Web Analytics Made Easy - Statcounter

زهرا سعیدی مبارکه نماینده مردم مبارکه و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در تشریح نشست عصر امروز کمیسیون متبوعش اظهار داشت: جلسه امروز با حضور ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و نمایندگان بخش خصوصی، دیوان محاسبات و اعضا برگزار شد.

وی افزود: در نشست امروز مقرر شد بازار ارز ساماندهی شود و البته درباره موضوع بازار ثانویه هم بحث و تبادل‌نظر و مقرر شد تمهیدات لازم در این خصوص انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعیدی ادامه داد: با توجه به اینکه موضوع اصلی اولویت‌بندی کالاهای اساسی بود و مقرر شده که کالاهای اساسی با نرخ 4200 تومان به بازار عرضه شود و در این رابطه آقای سیف توضیح داد که 80 درصد صادرات غیرنفتی به کالاهای مصرفی اختصاص پیدا می‌کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بر همین اساس عنوان کرد: سیف همچنین عنوان کرد که یک گروه از کالاهای اساسی وجود دارند که نرخ 4200 هزار تومان به آنها تعلق می‌گیرد و یک سری هم کالاهای حضوری که از محل 80 درصد صادرات غیرنفتی و ارز با نرخ 4200 تومان به بازار عرضه شود.

وی‌ ادامه داد: دسته سومی هم در سخنان رئیس کل بانک مرکزی عنوان شد که بر این اساس برای ساماندهی بازار این گروه هم باید مدیریت و ساماندهی شود که آنهم کالاهای مصرفی است که مشکلاتی را در بازار به وجود آورده بود و عدم تخصیص ارز به این گروه باعث بروز مشکلاتی شده بود. بنابراین مقرر شد 20 درصد ناشی از صادرات غیرنفتی به کالاهای مصرفی اختصاص پیدا کند. کالاهای ممنوعه هم که گروه چهارم هستند اصلاً تخصیص ارز دولتی به آنها انجام نمی‌شود و درصد آن صفر است.

این نماینده مجلس با بیان دیگر جزئیات نشست عصر امروز کمیسیون متبوعش عنوان کرد: موضوع ساماندهی بازار ارز مهمترین موضوع مطرح‌شده در جلسه امروز بود که هم نمایندگان نظرات خود را اعلام کردند و پیشنهاد‌اتی را ضمن آن ارائه کردند و همچنین رئیس بانک مرکزی آماری ارائه داد که درنهایت تمهیدات لازم برای کنترل بازار ارز صورت گیرد.

سعیدی افزود: مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم هم در جلسه امروز کمیسیون مطرح شد و به این نکته هم اشاره شد که به هر حال تولیدکنندگان، صنعتگران و مردم گلایه‌هایی دارند اما موضوع در این میان این است که ما در حال حاضر در جنگ اقتصادی هستیم و همه باید برای عبور از این مرحله تلاش کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: البته با توجه به اینکه ما هم منابع ارزی‌مان و هم منابع انسانی و خدادادی‌مان در کشورمان به‌گونه‌ای است که پتانسیل داریم، ان‌شاءالله به خوبی و با اتحاد و همدلی این دوران را پشت سر خواهیم گذاشت. مطمئناً در دوره‌ای به مردم فشار وارد می‌شود اما آنچه که مهم است این است که تمام تلاش ما بر این خواهد بود تا بتوانیم گشایش اقتصادی در این جنگ اقتصادی به وجود آید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۶۰۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۲۴ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان از افزایش ۲۲۴ میلیون دلاری صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان خبر داد.

به گزارش ایسنا، حسین روستایی - رایزن بازرگانی ایران در افغانستان - اعلام کرد: میزان صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان در دوازده ماه سال ۱۴۰۲ بـه یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون دلار رسید که این میزان، افزایش ۱۳.۶ درصدی را در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: ارزش صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان در دوازده ماهه سال گذشته ۲۲۴ میلیون دلار و در وزن نیز ۹۶۳ هزار تن افزایش یافت که در مجموع ارزش صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان در سال  ۱۴۰۲ به یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون دلار و به لحاظ وزنی به ۳۴۱۴ تن رسید که این میزان در مقایسه با سال گذشته ۲۸ درصد در وزن افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، افزایش رفت و آمد هیئت‌های تجاری، تسهیل در مرزها و افزایش ساعات کاری در گمرک ها، برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران، برگزاری همایش‌های تجاری در کابل، هرات، تهران و مشهد، برگزاری نمایشگاه اختصاصی توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران در هرات، تبادل بیش از ۵۰ هیئت نمایشگاهی و کیفیت خوب کالاهای صادراتی ایران از مهمترین عوامل افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به افغانستان است.

رایزن بازرگانی ایران افزود: پس از جنگ و ناامنی و بحران کرونا، پس از چهار سال متمادی کاهش رقم صادرات غیرنفتی کشورمان به افغانستان، در سال گذشته روند صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان، سیر صعودی به خود گرفت.

به گفته روستایی همچنین در سال گذشته افزایش تنوع اقلام صادراتی به افغانستان نیز دیده شد به گونه‌ای که بیش از ۲۵۰۰ ردیف تعرفه کالاهای صادراتی در اقلام صادراتی به افغانستان ثبت شده که در مقایسه با سال‌های گذشته ۱۰۰۰ قلم کالای جدید به اقلام صادراتی به افغانستان افزوده شده است.

در سال گذشته گازهای نفتی و هیدروکربن‌های گازی شکل با ۹۹ میلیون دلار افزایش، یعنی با رشد ۳۲۸ درصدی در ارزش، شمش آهــن و فـولاد با ۷۶ میلیـون دلار افـزایش، سیب زمینی با ۳۸ میلیون دلار افزایش، یعنی۵۶۰۰ درصد رشد در ارزش، کامپاند پلی اتیلن با ۳۳  میلیون دلار افزایش، اوره با ۳۰ میلیون دلار افزایش، قند و شکر با ۲۷ میلیون دلار افزایش یا به عبارتی ۳۸  هزار درصد رشد ارزشی، تخم خوراکی پرندگان و ماکیان با ۲۵ میلیون دلار افزایش و ۳۲۱  درصد رشد ارزشی، محصولات از آهن یا فولاد با ۱۵ میلیــون دلار افــزایش و ۲۶۱ درصد رشــد ارزشی، گاز طبیعی با ۱۵ میلیون دلار افزایش و ۲۹ درصد رشد ارزشی، زعفران با ۱۳ میلیون دلار افزایش و ۱۸۹ درصد رشد ارزشی از اقلام صادراتی ایران است که در سال ۱۴۰۲ بیشترین افزایش را نسبت به سال قبل از آن داشته است.

فرآورده‌های نفتی، گازهای نفتی، شمش آهــن و فولاد، گاز طبیعی، هیدروکربون‌های سبک و سنگین، آهن، فولاد، مواد غذایی، اوره، انواع پلی اتیلن، سبزیجات و سیمان مهترین اقلام صادراتی ایران به افغانستان بوده است.

بنا بر اعلام سازمان توسعه تجارت، رایزن بازرگانی ایران در افغانستان همچنین گفت: حجــم صادرات افغانستان به ایران نیز در سال گذشته با ۱۳ میلیــون دلار افزایش به ۴۳ میلیون دلار رســـید که رشد ۴۵ درصدی در ارزش و افزایش ۱۰۴  درصدی در وزن را نشان می‌دهد.

محصول جو با افزایش ۴.۵ میلیون دلار، شتر با افزایش ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار، نباتات مورد استفاده در صنعت عطر سازی با ۹۶۵ هزار دلار افزایش، گاو گوشتی با دو میلیون و  ۲۰۰ هزار دلار افزایش، سایر حیوانات زنده از نوع گاو به جز نژاد مولد یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار افزایش، سنگ منگنز با یک و نیم میلیون دلار افزایش، طلای خام با یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار افزایش، بادام زمینی با یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار افزایش، ذرت دامی با ۵۰۰ هزار دلار افزایش و سنگ صابون با ۳۰۰ هزار دلار افزایش از مهمترین اقلام کالاهای وارداتی از افغانستان است که سال گذشته با رشد همراه بوده است.

افغانستان هفتمین مقصد کالاهای صادراتی ایران است و براساس آمار رسمی گمرک ایران، در دوازده ماه سال ۱۴۰۲، در بین کشورهای هدف صادراتی جمهوری اسلامی ایران، بالاترین تــراز تجـاری مثبت با کشور افغانسـتان ثبت شده است.

هدف‌گذاری صورت گرفته بین مسئولان ارشد تجاری دو کشور ایران و افغانستان، برای سطح مبادلات تجاری دو کشور در کوتاه مدت رقم پنج میلیارد دلار است که با تلاش‌های دو طرف و اجرای برنامه‌های ترویجی و توسعه‌ای پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال حجم مبادلات تجاری دوکشور به بالاتر از سه میلیارد دلار ارتقاء یابد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نفع نوسان نرخ ارز برای دولت چیست؟/ روایت جدید وزیر اقتصاد را بخوانید
  • هشدار عرضه دلار تقلبی در بازار آزاد
  • اختصاص ۴۲۶ میلیون دلار ارز به کالا‌های اساسی و دارو
  • اختصاص ۴۲۶ میلیون دلار ارز به کالاهای اساسی و دارو
  • برنج و شکر با قیمت مصوب عرضه می‌شود/ توزیع کالاهای اساسی طبق روال سابق
  • افزایش ۲۲۴ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان
  • اختصاص ۵۲ درصد سهم ارزش افزوده بخش های اقتصادی به بازرگانی و صنعت البرز
  • وضعیت آرام بازار کالاهای اساسی در کرج
  • اختصاص بیش از ۵۲ درصد از سهم ارزش افزوده بخش‌های اقتصادی البرز به حوزه بازرگانی و صنعت
  • کمبودی در عرضه کالای اساسی خانوار نداریم