Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ از ۲۰۰۰ سال پیش، عسل، بخش اصلی فرهنگ‌های بی‌شماری در دنیا بوده‌ است عسل در داروسازی‌های سنتی مانند آیورودا و درمان‌های چین باستان به‌کار می‌رفته و هنوز هم به‌کار می‌رود دانشمندان نیز تحقیقات زیادی را برای کشف فواید آن، به‌منظور استفاده در داروسازی نوین انجام‌داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عسل همواره یکی پرطرفدارترین خوراکی‌های موجود در آشپزخانه و در عین حال درمان کننده خیلی از بیماری‌ها بوده است امروزه عسل کانون توجه بسیاری از تحقیقات علمیِ جوامع پزشکی قرار گرفته تا تصورات نیاکان ما را در ارتباط با کاربردهای فراوان عسل بررسی و اثبات نمایند.

عسل برای خون مفید است

عسل تاثیرات بسیار مفیدی بر روی تعداد گلبول‌های قرمز موجود در خون دارد گلبول‌های قرمز خون مسئول انتقال اکسیژن موجود در خون به بخش‌های مختلف بدن هستند عسل محلول در آب ولرم میزان هموگلوبین‌های خون را افزایش می‌دهد، هموگلوبین‌هایی که مانع کم‌خونی می‌شوند.

تحقیقات اولیه در این زمینه نشان از تاثیرات مثبت عسل روی بیماری فشار خون یا فشار خون بالاست به طور سنتی، عسل را برای کاهش تاثیرات منفی افت فشار خون یا فشار خون پایین مصرف می‌کردند.

در طب سنتی، یکی از مزایای استفاده از عسل، درمان عفونت‌های دستگاه تنفسی است مصرف روزانه عسل مشکلاتی از قبیل تنگی نفس و خلط بیش از حد گلو را برطرف می کند.

استعمال موضعی

در صورتی که عسل را بر روی خراش‌های پوستی بمالید، به سرعت آن را التیام بخشیده و اسکار را به حداقل می‌رساند.

فواید عسل و لیمو

به مقدار مساوی عسل و آب لیموی تازه را به صورت موضعی مانند ماسک به مدت ۲۰ دقیقه روی صورت خود ماساژ دهید و این کار را دو بار در روز انجام دهید تا لکه‌های سیاه از روی صورتتان محو شوند.

رتبه نخست آذربایجان‌غربی درتولید عسل

استان آذربایجان غربی به لحاظ داشتن منابع لایزال الهی و شرایط آب و هوایی مناسب، وجود مراتع و منابع غنی سرشار از شهد و گرده یکی از قطب های مهم برای پرورش زنبور عسل در سطح کشور به شمار می‌آید به‌ طوری که بر اساس آخرین آمارگیری انجام یافته استان آذربایجان‌غربی با داشتن بیش از یک میلیون کندوی مدرن و بومی و با تولید بیش از 21هزار تن(یعنی 27 درصد عسل کل کشور) چندین سال متوالی مقام نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.

سید فضل الله قریشی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی درگفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ با اشاره به تعداد 1043008 کندوی مدرن و 76190کندوی بومی در استان گفت:میانگین تولید از هرکندوی مدرن20/5کیلو گرم و از کندوهای بومی 6/4کیلوگرم می باشد.

وی افزود:در حال حاضر تعداد بهره برداران این صنعت که به طور مستقیم فعالیت دارند 6117 نفربوده و تعداد 4125نفر به صورت فصلی در زنبورستان ها مشغول به کار هستند.

قریشی گفت: شهرستان خوی با داشتن بیش از 390 هزار کندو و با تولید بیش از10هزار تن عسل مقام اول استان که بیش از 50 درصد عسل تولیدی استان را به خود اختصاص داده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان به سایرمحصولات زنبور عسل اشاره کرد و افزود: مقدار92کیلوگرم ژله رویال ،2212کیلوگرم گرده گل 70425،کیلو گرم بره موم و12732کیلو گرم موم از زنبورستان های استان تولید و به بازار عرضه شده است که به نوبه خود یکی از راه های درآمد برای زنبورداران محسوب شده و در اشتغال زایی سهم بسزایی را دارد.

قریشی گفت: بر اساس آخرین آمارگیری ازنظر تعدادزنبور دار نسبت به سال گذشته 1.1%رشد و از نظر تولید4.2%رشد و از نظر تعداد کندو  6.%رشد داشته است.

طریقه تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی معرفت جلیل زاده رییس هیئت مدیره اتحادیه زنبورداران آذربایجان‌غربی درگفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ با اشاره به اینکه چطور می توان عسل طبیعی را از عسل تقلبی تشخیص دادگفت:عسل طبیعی به دلیل داشتن رطوبت در خود شکرک خواهد زودیا اگر دست به روی عسل بکشیم به دست چیزی نچسبد که نشانه مهم عسل طبیعی است .

وی افزود: یک روش علمی برای تشخیص عسل آزمایشگاه مواد غذایی است که می توان عسل طبیعی را از عسل تقلبی تشخیص داد.

جلیل زاده با اشاره به اینکه یک اتحادیه با ۱۵ شرکت تعاونی زیر مجموعه در استان فعال هستند گفت: مهمترین مشکل زنبورداران استان فروش عسل تقلبی توسط سود جویانی است که به گلوکز رنگ غذا افزوده و به جای عسل طبیعی به فروش می رسانند.

گزارش از : ربابه سیدی یکانی

انتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تولید عسل جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۶۸۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز

به گزارش خبرگزاری مهر، عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای مشارکت موفق مردم در بهره‌برداری و حفاظت از منابع طبیعی، توجه توأمان به سه مؤلفه طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی ضروری است.

وی به وسعت نزدیک به ۸۳ میلیون هکتاری مراتع کشور و ظرفیت‌های آشکار و نهان آن اشاره و اظهار کرد: به طور دقیق باید مشخص شود که مراتع چه توانمندی‌هایی در زمینه حفظ ذخایر ژنتیکی، تولید علوفه و تولید گوشت قرمز و دیگر اثربخشی‌ها دارند.

وی ادامه داد: با تشکیل و توسعه تعاونی‌های مرتعداری، امر مدیریت و بهره‌برداری مراتع در قالب طرح‌های مرتعداری به ذی‌نفعان حقیقی (دامداران، ساکنان و بومیان) احاله می‌شود و در این صورت است که خود مردم با انجام بذرکاری، اقدامات بیومکانیکی و به ویژه بیولوژیک، شروع به غنی‌سازی و تقویت ظرفیت مراتع می‌کنند.

نوبخت خاطرنشان کرد: دفتر آموزش و ترویج باید با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مرتع داران و روستاییان فعالیت خود را از جنبه تسهیلگری افزایش دهد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، مدیریت درست عرصه‌های منابع طبیعی را مدیریت از پایین به بالا در هرم مدیریت برشمرد و با تاکید بر اجرای منطقه‌ای شیوه‌نامه‌ها و شرح خدمات طرح‌های منابع طبیعی بخصوص مرتعداری افزود: برای مردمی‌سازی درست، ما ناگزیریم برای شیوه‌نامه‌ها و شرح خدمات طرح‌ها به صورت منطقه‌ای عمل کنیم یعنی این انتظار نیست که مثلاً در کل سطوح مرتع کشور به یکباره اجرا شود.

‌بنا بر این گزارش، تا انتهای سال ۱۴۰۲ و در راستای مردمی‌سازی طرح‌های منابع طبیعی در سطح کشور، ۲۰ صندوق ملی منابع طبیعی، ۱۲۰ اتحادیه استانی و ۴۲۵ تعاونی فراگیر در ۴۰۰ سامانه عرفی تشکیل شده که حدود ۱۰۰ هزار خانوار بهره‌بردار را تحت پوشش قرار می‌دهند.

کد خبر 6098031

دیگر خبرها

  • اجرای بیش از ۴۰ عنوان برنامه جمعیتی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی
  • امسال ۲۰۰ تن سیست و بیومست آرتمیا در آذربایجان غربی تولید می شود
  • تولید حدود ۲۷۷ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در پالایشگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۲
  • اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز
  • رتبه نخست شهرستان گرمسار در طرح زراعت چوب
  • بررسی راهکار‌های توسعه زیرساخت‌های شبکه برق آذربایجان غربی
  • برگزاری رویداد جایزه جوانی جمعیت در آذربایجان غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی