Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: انتقال یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آب رودخانه‌های دز و کارون به حوزه‌های دیگر، بیش از 15 سال است خوزستان را دچار کم آبی کرده است.

عباس پاپی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره وضعیت آب شهرهای آبادان و خرمشهر اظهارکرد: مقداری آب در کف رودخانه‌ها جاری است، اما مهم اینجاست که وقتی ورودی آب رودخانه‌های خوزستان کم می‌شود، غلظت املاح به شدت افزایش پیدا می‌کند و کیفیت آب به شدت کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوری که EC آب -میزان املاح هادی موجود در آب- که باید بین 700 یا 800 باشد، برای آب آشامیدنی به 11 هزار می‌رسد و آب عملا قابلیت شرب را از دست می‌دهد و حتی برای آشامیدن احشام هم نمی‌شود از آن استفاده کرد.

نماینده مردم شهرستان دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید کیفیت آب خوزستان را افزایش دهیم، اضافه کرد: کیفیت آب در خوزستان با افزایش دبی رودخانه میسر خواهد بود. اکنون کاهش آب باعث لجن شدن قسمت‌هایی از آب رودخانه، بالا رفتن املاح شده و به شدت آب را بدبو کرده تا جایی که حتی برای استحمام هم مناسب نیست؛ یعنی مشکلات مردم فقط در آب آشامیدنی خلاصه نمی‌شود.

بارها به وزارت نیرو متذکر شده‌ایم که اگر مسائل زیست محیطی خوزستان را جدی نگیرند به بحرانی اپیدمی شده در کل استان بدل خواهد شد.

وی با بیان اینکه سال‌هاست بحث‌های کارشناسی در حوزه آب خوزستان را با وزارت نیرو پیش می‌بریم و متذکر می‌شویم که اگر مسائل زیست محیطی خوزستان را جدی نگیرند به بحران جدی و اپیدمی در کل استان بدل خواهد شد، گفت: چندین سال است شهرهای آبادان، اهواز، خرمشهر و دزفول دچار مشکلات جدی در تأمین آب شرب مردم هستند؛ اما وزارت نیرو راهکارهای کوتاه مدتی را به عنوان مُسکن در این زمینه دارد و مسأله به صورت ریشه‌ای حل نمی‌شود.

پاپی‌زاده مشکل اساسی آب خوزستان را کاهش ورودی رودخانه‌های دز و کارون عنوان کرد و بیان داشت: سیاست‌های وزارت نیرو در مدیریت منابع آب کشور غلط بوده است. وقتی خوزستان خودش از شرایط اکولوژیک بسیار حساسی برخوردار است و با کوچکترین تغییرات، حالت شکننده‌ای برایش پیش می‌آید و وضعیت ما دگرگون می‌شود؛ چه دلیلی دارد وزارت نیرو انواع طرح‌های انتقال آب را از سرشاخه‌های دز و کارون انجام دهد؟

نماینده مردم دزفول اضافه کرد: قسمت بسیار زیادی از آب کارون و دز که از حوزه آبریز به حوزه دیگر منتقل شده است و این مسأله بیشتر از حد خشکسالی، از آب ورودی کارون و دز را به سمت خوزستان کم کرده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آب دز و کارون دارد منتقل می‌شود و این حدود 10 - 15 سال است که منطقه جنوب کشور را دچار مشکل کم آبی کرده است؛ بنابراین هر دو سال یکبار ما با مشکل آب در خرمشهر و آبادان مواجهیم. متأسفانه وزارت نیرو وضعیت را می‌بیند و مشکل را هم می‌داند، اما باز هم به دنبال انتقال آب مجدد برای مصارف صنعتی در جای دیگر است.

آبادان و خرمشهر شهرهای چند هزار ساله بندری هستند که همواره آب خود را از رودخانه‌ کارون تأمین می‌کردند؛ در تاریخ هم می‌خوانیم که ملوانان از کشورهای دیگر، آب شرب خودشان را از کارون ذخیره می‌کردند و می‌بردند.

این نماینده مجلس درباره رفع مشکل از طریق نصب آب شیرین کن در بنادر جنوبی کشور، تصریح کرد: اینگونه طرح‌ها هزینه بسیار سنگینی را به دولت تحمیل می‌کند. بنابراین ارزانترین و پایدارترین روش حل مشکل آب مردم بهره‌گیری از روش‌های طبیعی و سیکل طبیعی است. رودخانه‌های منطقه از چند هزار سال قبل آب این مناطق را با کیفیت تأمین می‌کردند و ما باید بیاییم همان شرایط را فراهم کنیم. چه اتفاقی افتاده که بعد از هزار سال این مشکل برای مردم منطقه به وجود آمده است؟

پاپی‌زاده تاکید کرد: آبادان و خرمشهر شهرهای چند هزار ساله بندری هستند که همواره آب خود را از رودخانه‌ کارون تأمین می‌کردند؛ در تاریخ هم می‌خوانیم که ملوانان از کشورهای دیگر، آب شرب خودشان را از کارون ذخیره می‌کردند و می‌بردند. بنابراین ارزانترین روش کار این است که همان شرایط اکوسیستم را برای دز و کارون احیا کنیم.

نماینده مردم دزفول با اشاره به اینکه مردم آبا و خرمشهر اکنون در مضیقه هستند، خاطرنشان کرد: مسئولان یک طرح دراز مدت و ماندگار را برای این شهرها مصوب کنند. الان صندوق توسعه ملی 300 میلیون دلار برای توسعه شبکه آب‌رسانی کشور در نظر دارد و از همین محل می‌شود ظرف یک یا دوماه اقدامی انجام داد که مصائب خرمشهر و آبادان را حل کنیم.

وی درباره درخواست‌های مجلس از دولت برای رفع مشکلات مردم، گفت: در شرایط ویژه کشور اصلاح تیم اقتصادی دولت را در دستور کار قرار داده‌ایم و بدون هیچ رودروایستی این مسأله را مطالبه کرده‌ایم. خوشبختانه اجماع خوبی هم میان طیف‌های سیاسی بوجود آمده است که در نهایت منتهی به یک روش منطقی شد و نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتیم و اولتیماتومی را مبنی بر تغییر تیم اقتصادی به رئیس جمهور دادیم و اگر در روزهای آتی اتفاقی نیفتاد، شک نکنید که مجلس از موضع دفاع از حقوق مردم به مسأله ورود و کابینه را اصلاح خواهد کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: شرایط کشور اینگونه می‌طلبدکه مسئولان تا جایی که ممکن است با دولت هم افزایی داشته باشد و اولویت اول برخورد با سیاست‌های ظالمانه دشمن خارجی است؛ اما اگر دولت مسیر غلط گذشته را ادامه دهد، با آنان مماشاتی نخواهیم داشت.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۷۰۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیرحضوری شدن مدارس نوبت صبح آبادان و خرمشهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، با اعلام دبیر کمیته اضطرار آلودگی هوای استان فعالیت مدارس کلیه مقاطع تحصیلی نوبت صبح در شهرستان های آبادان، خرمشهر، باوی، کارون، شادگان و اهواز فردا سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت غیر حضوری شد.

براین اساس فعالیت آموزشی تمامی مدارس در این شهرستان‌ها بر روی سامانه شاد انجام می‌شود.

 

 

 

دیگر خبرها

  • روند اجرایی پروژه‌های عمرانی استان خوزستان باید تسریع شود
  • جوی ناپایدار در اروند
  • هوادار 2 - صنعت نفت یک/ مس صفر- گل گهر یک/ استقلال خوزستان صفر- ملوان صفر/ آلومینیوم صفر- فولاد صفر/ ذوب آهن صفر - نساجی یک
  • هوادار 2 - صنعت نفت یک/ مس صفر- گل گهر صفر/ استقلال خوزستان صفر- ملوان صفر/ آلومینیوم صفر- فولاد صفر/ ذوب آهن صفر - نساجی صفر
  • هوادار 2 - صنعت نفت یک/ مس صفر- گل گهر صفر
  • هوادار 2 - صنعت نفت یک
  • بارش باران در اروند
  • انتقال آب رودخانه ماربر، تیشه‌ای بر ریشه رودخانه و سد کارون۳
  • افت دما در آبادان و خرمشهر
  • غیرحضوری شدن مدارس نوبت صبح آبادان و خرمشهر