Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- کارشناس علوم قرآنی گفت: کسانی که افکار مردم را به نشانه‌های احتمالی و سلیقه‌ای سوق می‌دهند رهزن هستند؛ باید امت را به اصل ظهور و تکلیف منتظر متوجه نمود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین خادمیان نوش آبادی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان در پاسخ به این سؤال که منتظران واقعی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟ تشریح کرد: برای فهم حقیقت انتظار و منتظر، باید به زبان روایات رجوع و در آن تأمل نمود و به قول اهل علم فقه الحدیث انتظار را تبیین کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در همین راستا افزود: وقتی به لسان روایت مراجعه می‌کنیم می‌بینم پیامبر مکرم اسلام (ص) فرموده اند: «افضل الاعمال انتظار الفرج»، ببینید سخن از افضل اعمال است پس یعنی انتظار یک عمل و فعل است و صرفا یک مفهوم و یا صفت فکری و عقیدتی نیست بلکه فکر و عمل است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خادمیان ادامه داد: در روایتی دیگر از لسان طیب و مقدس امام صادق(ع)آمده است: «لا یقبل الله عزوجل من العباد عملا الا بانتظار القائم» این جا هم سخن از عمل است؛ بنابراین انتظار یعنی نفی رهزنان فکری و اعتقاد به رهبری معصوم و هجرت از بیراهه و رهروی از رهبری معصوم هم در فکر و هم در عمل ادراک حقیقت نمودن و به سمت رشد و صلاح و صالح شدن و صالح سازی حرکت کردن.

این چهره ماندگار تبلیغ با اشاره به آیه 10 سوره مزمل « وَاهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِيلًا» گفت: برخی اهل تفسیر در ذیل آیه کریمه مرقوم کرده‌اند که منظور ظهور حضرت مهدی و قائم آل محمد عجل الله تعالی است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: انتظار فرج، یعنی هجرت از زشتی‌ها و انحرافات به سوی زیبایی‌ها و حقیقت کمال و جمال زندگانی بنابراین منتظران واقعی کسانی هستند که دائما در حال هجرت فکری و عملی به سوی ربانیت و فضایل و کرائم اخلاقی و عبادی و رفتاری هستند .

این نویسنده و کارشناس حوزوی افزود: منتظر واقعی یعنی کسی که از بی اخلاقی و بد اخلاقی به سوی کرامات اخلاقی هجرت می‌کند تا شیعه صالحی برای حضرت اباصالح(ع) السلام باشد؛ شاید یکی از اسراری که کنیه امام زمان عجل الله تعالی را اباصالح گذاشته‌اند همین است یعنی او پدر صالحان است و اگر کسی صالح نباشد منتظر نمی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین خادمیان در پاسخ به این سؤال که این روزها با توجه به شرایط منطقه و اتفاقات، گمانه زنی ها درباره ظهور حضرت ولی عصر زیاد شده است. تا جایی که گویی همه فقط به نشانه‌های ظهور توجه دارند و از تکالیف خود در عصر غیبت و ظهور دور شده اند. در این باره چه نظری دارید؟ با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) که می‌فرماید: «هیهات هیهات لا یکون فرجنا حتی تغربلوا ثم تغربلوا یقولها ثلاثا حتی یذهب الله تعالی الکدر و یبقی الصفو» گفت: فرج و ظهور قائم ما واقع نمی شود تا سه بار غربال شوید تا به صفا و زلال و طهارت حقیقی برسید و منتظر یعنی کسی که صفای باطنی و جمال عملی ظاهری دارد .

وی در همین راستا افزود: عظمت ویژگی منتظر را می‌توان از پاداشی که برای آن تعیین شده است استظهار نمود وقتی روایت می فرماید: «من ثبت علی ولایتنا فی غیبة قائمنا اعطاء الله تعالی اجر الف شهید مثل شهداء بدر و احد؛ کسی که در زمان غیبت بر ولایت آل الله تعالی سلام الله علیهم استوار و ثابت قدم بماند پاداش هزارشهید مانند شهدای بدر و احد را دارد.»

***منتظران امام زمان باید تلاششان هزار برابر شهدای احد باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین خادمیان ادامه داد: منتظر کسی است که مثل شهید، در عمل با جان و مال و جوانی و تمام سرمایه‌های خود در حال مجاهدت و تلاش و کوشش باشد. یعنی تلاش و کوشش و مجاهدتی به اندازه هزار شهید داشته باشد وشهدای احد چقدر تلاش نمودند؛ حال منتظر هم باید هزار برابر آنان تلاش کند و یقینا اگر منتظران چنین عمل می‌کردند نه غیبت این قدر طولانی می‌شد و نه در جهان این مقدار فساد و انحراف بود.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: تکلیف منتظر مقاتله نیست بلکه مجاهدت است و مجاهدت یعنی جهاد زبانی،جهاد فکری،جهاد علمی،جهاد اقتصادی،جهاد قلبی،جهاد سیاسی،جهاد ورزشی،جهاد رسانه‌ای، جهاد آموزشی و جهاد خانوادگی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خادمیان با اشاره به روایت امام باقر(ع) که فرمودند: «اصل ظهور از حتمیات است و مابقی نشانه ها از محتملات ممکن است محقق شود وممکن است واقع نشود» گفت:کسانی که افکار مردم را به نشانه‌های احتمالی و سلیقه‌ای و سوق می‌دهند این‌ها رهزن هستند باید امت را به اصل ظهور و تکلیف منتظر که همان جهاد به اندازه هزار شهید است متوجه نمود ومنتظر واقعی باید جامعه را از زشتی طلاق و ربا و ریا و اختلاس و ارتشاء و ستم و بد اخلاقی و کم کاری و کسالت و بد دهنی و ... هجرت داده به صالحیت برساند.

این کارشناس دینی در پاسخ به این سؤال که چه کنیم در زمان غیبت امام زمان (عج)، دچار غفلت نشویم؟ با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که می‌فرمایند: « لاَ تَفْرَحْ بِكَثْرَةِ اَلْمَالِ وَ لاَ تَدَعْ ذِكْرِي عَلَى كُلِّ حَالٍ» گفت: امام صادق(ع)، ریشه فراموشی و غفلت را در دور شدن از طاعت الهی و حب مال و ریاست طلبی و ... می‌داند و در عصر انتظار باید یاد الهی در همه احوالات ما به عنوان نمونه در منابر، اشعار، صداو سیما، خطبه‌های نماز جمعه، سیاست، اقتصاد و تعلیم و تربیت و... ظهور و بروز داشته باشد .

***تبلیغ، ترویج و تعلیم کتب مهدوی

این خطیب سرشناس تهران در پاسخ به این سؤال که جامعه ، مساجد، علما، ائمه جماعات و جمعه وظیفه شان در خصوص بیان مهدویت چیست؟ بیان کرد: کتابهای خوبی از علمای ما در بحث مهدویت تالیف شده است که باید کتاب درسی حوزه و دانشگاه و مدارس شود از جمله از این کتاب‌ها، کتاب «منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر علیه السلام» نوشته آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، مرجع عالیقدر جهان تشیع است که خطبای نماز جمعه و ائمه جماعات باید این کتاب را تبلیغ، ترویج و تعلیم دهند و همین طور کتاب «امام مهدی موجود موعود» نوشته آیت‌الله العظمی جوادی آملی، مرجع عالیقدر جهان تشیع است که کتابی بسیار مفیدی است که باید تبیین، تبلیغ و تعلیم آن ضروری است .

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین خادمیان در پایان با تاکید بر اینکه باید بدانیم که ارکان هدایت نهایی، غدیر، عاشورا و مهدویت است گفت: این سه ضلع باید تبیین، تبلیغ و تعلیم و تأکید و تکرار شود.

گفت و گو از علیرضا برومند

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: دین و اندیشه روایت امام باقر خادمیان امام زمان عج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۶۸۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطبه های نماز جمعه شهرستان های هرمزگان 

 نماز جمعه اهل سنت بندرعباس

 شیخ یوسف جمالی امام جمعه اهل سنت بندرعباس، با اشاره به نزدیک شدن به ایام حج، بر اهمیت توجه به این فریضه الهی تاکید کرد.

 نماز جمعه میناب

حجت الاسلام علی رنجبری امام جمعه موقت میناب با گرامیداشت روز کارگر و معلم گفت: علم و دانش آشکارترین وسیله برای عزت و قدرت کشور است.

نماز جمعه بندرلنگه

حجت الاسلام ابراهیم شریفی امام جمعه بندرلنگه گفت: صیانت از ارزش‌های فرهنگی، اسلامی و ملی کشور وظیفه همه مردم است و نقش بانوان در اعتلای جامعه و ارتقاء فرهنگ دینی و مذهبی بسیار تاثیر گذار است.

 نماز جمعه اهل سنت بندرلنگه

شیخ محمد حسین محمدی خطیب نماز جمعه اهل سنت بندرلنگه گفت: امت اسلامی باید نقش ویژه خود را در حمایت از مردم مسلمان و مظلوم غزه بیش از پیش ایفا کند.

 نماز جمعه قشم

حجت الاسلام غلامرضا حاجبی امام جمعه قشم با گرامیداشت روز معلم گفت: بزرگ ترین ماموریت معلمان در ایران اسلامی امروز، انقلابی بودن و جهاد تبیین است.

 نماز جمعه اهل سنت قشم

شیخ محمدسعید خطیبی، خطیب نماز جمعه اهل سنت قشم گفت: معاد، الهام بخش انسان مومن برای پیمودن مسیر درست زندگی است.

 نماز جمعه رودان

حجت الاسلام محمد بارانی امام جمعه رودان با اشاره به نامناسب بودن راههای روستایی این شهرستان گفت: برخی از جاده های روستایی منطقه متناسب با نیاز روز بهسازی نشده و متولیان حوزه راهداری و راهسازی باید چاره اندیشی کنند.

نماز جمعه بستک

حجت الاسلام حسین جهانگیری امام جمعه بستک با اشاره به روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای از مسولان خواستار راه اندازی این رشته ورزشی در شهرستان بستک شد.

 نماز جمعه حاجی آباد

حجت الاسلام مهدی دُرّی امام جمعه حاجی آباد با اشاره به پاسخ موشکی و پهپادی ایران اسلامی به رژیم صهیونیستی گفت: این پاسخ ابهت پوشالی رژیم صهیونیستی را در هم شکست.

 نماز جمعه بندرخمیر

حجت‌الاسلام شعیب صالحی امام جمعه بندر خمیرگفت: دولت سیزدهم عزم جدی برای ترمیم کمبود نیروی انسانی در نظام تعلیم و تربیت دارد.

 نماز جمعه جاسک

حجت الاسلام عباس ذاکری امام جمعه جاسک با اشاره به هفته کار و کارگر خواستار توجه و رفع مشکلات کارگران شهرداری در این منطقه و تامین امنیت شغلی آنان شد.

 نماز جمعه پارسیان

حجت الاسلام جواد اسماعیل نیا امام جمعه پارسیان با اشاره به مشکل موات اعلام شدن بخش زیادی از زمین‌ها منازل و ملک‌های مردم در این شهرستان، خواستار پیگیری این موضوع در قوه قضائیه و رفع مشکل شد.

 نماز جمعه سیریک

حجت الاسلام احمد خلیلی امام جمعه موقت سیریک از مسئولان شهری و شهرداری خواست به شهرک کارمندان و جاده مرزبانی توجه بیشتری کنند.

 نماز جمعه بشاگرد

حجت الاسلام حسین غلامی امام جمعه بشاگرد با گرامیداشت روز کارگرگفت: مسئولان تلاش کنند زندگی کارگر با امنیت شغلی و رفاه در زندگی ارتقاء یابد.

نماز جمعه هرمز

 حجت الاسلام جعفر رستاخیز امام جمعه هرمز با اشاره به سفر رئیس جمهور به دو کشور پاکستان و سریلانکا گفت: این سفر زمینه ساز وحدت هرچه بیشتر با کشورهای منطقه است.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • کدام مرجع تقلید بر پیکر عروس امام ( ره) اقامه نماز کرد؟ +عکس
  • گزیده از سخنان ائمه جمعه شهرهای استان قم
  • خطبه های نماز جمعه شهرستان های هرمزگان 
  • آیت‌الله خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران: حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است/ دشمنان ما در هر نقطه جهان که هستند بدانند رژیم صهیونیستی نابود شدنی است
  • شلیک به اسرائیل، شلیک به آمریکا است
  • صهیونیست‌ها اگر دوباره غلطی کنند سیلی محکم‌تری خواهند خورد
  • آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود
  • خطیب نماز جمعه تهران: به زور کسی را به بهشت نخواهیم برد
  • عملیات تنبیهی وعدۀ صادق یک کار الهی بود/ صهیونیست‌ها اگر دوباره غلطی کنند سیلی محکم‌تر خواهند خورد
  • خطیب نماز جمعه تهران: صهیونیست‌ها اگر دوباره غلطی کنند سیلی محکم‌تر خواهند خورد