Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-01@23:48:57 GMT

فرهیختگان: انتقال آب خوزستان را شاه شروع کرد!

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۶۶۸۴۲

به گزارش خرداد، روزنامه فرهیختگان در یادداشتی با اشاره به بحران آب در خوزستان و شایعه انتقال آب از ایران به برخی کشورها نوشت: در ارتباط با چرایی کاهش آب رودخانه کارون هم چند موضوع مطرح است که سوای خشکسالی فراگیر، اصلی‌ترین علت آن انتقال آب از سرشاخه‌های این رود به حوضه‌هایی خارج از حوضه خود رود کارون است؛ موضوعی که با طرح کوهرنگ یک قبل از انقلاب آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه فرهیختگان در یادداشتی با اشاره به بحران آب در خوزستان و شایعه انتقال آب از ایران به برخی کشورها نوشت: اصل ماجرا و آن چیزی که باعث شده وضعیت آب خوزستان به چنین وضعی برسد در یک گزاره اصلی خلاصه می‌شود و آن‌هم کاهش دبی رود کارون است.
اتفاقی که در کنار خشکسالی رو به گسترش در تمام دنیا چنان وضعیتی را برای این رود پرآب که روزگاری در آن کشتیرانی جریان داشته، ایجاد کرده است که از توان تزریق آب موجود در خود به دریا هم ناتوان است و با پیشروی جدی آب دریا مواجه شده است.
به‌طور کلی کاهش دبی رود به‌خودی‌خود باعث بالارفتن EC آب می‌شود و این یعنی افزایش سطح شوری آب، مضاف بر این شوری حاصل از کاهش دبی، پیشروی آب شور خلیج‌فارس در کارون نیز به افزایش میزان شوری آن دامن می‌زند و استفاده از آب کارون را تقریبا غیرممکن می‌کند؛ چراکه آبی با این حجم از شوری ابتدا با ناتوانی تصفیه‌خانه‌های محلی استان و سپس ناتوانی دستگاه‌های تصفیه خانگی مردم خوزستان مواجه می‌شود و چه‌بسا بسیاری از این دستگاه‌های تصفیه خانگی را نیز دچار مشکل سوختگی می‌کند .
در ارتباط با چرایی کاهش آب رودخانه کارون هم چند موضوع مطرح است که سوای خشکسالی فراگیر، اصلی‌ترین علت آن انتقال آب از سرشاخه‌های این رود به حوضه‌هایی خارج از حوضه خود رود کارون است؛ موضوعی که با طرح کوهرنگ یک قبل از انقلاب آغاز شد و تا به حال حدود هفت طرح دیگر با اسامی مختلف رسیده است که همگی آب این رودخانه را از حوضه اصلی آن به مناطق خارج از محدوده و مناطق مختلف فلات مرکزی می‌برند. برچسب ها: خوزستان ، شاه ، آب ، انتقال آب

منبع: خرداد

کلیدواژه: خوزستان شاه آب انتقال آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۶۶۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناسا پس از نیم‌قرن نقشه آبی زمین را دوباره ترسیم کرد/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حال حاضر محققان ناسا با استفاده از یک رویکرد جدید، تخمین‌های جدیدی از میزان جریان آب از رودخانه‌های زمین، سرعت جاری شدن آن به اقیانوس و میزان نوسان هر دو رقم در طول زمان به دست آورده‌اند. چنین اطلاعاتی برای درک چرخه آب سیاره و مدیریت منابع آب شیرین آن بسیار مهم است.

برای دستیابی به تصویری جهانی از میزان آب موجود در رودخانه‌های زمین، دانشمندان آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (JPL) اندازه‌گیری‌های جریان سنج را با مدل‌های کامپیوتری حدود ۳ میلیون بخش رودخانه در سراسر جهان ترکیب کردند. این تحقیق توسط الیسا کالینز، که این تحلیل را به عنوان یک کارآموز JPL و دانشجوی دکترا در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی انجام داد، انجام شد و در Nature Geoscience منتشر شد.

دانشمندان تخمین زدند که حجم کل آب رودخانه های زمین از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۹ به طور متوسط ۲۲۴۶ کیلومتر مکعب (۵۳۹ مایل مکعب) بوده است. این معادل نیمی از آب دریاچه میشیگان و حدود ۰.۰۰۶ درصد کل آب شیرین است که خود ۲.۵ درصد از حجم جهانی است. رودخانه‌ها علیرغم نسبت کمی که از آب سیاره دارند، از زمان‌های اولیه تمدن‌ها برای انسان حیاتی بوده‌اند.

نقشه بالای این صفحه حجم آب ذخیره شده بر اساس منطقه هیدرولوژیکی را نشان می‌دهد. محققان تخمین زدند که حوضه آمازون (تیره ترین آبی) حاوی حدود ۳۸ درصد از آب رودخانه جهان است که بیشترین میزان را در بین هر منطقه هیدرولوژیکی ارزیابی شده، دارا است. همین حوضه همچنین بیشترین آب را به اقیانوس تخلیه می‌کند. این ۱۸ درصد از تخلیه جهانی به اقیانوس است که از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۹ به طور متوسط ۳۷۴۱۱ کیلومتر مکعب در سال در سال بوده است.

برای بخش‌هایی از حوضه رودخانه‌های کلرادو، آمازون، و اورنج و همچنین حوضه موری-دارلینگ در جنوب شرقی استرالیا کمیت منفی جریان‌های آبی تخمین زده شده‌است که بیشتر نشان دهنده مصرف شدید آب توسط انسان است. در واقع در این نقاط ما شاهد ردپای انسان هستیم.

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901819

دیگر خبرها

  • سرقت از خطوط لوله نفت ایران کاهش یافت​
  • کاگران فولاد اکسین در ابتدای سال شعار "جهش تولید" را محقق کردند / شروع طوفانی اکسین در سال ۱۴۰۳ آغاز مسیر موفقیت است
  • ناسا پس از نیم‌قرن نقشه آبی زمین را دوباره ترسیم کرد/ عکس
  • برای داشتن شکم صاف این دو نوشیدنی را تجربه کنید
  • بسیج امکانات برای جمع آوری و انتقال گندم کشاورزان خوزستان
  • انتقال گندم از مراکز روباز به مراکز استاندارد در خوزستان
  • انتقال آب رودخانه ماربر، تیشه‌ای بر ریشه رودخانه و سد کارون۳
  • برگزاری نشست تعاملی مدیران شرکت ملی انتقال گاز ایران و مخابرات منطقه خوزستان
  • اجرای ۸۱۹ کیلومتر خط انتقال و شبکه آب در طرح جهاد آبرسانی خوزستان
  • گردوغبار ۱۰۶۹ نفر را در خوزستان راهی بیمارستان کرد