Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «طرفداری»
2024-05-05@19:14:23 GMT

نشست بررسی چالش های ورزش زنان در تهران برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۶۴۷۳۲

نشست بررسی چالش های ورزش زنان در تهران برگزار شد

نشستی در تهران با عنوان بررسی چالش ورزش زنان برگزار شد.

طرفداری- حلقه مطالعاتی مسائل اجتماعی زنان انجمن جامعه شناسی ایران، روز شنبه 9 تیر ماه میزبان نشستی با عنوان چالش های ورزشی زنان ایران بود. در این نشست دکتر بیتا مدنی جامعه شناس ورزشی وپژوهشگر حوزه زنان و جنسیت، به تحلیل جامعه شناختی چالش های ورزش زنان ایران با رویکردی تفسیری  
پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرنگار طرفداری، بیتا مدنی با گرامی داشت یاد شادروان دکتر قانعی راد، ضمن بیان مختصری از بنیانهای معرفت شناختی نظری  پارادایم تفسیری، بر فهم مشترک آن دسته از اعیان اجتماعی در امر ورزشی تأکید کرد:

که توسط کنشگران  اجتماعی این عرصه، یعنی خود زنان دست یافتنی و مبنای کنش سازی می شود. او با اشاره به قضیه سوم (کنش بلومر) قضیه تفسیر(، شرح داد که در برابر فشار ساخت اجتماعی سرسختی که امروزه در عرصه ورزش  زنان شاهد آنیم، زنان نشان داده اند که به واکنشهای آنی و لحظه ای متوسل نمی شوند بلکه طی فرایندی از  تفسیر در برابر تعین ساخت اجتماعی، دقیقا در بزن گاههایی سرنوشت ساز، دربرابر فشار احکام بدنه سنتی  فقه، ناآمادگی زیرساختها، تنگ نظری های مالی و اداری، فرهنگ پدرساالری حاکم بر جامعه، دست به  کنش سازی یا برسازی کنش می زنند.

 این تفسیر دیگر یک واکنش روانی نیست بلکه خود یک کنش تازه اجتماعی است، مبتنی بر فهم و تحلیل موقعیت است، و به همان شیوه ای رخ می دهد که جرج هربرت میدبنیانگذار مکتب کنش متقابل گرایی نمادی در نظریه نقش گیری خود با تفکیک بین ایفای نقش یا بازی  نقش از نقش گیری یا گرفتن نقش، شرح و بسط داده است. چنین کنشی ظرفیت در هم تنیدگی و   پیوستگی دارد، و جامعه چیزی نیست مگر مجموعه ای از همین کنشهای پیوسته.  دبیر گروه جامعه شناسی ورزش انجمن جامعه شناسی ایران، با ذکر مصادیقی عینی از زن ایرانی قهرمانورزشی، مربی یا داور، کارشناس، مفسر یا تحلیلگر ورزشی، مدیر اداره تربیت بدنی یا رئیس فدراسیون، زن  عکاس و خبرنگار ورزشی و ... در فرایند نقش گیری، به دوگانه های دکارتی فلسفه غرب اشاره کرد که سایه  سنگین خود را به درازنای تاریخ و گستره جغرافیا بر ورزش زنان انداخته و مانع و رادع می شود. او به الگوهای کلیشه ای فرهنگ پاتریارکی که پشت همه آنها سه تصویر کلی از زن می دهد اشاره کرد: لطیفه،  ضعیفه، لکاته. با کمی دقت نظر آشکار می شود که در پس هر گزاره ای که توجیهی است برای محدودسازی  کنش اجتماعی زنان در امر ورزشی، یکی از این سه تصویر نهفته است.  این تحلیلگر جامعه شناسی تفسیری سپس بر مبنای نگاه تفهم گرای ماکس وبر، تحلیل عنصری از ساخت  اجتماعی ارائه داد که در صورت نیل الیه های مختلف کنشگران و دست اندرکاران امر ورزشی به فهم  مشترک، در چارچوبی نو از گفتمان کنش متقابل نمادی ، می تواند نویدبخش حل و فصل چالش های زنان  در حوزه ورزش باشد. هم فراخوانی پاره های ذهنی و عینی در عناصری چون اقتصاد، دین، عناصر حقوقی، عناصر گفتمان بین بخش سخنگویان سنت و مطالبه گران مدرنیته، عناصر تنانه و زنانه، سیاست و حوزه  
قدرت تجلی یابد.دکتر مدنی در پایان رویکرد تفسیرگرایی آمریکایی را از این رو به حال ورزش کشور مفید دانست که می  تواند چشم اندازی را برای مدیران و تصمیم سازان فراهم کند تا به مدد آن، فهم خود را به فهم بدنه جامعه  و مطالبات ورزشی روزافزون زنان و دختران جامعه، نزدیک تر کرده از دامن زدن به شکاف نابرابریهای  
جنسیتی دور شوند. این فهم مشترک می تواند زمینه ساز آرامش و انباشت اعتماد به عنوان سرمایه  اجتماعی در میان آحاد مردم شود. در این راستا همگان، اعم از پژوهشگر حوزه آکادمیا تا کنشگر حوزه  ورزش، نماینده مردم در عرصه قانونگذاری و هر که خود را مدعی دلسوز می داند نه تنها مسئولیت، بلکه اثرگذاری دارد.

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۶۴۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند/ حضور فعال زنان در بازار کار

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور زنان و خانواده گفت: تعداد کارگران بیمه شده در کشور ۱۶ میلیون نفر است که زنان سهم ۲۱ درصدی از آن را دارند.

به گزارش مشرق، «نرجس بختیار خلج» اظهار داشت: تعداد کارگران بیمه شده در کشور ۱۶ میلیون نفر است که زنان سهم ۲۱ درصدی از آن را دارند. ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از بیمه‌شدگان کشور زنان هستند؛ از این تعداد۵۲۰ هزار نفر بیمه زنان خانه‌دار شده‌اند. همین مساله نشان می‌دهد زنان ضمن رسیدگی به خانواده در جامعه کاری نیز مشارکت فعال دارند و این مساله شایسته تقدیر است. اکنون عرصه برای هر زنی که احساس کرده دوست دارد وارد بازار کار شود، فراهم است.

وی افزود: برای آن دسته از بانوانی که آمادگی ورود به بازار کار را ندارند و ترجیح می‌دهند به امور خانوادگی بپردازند، فرصتی فراهم شده تا بیمه زنان خانه‌دار شوند و از امکانات آن برای آینده زندگی خود استفاده کنند.

بختیار خلج تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با کارگران به ارزش‌گذاری به عمل تأکید کردند که یعنی صرفاً کار را برای درآمد نبینیم و به آن ارزش بگذاریم و کار شایسته در جهت تعالی جامعه را هدف‌گذاری کنیم. نقش زنان در این مسیر نقش مؤثری است چرا که پایه‌های تربیت فرزندان در خانواده شکل می‌گیرد و این زنان هستند که تربیت نیروی انسانی را از ابتدا رقم می‌زنند. ما باید به سمت تقویت این فرهنگ با محورگذاری بر ارزش کار معنوی حرکت کنیم و ضمن توجه به بُعد مالی به ابعاد معنوی نیز توجه کنیم.

مشاور وزیر تعاون درباره مراسم تجلیل از زنان نمونه کارگری در هفته کارگر گفت: در هفته کارگر مراسمی برای تقدیر از خانم‌های کارگر نمونه برگزار شد که آن‌ها هم به لحاظ کاری و تلاشگری جزو برگزیدگان هستند و هم در حوزه ترویج سیاست‌های تقویت‌کننده تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده تأثیر دارند. البته تجلیل امسال یک تفاوت مهم با سال‌های دیگر داشت و آن تقدیری است که از کارفرمایان و واحدهای تولیدی دوستدار خانواده به عمل آمد.

بختیار خلج در توضیح تجلیل از کارفرمایان دوستدار خانواده گفت: اگر می‌خواهیم بر جنبش تعهد بر خانواده کار کنیم باید این ارزش‌گذاری را در جامعه داشته باشیم. به همین دلیل از کارفرمایان دوستدار خانواده که بر اساس شاخص‌هایی مانند کمک به افزایش جمعیت، معیشت پرسنل در موضوع ارزش‌گذاری بر ازدواج و تحکیم خانواده سرآمد هستند، تقدیر به عمل آمد. ۱۴ بانوی کارگر نمونه و ۱۲ واحد تولیدی مورد تقدیر قرار گرفتند.

وی درباره وضعیت زنان کارگر در دولت سیزدهم افزود: حوزه زنان یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم است. به جهت کیفی تکریم بانوان و تسهیل شرایط کار توأم با خانواده چشمگیر بوده و مورد توجه قرار گرفته است.

دیگر خبرها

  • چالش های هویت فردی «نسل زد» و الگوی فاطمی بررسی می شود
  • نشست اضطراری معاون وزیر با تاج درباره زنان تماشاگر
  • بهره‌برداری از ۳ مجموعه ورزشی در عرصه بزرگراه امام علی (ع)
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • بهره‌برداری از سه مجموعه ورزشی در عرصه بزرگراه امام علی (ع)
  • «تست ژنتیک»، گمشده و چراغ راه ورزش ایران
  • ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند/ حضور فعال زنان در بازار کار
  • پیشرفت ورزش استان یزد با همکاری تمامی نهاد‌ها
  • تجلیل از دختران مدال‌آور ‌رشته‌های‌ ووشو و کاراته در مشهد
  • ۷۹ درصد افراد جامعه ما کم تحرک هستند