تفسیر سوره احزاب | منافقان به دنبال شایعهپراکنی و ناامیدی خودیها هستند
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۷۲۷۸۲
خداوند در سوره احزاب تصویری از چهره نفاق و منافقان در جامعه اسلامی را ترسیم کرده است. در آیهای از این سوره آنان را گروهی شایعهساز و ناامیدکننده جبهه خودی معرفی میکند. ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا نفاق و دورویی یکی از بدترین خصلتهایی است که جان انسانها را در بر میگیرد و بسترساز بسیاری از معضلات فردی و اجتماعی میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در لغت عرب ماده «نفق» براى دو معناى اصلى و چند معناى فرعى به کار رفته است. دو معناى اصلى آن، یکى «تمام و فنا شدن» و دیگرى «پوشیده و پنهان داشتن» است. از معناى نخست ، استعمالهاى «نفقت الدابة» به معناى تمام شدن عمر چهارپا و «نفق نفقة القوم» به معناى تمام شدن زاد و توشه است.
در معناى دوم، واژههاى «نفق» به معناى تونل و راه زیرزمینى و «نافقاء» در برابر «قاصعاء» به معناى یکى از دو سوراخ لانه موش صحرایى به کار رفتهاند. برخى نیز احتمال دادهاند که این دو معنا، به یک دیگر بازگشته، یک ریشه دارند. به گفته ابن منظور در لسان العرب و فیروز آبادى در تاج العروس، عرب ماده و هیئتهاى گوناگون «نفق» را براى انسان به کار نمىبرد و تنها پس از کاربرد قرآنى آن ، معناى این واژه در زبان عرب توسعه یافت.
بیشتر بخوانید: برشی بر فرمایشات رهبر انقلاب |جنگ احزاب ائتلاف منافقان با کفار برای براندازی اسلام بود
با توجه به این مقدمات گذری بر آیات ابتدایی سوره احزاب خواهیم داشت؛ زیرا این آیات به بهانه جنگ احزاب یا خندق، تصویری از چهره نفاق و منافقان در جامعه اسلامی را ترسیم کرده است. خداوند در آیه9 ماجرای این جنگ را با امدادهای غیبی خویش بر اهل ایمان آغاز میکند و تا آیه11 به دنبال آن است چندین معرفت را به اهل ایمان انتقال دهد که یکی از آنان ابتلای مؤمنان در صحنههای سخت نبرد مقابل جبهه باطل است؛ خداوند در آیه نهم این سوره پس از آنکه از امدادهای غیبی خویش بر اهل ایمان در جنگ احزاب صحبت به میان میآورد، در ادامه از شدت صحنه این نبرد سخن میگوید.
بیشتر بخوانید: تفسیر سوره احزاب | جریان نفاق در جنگ خندق وحشت از دشمن را تزریق میکرد
در ادامه همین آیات از منافقانی صحبت میکند که قصد ایجاد ناامیدی، رعب و وحشت در سپاه مسلمانان در برخورد با دشمنان را داشتند. خداوند در آیه12 میفرماید: وَ إِذْ یَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاّ غُرُوراً«12»؛ و آن گاه که منافقان و کسانی که در روحشان بیماری(شکّ و تردید)بود، گفتند:خدا و پیامبرش جز وعدههای فریبنده به ما ندادند.
تضعیف روحیه رزمندگان نشان نفاق است
از مفاد این آیه برداشت میشود «نفاق» یک بیماری قلبی و روحی است؛ زیرا گفته میشود «الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ» همان منافقان و عطف صفت بر موصوف است. بر اساس فراز «یَقُولُ الْمُنافِقُونَ»، تلاشهای تبلیغاتی منافقان دائمی است؛ زیرا فعل مضارع دلالت بر تداوم دارد. دیگر اینکه مأیوس کردن رزمندگان و تضعیف روحیه آنان، نشانه انحراف و نفاق است؛ زیرا مدام در گوش مسلمانان میخواندند ما وَعَدَنَا اللّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاّ غُرُوراً؛ خدا و پیامبرش جز وعدههای فریبنده به ما ندادند.
خداوند در آیه بعد میفرماید: وَ إِذْ قالَتْ طائِفَهٌ مِنْهُمْ یا أَهْلَ یَثْرِبَ لا مُقامَ لَکُمْ فَارْجِعُوا وَ یَسْتَأْذِنُ فَرِیقٌ مِنْهُمُ النَّبِیَّ یَقُولُونَ إِنَّ بُیُوتَنا عَوْرَهٌ وَ ما هِیَ بِعَوْرَهٍ إِنْ یُرِیدُونَ إِلاّ فِراراً«13»؛ و آن گاه که گروهی از آنان(منافقان) گفتند:ای مردم مدینه!(در صحنه جنگ)برای شما جای ماندن نیست، پس برگردید. و گروهی از آنان از پیامبر اجازه (بازگشت)میخواستند (و) می گفتند:همانا خانههای ما بی حفاظ است.در حالی که بی حفاظ نبود و آنان جز فرار(از جنگ)قصد دیگری نداشتند.
منافقان به دنبال شایعهپراکنی و ناامیدی مسلمانان هستند
بر اساس این دو فراز از آیه که میفرماید «قالَتْ طائِفَهٌ ... لا مُقامَ لَکُمْ» و «یَسْتَأْذِنُ فَرِیقٌ مِنْهُمُ؛ گروهی از آنان از پیامبر اجازه (بازگشت)می خواستند»میتوان نتیجه گرفت گروهی از منافقان با شایعه پراکنی و گروهی با فرار از جبهه، در صدد تضعیف روحیه مؤمنان بودند. همچنین میتوان نتیجه گرفت از تبلیغات منافقان برای دلسرد کردن رزمندگان نباید غافل بود آنجا که میفرماید: لا مُقامَ لَکُمْ؛ برای شما جای ماندن نیست. از دیگر سو میتوان گفت منافقان مدام در حال بهانهگیری هستند و این بهانهگیری به دلیل ترس نهانی آنان(به جای موضعگیری صریح) آنان است.
منابع استفادهشده:
تفسیر نور حجتالاسلام قرائتی
انتهایپیام/
R1392/P1356/S4,37/CT1 واژه های کاربردی مرتبط تفسیر قرآنمنبع: تسنیم
کلیدواژه: تفسیر قرآن تفسیر قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۷۲۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کارگران با روحیه ملی در راه دفاع از ارزشهای اسلام حرکت می کنند
به گزارش خبرگزاری مهر، سردار هاشم غیاثی اظهار کرد: رسالت اصلی مدیران و فرماندهان بسیج، کمک و یاری رساندن و تسهیل امور خدمترسانی بهتر به مردم است که نسبت به آرمانهای انقلاب در همه زمانها وفادار هستند.
فرمانده سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی افزود: در مساله اقتصاد، باور علمی و قلبی داریم که راهکار حل مسائل اقتصادی، شعار سال است که رهبر معظم انقلاب فرمودند، جهش تولید با مشارکت مردم و این بار در مسائل اقتصادی و تولید که تمامی بسیجیان باید در خدمت و عمل به این حکم باشیم.
وی با بیان اهمیت و جایگاه پایگاههای مقاومت بسیج در ادارات اظهار کرد: متأسفانه دشمن با عملیات گسترده تبلیغاتی خود ذهن برخی از مردم ما را مسموم کرده و باعث ایجاد ناامیدی شده است که راهکار مبارزه با این ناامیدی، جهاد تبیین در عرصههای مختلف است.
غیاثی با اشاره به روز معلم و روز کارگر گفت: معلمان بسیجی برای بصیرت افزایی به منظور خنثی سازی توطئهها و تهدیدات سخت افزاری و نرم افزاری دشمن همیشه در تمامی مراحل انقلاب در صحنه بوده اند و کارگران نیز با روحیه انقلابی و ملی در راه دفاع از ارزشهای اسلام و انقلاب حرکت میکنند.
فرمانده سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی افزود: بسیج ادارات و کارمندان سپاه خراسان رضوی یکی از آن قشرهاست که وظیفه هماهنگی بین دستگاهی در احصای مأموریتهای بر زمین مانده دارد.
کد خبر 6094244