Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

سردار غلامرضا جلالی روز دوشنبه در حاشیه آیین افتتاحیه سومین کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی که در موسسه تحقیقاتی تهیه، تولید و اصلاح نهال و بذر کشور واقع در کرج برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه این کنفرانس متمرکز بر شناسایی تهدیدات در حوزه کشاورزی و آسیب ها در این حوزه است، تلاش می شود با یک رویکرد علمی راه حل های غلبه بر تهدیدات و برطرف کردن آسیب ها و رسیدن به یک تولید نسبی و تامین کالاهای مورد نیاز مردم را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه اولویت تهدیدات در کشور تهدیدات اقتصادی، تهدیدات سایبری و تهدیدات امنیتی است، اظهار داشت: سازمان پدافند غیرعامل تلاش کرده این سه مولفه تهدید را با تمرکز بر موضوعات مختلف راهبردها و برنامه هایی تهیه کند.

وی گفت: امسال هم برنامه های جامع دستگاهی تهیه کردیم که در کمیته دائمی به تصویب رسیده و هم برنامه های جامع اختصاصی برای استان ها و برای حدود 50 شهر بزرگ کشور که در سال جاری در این سه موضوع پدافند غیرعامل از اولویت بیشتری برخوردار هستند، متمرکز بشود.

جلالی اضافه کرد: برنامه ها پس از تصویب و حل مسائل بودجه ای با استان ها به شهرهای مخاطب ابلاغ شده و پیگیری برای اجرای این برنامه ها برای رسیدن به اهداف مورد نظر تا پایان سال جاری ادامه دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین به موضوع تهدید زیستی و بحث کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: امروز تهدیدات کشاورزی و زیستی با موضوع آسیب زدن به حوزه اقتصاد شکل گرفته و دنبال می شود و دشمنان تلاش می کنند از طرق مختلفی در حوزه کشاورزی وارد شده و هم به محصولات و هم به خود این حوزه آسیب بزنند.

وی گفت: دشمنان با تلاش های زیاد توانستند به اندازه ای با جو روانی به بازار محصولات اقتصادی کشاورزی آسیب بزنند که خوشبختانه مسئولان از جمله وزیر جهاد کشاورزی و رئیس جمهور تاکید بر این موضوع داشتند که هیچ تغییر خاصی نسبت به کاهش اقلام تولیدی نداریم و تمام ذخایر کشور در حوزه مواد غذایی ذخایر اطمینان بخشی است و می تواند به راحتی نیازهای مردم را تامین کند.

جلالی همچنین در بخشی از سخنرانی خود در آیین افتتاحیه سومین کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در کشاورزی گفت:مصون سازی کشور و زیرساخت های کشور و همچنین مصون سازی مردم و دستگاه های اجرایی در برابر تهدیدات دشمن از اهداف پدافند غیرعامل است که اگر تهدید عملی شد اثری از آن در جامعه دیده نشود.

وی با بیان اینکه در پدافند غیرعامل با واژه های مختلفی همچون پدافند غیرعامل، تهدید، آسیب شناسی، مقابله و پیامدهای تهدید سرو کار داریم، افزود: در پدافند غیرعامل اگر به نوعی تهدیدات را بشناسند، رصد کنند و با آن مقابله کنند، آسیب پذیری کاهش یافته و به سمت صفر نیل می کند.

وی با اشاره به اینکه رابطه تنگاتنگی میان پدافند و تهدید است که به نوعی برای مدیریت، پدافند را با تهدید تعریف می کنند، اظهار داشت: در حوزه های علمی تهدیدات به تهدیدات طبیعی و غیرطبیعی و انسان ساز تقسیم می شود که تهدیدات طبیعی منشاش طبیعت است و غیرقابل تغییر است ولی تهدیدات انسان ساز به دلیل اینکه تفکر، اراده و دشمنی در پشت آن است، روز به روز در حال تغییر و تکامل است.

جلالی موضوع تغییر دهنده و شکل دهنده این تهدیدات انسان ساخت را علم، دانش و تکنولوژی عنوان کرد و گفت: در این بخش زمانیکه که تهدیدی شکل می گیرد بر اساس قابلیت های علمی، تولید علم و دانش و محصول تکنولوژی است.

وی با بیان اینکه در حوزه زیستی نیز با دو نوع تهدید طبیعی و انسان ساخت (بیوتروریسم) روبرو هستیم، افزود: تهدیدات علیه انسان ها هدفشان کشتن انسان ها و یا مجروح و بیمارکردن انسان هاست که از طریق ساخت سلاح های زیستی شکل می گیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اضافه کرد: سلاح زیستی موجود زنده ای است که در آزمایشگاه های زیستی توسط دانشمندان دستکاری می شود به شکلی که در جهت اهداف و ماموریت هایی که به آن موجود زنده واگذار می شود آن تهدید شکل می گیرد.

وی هدف دوم از جنگ های زیستی را هدف اقتصادی عنوان کرد و گفت: جنگ زیستی با هدف اقتصادی همان تهدیدات زیستی زمان صلح است که در این حوزه تهدیدات در حوزه آسیب زدن به بهره برداری ها به عنوان هدف انتخاب می شود که هدر این هدف کشورهای زیادی هستند که برنامه های زیادی در چارچوب اقتصادی دارند.

وی افزود: در این نوع جنگ ما در کشور 3 سال پیش در محصول زیتون با یک بیماری مواجه شدیم که از آن زمان برای مدت زیادی این محصول از دست رفت و یا در صنعت مرغداری تخم گذار که البرز نیز از آن متاثر است در 4 سال

گذشته شاهد دو بار حمله به آن بودیم که ریشه ها و منشاء آن شناسایی نشد.

وی در ادامه یکی از راه های پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی را خودکفایی در تولید بذر دانست و گفت: در این حوزه بخش کشاوری وابستگی زیادی به واردات دارد در حالیکه ضمن اینکه باید یک نگاه جدی برای ثبت حقوق مالکیت بذرهای ملی داشته باشیم از استفاده از بذرهای عقیم نیز خودداری شود.

جلالی ادامه داد: امروز درگیر یک استراتژی جدید از سوی آمریکا بعد از برجام هستیم که همان افزایش فشار اقتصادی و تحریم هاست که برای مردم مشکل ایجاد کرده که این فشارها به حوزه امنیت می انجامد.

وی افزود: این فشارها در حوزه کشاورزی بر روی تولید ارقام راهبردی غذایی که همان غذای اصلی مردم هست، متمرکز می شود که درصورت کمبود در داخل از خارج وارد شود.

وی با بیان اینکه در پدافند غیرعامل باید نیازهای اساسی را خودمان تامین کنیم، اظهار داشت: اگر موضوع آب را در کشور حل کنیم تامین اقلام راهبردی و اساسی کشور در هر شرایطی در داخل کشور میسر می شود و این در حالی است که بتوانیم مصرف و قیمت تمام شده را کاهش دهیم .

وی گفت: موضوع مصرف آب یک موضوع اساسی است که در مراکز تحقیقاتی باید به آن پرداخته شود یا آب بازمصرف شده و به چرخه تولید بازگردد زیرا کشور ما در منطقه ای قرار گرفته که با کمبود آب مواجه است و باید الگوی مصرف آب باید به صورت جدی پرداخته شود.

جلالی افزود: تغییرات اقلیمی کشور ما مشکوک به دخالت خارجی هاست به طوریکه مراکز علمی مطالعه کرده و سرنخ هایی پیدا کرده که تیم های مشترکی از ترکیه و اسراییل بر روی حوزه ما کارکرده که ابرها را غیرقابل باروری کرده یا برف دزدی می کنند.

وی همچنین به موضوع واکسن در حوزه دام اشاره کرد و اظهار داشت: نگاه ما به واکسن در پدافند زیستی مثل وزارت دفاع است که وزارت دفاع سلاح و تجهیزات می سازد و در بحث زیستی واکسن می سازند که موسسه سرم سازی واکسن باید در حدی ارتقا یابد که سویه های مختلف را بتوانند بسازند، از تصدی گری خارج شده و ذخایر مورد نیاز را داشته باشد .

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: البرز جلالی پدافند غیرعامل اقلیم کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۷۲۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ پیش تفاهم‌نامه‌ گردشگری استان فارس در نمایشگاه ایران اکسپو منعقد شد

به گزارش خبرگزاری صداسیما، محمد ثابت اقلیدی گفت: گروه‌های مختلفی از کشور‌های هند، سنگال، اردن، عمان، امارات، ایتالیا، انگلستان، لبنان، عراق، آفریقای جنوبی و پاکستان در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ از غرفه استان فارس بازدید کردند.   مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس افزود: مجموعاً ۱۶۰ هیات تجاری وارد غرفه استان فارس در این نمایشگاه شدند که ۱۱۰ گروه آن خارجی بود.   او بابیان اینکه با حضور این هیات‌های خارجی ۴۰ پیش تفاهم‌نامه منعقد شده است، تصریح کرد: عمده موضوعات این پیش تفاهم‌نامه‌ها مربوط به واردات و صادرات است.   ثابت اقلیدی خاطرنشان کرد: گروه‌های خارجی بازدیدکننده تمایل زیادی به خریداری محصولات غذایی و کشاورزی به‌ویژه گیاهان دارویی دارند.   مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس ادامه داد: عمده نگاه بازرگانان و تجار مربوط به صادرات و واردات است، اما با رایزنی انجام شده تعداد زیادی از این گروه‌ها به‌ویژه کشور‌های همسایه و حوزه خلیج‌فارس به سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت ترغیب شدند.   او بابیان اینکه بازخورد مثبتی از رایزنی با گروه‌های تجاری گرفتیم، گفت: تمایل آنها بیشتر به حوزه سلامت، زیارت و فرهنگی باز می‌گردد. پیش تفاهم‌نامه‌هایی با هیات‌های تجاری دراین‌باره امضا شده که با پیگیری مستمر منتج به انعقاد تفاهم‌نامه خواهد شد.   ثابت اقلیدی یادآور شد: ۱۳ مورد از پیش‌تفاهم‌نامه‌ها مربوط به حوزه گردشگری است.

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • وحدت نیرو‌های انقلاب رمز عبور از تهدیدات است
  • بهورزان دیده بانان عرصه سلامت هستند
  • خدشه‌دار شدن استقلال دانشگاه؛ «دخالت‌ها در دانشگاه زیاد شده است»
  • یوروویژن ۲۰۲۴ زیر سایه تهدیدات تروریستی؛ همه آنچه باید درباره بزرگترین رویداد موسیقی زنده جهان دانست
  • برنامه دولت انگلیس برای مقابله با تغییرات اقلیمی غیرقانونی اعلام شد
  • آموزش سواد محیط زیستی به کودکان
  • تأثیرات گوناگون تغییرات اقلیمی بر زندگی انسان
  • ۱۳ پیش تفاهم‌نامه‌ گردشگری استان فارس در نمایشگاه ایران اکسپو منعقد شد
  • مبادله ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری فارس و هیئت‌های خارجی