Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروزه بدون شک بازی‌های کنسولی دسته و گونه بسیار مهم و پرطرفداری از بازی‌های کامپیوتری یا رایانه‌ای شناخته می‌شوند. در شرایطی که ساخت کنسول‌های بازی در اختیار دو کشور عمده یعنی آمریکا و ژاپن است، بازار تولیدات و تراکنش‌های این بازی‌ها نیز در اختیار این دو کشور قرار دارد، که البته سهم آمریکا در این بازار بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

جلالی  در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفت: ما به صورت نظام‌مند واردات این کالاها را چه به صورت قاچاق و چه به صورت قانونی شاهد هستیم و در حال حاضر نیز به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، بر اساس تصمیم آقای شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، واردات این کنسول‌ها ممنوع اعلام شده است.

جلالی ادامه داد: ما در سال‌های نه چندان دور یعنی کمتر از هفت یا هشت سال قبل، در دوره‌های پیشین مدیریت بنیاد شاهد تلاش‌هایی در رابطه با ساخت یک کنسول بومی یا کنسول گیم ایرانی بودیم؛ هرچند که این تلاش‌ها عمدتاً به دلیل عدم حمایت، عدم باور به توانمندی‌های داخلی و علمی نبودن برآوردها به نتیجه‌ درخور توجهی نرسید اما به هر حال در مواردی مانند تحقیقات اولیه به نتایج اولیه‌ای دست پیدا کردیم و از آنجایی که نیازمند دانش نر‌م‌افزاری و سخت‌افزاری برای ساخت این کنسول‌ها هستیم، در آن زمان نیازمند یک طرح علمی بودیم که متاسفانه حاصل نشد. اما در شرایط فعلی سوال اینجاست که آیا  با حضور رقبای بسیار حرفه‌ای مانند کنسول های سونی و مایکروسافت یعنی پلی استیشن و ایکس باکس باز هم می‌توان کنسول داخلی خوب و مناسبی طراحی کرد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانیم که داخل کنسول از چه قطعاتی تشکیل شده است.

جلالی با اشاره به اینکه تجهیزات داخلی یک کنسول در مقایسه با یک رایانه شخصی تفاوت چندانی ندارند، گفت: کنسول‌های پیشرفته‌ای مانند پلی‌استیشن‌ 4 مجهز به یک هارد SATA، یک ریزپردازنده با عنوان KMD و رم‌های سفارشی EDR 5 هستند. خوشبختانه در ساخت کنسول های معروف از قطعات خاصی که خارج از عرف علم کامپیوتر باشد استفاده نشده است و تصور ساخت آن دور از انتظار نیست. همچنین سطحی از این چیپ‌ها و ریزپردازنده‌ها نیز توسط خود شرکت سازنده متناسب با نیازها به مرور سفارشی و شخصی سازی شده‌اند و این باعث تفاوت چشمگیر کاربری و سیستم عامل داخل کنسول با رایانه های دیگر شده است.

باید توجه کرد مقایسه‌های صورت گرفته میان توان پردازش پردازنده‌های کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی نشان می‌دهد که سطح سخت افزاری کنسول ها حتی نسبت به رایانه‌های میانه بازار که در سطح پایین‌تری قرار دارند نیز پایین تر است. ضمن اینکه این پردازنده‌ها توسط شرکت‌هایی ساخته شده‌اند که شرکت‌ها و برنده‌های گرانی نبوده‌اند برای مثال پردازنده پلی استیشن 4، AMD جگ‌وار است. ضمن اینکه هزینه جمع‌بندی و ساخت این کنسول‌ها بسیار مهم است تا بتوان آنها را با هزینه مناسب برای تهیه توسط فروشنده عرضه کرد. بر اساس ایده جدید ایجاد در آمد در حوزه بازی های کنسولی به این صورت بوده که عمده سود از سرورها و بازی‌های آنلاین تأمین شود که البته موفقیت‌آمیز هم بوده و هر کدام از این کنسول‌ها شبکه خاص خود را دارند. ما اگر با یک نگاه علمی به موضوع ساخت کنسول در داخل کشور نگاه کنیم درمیابیم که توانمندی آن را داریم. در واقع سیستم عامل این کنسول‌ها مهم‌ترین بخش آنهاست که ما نیز در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته ‌ایم و کشور ما آزمایش‌های بسیار موفقی در سیستم عامل بومی بر پایه لینوکس و اندرویدهای بومی داشته است.

این نشان می‌دهد که از توان فنی بسیار بالایی در حوزه دانش نرم‌افزاری در کشور برخوردار هستیم اما در شرایط حال حاضر و در اوج تحریم‌ها قرار داریم و یک مارکت 25 میلیونی از گیمرهای حرفه‌ای که در داخل کشور ما وجود دارد ایجاب می‌کند ما به این سمت حرکت کنیم و یک برنامه چند ساله داشته‌ باشیم. این موضوع نیازمند شکل‌گیری طرحی برنامه ریزی شده در جهت تولید یک کنسول حرفه‌ای گیم ایرانی است که واسطه یک کارگروه متشکل از مراکز علمی و صنعتی کشور مانند دانشگاه‌های صنعتی شریف که سابقه‌ خوبی در انجام این پروژه‌ها دارند و البته حمایت‌های دانش‌بنیان نیز باید از سوی معاونت علمی فناوری‌ ریاست جمهوری صورت گیرد.

ما می‌توانیم که با یک برنامه بلند مدت و کمتر از 10 سال به یک نمونه پروتوتایپ اولیه در این حوزه رسیده و محصول مفهومی از این کنسول را تولید کنیم. آنچه واضح است عدم سرمایه‌گذاری و عدم باور توان داخلی از سوی دولت‌ فعلی و دولت‌های گذشته در وجود کسانی است که می‌توانستند این کار را انجام دهند و ما اگر در طول 6 سال گذشته یک اقدام عاجل در این حوزه انجام داده بودیم در حال حاضر حداقل می‌توانستیم بگوییم که یک نمونه اولیه و یک محصول کنسول ایرانی داریم، سپس می‌توانستیم اقدام به ویرایش و رفع باگ‌ها و مشکلات آن در حوزه‌ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کرده و به روزآوری و ارتقاء توان قطعات خاص آن انجام دهیم.

جلالی گفت: زمانی که تجربیات مشابه کشورهای دیگر را نگاه میکنیم، برای مثال شرکت بزرگ جهان یعنی اپل شرکتی بود که اقدام به ساخت کامپیوترهای اولیه کرد و رقبایی داشت اما در حال حاضر سیستم عامل خاص اپل در دنیا طرفداران خود را دارند و به عنوان یک شرکت پیشرو و برند خاص در این حوزه شناخته شده است. نکته مهم این است که ما در هر حوزه‌ای وارد شویم باید بر مبنای توانمندی‌ها و ویژگی‌های بازار داخل کشورمان از گیمرها و مصرف‌کننده‌ها نیازسنجی مناسبی داشته باشیم، و در چنین شرایطی می‌توانیم موفقیت بسیار خوبی کسب کنیم. ما هر چقدر که بخواهیم بر سر باید و نباید تولید کنسول بحث کنیم فقط زمان را از دست داده ایم.

جلالی در پایان گفت: تحریم های فعلی می‌تواند موقعیت خوبی باشد تا آنها را به فرصت تبدیل کرده و با توجه به نیاز کاربران داخلی بتوانیم کنسول داخلی خوبی تولید کنیم. باید توجه داشت کنسول‌های خارجی اگر امروز در جایگاهی قرار گرفتند که برای مصرف کننده جهانی بسیار مهم هستند، حاصل تلاش 44 ساله این سازندگان است و از کنسول ابتدایی مانند آتاری به جایگاه فعلی رسیده اند. این را با قدرت می‌توان گفت که نسخه‌های اولیه ما به مراتب از نسخه های اولیه شرکت هایی مانند سونی و مایکروسافت برتر خواهد بود. همچنین باید از تجربیات شرکت‌های موفق نیز استفاده کنیم. ضمن اینکه امروزه دسترسی به منابع علمی و تکنولوژی روز نسبت به گذشته بسیار آسانتر شده است و  نتیجه‌گیری منطقی این است که اگر ما یک برنامه‌ریزی دقیق داشته ‌باشیم حتماً می‌توانیم به یاری خداوند انتظار دستیابی به کنسول داخلی در سال های نه چندان دور را داشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فضای مجازی فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۶۶۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست باز مستاجران در عقد قرارداد اجاره / با سامانه خودنویس، دیگر نیازی به مراجعه به مشاورین امکان نیست

زمان اوج نقل و انتقالات مردم در حوزه مسکن در حال فرا رسیدن است، از همین رو بازار عقد قرارداد اجاره نیز قطعا داغ خواهد شد اما امسال تفاوتی اساسی با سال‌های قبل دارد و دیگر برخی نمی‌توانند با انحصارشان جیب مالک و مستاجر را خالی کنند. با رونمایی از سامانه خودنویس، امسال مستاجران به جای مجبور شدن به استفاده از بنگاه های املاک یا واسطه گران، اکنون می توانند عقد قرارداد اجاره ملک را مستقیماً با احراز هویت مستاجر و مالک از طریق پلت فرم خودنویس به سرانجام برسانند.

معرفی سامانه خودنویس این پتانسیل را دارد که با افزایش تعداد معاملات اجاره مسکن و کاهش نفوذ واسطه ها، بر بازار اجاره بها تأثیر چشمگیری داشته باشد. این سیستم با ارائه روشی مقرون به صرفه تر و کارآمدتر برای اجاره ملک، افراد بیشتری را تشویق می کند تا وارد بازار اجاره شوند و مکانی برای زندگی پیدا کنند. علاوه بر این، سامانه خودنویس این پتانسیل را دارد که با کنترل بیشتر بر روند اجاره، زمین بازی را برای مستاجرین یکسان کند. مستاجرین به جای اتکا به کارگزاران املاک و واسطه گران برای یافتن ملک، اکنون می توانند امور را به دست خود بگیرند و قرارداد اجاره را نیز به صورت رایگان ثبت کنند.

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار قدس درمورد سامانه خودنویس، گفت: با سامانه خودنویس دیگر نیازی به مراجعه به مشاورین امکان و ‌دفاتر نیست. اگر طرفین به قرارداد نهایی دست یابند؛ با احراز هویت به ثبت قرارداد خواهد خواهند پرداخت و دیگر نیازی به واسطه‌گران برای عقد قرارداد اجاره نیست و به همین ترتیب مراجعه به دفاتر اسناد به حداقل می رسد.

وی اظهار کرد: قیمت سازی که دفاتر ‌و مشاورین املاک، سایت هاو آگهی ها انجام می دهند با این سامانه از بین می رود.  قیمتی که از این طریق  بیرون‌می آید حالت روانی مثبتی برای طرفین ایجاد می کنند چون احتمال دارد  مالکی خودش راضی باشد که با قیمت کمتری ملکش را اجاره بدهد ولی وقتی که ملک را در مشاورین املاک‌ اگهی می کند آنها قیمت بالا پیشنهاد می دهند و مالک هم می پذیرد.

وی بیان کرد: چون در این سامانه همه چیز ثبت می شود در داداگاه اثبات همه موارد راحت است زمان و اطلاعات است و آن طرفی که مقصر است نمی تواند ادعای دیگری کند.

وی خاطر نشان کرد:  ما تکمیل تر این سامانه را در قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره آوردیم. 

شاکری خاطر نشان کرد: باید این سامانه به تمام معاملات مسکن توسعه یابد و حتی برای خرید و فروش باشد. ابراز هویت متعاملین و  رضایت و سوابق متعاملین را باید بیاوریم و قدرتمندش کنیم.

دیگر خبرها

  • دیدار استاندار لرستان و آیت‌الله «نیازی»
  • نجات پسر ۶ ساله که دچار غرق شدگی شده بود
  • اهتمام بیشتری برای ایجاد فرصت عرضه تولیدات داخلی به کار گرفته شود
  • اتحادیه اروپا در هیچ حوزه سیاسی درست عمل نکرده است
  • دست باز مستاجران در عقد قرارداد اجاره / با سامانه خودنویس، دیگر نیازی به مراجعه به مشاورین امکان نیست
  • امضای قرارداد ساخت تجهیزات سکوهای فشار افزا به زودی
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقا امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافند غیر عامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • گوشی Vivo Y36s در کنسول گوگل پلی مشاهده شد
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی