد هم‌افزایی و همکاری است/ تلاش در جهت معرفت‌افزایی نسل جوان

 

آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه سراسر این دیدار ضمن تقدیر از فعالیت‌های این شورا گفت: باید از این اهتمام و اقدام ارزنده و ستودنی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت تشکر کرد.

 

وی افزود: به فضل الهی این شورا که یک دهه از فعالیت های آن می گذرد الگویی از کار مشترک و هم افزایی است که قابل تقدیر است.

 

اعرافی ادامه داد: این فعالیت ها باید حکیمانه، عالمانه و سنجیده باشد و توقف نکند و این نگاه این شورا که معطوف به واقعیت های اجتماعی است، قابل تقدیر است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به دوران امام صادق (ع) و امام باقر (ع) اشاره کرد و افزود: در دوران امام باقر و امام صادق فضایی فراهم شد تا یک میراث عظیم برای تشیع به ارمغان بیاید به طوری که امروز بیش از 70 هزار اثر و میراث علمی از این دو امام بزرگوار در اختیار داریم.

 

مدیر حوزه علمیه سراسر کشور ادامه داد: این دو بزرگوار یک جریان بزرگ علمی و فرهنگی را به وجود آوردند و این حرکت بزرگ که در دوران این دو امام پایه ریزی شد یک دوره گشایش علمی و فرهنگی را رقم زد که برای دشمنان خاندان پیامبر بسیار سنگین تمام شد.

 

امام جمعه قم ادامه داد: دو الگو را در برابر این گشایش شاهدیم که متضاد با یکدیگر است. قالب اول قالب خشونت و قساوت در عصر امام کاظم بود که هارون الرشید اعمال کرد و الگوی دوم که الگوی جدید و بی سابقه بود الگوی مسالمت آمیز و استراتژی هضم امامت در خلافت بود که مامون آن را اجرا کرد.

 

وی تصریح کرد: اما استراتژی امام رضا (ع) این بود که این هضم در ذهن جامعه اتفاق نیفتد و علاوه بر آن بهره گیری از این تهدید و استفاده از این فرصت برای گشایشی جدید بود و ایشان با هجرت بزرگ خود یک شکوفایی اجتماعی و سیاسی را پایه ریزی کرد و باعث گسترش اندیشه و معارف اسلام در عالم شد.

 

آیت الله اعرافی در ادامه به درس هایی که از عصر امام رضا (ع) می توان گرفت، اشاره کرد و افزود: هنر بزرگ امام رضا (ع) این بود که یک تهدید پیچیده را خنثی و تبدیل به فرصتی ظریف و بزرگ کرد. همچنین مواجهه ایشان با یک جنگ نرم و نقشه ای پیچیده و به ظاهر زیبا بود که به مقابله با آن پرداخت.

 

وی ادامه داد: نکته دیگر یا درس دیگر بهره گیری امام رضا (ع) از عنصر هجرت بود که بر ایشان تحمیل شد اما ایشان تبعیض را به هجرت تبدیل کرد که سرآغاز گشایشی جدید بود. همچنین مواجهه امام با جریان انحرافی واقفیه بود که توسط برخی از نزدیکان امام کاظم در درون شیعه ایجاد شد و بیش از نیمی از شیعیان را در خود فرو برد.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در ادامه نکاتی را به دیدارکنندگان یادآور شد و افزود: در فعالیت های خود باید بعد معرفتی را تقویت کنیم و به معرفت افزایی نسل جوان بپردازیم. همچنین کارهای علمی، معرفتی و گفتمان سازی و انتقال معارف باید تقویت شود.

 

وی به بحث شادی و جشن اشاره کرد و افزود: جامعه در کنار مظاهر حزن و اندوه نیازمند شادی و فرح است که باید سنجیده و حکیمانه باشد و نهادینه سازی حرکت شادی آفرین در جامعه بسیار ستودنی است.

 

امام جمعه قم تاکید کرد: جشن و شادی معیارهایی دارد که باید رعایت کرد و به تولید شادی های مشروع، حیات بخش و فرحبخش برای جامعه و نسل جوان پرداخت.

 

اعرافی در پایان به رویکرد جشن های این ستاد اشاره کرد و افزود: رویکرد خدمت رسانی این جشن ها جای سپاس دارد چرا که در جامعه با مجموعه ای از آسیب های اجتماعی مواجه هستیم که بسیار مهم است و گره زدن شعائر با حل مشکلات مردم از جمله آزادی زندانیان، رفع موانع ازدواج و ... بالاترین خدمت است.

 

بسترسازی و تسهیل فعالیت های دهه کرامت با محوریت مردم

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حبیب رضا ارزانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور نیز در این دیدار گفت: حضور ارزشمندی که امروز انقلاب اسلامی ایران در سراسر دنیا دارد مرهون زحمات خالصانه آیت الله اعرافی به عنوان رییس جامعه المصطفی العالمیه و فعالیت های این مرکز جهانی است که هزاران نفر  به مهد تشیع آمده  و پس از تحصیل برای تبلیغ دین به کشور خود برمی گردند.

 

دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشوردر ادامه به فعالیت های شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور اشاره کرد و افزود: 35 نهاد عضو این شورا هستند و در طول این 10 سالی که جلسات شورا برگزار می شود، نتایج فراوانی را داشته است.

 

مسئول شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور تصریح کرد: این شورا 10 سال در جمعی صمیمی حضور داشته و این صمیمیت، کار را به شایستگی پیش برده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی تاکید کرد: نگاه این 35 دستگاه بسترسازی و تسهیل فعالیت هاست تا مردم خود درگیر این برنامه ها شده و در طول این دهه فعالیت های ارزنده و شاخصی داشته باشیم.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: برای ماندگاری دهه کرامت و برنامه های آن باید مجموعه های مردمی محور فعالیت ها باشند و تمام دستگاه های دولتی و اجرایی نقش حمایتی داشته باشند.

 

 وی با بیان اینکه امسال شعار واحدی انتخاب شده است افزود: شعار اصلی امسال ما در شورای دهه کرامت خدمت کریمانه است که برگرفته از منویات مقام معظم رهبری است که دغدغه ی آسیب های اجتماعی را دارند و بر خدمت کریمانه تاکید می کنند.

 

اعزام 20هزار مبلغ به سراسر کشور در دهه کرامت

 

نماینده آستان قدس رضوی در شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامتدر این دیدار تصریح کرد: آستان قدس رضوی از مجموع ده‌ها هزار برنامه که در حال تدارک است  8هزار برنامه مربوط به مشهد مقدس و ۱۲ هزار برنامه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

 

محمدی افزود: مجموعا ۵۰ عنوان برنامه در چهار گستره تنظیم کردیم که همه این برنامه‌ها با رویکرد شعار دهه کرامت که خدمت کریمانه است پیش می رود.

 

وی افزود برنامه‌های ما پیوست محتوایی مبتنی بر سیره اجتماعی امام رضا(ع) دارد و امسال بنا داریم توسعه مهمانسرای امام رضا را بدون تشریفات در وعده های صبحانه و ناهار در دو ایستگاه برای مردم داشته باشیم.

 

نماینده آستان قدس رضوی در شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت،  با اشاره به برنامه‌های آستان مقدس حضرت محضرت امام رضا علیه السلام تصریح کرد ۱۲ هزار برنامه که در کشور برگزار می‌شود مبتنی بر اعزام خادمان بوده که در همه نقاط کشور شامل ۱۵۰۰ نقطه اعزام داشتیم و در جایی از کشور وجود ندارد که خدام ما حضور نداشته باشند.

 

وی به دیگر برنامه ها اشاره کرد و گفت: اعزام گروه‌های جهادی، پزشکی، اعزام ۲۰ هزار مبلغ،چندین هزار کمک هزینه جهیزیه، کمک به بیماران سرپرست خانواده بخشی از برنامه‌های اجتماعی این آستان است ادامه داد: همچنین سه نشست تخصصی را برگزار کردیم.

 

محمدی یادآور شد: برنامه «زیر سایه سار خورشید» که در قالب آن کاروان های خدام با اعزام به نقاط مختلف کشور با اجرای دهها برنامه مردمی برگزار می شود و پرچم گردانی و اهدای بسته های تبرکی انجام می شود.

 

نماینده آستان قدس رضوی در شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور در پایان تصریح کرد: درعرصه بین المللی نیز در 25 کشور هفته فرهنگ رضوی با عنوان «ایوان آفاق» برگزار می شود.

 

اعلام عناوین روزهای دهه کرامت در  سال ۱۳۹۷

 

حجت الاسلام والمسلمین بهشتی پور نماینده آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) در شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور نیز در این دیدار گفت: بنا بر اقتضائات شعار خدمت کریمانه به عنوان شعار دهه کرامت انتخاب شد.

 

وی ادامه داد: طبق این شعار، عناوین ایام دهه کرامت نیز نامگذاری شد که عنوان روز اول دهه کرامت که مصادف با میلاد حضرت معصومه (س) است،«خدمت کریمانه در پرتو محبت کریمه اهل بیت (س)» انتخاب شد.

 

مدیرکل روابط عمومی و تبلیغات حرم حضرت معصومه(س) افزود: «خدمت کریمانه و ترویج خدمت گره گشایی» عنوانی است که برای روز دوم درنظر گرفته شده است.

 

وی تصریح کرد:  برای روز سوم عنوان «شادی مومنانه در سایه خدمت کریمانه» و برای روز چهارم عنوان «شهدا؛ الگوی خدمت کریمانه» انتخاب شد.

 

نماینده آستان مقدسه حضرت معصومه (س) در شورای بزرگداشت دهه کرامت کشور یادآور شد: برای روز پنجم که روز بزرگداشت امامزادگان (ع) است، عنوان «خادمان خاندان اهل بیت (ع)؛ نماد خدمت کریمانه» در نظر گرفته شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین بهشتی پور با اشاره به اینکه ششمین روز از دهه کرامت به روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) اختصاص یافته است افزود: عنوان «خدمت کریمانه در اقتدا به امین ولایت (ع)» برای این روز در نظر گرفته شده است که امین ولایت از صفات بارز برادر امام رضا (ع) است.

 

وی تصریح کرد: «میزبانی کریمانه؛ شعار خادمان اهل بیت (ع)» برای روز هفتم و «وقت و نذر؛ کرامت جاودانه» برای روز هشتم در نظر گرفته شده است.

نماینده آستان مقدسه حضرت معصومه (س) در شورای بزرگداشت دهه کرامت کشور افزود: روز نهم با عنوان «ارتقای کرامت اجتماعی با حمایت از کالای ایرانی» و روز دهم با عنوان « اهل بیت پیامبر اعظم (ص)؛ پناه مستضعفان جهان» و  در نهایت یازدهم ذیقعده مصادف با میلاد باسعادت حضرت امام رضا (ع) روز «امام هشتم (ع) الگوی کامل خدمت کریمانه» نامگذاری شده است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه برنامه های آستان مقدس حضرت معصومه(س) در چهار محور برنامه ریزی شده است به برخی از این برنامه ها اشاره کرد و افزود: استقبال از کاروان زیر سایه خورشضی، افتتاحیه جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، افتتاح جشن های دهه کرامت،برگزاری جشن بزرگ همراهی،برگزاری نمایشگاه بهشت بانو،جشنواره مردمی کرامت، برگزاری مسابقه حدیث کرامت و اعزام سفیران کریمه از جمله ی این برنامه هاست.

 

خروجی‌ برنامه‌های مذهبی باید التزام تبعیت مردم از اهل‌بیت(ع) را افزایش دهد

آیت‌الله سید محمد سعیدی نیز ظهر امروز در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت دهه کرامت طی سخنانی با اشاره به اینکه برخی از مراسم‌ها و برنامه‌ها مستمر و دارای پیام‌ها و مفاهیم مهم هستند، گفت: اهل‌بیت(ع) از مجالسی که برای آن‌ها برگزار می‌شود راضی هستند به همین علت پرداختن به برپایی این مجالس تاکید کرده‌اند.

 

وی با بیان اینکه مناسبت‌های مذهبی فرصتی برای جریان‌سازی است، ادامه داد: اگر به دنبال جریان‌سازی موضوعی هستیم باید به دنبال مردمی کردن آن باشیم به همین علت باید از پرداختن به امور منتسب به دستگاه یا نهادها بپرهیزیم.

 

تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) بر لزوم افزایش بعد معرفتی مجالس اهل‌بیت(ع) تاکید و خاطرنشان کرد: در این مجالس و برنامه‌ها باید کاری کنیم که بر محبت مردم نسبت به اهل‌بیت(ع) افزوده شود به همین علت بررسی نتایج برنامه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی هدف از محبت و عرض ارادت به اهل‌بیت(ع) را تبعیت از این خاندان عصمت و طهارت دانست و گفت: خروجی‌های برنامه‌های مذهبی باید التزام تبعیت مردم از اهل‌بیت(ع) را افزایش دهد.

 

آیت‌الله سعیدی یادآور شد: هر چند به صورت ظاهری دلخوش محبت به اهل‌بیت(ع) بودن نیز برای فرد برکات خاصی را به دنبال دارد اما اگر این محبت در اعمال و افکار انسان راه یابد زندگی او را متحول می‌کند.

 

امام جمعه قم با بیان اینکه فعالیت‌های ستاد بزرگداشت دهه کرامت باید با نیت خالص، دقت و مشارکت در حد توان دنبال شود، عنوان کرد: فراگیری مشارکت آحاد مردم باید مورد توجه قرار گیرد، همانطور که شیاطین با امپراطوری که در حوزه رسانه و فضای مجازی دارند پلیدی‌ها را در جامعه رواج می‌دهند، عطر دهه کرامت نیز باید سیاهی‌ها را از بین ببرد.

 

وی بر لزوم پرهیز از امور تشریفاتی و هزینه‌های اضافی در دهه کرامت تاکید کرد و ادامه داد: اگر امام رضا علیه‌السلام و حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها به سمت ایران حرکت کردند برای این بود که یک حوزه قوی برای شیعه تشکیل دهند.

 

معرفت‌افزایی و نشاط‌آفرینی با معیارهای خاص دینی در دهه کرامت

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حبیب‌رضا ارزانی همچنین در دیدار اعضای شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت با آیت‌الله سعیدی با اشاره به اینکه این شورا اکنون وارد دهه دوم فعالیت خود شده است، گفت: طی این سال‌ها افراد، فعالیت‌های مختلف را خالصانه در راستای خدمت به اهل‌بیت(ع) دنبال کرده‌اند چراکه نام اهل‌بیت‌(ع) جدایی‌ها را کنار می‌زند و موجب یکدلی و وحدت می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه معرفت‌افزایی، نشاط‌آفرینی با معیارهای خاص دینی و خدمت‌گزاری به اهل‌بیت(ع) به‌عنوان اولویت‌های مهم برنامه‌های دهه کرامت دنبال می‌شود، افزود: بخش قابل توجهی از فعالیت خدماتی در قالب ویژه برنامه «زیر سایه خورشید» دنبال می‌شود.

 

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور خاطرنشان کرد: هفته گذشته در استان فارس و امروز در قم نشست شورای هماهنگی دهه کرامت را برگزار کرده و هفته آینده در حرم عبدالعظیم حسنی(ع) و در در پایان دهه کرامت نیز در حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام نشست‌های دیگر این شورا را برگزار خواهیم کرد.

 

جشن‌های دهه کرامت باید مردمی باشد

مرتضی طاهریان دبیر اجرایی شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت نیز در دیدار اعضای شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت با آیت‌الله سعیدی با اشاره به اینکه درگذشته این ستاد برای انجام فعالیت‌های خود به صورت مطلوب در سطح کشور معرفی نشده بود، گفت: اینکه مقام معظم رهبری سال 89 در نخستین دیدار سفر خود به قم فرا رسیدن دهه کرامت را تبریک گفتند و نسبت به بزرگداشت این دهه تاکید کردند موجب معرفی مطلوب‌تر ستاد بزرگداشت شد.

 

طاهریان ادامه داد: اکنون با همراهی اعتاب مقدس، مجموعه‌های مختلف مردمی و دولتی شاهد اتفاقات قابل توجهی در راستای مردمی‌سازی جریان دهه کرامت هستیم که امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه جشن‌های دهه کرامت باید مردمی باشد، گفت: بازارها از مراکزی هستند که می‌توانند موجب مردمی‌سازی برنامه‌های دهه کرامت شوند.

 

پایان پیام/78

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت جشن های دهه کرامت اقتصاد جام جهانی روسیه ترامپ شیراز تیم ملی ایران مجلس دولت شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت دیدار با مراجع جشن های دهه کرامت دهه کرامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۵۸۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهه کرامت فرصت معرفی الگوهای برتر جهان اسلام به دختران است

حجت الاسلام و المسلمین «سیدعلی قاضی عسکر»، دهه کرامت را فرصت مناسبی برای ترویج سیره ائمه معصومین(ع) دانست و اظهار کرد: مردم طالب معارف و آموزه های دینی هستند، از همین رو اگر بتوانیم از نظر محتوایی پاسخگوی نیازهای روز جامعه و مردم باشیم، در مخاطبان تاثیرگذار خواهد بود.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) بیان کرد: با توجه به تهاجم فرهنگی که در جامعه با آن روبرو هستیم و برنامه های دشمن برای معرفی الگوهای غربی به دختران و بانوان، ایام دهه کرامت فرصتی مغتنم برای معرفی الگوهای برتر معرفی شده از سوی جهان اسلام است.

وی با اشاره به برنامه دشمن برای انحراف نسل جوان و تأثیر سوء بر جامعه بانوان، گفت: ضرورت دارد که همه دستگاه ها و مراکز فرهنگی برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، تلاش کنند، مبارزه با آسیب های اجتماعی باید به شکل صحیح و با اقناع صورت گیرد و برخوردهای تند نمی تواند اثربخش باشد.

 حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر همچنین بر لزوم بهره گیری از ظرفیت مساجد، دستگاه ها و نهادها، چهره ها و شخصیت های فرهنگی و هنری برای تحقق شعار سال تاکید و خاطرنشان کرد: با توجه به فراهم بودن زیرساخت های لازم، با تعامل و همکاری میان مجموعه ها و دستگاه ها می توان برای تحقق شعار سال با مشارکت مردمی تلاش کرد تا شاهد یک جهش اقتصادی در حوزه اقتصادی و صنایع باشیم.

منبع: خبرگزاری شبستان

دیگر خبرها

  • برنامه «اطعام رضوی» در استان سمنان اجرا می‌شود
  • بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • تدارک ویژه حوزه‌های علمیه برای دهه کرامت در ۱۴۰۰ نقطه دنیا
  • دهه کرامت فرصت معرفی الگوهای برتر جهان اسلام به دختران است
  • جایگاه شورا به درستی در جامعه نهادینه نشده است
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • رضایتمندی مردم از اجرای طرح نور در سطح استان سمنان
  • برپایی جشن «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد
  • خانواده محور بودن برنامه‌های دهه کرامت در آذربایجان شرقی