Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- مونا محمد قاسمی: بررسی سه دهه میزان بارش باران در گلستان نشان می دهد استان گلستان تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار گرفته و میانگین دمای هوا هر ساله افزایش و بارش باران کاهش پیدا می کند.

به منظور بررسی وضعیت دمای هوای گلستان با نوربخش داداشی مدیرکل هواشناسی گلستان و محمدرضا رحمان نیا، معاون پیش بینی اداره کل هواشناسی گلستان به گفتگو پرداختیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا رحمان نیا، معاون پیش بینی هواشناسی گلستان در رابطه با پیش بینی فصلی هوا در فصل جاری اظهار کرد: از ابتدای سال زراعی ۹۶ تا خرداد ماه سال جاری میزان بارندگی استان ۳۲۸.۹ میلیمتر بوده که در مشابه مدت مشابه خود در بلند مدت ۱۱.۷ درصد و نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته ۳.۸ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: بررسی وضعیت آب و هوایی شهرهای استان نشان می دهد شهرستان های بندرگز، مینودشت، رامیان، بندرترکمن و کردکوی همچنان نسبت به آمار بلند مدت خود با کاهش بارندگی روبه رو هستند.

رحمان نیا اظهار کرد: شهرستان بندرگز با ۳۰ درصد کاهش بیشترین آمار کاهش را نسبت به آمار بلند مدت سایر شهرها داشته و بعد از بندرگز، مینودشت با ۲۸.۸ درصد بیشترین کاهش بارندگی را به نام خود ثبت کرده است.

وی ادامه داد: سایر شهرستان ها هم با کاهش بارندگی در بلند مواجه بوده اند و این آمار نشان می دهد مردم باید جانب احتیاط را رعایت کنند چراکه با این شرایط بحران کم آبی و بارش کم باران نمی توانیم مقابله کنیم و باید سعی کنیم سازگاری داشته باشیم.

وی افزود: بر اساس پیش بینی فصلی در تیر و مرداد ماه در اکثر نقاط استان افزایش نیم تا یک و نیم درجه ای دما را پیش بینی می کنیم.

افزایش روزهای داغ مساوی با افزایش آتش سوزی

رحمان نیا اظهار کرد: طی سال های گذشته مخصوصا پنج سال آخر تجربه نشان داده به واسطه استقرار الگوی تابستانه کم فشار تعداد روزهای داغ ما در تابستان افزایش پیدا کرده است، یعنی روزهایی که حاکمیت جریانات جنوبی در استان وجود دارد زیاد بوده و این امر موجب آتش سوزی جنگل ها می شود.

در ادامه مدیرکل هواشناسی گلستان به تحلیل وضعیت آب و هوای استان پرداخت.

نوربخش داداشی گفت: یک زمانی گلستان جزو مناطق پربارش و سرسبز بوده ولی حالا چندین سال است که پشت سر هم دچار کم بارشی شده و این امر موجب آسیب دیدن استان شده است.

وی با اشاره به نوسانات اقلیمی که در سطح استان رخ داده، گفت: بررسی آمار به ما نشان می دهد نوسانات اقلیمی موجب شده بارش های جامد و برفی ما کاهش داشته باشد و ذخیره برف ما به یک پنجم ۳۰ سال گذشته برسد.

داداشی در رابطه با مزیت بارش برف در ارتفاعات اظهار کرد: وجود برف جامد در ارتفاعات موجب می شد با گرم شدن هوا این برف آرام آرام ذوب شده و جریان پیدا کند، در نتیجه موجب سیرآب شدن چشمه های پایین دست می شود و رودهای دائمی را در جریان نگه دارد، اما متاسفانه تغییر اقلیم موجب شده بارش ها درسطح ارتفاعات به شکل مایع بوده که سریع جاری می شود.

با تغییر اقلیم شاهد بارش باران هایی به شکل رگباری هستیم که نتیجه این گونه بارش ها جاری شدن سیلاب است

وی ادامه داد: تغییر الگوی بارش ها یکی دیگر از آثار تغییر اقلیم در سطح استان بوده و ما شاهد بارش باران هایی به شکل رگباری هستیم که نتیجه این گونه بارش ها جاری شدن سیلاب هاست که نه تنها مفید نبوده بلکه مضر هم هست، چراکه دیگر نشست و فرونشست آب کمتر اتفاق می افتد و جاری شدن سیلاب موجب از بین رفتن منابع خاک می شود.

مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: ما از سال ۸۰ به بعد شاهد افزایش بارش های نقطه ای در استان بودیم و در ۶ ماه نخست سال این بارش های نقطه ای موجب جاری شدن سیلاب و از بین رفتن پوشش گیاهی و جنگلی می شود، در نتیجه پوشش گیاهی تخریب شده نمی تواندجلوی سیلاب های بعدی رابگیرد.

وی اظهار کرد: شاید در یک سال مقدار بارش ها تغییر نکند اما پراکنش آن تغییر پیدا کرده است، یعنی در گذشته که بارش باران به شکل متناوب بود دیگر آنگونه نیست و حتی سال گذشته شاهد بودیم که یک دوره ۴۵روزه در گرگان هیچ بارش بارانی رخ نداد.

کاهش روزهای ابری در گلستان

داداشی با بیان اینکه تعداد روزهای ابرناکی آسمان کم شده، گفت: در گذشته در برخی مواقع چهار روز پشت سر هم آسمان استان ابری بود اما به جایی رسیده ایم که تعداد روزهای ابری کاهش پیدا کرده و بعد از وقوع رگبار بلافاصله آسمان صاف می شود.

وی تصریح کرد: افزایش روزهای آفتابی به معنی افزایش تبخیر بوده وهر چه تبخیر بیشتر شود منابع آبی ما کمتر می شود.

مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: با بررسی وضعیت دمایی ۳۰ ساله گلستان ( مخصوصا پنج سال اخیر) و تجربه روزهایی با دمای بالای ۴۰ درجه طی این سال ها در تابستان به این نتیجه می رسیم در سال جاری تعداد روزهای گرم و بالای۴۰ درجه زیادی را تجربه کنیم.

داداشی ادامه داد: میزان بارش باران در گلستان حدود ۵۰۰ میلی متر درسال بوده اما ظرفیت میزان تبخیر استان حدود یک هزار و ۵۰۰ میلی متر یعنی سه برابر میزان بارش است.

وی اظهار کرد: با وجود این آمار و آثار تغییر اقلیم مسئولان باید تلاش کنند بر اساس تغییرات اقلیمی برنامه کشت محصولات را برنامه ریزی کنند و از کشت محصولاتی که به آب زیاد احتیاج دارد خودداری شود.


داداشی گفت: پوشش مناطق جنگلی و کوهپایه ها باید افزایش پیدا کند چراکه شهر نشینی به سمت دامنه جنگل کشیده شده و موجب شده فاصله با دامنه جنگل کم شود، بنابراین بارش ها به شکل سیل آسا رخ می دهد.

 مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: با توجه به مباحث گفته شده و کاهش بارندگی در طول سالیان اخیر اگر در استان بارندگی هم داشته باشیم هنوز هم با کاهش آب های زیرزمینی رو به رو خواهیم بود، پس باید برنامه ریزی لازم انجام شود.

با توجه به توضحیات ارائه شده به نظر می رسد گلستان در سال های آتی شرایط سخت تری از نظر آب و هوا خواهد داشت و مسئولان باید هوشمندانه و جدی تر آماده مقابله با این پدیده باشند. اما با شرایط حاضر به نظر می رسد گلستان آماده رو به رویی با بحران آب و هوایی را ندارد.

کد خبر 4335077

منبع: مهر

کلیدواژه: تغییر اقلیم گرگان بوشهر گرگان خبرگزاری مهر کرمانشاه خرم آباد شیراز شهرکرد مشهد مواد مخدر بیرجند هفته قوه قضاییه یاسوج خطبه های نماز جمعه تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۶۷۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای گلستان گرم و تابستانی می‌شود

کارشناس هواشناسی گلستان گفت: بر اساس الگوها آخر هفته، دما در این استان به ۳۰ درجه سانتی گراد می‌رسد.

مهدیه اصحابی شامگاه سه‌شنبه ۲۸ فروردین در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: طبق الگوهای هواشناسی تا پایان هفته  جو استان پایدار خواهد بود و در بیشتر ساعات آسمان استان صاف تا قسمتی ابری خواهد بود.

وی با بیان اینکه دمای هوای امروز گلستان مشابه روز گذشته بوده و در شهرهای غربی به حدود ۲۶ درجه سانتی گراد رسید، گفت: از فردا تا پایان هفته روند دما افزایشی خواهد بود.

کارشناس هواشناسی گلستان از اوج افزایش دما در روزهای پایانی هفته خبر داد و افزود: دمای هوای گلستان در روزهای پنجشنبه و جمعه به حدود ۳۰ درجه سانتی گراد خواهد رسید.

ا️صحابی به دریانوردان و صیادان توصیه کرد در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه با رعایت احتیاط و نکات ایمنی راهی دیا شوند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آماده باش تمامی دستگاه‌های سیستان و بلوچستان تا عبور سامانه بارشی
  • مسوولان برای مقابله با سیل احتمالی چابهار در آماده باش کامل قرار دارند
  • هوای گلستان گرم و تابستانی می‌شود
  • دستگاه‌های امدادی لامرد برای مقابله با سیلاب در آماده‌باش هستند
  • تشدید فعالیت سامانه بارشی در اصفهان / دستگاه‌های امدادی در آماده‌باش قرار دارند
  • آماده‌باش اورژانس در ۵ استان در معرض سیل و بارندگی
  • ۱۷۰ تیم امدادی در اصفهان در حالت آماده باش هستند
  • آماده‌باش مدیریت بحران برای بارش‌های شدید در ۵ استان طی امروز و فردا
  • افزایش دمای هوای استان گلستان برای روزهای پایانی هفته
  • تعطیلی مدارس شهرستان جیرفت در روزهای سه شنبه و چهارشنبه