Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی گفت: موفق شدیم آرشیو الکترونیکی پرونده‌های ثبتی در مرکز استان را به پایان برسانیم و نزدیک به ۴ میلیون و یکصد هزار برگ اوراق پرونده‌های ثبتی در مرکز استان را اسکن کرده‌ایم.

سید‌رضا صدری، مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی، در گفت‎وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، اظهار کرد: در گذشته تمامی اقدامات مربوط به ازدواج و طلاق به صوررت دستی و سنتی انجام می‌گرفت، ولی در حال حاضر با راه‌اندازی سایت، ارتباط برخط با پایگاه ثبت احوال داریم به طوریکه می‌توان همزمان عکس زوجین و عکس کارت ملی را از طریق پایگاه اطلاعاتی ثبت احوال مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صدری در تشریح ارتباط برخط این سازمان با پایگاه بخش‌نامه‌های ثبتی اظهار کرد: در گذشته اگر فردی مراجعه می‌کرد امکان بررسی تنظیم ثبت سند برای سازمان ثبت اسناد وجود نداشت اما، در حال حاضر از طریق ارتباطی که با پایگاه ثبت احوال وجود دارد، می‌توان به این اطلاعات دسترسی پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه در سطح استان مرکزی ۵۰۰ هزار پلاک ثبتی وجود دارد که از این تعداد ۱۲۰ هزار پلاک در اراک و ۳۸۰ هزار پلاک باقی‌مانده مربوط در سطح شهر‌های استان است، تصریح کرد: اطلاعات تمامی پلاک‌هایی که در سطح استان منجر به صدور مالکیت شده است، در سامانه مدیریت کشوری املاک و کاداستر نگهداری می‌شود و به پرسش مرجع قضائی در خصوص اینکه آیا این شخص با این شماره ملی و مشخصات مالکیت دارد، به طور آنلاین پاسخ می‌دهیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در ارتباط با فعالیت سایت تعیین و تکلیف اراضی اظهار کرد: در طی چند سال اخیر نزدیک به ۲۵ هزار نفر در این سایت ثبت‌نام کرده که به صورت عادی زمین‌ها و یا خانه‌هایی را خریداری نمودند که از این ۲۵ هزار پرونده‌ای که در این سایت تشکیل شده نزدیک به ۲۳ هزار پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است. دو هزار پرونده باقی‌مانده پرونده‌های جاری است که در حال رسیدگی است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی در ارتباط با فعالیت سایت پرتال اجرایی اسناد رسمی گفت: در گذشته برای ممنوع‌الخروج کردن و رفع ممنوع‌الخروجی افراد باید مکاتبه انجام می‌گرفت؛ اما در حال حاضر می‌توان به طور آنلاین این کار را انجام داد.

صدری به تشریح فعالیت سایت ثبت اسناد و تغییرات الکترونیکی شرکت‌ها و مؤسسات پرداخت و بیان کرد: در حال حاضر در استان مرکزی نزدیک به ۲۷ هزار شرکت و مؤسسه وجود دارد که تمامی پرونده‌ها و اطلاعات آن‌ها به شکل سیستمی و الکترونیکی نگهداری می‌شود. تمامی اقدامات مؤسسات دستی انجام می‌شد و فرد مجبور بود به واحد ثبت مراجعه کند، اما اکنون نیاز به مراجعه فرد نیست و تمامی فرآیند‌ها و پیگیری به صورت الکترونیکی است.

وی بابیان این نکته که ثبت شرکت‌ها مربوط به دفتر ثبت آگهی است، در این دفتر در گذشته به صورت دستی انجام می‌شد و ثبت آن منتفی شده است، ابراز کرد: در حال حاضر دسترسی به روزنامه رسمی به طور آنلاین وجود دارد و انجام مراحل ثبت تغییرات آن به شکل سیستمی است. می‌توان بدهکاران مالیاتی را رصد و پلمپ دفاتر تجاری شرکت‌ها نیز به شکل سیستمی انجام داد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی در ارتباط با ثبت آنی اسناد در دفاتر ثبت اسناد و املاک، مدت زمان پاسخگویی به استعلام‌ها را ۴۸ ساعت عنوان کرد و افزود: افزود: در سال ۹۶ نزدیک به ۴۵ هزار استعلام از دفاتر اسناد رسمی صورت گرفته است که موفق شدیم به ۹۶ درصد از استعلام‌ها در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ دهیم.

صدری گفت: در حال حاضر دفاتر اسناد رسمی مجهز به دستگاه اسکن اثر‌انگشت و دستگاه کارت‌خوان کارت ملی و توکن امضاء الکترونیک است و به هیچ عنوان امکان جعل در دفاتر اسناد رسمی وجود ندارد، زیرا به پایگاه ثبت احوال متصل هستیم و سر‌دفتر باید امضاء را به صورت الکترونیک انجام دهد. امروزه اثر انگشت فرد دریافت و در معاملات بعد این اثر انگشت جدید با اثر انگشت قبلی تطبیق داده می‌شود.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی بیان کرد: از دی‌ماه ۹۵ تاکنون تمامی ارتباطات و مکاتبات به شکل الکترونیک است و نزدیک به ۲۰۰ هزارپرونده قضائی به طور الکترونیکی پاسخ داده شده است و این موضوع کاهش تردد افراد به اداره ثبت را به دنبال دارد.

وی افزود: در گذشته اسناد مالکیت صادرشده حدی به حدی بود یعنی اسناد صادر شده فاقد طول، مساحت و ابعاد بود. از سال ۵۴ به بعد سند‌های مالکیتی که صادر شده به شکلی با متر و دوربین‌های نقشه‌برداری انجام می‌شده که از دقت عمل لازم برخوردار نبودند، اما در طی دو سال اخیر با اجرای طرح شمیم و نصب گیرنده‌های موقعیت‌یاب در اراک و زرندیه که تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری را پوشش می‌دهد و با دقت عمل صد درصدی همراه است اسناد مالکیتی که صادر می‌کنیم با این دقت عمل صادر می‌شود و تقریبا میزان اشتباه و خطا به طور صد‌درصد در آن از بین رفته است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های سازمان ثبت اسناد این است که بتوانیم در مورد ۵۰۰ هزار پرونده ثبتی و ۱۲۰ هزار پلاکی که در مرکز استان داریم، اسکن اوراق پرونده‌های ثبتی را به عنوان آرشیو الکترونیکی پرونده‌های ثبتی داشته باشیم. نزدیک به ۲۵ درصد پرونده‌های استان اسکن شده است.

صدری گفت: در سال ۹۶ موفق شدیم آرشیو الکترونیکی پرونده‌های ثبتی در مرکز استان را به پایان برسانیم و نزدیک به ۴ میلیون و یکصد هزار برگ اوراق پرونده‌های ثبتی در مرکز استان را اسکن کرده و آرشیو آن‌ها را کامل کنیم. در سال جاری نیز آرشیو اسکن پرونده‌های ثبتی در ساوه آغاز شده است. در صدد هستیم اسکن را طی امسال و سال آینده در تمامی شهر‌های استان مرکزی به پایان برسانیم.

وی ادامه داد: نقشه‌های ثبتی نزدیک به ۱۵۰ هزار پلاک بالای ۲۰۰ هکتار اسکن و نگهداری شده است. در سطح استان مرکزی دو میلیون هکتار اراضی ملی وجود دارد که از این مقدار توانستیم تا پایان سال ۹۶ نزدیک به یک میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار معادل ۹۵ درصد اراضی ملی استان را با صدور سند مالکیت به پایان برسانیم و رتبه اول کشور را در این قسمت کسب کنیم.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی در ارتباط با اسناد مالکیت اوقاف اظهار کرد: در سطح استان ۵۳۰۰ پلاک وقفی وجود دارد و تا پایان سال ۹۶ توانسته اسناد مالکیت ۴۵۰۰ رقبه را به پایان برسانیم و جزء پنج استان برتر کشور قرار گرفتیم.

صدری اظهار کرد: در ارتباط با استعلام املاک در سال گذشته ۵ هزار استعلام که ۹۶ درصد کمتراز ۴۸ ساعت پاسخ داده شده است و این آمار در سال ۹۵، ۴۲ هزار بوده است که ۹۱ درصد کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۴۵ هزار خلاصه معاملات انجام شده که ۹۸ درصد کمتر از ۴۸ ساعت ثبت شده و در سال ۹۵، ۴۰ هزار خلاصه معامله که ۹۵ درصد کمتر از ۴۸ ساعت ثبت شده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: آرشیو الکترونیکی اراضی وقفی کاداستر استعلام اراضی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۶۹۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از هزار و ۲۰۰ سندمالکیت‌زراعی در اشنویه صادر شد

سیدعلی ترابی فرماندار اشنویه در نشست شورای حفاظت از حقوق بیت‌المال با موضوع تثبیت اراضی‌کشاورزی، گفت: پارسال هزار و ۲۴۰ سندمالکیت‌زراعی در این شهرستان صادر شده است.

وی افزود: در این مدت ۳ هزار و ۷۸ پرونده ثبت و ۲ هزار و ۱۵۰ رأی هیئت قانون صادر شده که منجر به صدور هزار و ۲۴۰ سندمالکیت شده است.

ترابی بر اهمیت و اولویت صدور اسناد اراضی‌کشاورزی تأکید کرد و تعامل بیشتر اداره‌های جهادکشاورزی و ثبت شهرستان را برای تسریع در فرآیند صدور اسناد خواستار شد.

وی با اشاره به رفع موانع سنددارکردن اراضی‌کشاورزی به‌منظور ترغیب و تشویق کشاورزان برای دریافت سندرسمی، به تسریع در تشکیل پرونده، حذف هزینه‌های زائد و تسریع در پاسخ به استعلامات معموله تأکید نمود.

اقبال‌جو دادستان عمومی و انقلاب اشنویه هم در این جلسه توجه به حقوق‌بیت‌المال را از اولویت‌های اساسی عنوان کرد و گفت: باید مدیران و مسئولان از حقوق‌بیت‌المال صیانت کنند.

در این جلسه بخشداران مرکزی و نالوس، رؤسای جهادکشاورزی، ثبت اسناد و شورا‌های اسلامی و دهیاران نیز گزارشی از اقدامات صورت گرفته و موانع و مشکلات موجود در فرآیندکاری صدور اسنادکشاورزی را مطرح کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • صدور اسناد مالکیت برای ۴ میلیون مترمربع از اراضی ملی شهر مهاجران
  • بیش از هزار و ۲۰۰ سندمالکیت‌زراعی در اشنویه صادر شد
  • صدور سند برای ۵۶ هزار هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها در خوزستان
  • بیش از ۹۹ درصد از اراضی ملی تثبیت شدند
  • یک هزار و ۱۱۷ هکتار از اراضی استان قزوین رفع تداخل شد
  • یک هزار و ۱۱۷ هکتار اراضی استان قزوین رفع تداخل شد
  • حدنگاری اراضی کشاورزی ۶ واحد ثبتی خوزستان
  • صدور اسناد مالکیت پنج تالاب و ۲ رودخانه خوزستان
  • حد نگاری اراضی ملی سیرجان
  • صدور ۱۲۴۰ سند مالکیت زراعی در سال گذشته